A-hunter Skrevet 17. februar 2022 #1 Skrevet 17. februar 2022 Selveste æresmedlemmet i anti-Mensa har lirket seg ut fra gjemme-seg-fra-egne-velgere-loftet og konkluderer med at det er på høy tid å endre på noe som ikke virker ved å gjøre det enda verre. Strømmarkedet i Norge - som er et politikerskapt marked som egentlig ikke finnes - virker ikke. Klarer man å unngå de ufordelaktige avtalene i strømmarkedet er det ingenting å spare på å bytte leverandør. Leverandørene konkurrerer i praksis ikke om noe. Deres lønnsomhet ligger i lage avtaler som kundene taper penger på. Leverandørene kjøper akkurat den samme strømmen i akkurat det samme markedet som alle de andre leverandørene. Vedum skal endre på dette nå, ved å lage mekanismer som gjør at folk lettere havner i enda dårligere avtaler enn de allerede har. Disse avtalene skal gjøres risikofritt for leverandørene slik at de kan lage enda flere kunstige avtaler man kan inngå. "Det er krevende for folk å finne de gode avtalene." sier Vedum. Ja, det skyldes jo den enkle grunn at det ikke finnes noen gode avtaler. De "beste" avtalene er like dårlige i hele markedet, nettopp fordi dette ikke er et reelt marked. Da er det en særdeles dårlig løsning å fylle det samme ikke-markedet med enda en ny produktgruppe. Men ikke i denne regjeringens syn - nå skal man nemlig fortsette å ødelegge alt som er politisk rasert ved å gjøre alt enda verre. Og velgerne klapper i takt. Dette tror de på. 4 2
ops2 Skrevet 17. februar 2022 #2 Skrevet 17. februar 2022 10 minutter siden, A-hunter said: Selveste æresmedlemmet i anti-Mensa har lirket seg ut fra gjemme-seg-fra-egne-velgere-loftet og konkluderer med at det er på høy tid å endre på noe som ikke virker ved å gjøre det enda verre. Strømmarkedet i Norge - som er et politikerskapt marked som egentlig ikke finnes - virker ikke. Klarer man å unngå de ufordelaktige avtalene i strømmarkedet er det ingenting å spare på å bytte leverandør. Leverandørene konkurrerer i praksis ikke om noe. Deres lønnsomhet ligger i lage avtaler som kundene taper penger på. Leverandørene kjøper akkurat den samme strømmen i akkurat det samme markedet som alle de andre leverandørene. Vedum skal endre på dette nå, ved å lage mekanismer som gjør at folk lettere havner i enda dårligere avtaler enn de allerede har. Disse avtalene skal gjøres risikofritt for leverandørene slik at de kan lage enda flere kunstige avtaler man kan inngå. "Det er krevende for folk å finne de gode avtalene." sier Vedum. Ja, det skyldes jo den enkle grunn at det ikke finnes noen gode avtaler. De "beste" avtalene er like dårlige i hele markedet, nettopp fordi dette ikke er et reelt marked. Da er det en særdeles dårlig løsning å fylle det samme ikke-markedet med enda en ny produktgruppe. Men ikke i denne regjeringens syn - nå skal man nemlig fortsette å ødelegge alt som er politisk rasert ved å gjøre alt enda verre. Og velgerne klapper i takt. Dette tror de på. Det spiller ingen rolle om vi tror på det. Uansett parti, så løper de sammen i flokk, når de kommer på Storting og Regjering. Nå er Rødt liksom det partiet alle tror skal redde oss. Hvordan skal de endre på vilkårene for strøm, med mindre de får rent flertall? Og det er andre aspekter ved Rødt som ikke er spiselig for noen. Det Norge trenger er et nytt parti, et som ikke er kommunistisk, men som vil gjøre Norge bedre for oss som bor her. Et som slutter å dele ut milliarder på milliarder til HAMAS, korrupte FN, Clinton Foundation, uhjelp som går til sleipe statsledere og alle andre som har utnyttet oss, for at avgåtte politikere skal få et sete i FN eller besøk av Bill Clinton. Jeg trodde SP var ærlige og ville gjøre noe bra, men de er akkurat som alle andre. En bortkastet stemme, men jeg ser ingenting annet som jeg skulle stemt på, som ville endret situasjonen med ACER og strømprisene. Jeg er like ved å si at det man trenger er å marsjere opp til Stortinget og lage skikkelig bråk. Men da kommer politiet... 3
A-hunter Skrevet 17. februar 2022 Forfatter #3 Skrevet 17. februar 2022 ops2 skrev (1 minutt siden): Det spiller ingen rolle om vi tror på det. Uansett parti, så løper de sammen i flokk, når de kommer på Storting og Regjering. Nå er Rødt liksom det partiet alle tror skal redde oss. Hvordan skal de endre på vilkårene for strøm, med mindre de får rent flertall? Og det er andre aspekter ved Rødt som ikke er spiselig for noen. Det Norge trenger er et nytt parti, et som ikke er kommunistisk, men som vil gjøre Norge bedre for oss som bor her. Et som slutter å dele ut milliarder på milliarder til HAMAS, korrupte FN, Clinton Foundation, uhjelp som går til sleipe statsledere og alle andre som har utnyttet oss, for at avgåtte politikere skal få et sete i FN eller besøk av Bill Clinton. Jeg trodde SP var ærlige og ville gjøre noe bra, men de er akkurat som alle andre. En bortkastet stemme, men jeg ser ingenting annet som jeg skulle stemt på, som ville endret situasjonen med ACER og strømprisene. Jeg er like ved å si at det man trenger er å marsjere opp til Stortinget og lage skikkelig bråk. Men da kommer politiet... Det er velgerne som gir politikerne mandatet til å fortsette galskapen. Politikerne på sin side er relativt ærlige på retningen de ønsker å gå i, selv om det som regel presenteres som noe som er bra. Det aller siste Norge trenger er enda et nytt politisk parti. Det finnes allerede en lang rekke partier som presenterer seg som noe annet enn det bestående med god og gjennomarbeidet politikk. Samlet sett får disse under 2 % av stemmene. I min verden betyr det ikke annet enn at velgere flest ønsker mye mer av det samme. Om det er SV,AP, SP, KRF, H, V eller FRP spiller ingen rolle. Det er bare små nyanser av en sikker retning - å gjøre alt litt verre for helt vanlige folk og å øke avstanden mellom en politisk elite og landets innbyggere. Og da blir det min oppgave å opplyse folk om hva slags idioti de gir mandatet til. For når dagen blir til kveld er alt klinkende klart - velgerne bestemmer. 2
ops2 Skrevet 17. februar 2022 #4 Skrevet 17. februar 2022 1 minutt siden, A-hunter said: Det er velgerne som gir politikerne mandatet til å fortsette galskapen. Politikerne på sin side er relativt ærlige på retningen de ønsker å gå i, selv om det som regel presenteres som noe som er bra. Det aller siste Norge trenger er enda et nytt politisk parti. Det finnes allerede en lang rekke partier som presenterer seg som noe annet enn det bestående med god og gjennomarbeidet politikk. Samlet sett får disse under 2 % av stemmene. I min verden betyr det ikke annet enn at velgere flest ønsker mye mer av det samme. Om det er SV,AP, SP, KRF, H, V eller FRP spiller ingen rolle. Det er bare små nyanser av en sikker retning - å gjøre alt litt verre for helt vanlige folk og å øke avstanden mellom en politisk elite og landets innbyggere. Og da blir det min oppgave å opplyse folk om hva slags idioti de gir mandatet til. For når dagen blir til kveld er alt klinkende klart - velgerne bestemmer. Men hva mener du? Du vil ikke ha noe nytt parti, men du sier at det bare er små nyanser mellom de partiene vi har. Forklar meg hva jeg skal gjøre. Hvem skal jeg stemme på?
A-hunter Skrevet 17. februar 2022 Forfatter #5 Skrevet 17. februar 2022 ops2 skrev (9 minutter siden): Men hva mener du? Du vil ikke ha noe nytt parti, men du sier at det bare er små nyanser mellom de partiene vi har. Forklar meg hva jeg skal gjøre. Hvem skal jeg stemme på? Det må hver enkelt komme frem til på egen hånd. Jeg er ikke politiker og har ingen interesse av å lede folk i en retning. Basert på ditt første innlegg i denne tråden kan Demokratene være verdt et blikk. Selv stemmer jeg blankt. Jeg er demokrat inntil jeg ligger godt begravd, men det systemet vi har i dette landet er anti-demokratisk. Min versjon av demokrati er direktevalg av representanter. Altså ingen politiske partier og ingen flertallsregjeringer. Både politiske partier og flertallsregjeringer er anti-demokratiske fordi prosessene som leder frem til en valgliste eller frem til en flertallsregjering skjer bak lukkede dører der jeg ikke slipper til, kan påvirke eller kan fravelge. Min blanke stemme er en stemme til demokratiet, men også et klart varsel om at jeg ikke anerkjenner den svært innskrenkede versjonen som ligger nasjonen Norge og dets folk til last og byrde. 2
I Grosny Skrevet 17. februar 2022 #6 Skrevet 17. februar 2022 (endret) ops2 skrev (2 timer siden): Det spiller ingen rolle om vi tror på det. Uansett parti, så løper de sammen i flokk, når de kommer på Storting og Regjering. Jeg trodde SP var ærlige og ville gjøre noe bra, men de er akkurat som alle andre. En bortkastet stemme, men jeg ser ingenting annet som jeg skulle stemt på, som ville endret situasjonen med ACER og strømprisene. Jeg er like ved å si at det man trenger er å marsjere opp til Stortinget og lage skikkelig bråk. Men da kommer politiet... Jeg mener filosofen Vegard Martinsen sa at uansett hvem du stemmer inn så vil vedkommende tilpasse seg rollen og ligne på forgjengeren. Sp har trolig satt verdensrekord i tilpasning. Før valget så sto de på befolkningens side, men når de gikk i regjering så hoppet de plutselig over til politikersiden. Når politikerne er lojale til hverandre i stedet for velgerne så har vi et problem, og det problemet stikker dypt. Rødt opptrer pr i dag ikke lojalt til politikerstanden og står i opposisjon. Men kommer de i posisjon så kan de også bli spist og bli det nye Sp. Vedum, om du har litt restryggrad så utfordrer jeg der herved til å bryte regjeringssamarbeidet og danne ny regjering sammen med Rødt og Frp, og spikre en rimelig makspris på strømmen. La kraftverkene ha leveringspikt til Norge innenfor makspris, og eksporter bare den strømmen som blir til overs. Klarer du det så lover jeg å ikke anmelde deg til forbrukerombudet for villedende markedsføring. Regjering med Rødt , Sp og Frp for å ta kontroll over strømmen høres politisk sprikende ut, men jfr deres budskap så står de ganske nær hverandre på populisme-antipopulisme aksen (etter min mening en viktigere akse enn den tradisjonelle høyre-venstre aksen)og det er på tide at vi får en regjering som jobber for Norges populasjon. Endret 17. februar 2022 av I Grosny 2
I Grosny Skrevet 17. februar 2022 #7 Skrevet 17. februar 2022 A-hunter skrev (2 timer siden): Det aller siste Norge trenger er enda et nytt politisk parti. Det finnes allerede en lang rekke partier som presenterer seg som noe annet enn det bestående med god og gjennomarbeidet politikk. Samlet sett får disse under 2 % av stemmene. Jeg finner ikke noe sosialdemokratisk parti i Norge. Det som kommer nærmest er vel Rødt, men jeg misliker restkommunismen i partiet. Er det noen som ønsker seg et ekte sosialdemokratisk parti som er lojalt til Norges land og folk og som setter en rimelig fastpris på strømmen?
ops2 Skrevet 17. februar 2022 #8 Skrevet 17. februar 2022 3 hours ago, A-hunter said: Det må hver enkelt komme frem til på egen hånd. Jeg er ikke politiker og har ingen interesse av å lede folk i en retning. Basert på ditt første innlegg i denne tråden kan Demokratene være verdt et blikk. Selv stemmer jeg blankt. Jeg er demokrat inntil jeg ligger godt begravd, men det systemet vi har i dette landet er anti-demokratisk. Min versjon av demokrati er direktevalg av representanter. Altså ingen politiske partier og ingen flertallsregjeringer. Både politiske partier og flertallsregjeringer er anti-demokratiske fordi prosessene som leder frem til en valgliste eller frem til en flertallsregjering skjer bak lukkede dører der jeg ikke slipper til, kan påvirke eller kan fravelge. Min blanke stemme er en stemme til demokratiet, men også et klart varsel om at jeg ikke anerkjenner den svært innskrenkede versjonen som ligger nasjonen Norge og dets folk til last og byrde. Å stemme blankt synes jeg er for deprimerende. Da blir jeg heller hjemme. Demokratene, de får da mindre oppslutning enn noe som helst. Jeg er lei av politikk. Jeg er kynisk, irritert, sur og oppgitt. Jeg ser ikke noen lysning. Stem blankt, bli hjemme eller stem på et parti som kanskje klarer å kravle over sperregrensen. Det er tre like dårlige alternativer for meg. Er det rart at jeg ønsker meg Donald Trump i Norge? Han hadde Amerika først som mål. Jeg vil ha Norge først. Alle pengene som brukes i utlandet er bare symboler, for å gi norske politikere en følelse av å være viktige. Stopp pengestrømmen, og ingen ville bukke og skrape for en norsk politiker. Hvorfor skal Norge gi mest i forhold til folketallet? Hva er poenget med å være en humanitær stormakt, når pengene går til organisasjoner som skal ha sin andel, så til terrorister, krigsherrer, diktatorer og gjennomkorrupte ledd, helt til en liten dråpe kommer ned til det siste leddet. Hadde hver stortingspolitiker måttet gi 100 000 av den millionen de tjener, altså av sine egne penger, så hadde det blitt slutt. 1
Drizzt Skrevet 18. februar 2022 #9 Skrevet 18. februar 2022 ops2 skrev (13 timer siden): Hadde hver stortingspolitiker måttet gi 100 000 av den millionen de tjener, altså av sine egne penger, så hadde det blitt slutt. Det er fordi det er mye lettere å bruke andre sine penger. Da er man mindre kritisk, mer sjenerøs, mer naiv og mindre ansvarsfull. Det er tross alt andre som taper og lider, ikke de som tar beslutningene. Jeg kommer ikke til å stemme ved stortingsvalg lenger. Blank stemme er ikke et alternativ.
Utsiden Skrevet 18. februar 2022 #10 Skrevet 18. februar 2022 18 hours ago, A-hunter said: Strømmarkedet i Norge - som er et politikerskapt marked som egentlig ikke finnes - virker ikke. Klarer man å unngå de ufordelaktige avtalene i strømmarkedet er det ingenting å spare på å bytte leverandør. Leverandørene konkurrerer i praksis ikke om noe. Deres lønnsomhet ligger i lage avtaler som kundene taper penger på. Leverandørene kjøper akkurat den samme strømmen i akkurat det samme markedet som alle de andre leverandørene. Takk for at holder liv i debatten 👍 Det er nyliberalismen du beskriver, det er kapitalmakt som har tatt over politikere-politikk -demokrati.. En ser lignende i helsevesen, telekommunikasjon.. vann.. til slutt ALT! Som i telekomminikasjon er det skattebetalere, supergunstige lån som garanteres av kundene som dekker alt av infrastruktur og utbygging, mens selskaper skummer av vanvittige overskudd med null risiko, med mindre Vollvik. Det er totalt korrupt, men det er liksom slik de seriøse voksne driver sammfunn.. Det er også noe grotesk over hvordan oss vanlige folk skal bli vanlig "forbrukrøkonomi spekulanter" i egne liv. Vi skal shoppe rundt og forhandle gunstige avtaler , mislykkes vi med det er det vår egen feil, er det for dyrt, ikke skyld på systemet det er det DIN forbanna feil, du er en ræva spekulant. At man ikke lenger i god tro kan ha en strømavtale, uten å bekymre seg for at en blir snytt (strøm som utvinnes av vårt felles eie) tror jeg har en vanvittig undergravende effekt på troen på samfunnet. Er det en ting nyliberalismen har oppnådd så er det å forkvakle folks syn på hva det offentlige kan være. For mange er offentlige institusjoner blitt noe man er i direkte konkurranse med, ikke noe som er der for deg, og er eid av deg som innbygger. 1
Utsiden Skrevet 18. februar 2022 #11 Skrevet 18. februar 2022 Kanskje noen syns det er langt hopp. Men jeg tror hva vi ser i Canada og flere steder under pandemien (som fortsatt er svært alvorlig) er en total kollaps av tilliten mellom deler av folk og stat som følge av nyliberalismen. 1
A-hunter Skrevet 18. februar 2022 Forfatter #12 Skrevet 18. februar 2022 I Grosny skrev (16 timer siden): Jeg finner ikke noe sosialdemokratisk parti i Norge. Det som kommer nærmest er vel Rødt, men jeg misliker restkommunismen i partiet. Er det noen som ønsker seg et ekte sosialdemokratisk parti som er lojalt til Norges land og folk og som setter en rimelig fastpris på strømmen? Det er ikke noe sosialdemokratisk parti i Norge. Det er ikke noe demokratisk parti heller, og det er jo like greit, siden den eneste resten etter demokrati i landet er noenlunde frie valg, som til en viss grad respekteres. Vårt demokrati er fullstendig ødelagt av politiske partier og flertallsregjeringer. Det har vasket ut det eneste viktige i et demokrati - at den folkevalgte vil bli stilt til ansvar av sine velgere. Vi velger ikke Storting, det gjør i praksis partiene bak lukkede dører der bare medlemmer har adgang. Vi kan ikke holde noen ansvarlige dersom partiene likevel fører disse opp på listene. Det er bare et svar på dette - direktevalg av representanter og forbud mot poliske konstellasjoner. Hvis hver eneste politiker måtte gå på jobb hver eneste dag og vite at han/henne måtte gjøre den aller beste jobben for velgerne sine for å ha en sjanse til å bli gjenvalgt så ville Norge sett ganske annerledes ut. Men du, fastpris på strøm tjener ingen. Produksjon- og levering av felleskapets vann omgjort til strøm på felleskskapets anlegg koster litt under 0,25 kroner/kWh. Det er mer enn nok av den og den er grønnest av alt. Hvis bare politikere kunne slutte å leke konger og frelsere med den så hadde ikke dette vært et tema. 1
I Grosny Skrevet 18. februar 2022 #13 Skrevet 18. februar 2022 A-hunter skrev (1 time siden): Men du, fastpris på strøm tjener ingen. Produksjon- og levering av felleskapets vann omgjort til strøm på felleskskapets anlegg koster litt under 0,25 kroner/kWh. Det er mer enn nok av den og den er grønnest av alt. Hvis bare politikere kunne slutte å leke konger og frelsere med den så hadde ikke dette vært et tema. Dette forsto jeg ikke, var jeg uklar? med rimelig fastpris mente jeg maxprisbegrensing med leveringsplikt til alle Norges strømbrukere. Jeg vet ikke hvilket beløp det bør være, det må det nok regnes på og det bør gi noe rom for investering i flere kraftverk. Tror iallfall ikke man bør tillate mer enn 50 øre kwh. Jeg har ikke tenkt over det med direktevalg. Er det Sveitsisk modell? Jeg er enig med deg i at demokratiet ikke fungerer i Norge og pokalmerket innlegget ditt. 1
A-hunter Skrevet 18. februar 2022 Forfatter #14 Skrevet 18. februar 2022 I Grosny skrev (2 minutter siden): Dette forsto jeg ikke, var jeg uklar? med rimelig fastpris mente jeg maxprisbegrensing med leveringsplikt til alle Norges strømbrukere. Jeg vet ikke hvilket beløp det bør være, det må det nok regnes på og det bør gi noe rom for investering i flere kraftverk. Tror iallfall ikke man bør tillate mer enn 50 øre kwh. Jeg har ikke tenkt over det med direktevalg. Er det Sveitsisk modell? Jeg er enig med deg i at demokratiet ikke fungerer i Norge og pokalmerket innlegget ditt. Det jeg mener er at det ikke er nødvendig med fastpris eller makspris. Strøm er et resultat av våre felleseide naturressurser og er ingenting som noe eller noen skal tjene penger på. Prisen er kostnadene for produksjon og levering. Og den prisen er 0,25 kroner/kWh. 25 øre er inkludert de aller nyeste, moderne anleggene. Tar du bort topp 10 av anleggene er prisen mer enn 10 øre lavere. I de 25 ørene ligger altså modernisering, fornyelse og utvikling inne. Ved å lage en makspris tillater vi at prisen skal være noe annet enn ren kostnadsdekning for produksjon og levering. Det er ikke riktig metode. Vi skal betale nøyaktig det det koster. Ikke mer og ikke mindre. Det vil altså være et sted mellom 20 og 30 øre levert til sikringsskapet. Hele døgnet, hele året. 1 1
Gjest Paramount Skrevet 18. februar 2022 #15 Skrevet 18. februar 2022 Sannheten er at det har vært tverrpolitisk enighet, på kammerset, om å flå norske innbyggere ved å skru opp prisene på strøm. Tanken var at vi gradvis skulle venne oss til høyere priser. Syting og klaging skulle møtes med det uslåelige argumentet om vårt ansvar for å redde verden, og andre former for tynn grønn begrunnelse. Noe flertallet av vi nordmenn har lært oss å tro på, gjennom systematisk bearbeiding fra media. Nå gikk det over stokk og stein. Samfunnet fikk virkeligheten midt i fleisen. Sjokkpriser på strøm gjorde at politikerne ble tatt med buksene nede. De har lekt med ilden, og plutselig tok hele huset fyr. Da fikk de panikk, og overbyr nå hverandre med de klassisk norske patetiske midlertidige støtteordningene for å kompensere urettferdig og tilfeldig. Alle skjønner at det har hele tiden vært meningen at vi skal betale mye mer for strøm i Norge. Men å bli avslørt så raskt var pinlig og dramatisk, selv for politikerne.
matsats Skrevet 18. februar 2022 #16 Skrevet 18. februar 2022 Problemet er det grønne skiftet. Politikere, og diverse lobbyforeninger, har fremstilt det grønne skiftet som noe vi alle kommer til å tjene på. Det er selvfølgelig feil. Strenge klima- og miljøreguleringer fører til dyrere produksjon av varer og tjenester - særlig kraftproduksjon. Disse kostnadene ender selvfølgelig til slutt hos konsumenter/kunder/forbrukerne/folk flest. Dette er bare starten. Folks kjøpekraft kommer til å bli kraftig svekket det neste tiåret. Det er uunngåelig når man erstatter effektive energikilder med ineffektive energikilder. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå