Gå til innhold

Brannfakkel, men noen andre som foretrakk ks fremfor vaginal fødsel!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man hører så mye om at ks er mye hardere enn vaginal fødsel i etterkant. Jeg hadde en kjempetøff førstefødsel, og ks var barnemat i forhold både under inngrepet og smertene etterpå.  Noen med samme opplevelse? 

Anonymkode: 80305...ee8

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle fødsler er ulike og alle ks er ulike. Opplevelsen til folk er ulik. Folk flest foretrekker nok vaginal fødsel.

Anonymkode: 38cf6...063

• Liker 10
Skrevet

En av årsakene til at folk foretrekker vaginal fødsel er jo også alle helsemessige fordeler for mor og barn ved en vaginal fødsel. Under forutsetning at det er en risikofri fødsel altså.

men så flott at du hadde en bra fødsel uansett! 

• Liker 5
Skrevet
Boblerone skrev (7 minutter siden):

En av årsakene til at folk foretrekker vaginal fødsel er jo også alle helsemessige fordeler for mor og barn ved en vaginal fødsel. Under forutsetning at det er en risikofri fødsel altså.

men så flott at du hadde en bra fødsel uansett! 

Hvilke helsemessige fordeler?

Skrevet

Dette er jo ingen brannfakkel. Alle opplever fødsel ulikt. Men nei, jeg hadde tatt 5 vaginale fremfor 1 ks.

Anonymkode: b2422...135

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvilke helsemessige fordeler?

Lurer jeg også på. Og når vi kan se antydning til disse fordelene? For foreløpig har ks barnet mitt lik helse som de vaginalt fødte.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lurer jeg også på. Og når vi kan se antydning til disse fordelene? For foreløpig har ks barnet mitt lik helse som de vaginalt fødte.

Samme her😅 Hørt at det muligens er litt større sjanse for astma, men ikke tilfelle her. 

• Liker 2
Skrevet

Eg syntest vaginal fødsel var greitt, og kunne ikkje tenkt meg å ta KS. Men eg hadde normal fødsel utan komplikasjoner. Men tingen er at ein fødsel kan man ikkje planlegga, det går ikkje likt kvar gong. Plutselig må man ha eit snitt og då blir det som det blir. Om eg kunne velje tar eg såklart vaginal fødsel utan komplikasjoner igjen. 

Eg ville heller hatt KS framfor komplisert vaginal fødsel.

Anonymkode: d19f9...29f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan er dette en brannfakkel? I alle tråder om fødsel/ks er det mange som har hatt kjempefine ukompliserte ks-erfaringer. På samme måte som det er folk som har hatt supre vaginale fødsler og folk som har hatt dårlige opplevelser. 

Anonymkode: 1dc10...225

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan er dette en brannfakkel? I alle tråder om fødsel/ks er det mange som har hatt kjempefine ukompliserte ks-erfaringer. På samme måte som det er folk som har hatt supre vaginale fødsler og folk som har hatt dårlige opplevelser. 

Jeg har tidligere opplevd mye kritikk når jeg skriver om at jeg har god opplevelse av ks. Derfor jeg tenkte det

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har tidligere opplevd mye kritikk når jeg skriver om at jeg har god opplevelse av ks. Derfor jeg tenkte det

Ja det er jo alltid noen som er veldig ihuga vaginal-forkjempere og kun negative til ks, men føler ikke at de er flertallet da. Men det er kanskje de man legger mer merke til :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan si at jeg hadde hastekeisersnitt som var traumatisk nok og så 14 dager ekstra på sykehus pga komplikasjoner i etterkant. 

Jeg hadde gledet meg til å føde, og var forberedt på smerter og styr, men den opplevelsen fikk jeg aldri. Dessuten tok det flere timer før jeg faktisk fikk se datteren min. Helt forferdelig.

Pga det traumatiske keisersnitt med påfølgende komplikasjoner og syk i to måneder etterpå så turte jeg aldri bli gravid igjen. Det var helt fjernt og uaktuelt.

Så hvis jeg virkelig kunne velge så hadde jeg ikke nølt med vanlig vaginal fødsel. Føler jeg gikk glipp av noe stort.

