AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #1 Skrevet 17. februar 2022 I går fikk jeg en telefon fra en hysterisk mor som hadde en personlig krise. Datteren hadde vert så lur at hun hadde delt simkode og passord på telefonen sin med min datter. Min datter hadde da fortslt disse kodene videre til en tredje venninne. Som «hemmeligheter» kjent så sprer de seg som ild i gress og disse kodene visste snart «alle sammen» om. Jeg måtte jo bare beklage og spørre denne mammaen om hun ikke var klar over at det går ann å bytte begge kodene? Jeg tipset henne videre om at hun burde ta «passordpraten» med sin datter. Etter min mening så hadde ikke datteren min gjort noe galt. Jo, det var dårlig gjort og lite lurt å si de videre, men hadde det samme skjedd hos oss så hadde jeg gitt klar og tydelig beskjed, som jeg allerede har gjort, til min datter om at slike passord og koder aldri skal deles og hvorfor, og så hadde vi måtte bytte kodene. Da hadde det jo vert hennes egen feil at passordene var på avveie 🤷🏻♀️ Man kan da ikke lære barna sine at de skal tro godt om alle heller. Man må jo fortelle dem at om de deler private ting til andre mennesker så finnes det ingen garanti på at det ikke kommer ut. Samtidig som at man må lære seg hvem man kan stole på og ikke? Skal jeg da ringe videre til venninne nummer tre sine foreldre da, og fortelle dem at hun har spredd min datters hemmelighet videre osvosv? Uff.. bare ett lite hjertesukk fra en mamma som er dritt lei jentedrama og de dramatiske mødrene deres 🙄 jeg tok selvfølgelig en prat med datteren min om å være snill mot venninnene sine og at hun er lurere og vinner vennskap om hun holder på hemmelighetene :) Anonymkode: d998c...a37 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #2 Skrevet 17. februar 2022 Jeg synes nå både du og den andre mammaen er like teite. Det var dumt av den andre jenta å fortelle passord og kode videre, men det var like dumt av din jente å fortelle det videre. Selvfølgelig har hun også gjort noe galt her! At du forsvarer henne og mener hun ikke har gjort noe galt viser bare at du ikke er det spor bedre enn de mødrene du sukker over. Anonymkode: ee09a...8db 25 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #3 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes nå både du og den andre mammaen er like teite. Det var dumt av den andre jenta å fortelle passord og kode videre, men det var like dumt av din jente å fortelle det videre. Selvfølgelig har hun også gjort noe galt her! At du forsvarer henne og mener hun ikke har gjort noe galt viser bare at du ikke er det spor bedre enn de mødrene du sukker over. Anonymkode: ee09a...8db Jeg er jo enig i at det var dårlig gjort, men å bruke energi på å ringe pga. dette syns jeg var vell dramatisk.. Anonymkode: d998c...a37 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #4 Skrevet 17. februar 2022 Drama og drama, det var en stor greie for denne moren og hennes datter, at du ikke syns det er en så big deal er forsåvidt greit men å lære ungene sine hva det betyr av tillit når noen forteller dem noe (hemmelig eller ikke) uten at det betyr at de skal si det videre er en fin ting syns jeg - så jeg ville tatt praten med egen datter og beklaget, deretter ville jeg rådet henne til å slifte kode, fortsatt beklagende. Ikke noe drama i dette utenom det å lage en tråd på KG om det kanskje.. Anonymkode: 7bdc8...aeb 7 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #5 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Drama og drama, det var en stor greie for denne moren og hennes datter, at du ikke syns det er en så big deal er forsåvidt greit men å lære ungene sine hva det betyr av tillit når noen forteller dem noe (hemmelig eller ikke) uten at det betyr at de skal si det videre er en fin ting syns jeg - så jeg ville tatt praten med egen datter og beklaget, deretter ville jeg rådet henne til å slifte kode, fortsatt beklagende. Ikke noe drama i dette utenom det å lage en tråd på KG om det kanskje.. Anonymkode: 7bdc8...aeb Det var jo akkurat det jeg gjorde Anonymkode: d998c...a37 1
