Gå til innhold

Betalingsanmerkning som ødelegger for å leie leilighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor henger folk seg sånn opp i betalingsanmerkninger når man faktisk har råd til å betale husleie, og har bevis på at man alltid har betalt husleie. 
Tenker feks gjennom utleiemegleren eller de som kredittsjekker. At man har betalingsanmerkning betyr jo ikke at man ikke klarer og betale husleie. Hvorfor kan man ikke gi de en oversikt over betalt husleie så de ser at man klarer seg? 

er så bekymret for å ikke finne en plass og bo.  Og de fleste leilighetene som hadde passet perfekt mtp skole, er igjennom utleiemegleren. 

Anonymkode: efb19...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi en inkassosak eller flere vitner om mangel på betalingsevne- eller -vilje, og at du ikke har særlig godt med penger som får en slik sak på deg.

Når du ikke betaler regning A er det jo egentlig ingenting som tilsier at du skulle prioritere regning B o g C noe høyere, selv om B kanskje er husleiefakturaen.

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du når du har betalingsanmerkning viser at du ikke har kontroll på økonomien din?
Da vil de fleste tenke at det neste gang er husleia du ikke betaler, eller at det blir tull med andre ting. 

Anonymkode: 00b97...7dc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor betaler du ikke bare regningen du har betalingsanmerkning på da, siden du har råd til husleie?? Da er problemet ute av verden! 

Anonymkode: a82e8...329

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor betaler du ikke bare regningen du har betalingsanmerkning på da, siden du har råd til husleie?? Da er problemet ute av verden! 

Anonymkode: a82e8...329

Skal jeg la vær å betale for tak over hodet til meg og barna da? 
du ser jo selv at det ikke går. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fordi du når du har betalingsanmerkning viser at du ikke har kontroll på økonomien din?
Da vil de fleste tenke at det neste gang er husleia du ikke betaler, eller at det blir tull med andre ting. 

Anonymkode: 00b97...7dc

Jeg har alltid hatt kontroll på økonomien. 
men ble lurt av eks ved skilsmisse og ting gikk ikke som planlagt så nå sitter jeg med alt. 
har dokumentasjon på betalt husleie, strøm, internett for mange mange år. Så rart vist det plutselig skulle ha blitt noe tull. Har man ikke råd til husleie så får man hjelp fra nav om det skulle gått så langt, utleier får fortsatt pengene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skal jeg la vær å betale for tak over hodet til meg og barna da? 
du ser jo selv at det ikke går. 

Det er tusenvis av mennesker hver dag som lar være å betale husleien sin, så det er ikke noe som "ikke går". Det skjer hele tiden. Folk gir faen.

Utleiemegleren.no vet ikke om du er blant dem, siden du allerede har vist at du er en dårlig betaler. Hvorfor betaler du ikke ut inkassosaken og får den slettet da, så er problemet ditt løst? Er du en så god betaler som du prøver å si du er her i denne tråden, så hadde du jo betalt den bort for lengst.

Endret av Million
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (Akkurat nå):

Det er tusenvis av mennesker hver dag som lar være å betale husleien sin, så det er ikke noe som "ikke går". Det skjer hele tiden. Folk gir faen.

Utleiemegleren.no vet ikke om du er blant dem, siden du allerede har vist at du er en dårlig betaler. Hvorfor betaler du ikke ut inkassosaken og får den slettet da, så er problemet ditt løst?

Men det blir jo gjeld det også. Og kan mulig ødelegge for resten av livet. 
skjønner, det visste jeg ikke. 
for inkasso saken er såpass stor at det vil ta mange, mange år. Jeg har ikke mulighet til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

for inkasso saken er såpass stor at det vil ta mange, mange år. Jeg har ikke mulighet til det. 

Har saken kommet til namsmannen ennå? Kanskje du kan få ordnet en gjeldsordning? Eller snakke med husbanken?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du ha leid ut til noen du vet at har problemer med å prioritere det å betale regninger, slik at du selv kanskje kommer i problemer med ditt eget boliglån?

Anonymkode: 0313c...ee0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anoia skrev (1 time siden):

Har saken kommet til namsmannen ennå? Kanskje du kan få ordnet en gjeldsordning? Eller snakke med husbanken?

Ja, har søkt om gjeldsordning. Husbanken kan ikke hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville du ha leid ut til noen du vet at har problemer med å prioritere det å betale regninger, slik at du selv kanskje kommer i problemer med ditt eget boliglån?

Anonymkode: 0313c...ee0

Men det er jo feil i denne situasjonen. Jeg prioriterer jo regningene, og betaler alltid. 
At jeg ble satt i den uheldige situasjonen var pga eksen ikke fikk over lånet på seg, selvom vi har en skriftlig avtale om at lånet er hans. 
men å prioritere å betale husleie, bil og alt annet går helt fint. Så hadde noen andre vært i den situasjonen så hadde jeg ikke vært redd. Namsmannen kan ikke trekke vist man ikke har inntekt, og man skal alltid ha til husleie og livsopphold. Men om noen velger å ikke betale, så er det jo en annen sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/17/2022 at 1:39 PM, AnonymBruker said:

Ja det kan ødelegge resten av livet, så hadde virkelig prioritert å få løst dette

Anonymkode: 34739...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBruker

Vel, utleiemegleren driver ikke med omsorg. Og noen regler må de sette seg. Å sette grensen ved betalingsanmerkning er fornuftig, sett fra deres side. 

De kan ikke sette seg inn i din situasjon og tenke at her har vi ei alenemor som ble lurt av eksen. 

Det er det offentliges jobb. Hva med kommunal bolig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnomynBruker skrev (53 minutter siden):

Vel, utleiemegleren driver ikke med omsorg. Og noen regler må de sette seg. Å sette grensen ved betalingsanmerkning er fornuftig, sett fra deres side. 

De kan ikke sette seg inn i din situasjon og tenke at her har vi ei alenemor som ble lurt av eksen. 

Det er det offentliges jobb. Hva med kommunal bolig? 

Skjønner det, regler må jo til. Bare dumt at man ikke kan bevise at man ikke er en person som driter i regninger, er mange som har blitt lurt også og kommer seg da ingen vei. 

kommunal bolig går, bare dumt om man ender opp i en råtten bolig og blir syk, eller ender opp å bo ved siden av folk som er rusmisbrukere eller annet mtp barn og tryggheten de trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En betalingsanmerking er jo et bevis på at man ikke gjør opp for seg, så er jo ikke så rart at man ikke vil leie ut til de som har det. 😅

Anonymkode: 444be...476

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skjønner det, regler må jo til. Bare dumt at man ikke kan bevise at man ikke er en person som driter i regninger, er mange som har blitt lurt også og kommer seg da ingen vei. 

kommunal bolig går, bare dumt om man ender opp i en råtten bolig og blir syk, eller ender opp å bo ved siden av folk som er rusmisbrukere eller annet mtp barn og tryggheten de trenger. 

Jeg forstår deg godt. Jeg skulle ønske det ikke var slik for deg. 

Jeg bor i et borettslag med flere kommunale boliger.  Det er jo en og annen rusmisbruker, så klart, men de blir fulgt opp av kommune og LAR, så de skikker seg vel. Ingen av leilighetene er råtne, de er lik den jeg har. Som er en vanlig andelseier. 

Vi er en miks her vi bor. Noen som har problemer med rus. Aleneforeldre med vanskelig økonomi og folk som er nye i landet. Og oss "vanlige". Vi har et godt fellesskap. 

Men klart, det er forskjell på de boligene kommunen kjøper opp. Kan du ikke snakke med de og be om å få noe barnevennlig? Jeg vil jo tenke meg at de tar hensyn til det? At leiligheten er av god standard og at du ikke blir boende mellom to enheter der det kan oppstå fyll og bråk? 

Endret av AnomynBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært borti utleier som tar kredittsjekk, var åpen med han på forhånd, helt åpen. Fortalte også at vi holdt på å betale ned, og ca hvor lang tid vi regnet med det tok. Totalt åpen. Vi fikk leiligheten. Hadde også referanse på tidligere leieforhold.

Utleiemegleren går nok ikke det. Men de er uansett overprisa. Er to leilighet her som Utleiemegleren har. De er så overprisa i forhold til alt annet. Tydeligvis også vanskelig å leie ut. Står tomme flere måneder av gangen. Og når de blir leid ut, så er det bare for minimumstiden Utleiemegleren krever. Altså de som flytter inn ønsker ikke å bo der lenger enn de må.. 

Anonymkode: 807e2...b52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2022 den 15.38):

At jeg ble satt i den uheldige situasjonen var pga eksen ikke fikk over lånet på seg, selvom vi har en skriftlig avtale om at lånet er hans. 

Hva mener du? Hvorfor betaler du på lånet til eksen? Jeg hadde gjort alt for å kvitte meg med det. Hva med å sjekke om du kan få juridisk bistand?

Anonymkode: 29cea...35a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...