Keisersnitt går som regel bra, men det er en stor operasjon som kan føre til store komplikasjoner. 

Anonymkode: e5722...627

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg tror hvis vi hadde spurt absolutt alle kvinner i verden akkurat nå om deres fødselsopplevelse både vaginal og keisersnitt, så vil vi nok få flest skrekkhistorier fra de som har født vaginalt (fordi flest føder vaginalt, selvfølgelig. Men korrigert for dette, så er det nok uansett flest "uheldige" hendelser i forbindelse med vaginal).

Et keisersnitt er som regel mye bedre smertelindret og mye mer kontrollerbart og forutsigbart - det er klart dette er tiltrekkende. 

Jeg har hatt et ukomplisert keisersnitt og en ukomplisert vaginal fødsel med klipp og vakuum. Måtte jeg valgt nå hadde jeg valgt keisersnitt, rett og slett fordi jeg syntes rekonvalesensen gikk fortere med KS. (KS ca 2 uker, vaginal ca 6-7 uker). 

Anonymkode: 705be...f2d

• Liker 6
Skrevet

Ingen utfordringer etter KS og var ute og gikk noen få timer etterpå. Hadde tatt et nytt KS anytime. 

lege

Anonymkode: 84358...25a

• Liker 7
Skrevet

Jeg har aldri først vaginalt, så har ikke sammenligningsgrunnlag, men har tre ks bak meg. Det første ks var traumatisk for meg, men mest mentalt. Jeg var så innstilt på å føde vaginalt og hadde gått på gravidyoga og full pakke og så ble det keisersnitt 12 dager over termin pga fare for baby. Jeg hadde ikke en rie engang.🤷🏼‍♀️ Jeg gikk rett inn i en fødselsdepresjon, følte meg som Johaug skulle ha blitt droppa til OL etter å ha trent i månedsvis. Det satte sitt preg på rekonvalesensen… 

De to andre keisersnittene gikk mye lettere. Jeg var oppe og hoppa etter et par dager og etter ks nr to dro jeg også hjem etter to dager fordi jeg kjeda meg på sykehuset.😅 så sånn sett ville jeg valgt ks foran vaginal rett og slett fordi det er det jeg kjenner til og har god erfaring med.

Anonymkode: ed132...d5d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Niks. For meg var de vaginale fødslene en drøm sammenlignet med keisersnittet. Det må jeg bare si var helt pyton. Brukte nesten 1,5 døgn før jeg kom meg opp av sengen. I tillegg bærerestriksjoner i mange uker.

Så jeg har ikke samme opplevelse som deg. Heldigvis ikke hatt plager i etterkant slik som en venninne av meg har fått.

Anonymkode: ee73b...2c0

• Liker 1
Skrevet

Tenker det kommer an på. Vil heller lide litt etter KS i stedet for å revne fra A-Å ved setefødsel og kanskje slite med lekkasje og sex i ettertid. Da er det bedre å ha det litt gørr første perioden hjemme med KS, enn mange år med sjenerende problem.

Anonymkode: 54515...f87

• Liker 7
Skrevet

Hadde en fryktelig traumatisk fødsel m første, stjernekikker osv osv. Hadde et helt fantastisk KS med nr 2. Der var som å være i himmelen fra ende til annen<3Ullevål btw. Dro hjem etter bare 2 døgn enda 3 er standard liksom. Litt smerter i arret etterpå men det var NADA ift min første fødsel uansett. Neglisjerbart!! ❤️ 

Anonymkode: de48a...ca0

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt vil jeg ha ks fremfor vaginal fødsel. En vaginal fødsel var enn nok for meg, måtte opereres etterpå. Hadde ks med barn nr 2, og skal ha ks med nr 3 senere i år.

Anonymkode: 27bf8...6e4

• Liker 4
Skrevet

Det er en grunn til at verdens helseorganisasjon anbefaler vaginal fødsel fremfor keisersnitt. Og en grunn for at de aller aller fleste føder vaginalt. 

Anonymkode: 87b50...a06

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...