Gå til innhold

Ny arbeidsgiver har invitert på fancy middag - kan ikke spise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en ny jobb i et stort selskap og den nye sjefen min har invitert meg på middag på en fancy og ganske dyr restaurant med han og noen fra mitt team for å bli kjent. Dette er 1 mnd før jeg faktisk starter, så jeg kjenner ingen. Synes det er SÅ hyggelig og har takket ja. Er veldig opptatt av å gjøre et godt inntrykk.

Nå har jeg i mellomtiden havnet på legevakt med noe de tror er gallesteinsanfall, og mens jeg er under utredning så har jeg fått beskjed om å holde meg unna absolutt alt fett for å unngå flere anfall. Dette gjør det naturligvis litt vanskelig å spise på restaurant..

Jeg har svært lite lyst til å avlyse da sjefen reiser fra en annen by og jeg setter så stor pris på gesten. Det betyr mye for meg at de "flesker på" så mye for å inkludere meg før jeg starter.  Samtidig så synes jeg ikke at jeg kan jeg ikke møte opp uten å spise, og jeg ønsker heller ikke å overshare sykdomshistorikk på første møte for noen jeg ikke kjenner. Vil heller ikke gi inntrykk til sjefen om at det et mye styr med meg eller at jeg er mye syk osv..

Jeg vurderer nesten å ringe restauranten og be de om å diskret lage noe uten å bruke fett og diskret servere det, men vet ikke om det lar seg gjøre. Det er mitt eneste forslag ihvertfall. Så kanskje dere kan komme på en bedre løsning? 😅

Anonymkode: 7201c...7c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hadde jeg glatt ringt restauranten og snakket med de. Utrolig hva en god kokk kan klare, særlig når han vet om det på forhånd.

For en prima sjef du får👍

• Liker 9
Skrevet

Bare snakk med restauranten, de burde kunne ordne noe :)

Anonymkode: 2cc50...b6d

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo så absolutt sjekke menyen i forkant, og er det slik at de ikke har noe som er egnet hadde jeg tatt en prat med sjefen og forklart situasjonen men sagt at du så gjerne vil delta. 

• Liker 3
Skrevet

En kan jo i hvertfall ringe restauranten og spørre om de har en rett på menyen de kan anbefale for noen I ditt ståsted, da kan du jo bare bestille den når dere kommer dit.

• Liker 4
Skrevet

Full forståelse! Ville ha gjort som du foreslår - ring restauranten og hør om de kan legge til rette for deg. 

Anonymkode: c0987...4f7

• Liker 1
Skrevet

Ville snakket med restauranten i forkant, slik at de var forberedt, og du visste at de hadde alternativer til deg. Ofte er det bestilt set-menus til slike middager.

Ville så ikke gjort noen sak ut av det i det du kom. Men derfra vært ærlig på sykdom og pålagt diett. Men at det allerede er avklart med restauranten at det går fint. For det vil komme spørsmål fra kelneren, og det vil bli synlig at du får annen mat. 

Anonymkode: e9cac...5a4

• Liker 1
Skrevet

Som arbeidsgiver ville jeg satt pris på en mail med f.eks "Hei. Jeg har dessverre fått beskjed av legen om å holde meg helt unna fett en periode. Jeg vil gjerne være med å spise, så lurer i den forbindelse om det er ok at jeg kontakter restauranten på forhånd for å høre om de kan sy sammen en alternativ meny til meg? ". 

Da slipper du å tenke på at det blir et tema under middagen. 

Anonymkode: 93c7d...2ee

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som arbeidsgiver ville jeg satt pris på en mail med f.eks "Hei. Jeg har dessverre fått beskjed av legen om å holde meg helt unna fett en periode. Jeg vil gjerne være med å spise, så lurer i den forbindelse om det er ok at jeg kontakter restauranten på forhånd for å høre om de kan sy sammen en alternativ meny til meg? ". 

Da slipper du å tenke på at det blir et tema under middagen. 

Anonymkode: 93c7d...2ee

Dette. ☝️

Jeg skjønner ikke vitsen med å holde det hemmelig. Gallesteinsanfall er veldig vanlig, og det skal mye til om det er noe som skulle kunne blitt brukt mot deg.

Anonymkode: c25f5...511

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette. ☝️

Jeg skjønner ikke vitsen med å holde det hemmelig. Gallesteinsanfall er veldig vanlig, og det skal mye til om det er noe som skulle kunne blitt brukt mot deg.

Anonymkode: c25f5...511

Enig, og selvfølgelig deltar du :) Det viser at du stiller opp, er løsningsorientert og finner en løsning på problemet selv

Anonymkode: f9df2...e1a

Skrevet

En fin restaurant kan lage til noe du kan spise trygt, ikke noe problem. Ta det opp med restauranten som de andre over sier.

Skrevet

Jeg ville ikke sagt at jeg skulle holde meg unna fett. Da kan det hende han tror du er sykelig opptatt av kosthold og slanking. Vær åpen om gallesteinen og ta kontakt med restauranten på forhånd, så slipper du stress rundt menyen :)

Anonymkode: cf275...aef

Skrevet

Ja, ikke si noe om fett, men si at du er under utredning for gallesteinsanfall og derfor må tilpasse kosten en stund framover.

Anonymkode: 81e4f...de4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...