Carrot Skrevet 17. februar 2022 #6 Skrevet 17. februar 2022 Eneste dramet her er som andre sier tråden du oppretter i etterkant 😎 Denne moren visste nok ikke så mye som deg ang dette med endring av kode osv, men jeg syns det var fint av henne åringe og gjøre deg obs på situasjonen da hennes datter nok ble veldig lei seg av at din datter ikke kunne stoles på. En tredjeklassing burde nok vite at "hemmelig" ikke betyr at man sier det til andre - men hvis du tror dette er drama må du stålsette deg til 7 - 10 og utover på vgs, da er det jentedrama da 😄 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #7 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er jo enig i at det var dårlig gjort, men å bruke energi på å ringe pga. dette syns jeg var vell dramatisk.. Anonymkode: d998c...a37 Dramatisk? Din datter gjorde noe galt(ja GALT) og selvsagt er det da riktig av den andre moren å ringe deg! Anonymkode: fee73...5a9 9
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #8 Skrevet 17. februar 2022 Personlige ting noen deler med deg,skal ikke snakkes om til andre. Det skjønte min datter ganske tidlig. Det er en fin egenskap som du nå kan lære ditt barn. Anonymkode: 05182...ac7 7 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #9 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dramatisk? Din datter gjorde noe galt(ja GALT) og selvsagt er det da riktig av den andre moren å ringe deg! Anonymkode: fee73...5a9 Jeg hadde nok ikke ringt om jeg var denne moren. Det er ofte mye "greier" mellom barn, uten at voksne trenger å gå inn i alt for å si fra til andre foreldre. Her ville jeg tatt en prat med eget barn om at dette er informasjon som vi ikke skal gi videre til andre fordi dette kan bli konsekvensen. Anonymkode: e55e6...7cf 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #10 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): I går fikk jeg en telefon fra en hysterisk mor som hadde en personlig krise. Datteren hadde vert så lur at hun hadde delt simkode og passord på telefonen sin med min datter. Min datter hadde da fortslt disse kodene videre til en tredje venninne. Som «hemmeligheter» kjent så sprer de seg som ild i gress og disse kodene visste snart «alle sammen» om. Jeg måtte jo bare beklage og spørre denne mammaen om hun ikke var klar over at det går ann å bytte begge kodene? Jeg tipset henne videre om at hun burde ta «passordpraten» med sin datter. Etter min mening så hadde ikke datteren min gjort noe galt. Jo, det var dårlig gjort og lite lurt å si de videre, men hadde det samme skjedd hos oss så hadde jeg gitt klar og tydelig beskjed, som jeg allerede har gjort, til min datter om at slike passord og koder aldri skal deles og hvorfor, og så hadde vi måtte bytte kodene. Da hadde det jo vert hennes egen feil at passordene var på avveie 🤷🏻♀️ Man kan da ikke lære barna sine at de skal tro godt om alle heller. Man må jo fortelle dem at om de deler private ting til andre mennesker så finnes det ingen garanti på at det ikke kommer ut. Samtidig som at man må lære seg hvem man kan stole på og ikke? Skal jeg da ringe videre til venninne nummer tre sine foreldre da, og fortelle dem at hun har spredd min datters hemmelighet videre osvosv? Uff.. bare ett lite hjertesukk fra en mamma som er dritt lei jentedrama og de dramatiske mødrene deres 🙄 jeg tok selvfølgelig en prat med datteren min om å være snill mot venninnene sine og at hun er lurere og vinner vennskap om hun holder på hemmelighetene Anonymkode: d998c...a37 Ville vært veldig glad for at jeg fikk beskjed om dette, jeg? Og tatt det som en glimrende anledning til å prate med mitt eget barn om hva som skal deles videre og ikke. Virker som du taklet det helt greit, bortsett fra at du ikke ser at barnet ditt åpenbart har gjort noe galt. Men jeg regner med at du ikke videreformidlet det til moren i stor grad. Fint at du tipset henne om å skifte passord. Egentlig veldig ok med sånne hendelser som man kan bruke som læring uten at de har gjort større skade. Hvis moren var helt på tur og hysterisk, skjønner jeg at du reagerer litt - men noen foreldre er jo litt sånn. Anonymkode: a6e9b...ffa 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #11 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg hadde nok ikke ringt om jeg var denne moren. Det er ofte mye "greier" mellom barn, uten at voksne trenger å gå inn i alt for å si fra til andre foreldre. Her ville jeg tatt en prat med eget barn om at dette er informasjon som vi ikke skal gi videre til andre fordi dette kan bli konsekvensen. Anonymkode: e55e6...7cf Men hvordan vite hva datteren har gjort om den moren ikke hadde ringt? Anonymkode: fee73...5a9 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #12 Skrevet 17. februar 2022 Jeg hadde nok ikke giddet og gjort som denne moren gjorde. Jeg hadde bare byttet passord og tatt en prat om at passord er hemmelig. Men, jeg syns jo dik datter bør lære seg til at hemmeligheter forteller man ikke videre. Anonymkode: 6a246...f5e 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #13 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes nå både du og den andre mammaen er like teite. Det var dumt av den andre jenta å fortelle passord og kode videre, men det var like dumt av din jente å fortelle det videre. Selvfølgelig har hun også gjort noe galt her! At du forsvarer henne og mener hun ikke har gjort noe galt viser bare at du ikke er det spor bedre enn de mødrene du sukker over. Anonymkode: ee09a...8db Jeg er ikke ts, men veldig enig i det du skriver. Samtidig så skriver ts veldig detaljert historien her, så visst den er sann og ikke blitt vridd på, så vil nok de andre mammaene som kjenner til denne situasjonen se at ts skriver om dette på kg. Anonymkode: 39c86...5fc
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #14 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde nok ikke giddet og gjort som denne moren gjorde. Jeg hadde bare byttet passord og tatt en prat om at passord er hemmelig. Men, jeg syns jo dik datter bør lære seg til at hemmeligheter forteller man ikke videre. Anonymkode: 6a246...f5e DEN HURPETE MORA KAN BARE HOLDE KJEFTEN SIN!!!!!! -TS Anonymkode: c283b...f28
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #15 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): DEN HURPETE MORA KAN BARE HOLDE KJEFTEN SIN!!!!!! -TS Anonymkode: c283b...f28 Litt dumt at du skriver under med TS, men ikke er det🙄 Anonymkode: 6a246...f5e 3
Raven.Writingdesk Skrevet 17. februar 2022 #16 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da hadde det jo vert hennes egen feil at passordene var på avveie 🤷🏻♀️ Man kan da ikke lære barna sine at de skal tro godt om alle heller. Man må jo fortelle dem at om de deler private ting til andre mennesker så finnes det ingen garanti på at det ikke kommer ut. Samtidig som at man må lære seg hvem man kan stole på og ikke? Skal jeg da ringe videre til venninne nummer tre sine foreldre da, og fortelle dem at hun har spredd min datters hemmelighet videre osvosv? Uff.. bare ett lite hjertesukk fra en mamma som er dritt lei jentedrama og de dramatiske mødrene deres 🙄 Anonymkode: d998c...a37 Så problemet her er at andre mødre skal lære deres barn at ditt barn åpenlyst ikke er til å stole på? 7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #17 Skrevet 17. februar 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: I går fikk jeg en telefon fra en hysterisk mor som hadde en personlig krise. Datteren hadde vert så lur at hun hadde delt simkode og passord på telefonen sin med min datter. Anonymkode: d998c...a37 Lur? Hun er jo helt idiot. Samme med datteren din som fortsetter. Anonymkode: 7f610...f22
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #18 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dramatisk? Din datter gjorde noe galt(ja GALT) og selvsagt er det da riktig av den andre moren å ringe deg! Anonymkode: fee73...5a9 Nei herregud. Her har TS helt rett! Ringer du virkelig land og strand rundt for å klage til mødrene hver gang barnet ditt har vært i en konflikt?????? 😱 Anonymkode: ba86b...338 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #19 Skrevet 17. februar 2022 Jeg hadde satt pris på å få beskjed om hva som hadde skjedd så jeg kunne snakket med datteren min om hva man bør dele videre og ikke og samtidig tatt praten om passord osv med henne også, både så hun blir mint på å passe på egne opplysninger og heller ikke deler andres om hun skulle få vite om dem. Men hadde nok tenkt at det var nok med en melding for å få infoen da, hadde ikke trengt en telefonsamtale. Anonymkode: 51a32...5ed 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #20 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvordan vite hva datteren har gjort om den moren ikke hadde ringt? Anonymkode: fee73...5a9 Jeg tenker man kan velge litt hva man velger å ringe andre foreldre om, og at man ikke trenger å varsle om absolutt alt. I dette tilfellet hadde jeg tenkt at mitt barn har lært noe viktig om å ikke dele denne type informasjon. At et annet barn i tredjeklasse ikke har klart å holde på en hemmelighet er ikke noe jeg hadde ringt foreldrene om. Anonymkode: e55e6...7cf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå