Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i kollektiv i en studentby (utleier er altså en stor seriøs aktør) og en i kollektivet klarte å "brekke" håndtaket på kjøleskapsdøren i løpet av juleferien (jeg  og hun andre var hjemme på juleferie). Vi har bedt om å få det fikset, men utleier mener at vi må kjøpe et helt nytt kjøleskap. Dette virker litt rart fordi leverandøren av kjøleskapet selger også håndtaket separat til ca 600 kr på diverse nettsider. Hun i kollektivet som brakk håndtaket mener at vi andre to også skal betale fordi vi har brukt håndtaket selv om det var ødelagt (utleier ønsker å dele regningen på kjøleskapet på 3 og sier at vi heller kan ordne opp internt). Jeg synes at dette er merkelig og ugreit. Er det noe jeg kan gjøre for å unngå å måtte kjøpe et helt nytt kjøleskap? 

Anonymkode: d9d77...f32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere spleiser så klart på et nytt håndtak.

• Liker 7
Skrevet

Spleis på håndtak, bestill på nett og fest nytt håndtak på selv. Det blir 200kr på hver. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor har dere bedt utleier om å få det fikset? Den som ødela må selvsagt betale for nytt håndtak. 

Anonymkode: 73912...059

• Liker 2
Skrevet

Man kjøper da ikke et nytt kjøleskap for et ødelagt håndtak! Det er jo helt uhørt! Hadde jeg sagt rett ut. Dere kan også google rundt og se om dette er en vanlig svakhet ved kjøleskapet. Nytt håndtak hadde jeg ikke orket å krangle om, selv om det er en kjip utgift. Hvor gammelt er skapet? Er det noe garanti på det? 

Anonymkode: ff084...6ed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man kjøper da ikke et nytt kjøleskap for et ødelagt håndtak! Det er jo helt uhørt! Hadde jeg sagt rett ut. Dere kan også google rundt og se om dette er en vanlig svakhet ved kjøleskapet. Nytt håndtak hadde jeg ikke orket å krangle om, selv om det er en kjip utgift. Hvor gammelt er skapet? Er det noe garanti på det? 

Anonymkode: ff084...6ed

Kjøleskapet er fra før vi flyttet inn og er standard kjøleskap i alle utleieenhetene. Vil tro at det er en god del år gammelt

Får vel ikke krangle om de 200 kr, men hun som ødela det kan vel i det minste være ansvarlig for kommunikasjonen og bestillingen av håndtaket? 

ts

Skrevet

Dere spleiser. Dere har alle brukt håndtaket.
Dere virker lite villig til å betale deres del, så jeg skjønner godt at hun ikke ønsker ta ansvar for å bestille og legge ut; risikoen for at dere ikke gidder betale henne tilbake er absolutt tilstede.

Anonymkode: bc392...6e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dere spleiser. Dere har alle brukt håndtaket.
Dere virker lite villig til å betale deres del, så jeg skjønner godt at hun ikke ønsker ta ansvar for å bestille og legge ut; risikoen for at dere ikke gidder betale henne tilbake er absolutt tilstede.

Vi har alle brukt håndtaket, men vi to andre kom jo tilbake til et totalknukket håndtak etter juleferien og skjønner ikke hvordan hun har fått det til. Jeg kan godt betale henne 200 kr dersom hun fikset og bestiller nytt håndtak, men at jeg må punge ut med et par tusen (slik som utleier ønsker) for noe jeg ikke ødela synes jeg er drøyt 

ts

• Liker 2
Skrevet

Ting som blir ødelagt grunnet slitasje skal man som leietaker egentlig ikke engang dekke selv. Noen utleiere har ikke rett og slett ikke peiling på hva de kan kreve og ikke. Så hvis håndtaket er normalt brukt og gammelt og derfor ble ødelagt, er det egentlig utleiers ansvar. Så at utleier er så frekk og krever at dere skal kjøpe et NYTT kjøleskap er i alle fall fullstendig på trynet. 

Men ja, spleis på et nytt håndtak.

Anonymkode: eabe7...8be

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ting som blir ødelagt grunnet slitasje skal man som leietaker egentlig ikke engang dekke selv. Noen utleiere har ikke rett og slett ikke peiling på hva de kan kreve og ikke. Så hvis håndtaket er normalt brukt og gammelt og derfor ble ødelagt, er det egentlig utleiers ansvar. Så at utleier er så frekk og krever at dere skal kjøpe et NYTT kjøleskap er i alle fall fullstendig på trynet. 

Men ja, spleis på et nytt håndtak.

Da får jeg prøve å kommunisere litt med utleier. Hun som ødela håndtaket i utgangspunktet bryr seg ikke så mye om hva det blir til.

Utleier ønsker at kjøleskapet skal komme direkte fra leverandør mtp garanti. Håndtakene selges ikke direkte fra leverandør 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har alle brukt håndtaket, men vi to andre kom jo tilbake til et totalknukket håndtak etter juleferien og skjønner ikke hvordan hun har fått det til. Jeg kan godt betale henne 200 kr dersom hun fikset og bestiller nytt håndtak, men at jeg må punge ut med et par tusen (slik som utleier ønsker) for noe jeg ikke ødela synes jeg er drøyt 

ts

Jeg har ødelagt et kjøleskapshåndtak. Det var rett og slett små sprekker i plasten som vokste seg større og større, og til slutt sto jeg med plasthåndtaket i hånda etter å ha forsøkt å åpne døra.
Jeg har kun brukt det på vanlig måte, og det var tilfeldigheter som gjorde at det knakk da jeg åpnet døra; det kunne like gjerne hendt noen andre.

AB over meg har forresten rett i at dere ikke skal måtte dekke ting som blir ødelagt som følge av slitasje og normal bruk. Om håndtaket knakk på måten jeg beskriver, skal dere egentlig ikke måtte betale noe som helst, i hvert fall ikke nytt kjøleskap. Men vil dere betale for å få saken ut av verden, bør dere spleise.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da får jeg prøve å kommunisere litt med utleier. Hun som ødela håndtaket i utgangspunktet bryr seg ikke så mye om hva det blir til.

Utleier ønsker at kjøleskapet skal komme direkte fra leverandør mtp garanti. Håndtakene selges ikke direkte fra leverandør 

ts

Hvis kjøleskapet er flere år gammelt, kan ikke utleier forvente at et helt kjøleskap erstattes grunnet et ødelagt håndtak. Men hvis kjøleskapet er såppass nytt at garantien fortsatt gjelder og hun som ødela det brukte unormal kraft, vil jeg ikke tro dere kan argumentere for at det ødelagte håndtaket var en slitasjeskade og da må dere erstatte håndtaket.

Det er litt rart hun som ødela det ikke tar ansvar. Jeg ville bedt henne vokse opp og ordne opp i dette selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ødelagt et kjøleskapshåndtak. Det var rett og slett små sprekker i plasten som vokste seg større og større, og til slutt sto jeg med plasthåndtaket i hånda etter å ha forsøkt å åpne døra.
Jeg har kun brukt det på vanlig måte, og det var tilfeldigheter som gjorde at det knakk da jeg åpnet døra; det kunne like gjerne hendt noen andre.

AB over meg har forresten rett i at dere ikke skal måtte dekke ting som blir ødelagt som følge av slitasje og normal bruk. Om håndtaket knakk på måten jeg beskriver, skal dere egentlig ikke måtte betale noe som helst, i hvert fall ikke nytt kjøleskap. Men vil dere betale for å få saken ut av verden, bør dere spleise.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis kjøleskapet er flere år gammelt, kan ikke utleier forvente at et helt kjøleskap erstattes grunnet et ødelagt håndtak. Men hvis kjøleskapet er såppass nytt at garantien fortsatt gjelder og hun som ødela det brukte unormal kraft, vil jeg ikke tro dere kan argumentere for at det ødelagte håndtaket var en slitasjeskade og da må dere erstatte håndtaket.

Det er litt rart hun som ødela det ikke tar ansvar. Jeg ville bedt henne vokse opp og ordne opp i dette selv.

Jeg vet ikke hvor gammelt kjøleskapet er for vi har bare bodd her i 1,5 år, men kjøleskapet er standard og ikke akkurat en ny modell ute på markedet. Det var ikke noe slitasje på håndtaket før juleferien mener jeg å huske

Altså jeg betaler gjerne 200 kr for husfreden og få det ut av verden, men savnet at hun som ødela kommuniserer mer med utleier. Vi er studenter og å betale 2000 kr hver (eller lignende sum) vil snu økonomien min helt opp ned (dyrere priser på mat, høye strømregninger, alt er dyrere, og nå er kjøleskap på toppen av dette er nesten til å gråte av..)

Får vel prøve å pushe henne til å si til utleier at kjøleskapet var slitt fra før av (siden det er så mange utleieenheter som kontinuerlig pusses opp er jeg usikker på om utleier har peiling på nøyaktig hvor gammelt dette kjøleskapet er) og ta det derfra

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...