Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble alene i fjor og beholder huset for meg og barnet jeg fikk med eksen. Jeg har en ok lønn, men nå sitter jeg med et høyt boliglån. Og vil gjerne prøve å holde kostnadene nede så mye som mulig. 

Jeg kjøper aldri kaffe, vann osv. ute, sykler til jobb alle måneder unntatt desember, januar og februar, og bruker rundt 5500 i måneden på mat, bleier og alt av toalettsaker. Mulig jeg kan spare inn litt der. Jeg skal høre med andre forsikringsselskap om forsikringene mine, men jeg vet ikke om jeg kan spare noe der. Betaler 1650 i måneden for bil, hus, innbo, barneforsikring, reise og hund. Har Netflix, Spotify og Viaplay, men bruker dette omtrent daglig. Ellers låner jeg bøker på biblioteket, kjøper de dyre tingene som vinterdress og vintersko på finn, og har kjøpt meg en brukt symaskin for å få reparert klær fremfor å kjøpe nytt 😄 

Er det noen som har andre kjempelure sparetiltak? Alt mottas med takk :)

Anonymkode: 308b1...df9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang forsikringer: sjekk at du ikke er dobbeltforsikret  på reise/innbo ved at du feks har det via fagforening i tillegg til å ha tegnet forsikring utenom. Følg med på km-stand på bilen og oppdater dette på forsikringssiden. Kanskje har du kortere kjørelengde og kan betale lavere forsikring. Bytte til rimeligere bil? Vet noen leier ut bilen sin, det er ikke vanlig her jeg bor, så kan ikke så mye om det.

Kan du leie ut deler av huset? Enten hybel, leilighet, Airbnb, eller kortvarig til studenter i  seks ukers praksis på sykehus/fysioterapeut el. 

Ønsk nyttige ting eller gavekort til bursdag og jul til deg og barnet fra  de det er naturlig å ønske det fra.

Har du noen å arve klær til barnet fra? Evt kjøpe rimelig? Trenger ikke være en venn eller familie, kan være arbeidskollega som har et litt eldre barn enn deg.

Så er det klassisk tips med varer fra datodisk, bake endel selv, følge med på matbutikkenes tilbud og planlegge meny ut fra det, ikke kaste mat. 

Forhandle lånerente, forhandle lønn/andre ytelser som dekket telefon og nett. 

Ferie: låne familiehytte evt byttelån hytte mot at de får låne ditt hus i ferien.

Kan du få gratis eller billig ved hos familie? Har mor eller bestemor noen triks å lære bort ang god husholdningsøkonomi? 

Skrevet

Du er allerede kjempeflink sparer! Jeg sparer 1200kr årlig ved å ha yx kredittkort, månedlig rabatt jeg velger er 100kr dekning til strømmetjenester, så da betaler jeg bare 9kr for Netflix pr mnd. Jeg bruker det aldri ellers, så bare for rabatten.

Anonymkode: d54a4...85c

Skrevet

Er det verdt det å bruke så mye på å bo, når dere bare er to? 

Nå skal jo rentene opp også. 

Dette vil jo gå på bekostning av opplevelser og ferier sammen med barnet, kvalitet på maten barnet får, sparing til barnet, og mye mer. 

Livet består av mer enn å bo best mulig. 

Anonymkode: 39e72...da7

Skrevet

Hva tjener du og hva har du i boliglån? :)

Anonymkode: 2a660...7ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...