AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #1 Skrevet 17. februar 2022 Jeg er rundt 30, bor i Oslo med samboer og har et barn på 1 år. Vi er lavtlønnede. Vi leier, men har spart 300 000 på sparekonto som vi tenkte bruke til egenkapital en gang i framtida. Nå har jeg arvet 8 millioner kroner. Dette kommer som et sjokk. Hvordan ville dere brukt pengene? Anonymkode: 1d48d...f92 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #2 Skrevet 17. februar 2022 "Gratulerer" siden det er arv, men de kommer nok godt med! Kjøpt eget sted å bo i et godt og trygt område jeg kunne sett for meg å bli gammel i og nedbetalt annen gjeld, spart resten 😊 Anonymkode: 6fd33...c1a 10
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #3 Skrevet 17. februar 2022 Og for guds skyld siden det er DIN arv, ha papirene i orden i økonomien i forholdet.. just sayin. Anonymkode: 6fd33...c1a 24 2 11
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #4 Skrevet 17. februar 2022 Kjøpt bolig med livsløpstandard, så du og dine er trygge resten av livet. Selvfølgelig skal boligen stå i kun ditt navn, det er din arv og kun din! Anonymkode: f8743...fab 10
Mokkilokki Skrevet 17. februar 2022 #5 Skrevet 17. februar 2022 Vil søkt rådgivning i banken sånn at dere ikke bare kaster ut pengene. Plutselig har det masse "gode" venner som mener dere skal betale eller låne penger av dere. Det er fort gjort og bli blakk igjen. 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #6 Skrevet 17. februar 2022 Dette er ditt særeie. Pass på å ha alt dokumentasjon i orden. Ville kjøpt bolig, 8 mill så kan dere vel til og med få kjøpt noe i Oslo....?! Anonymkode: cfffc...857 9
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #7 Skrevet 17. februar 2022 Kjøp en bolig som DU eier for en del av pengene og invester noe av det. Anonymkode: 8a2d2...4b1 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #8 Skrevet 17. februar 2022 1. Jeg ville ikke sagt noe om det til venner etc. 2. Jeg ville søkt rådgivning i banken. 3. Jeg ville gjort det klart for mannen at du har særeie på arven og søkt juridisk hjelp for å få alle papirene i orden. 4. Avhengig av hva banken råder deg til, ville jeg kjøpt en bolig som kan vedlikeholdes og betjenes med den inntekten dere har. 5. jeg ville avklart økonomiske forventninger med mannen. Jeg eier boligen alene og har særeie. Skal mannen betale husleie? Hvem skal stå for vedlikehold, oppussing etc.? Dette skulle også vært avklart hos advokat. Anonymkode: af4aa...4ab 13 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #9 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nå har jeg arvet 8 millioner kroner. Dette kommer som et sjokk. Hvordan ville dere brukt pengene? Anonymkode: 1d48d...f92 Bare for sikkerhetsskyld, det dreier seg ikke om en onkel i Nigeria du aldri har hørt om før? 😇 Jeg ville nok brukt sjokk arven på bolig. Anonymkode: 828c7...024 3 1
Ost Skrevet 17. februar 2022 #10 Skrevet 17. februar 2022 Jeg hadde kjøpt bolig. Om ikke i Oslo eller andre voldsomt dyre steder, kjøpt to leiligheter og leid ut den ene, kanskje. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #11 Skrevet 17. februar 2022 Husk at dette er penger du ikke har gjort noe spesielt for å fortjene. Forvalt dem godt slik at ditt barn får en like god og trygg økonomisk framtid som du nå kan få hvis ikke du sløser dem bort. Anonymkode: a1f12...74c 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #12 Skrevet 17. februar 2022 Jeg hadde kjøpt bolig og sett om jeg kunne finansiere noe utdannelse som fikk meg ut av lavtlønnsyrket. Anonymkode: dfba0...a78 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #14 Skrevet 17. februar 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Bare for sikkerhetsskyld, det dreier seg ikke om en onkel i Nigeria du aldri har hørt om før? 😇 Jeg ville nok brukt sjokk arven på bolig. Anonymkode: 828c7...024 Hehe, nei. Det er faren min. Han har aldri villet ha noe spesielt kontakt med meg. Det er mange, mange år siden vi møttes. Jeg trodde ikke jeg kom til å arve noe, eventuelt kun pliktarv, visste ikke om han hadde penger eller ikke . Det føltes som han hadde avskrevet meg. Litt forvirrende følelser. Føler meg sint på ham faktisk. Og sint på meg selv, føler jeg har vært en dårlig datter, at jeg ikke fortjener de 8 millionene. Usikker på om det betyr han egentlig var glad i meg hele tida, og at jeg kanskje selv burde søkt mer kontakt de siste årene, visste ikke en gang han var syk. Eller kanskje det bare betyr at han rett og slett bare ikke brydde seg om å skrive testamentet. Jeg har ingen anelse. Anonymkode: 1d48d...f92 1 15
PetraPerlesukker Skrevet 17. februar 2022 #15 Skrevet 17. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg er rundt 30, bor i Oslo med samboer og har et barn på 1 år. Vi er lavtlønnede. Vi leier, men har spart 300 000 på sparekonto som vi tenkte bruke til egenkapital en gang i framtida. Nå har jeg arvet 8 millioner kroner. Dette kommer som et sjokk. Hvordan ville dere brukt pengene? Anonymkode: 1d48d...f92 Betal ned all gjeld først , kjøp bolig og så sett penger på fond så de kan vokse 🙂 lag pensjonssparing til deg, samboer og barn, sett inn 50.000,- som kan vokse seg til en god pensjon den dagen dere er pensjonister Endret 17. februar 2022 av PetraPerlesukker 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #16 Skrevet 17. februar 2022 Jeg har tenkt på bolig som dere nevner. Kanskje en leilighet her i Oslo hvor vi har miljøet og jobbene våre. Og så kanskje sette resten i fond eller en utleieleilighet, da med noe lån. Vi kunne tatt den helt ut med et rekkehus, men det føles så råflott rett fra toroms i Gamlebyen. Jeg vet noen som vinner penger kan få mer pengeproblemer, at de bruker det opp fort og får en dyr livsstil. Jeg er nok redd for det. Anonymkode: 1d48d...f92 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #17 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har tenkt på bolig som dere nevner. Kanskje en leilighet her i Oslo hvor vi har miljøet og jobbene våre. Og så kanskje sette resten i fond eller en utleieleilighet, da med noe lån. Vi kunne tatt den helt ut med et rekkehus, men det føles så råflott rett fra toroms i Gamlebyen. Jeg vet noen som vinner penger kan få mer pengeproblemer, at de bruker det opp fort og får en dyr livsstil. Jeg er nok redd for det. Anonymkode: 1d48d...f92 Hvis jeg var deg ville jeg brukt noen av pengene på å ta høyere utdannelse. Så slipper dere å være lavtlønnet for resten av livet. Anonymkode: cefbf...458 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #18 Skrevet 17. februar 2022 Venner får vite det via skattelistene uansett. Anonymkode: fb286...179
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #19 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Venner får vite det via skattelistene uansett. Anonymkode: fb286...179 Hva slags venner har du egentlig? Sjekker dere seriøst hverandre på skattelister? Anonymkode: 2a23b...5b0 19
Kristin70 Skrevet 17. februar 2022 #20 Skrevet 17. februar 2022 Det er ganske enkelt å bruke 8 mill påbolig i Oslo, den trenger ikke en gang være veldig stor eller flott beliggenhet. I noen områder kan du finne et fint rekkehus til ca 6 mill, mens andre steder er det så vidt nok til en liten treroms. Jeg ville kjøpt bolig og brukt noe på utdanning. Hvis det var igjen noe ville jeg satt det i fond og tatt med familien på ferie. Etter at jeg hadde kjøpt bolig ville jeg fortalt venner at har arvet etter faren min og brukt alle pengene på bolig (da vet de hvorfor du i lavtlønnsjobb plutselig kan kjøpe bolig og hvis noen skulle mase om penger kan du si at du har brukt alt). 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå