Gå til innhold

Toåring med brakkesyke og sliten mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt hjelp, vi holder på å gå på veggen begge to!

Barnet mitt på 2,5 har vært hjemme hele uka pga smittsom sykdom, men er ellers i full form. Barnet er veldig sosialt og veldig aktivt, og kjeder egentlig vettet av seg her hjemme.

Jeg er høygravid, med lite energi og vondt bekken, og har ikke egentlig kapasitet til å underholde en toåring. 

Pappaen har noen prosjekter på jobb som må bli ferdige, og har bare hatt mulighet til å være hjemme noen timer et par dager denne uka. I dag måtte han dra tidlig og kommer ikke hjem før kvelden, så vi må klare oss alene hele dagen.

Familie er på jobb, og har ikke mulighet til å avlaste. Oldeforeldre har vi allerede ringt i dag. Vi er tom for mel, og kan ikke dra i butikken, så vi kan ikke bake mer.

Er det noen som har noen ideer til hva vi kan finne på? Gjerne som kan slite ut barnet uten å slite ut meg.

Anonymkode: a74b0...a5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut på tur! Det er det beste til å «slite ut» barn. Viktig å bli fysisk sliten og ikke bare mentalt sliten. 

Anonymkode: e030f...f01

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barnet mitt på 2,5 har vært hjemme hele uka pga smittsom sykdom, men er ellers i full form. Barnet er veldig sosialt og veldig aktivt, og kjeder egentlig vettet av seg her hjemme.

Jeg er høygravid, med lite energi og vondt bekken, og har ikke egentlig kapasitet til å underholde en toåring. 

Pappaen har noen prosjekter på jobb som må bli ferdige, og har bare hatt mulighet til å være hjemme noen timer et par dager denne uka. I dag måtte han dra tidlig og kommer ikke hjem før kvelden, så vi må klare oss alene hele dagen.

Familie er på jobb, og har ikke mulighet til å avlaste. Oldeforeldre har vi allerede ringt i dag. Vi er tom for mel, og kan ikke dra i butikken, så vi kan ikke bake mer.

Er det noen som har noen ideer til hva vi kan finne på? Gjerne som kan slite ut barnet uten å slite ut meg.

Nærmeste sandkasse. Ta med bøtte og spade.

Anonymkode: 667a0...708

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ut på tur! Det er det beste til å «slite ut» barn. Viktig å bli fysisk sliten og ikke bare mentalt sliten. 

Anonymkode: e030f...f01

Vanligvis ville det vært løsningen, men pga bekken klarer jeg ikke å gå så langt. Vi kan heller ikke kjøre noe sted, for mannen har bilen.

• Liker 1
Skrevet

Bygg en hinderløype/hoppeslott/sklie av sofsputer,  pledd og puter. Stua ser jo bomba ut, men det gir en hel formiddag med full fysisk utfoldelse for 2,5 åringen her.

Anonymkode: ea4ff...8cd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nærmeste sandkasse. Ta med bøtte og spade.

Anonymkode: 667a0...708

Nærmeste sandkasse befinner seg desverre under mer snø enn jeg klarer å grave frem. Bøtte og spade ligger i den sandkassa. Snøen er ikke kram, så vi klarer ikke å lage snøballer eller snømann. Forsøk på å leke i snøen første til frustrasjon over en mamma som ikke klarer å dra akebrettet opp bakken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bygg en hinderløype/hoppeslott/sklie av sofsputer,  pledd og puter. Stua ser jo bomba ut, men det gir en hel formiddag med full fysisk utfoldelse for 2,5 åringen her.

Anonymkode: ea4ff...8cd

Takk, dette kan fungere!

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva finner dere på, da? En person med fysisk sykdom som er i form skal holde seg normalt aktiv. Å pakke bilen med ved og matpakke og dra ut i naturen for en dag med heltid aktivitet er et nærliggende alternativ. Sover hen fortsatt midt på dagen er hengekøye et greit alternativ.  Du ligger selvsagt på sofaen. Barnefar drar på tur.

Han får sykemelde seg dersom arbeidsgiver nekter han å bruke sykt-dag dager. Dette bør og skal også meldes arbeidstilsynet. At arbeidsgiver har "viktige prosjekter" er ikke av betydning.

Anonymkode: bfb51...aed

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva finner dere på, da? En person med fysisk sykdom som er i form skal holde seg normalt aktiv. Å pakke bilen med ved og matpakke og dra ut i naturen for en dag med heltid aktivitet er et nærliggende alternativ. Sover hen fortsatt midt på dagen er hengekøye et greit alternativ.  Du ligger selvsagt på sofaen. Barnefar drar på tur.

Han får sykemelde seg dersom arbeidsgiver nekter han å bruke sykt-dag dager. Dette bør og skal også meldes arbeidstilsynet. At arbeidsgiver har "viktige prosjekter" er ikke av betydning.

Anonymkode: bfb51...aed

Vi har drevet med baking, puslespill, bygge duplo, trenet på stor ball, yoga, rydde alle lekene, tømme leker utover gulvet, lage middag og mye mer. Desverre begynner vi å gå lei. Når pappaen har vært hjemme noen timer har de lekt ute i snøen, men det kan ikke jeg.

Pappaen kan selvfølgelig ta sykt barn dager, men det vil føre til at han får mer å gjøre senere. Det vil ødelegge planene våre om avspasering senere.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi har drevet med baking, puslespill, bygge duplo, trenet på stor ball, yoga, rydde alle lekene, tømme leker utover gulvet, lage middag og mye mer. Desverre begynner vi å gå lei. Når pappaen har vært hjemme noen timer har de lekt ute i snøen, men det kan ikke jeg.

Pappaen kan selvfølgelig ta sykt barn dager, men det vil føre til at han får mer å gjøre senere. Det vil ødelegge planene våre om avspasering senere.

Er også sykemeldt pga graviditet og kan knapt gjøre noe. Jeg har innsett at det blir lavere terskel for tv som blir redningen her, men barnet blir lei etter 30 min hver gang. Men så han hn blitt veldig flink til å leke alene! Da går det noenlunde. Det får være sånn i unntakstilstand! Så lenge barnet har alt det faktisk trenger er det ikke farlig å kjede seg litt. Det er nok egentlig til og med sunt!

Anonymkode: c1eff...a0f

Skrevet

Ta med deg en stol inn på badet, og sitt der mens toåringen slår seg løs med vann, og alle leker som tåler å bløtlegges, enten det er badekar eller balje dere har. Mine har i alle fall holdt lenge i sånn lek. Bare synd med strømprisene….

Anonymkode: 370fe...3bf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ta med deg en stol inn på badet, og sitt der mens toåringen slår seg løs med vann, og alle leker som tåler å bløtlegges, enten det er badekar eller balje dere har. Mine har i alle fall holdt lenge i sånn lek. Bare synd med strømprisene….

Anonymkode: 370fe...3bf

Det var en god idé. Forslag om å bade har blitt skutt ned tidligere, men lekebilene kan gjerne få et bad.

Da ser det ut som om vi har underholdning frem til middag, og etter det kan vi sikkert ringe diverse familie. Takk for alle forslag, og for muligheten til å kommunisere med andre voksne. Toåringen er nok ikke den eneste som lider av brakkesyke.

• Liker 1
Skrevet

Å bygge hytte inne går også an, med stoler og pledd. Og badekarleken kan høynes med å ha litermål/ trakt/plastboller/plastglass i badekaret. 

Rulle ut gråpapir på bordet. Tegne en by og veier. Kjøre med biler/båter, ha figurer som går på veiene og bor i de tegnede husene. Fantasere og tulle mens dere leker og tegner mer. Spørs hvor verbalt barnet er da. Ikke sikkert dette fenger alle som er bare 2,5. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...