Gå til innhold

40% av barna som blir innlagt på sykehus for korona, er under 1 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Konsekvensene av gjenåpningen begynner å vise seg når det gjelder gruppen man snakket om å beskytte mest, nemlig barna - i en annen tråd her i forumet kan man lese om unge som opplever langvarige symptomer etter korona, og det er svært bekymringsverdig at også babyer er utsatt; for å sitere NRK:

FHI: Flere spedbarn blir lagt inn på sykehus med korona

[...]

Antall koronapasienter som var lagt inn på sykehuset sist uke var høyest blant små barn under ett år, og de eldre over 85 år, viser ukesrapporten til Folkehelseinstituttet.

– Vi ser en trend. Det er flere av de aller minste barna som har blitt innlagt på sykehus den siste uken, forteller fagdirektør i Folkehelseinstituttet Frode Forland til NRK.

40 prosent av barna som har blitt innlagt på sykehus i Norge for koronaviruset de fire siste ukene har vært under ett år. Det vil si 50 av 126 barn.

Når WHO og resten av verden tar korona på alvor, og advarer mot fri smittespredning, er det man driver med i Norge, Sverige og Danmark et eksperiment man ikke har oversikt over langtidsvirkningene av, der menneskene er forsøkskaniner. Å bagatellisere korona som en mild influensa, er like stor idioti idag som det var i for to år siden da man satset på å ha åpne grenser og leve som normalt. Og for all del unngå panikk; dette var bare et helt ufarlig kinesisk virus. Ja - denne geniale strategien fungerte jo utmerket. :sarkasme:

Lurer sannelig på hva ettertiden vil si om det som skjer idag, og hva prisen for gjenåpningen vil bli.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Terskelen for å legge inn babyer på barneavdelinger er ekstremt lav. Dette kan godt være pga reisevei, til observasjon pga bittelitt dårligere matinntak, eller pga engstelse hos foreldrene. Det sier ingenting om alvorlighetsgraden av sykdom, slik det gjør på voksen. 

Virker ikke som at det er i nærheten av tallene man så i høst under RS-sesongen.

Hva er tallene for barn på pustestøtte? Det er det interessante, og som faktisk sier noe om sykelighet.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

"Når svært små barn blir syke så er det en lavere terskel for å legge inn disse for observasjon på sykehus. Mange av dem blir lagt inn for kort periode og ingen av dem ser så langt ut til å bli alvorlige syke, sier Forland..."

• Liker 14
Skrevet

Ufarlig er det ikke. Jeg har en liten baby og på termingruppen min er det 2 baby’er som må bruke inhalasjonsmedisiner etter gjennomgått korona. Jeg er såpass skremt av det at vi skjermet baby da vi fikk smitte i hus og vi klarte å unngå at baby og jeg ble smittet.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Forland tror det er et resultat av at det er svært mye omikronsmitte i samfunnet nå, og at det er lavere terskel for innleggelse av spedbarn.

– Når svært små barn blir syke så er det en lavere terskel for å legge inn disse for observasjon på sykehus. Mange av dem blir lagt inn for kort periode og ingen av dem ser så langt ut til å bli alvorlige syke, sier Forland.

...

– Det går veldig bra med disse barna. Det er ikke lungebetennelse de har, men de trenger litt hjelp til å få i seg nok mat, forteller Christopher Inchley, overlege ved Barne- og ungdomsklinikken Akershus Universitetssykehus.

Glemte å ta med dette fra saken? Passet kanskje ikke inn i hysterifortellingen om hvor farlig korona er?

Endret av matsats
  • Liker 7
Skrevet
Sermina skrev (22 minutter siden):

Ufarlig er det ikke. Jeg har en liten baby og på termingruppen min er det 2 baby’er som må bruke inhalasjonsmedisiner etter gjennomgått korona. Jeg er såpass skremt av det at vi skjermet baby da vi fikk smitte i hus og vi klarte å unngå at baby og jeg ble smittet.

Det var det på min termingruppe og etter RS- og rhino...

• Liker 8
Skrevet

Viktig hvordan man bruker tall.

Det er tusener av barn (276 938) mellom 0-17 år som har hatt korona gjennom pandemien.  Av disse har et fåtall blitt lagt inn de siste ukene (og også tidligere har det vært veldig få): til sammen 126 barn de siste ukene. Av disse var det en stor andel (40 %) som var under ett år.

De uttaler i tillegg at det går veldig bra med disse barna, og at de trenger hjelp til å få i seg litt næring. Slik er det med små barn ved annen febersykdom også.

De er mer utsatte for dehydrering og vekttap enn større barn, og jeg ser jo selv at det er mye enklere å få i større barn væske og næring ved å friste med brus og juice og salte kjeks nå da de hadde korona, enn det var da de var små og ammet og hadde forkjølelse. 

• Liker 7
Skrevet

Tror du disse egoistiske konemødrene som vil på kontoret for å få komplimenter for antrekket bryr seg? Eller de som liker å rave rundt på byen og vil ha frislipp på idiotien sin? Vi har dessverre samme slaget i regjeringen, så det blir ingen voksne beslutninger fra det holdet.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er dessverre ikke overraskende. Det har lenge vært klart at omicron ser ut til å ramme barn mer enn tidligere varianter. 

FHI/regjeringen bryr seg ikke stort om at mange blir smittet om dagen. Mange folk tror pandemien er over etter omicron, akkurat som mange trodde det samme når vi hadde alpha,delta osv.  

Endret av NorthernLight
  • Liker 4
Skrevet
Mhmjadda skrev (7 timer siden):

Det var det på min termingruppe og etter RS- og rhino...

Min hadde RS, Rhino og parainfluensa i høst og måtte ha inhalasjonsmedisin. Barnet hadde covid sist uke og var i toppform bortsett fra litt hoste, rennende nese og dårlig matlyst. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Sweetheaven skrev (32 minutter siden):

Min hadde RS, Rhino og parainfluensa i høst og måtte ha inhalasjonsmedisin. Barnet hadde covid sist uke og var i toppform bortsett fra litt hoste, rennende nese og dårlig matlyst. 

Det betyr bare at forskjellene er individuelle. 4 åringen min ble mye dårligere av omikron enn han ble av RS viruset som han hadde da han var 8 måneder. 
Spesielt den ene babyen jeg snakker om i termingruppen min er mer enn bare litt inhalasjonsmedisiner i noen uker. De snakker om at det er skader på lungene. Det får du ikke av RS.

Dette er jo bare anekdotisk så det beviser jo ingenting, men jeg har iallefall respekt for viruset.

Endret av Sermina
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jo, terskelen for å legge inn svært små barn er sikkert lavere, men likevel taler tallene sitt tydelige språk om smitteutviklingen.

I FHI-s ukerappport for uke 6 er tallet for innlagte under 1 år, ikke mindre enn 41,4 (pr. 100.000 personer), et tall som bare blir overgått av aldersgruppen over 85 år. Tallet for innlagte barn i alderen 1-5 år er 6,9, noe som er mer enn gruppen 45-54 år (6,6), og en stigning på over 50% fra uken før.

Antall innlagte i hele landet nå er 442, en økning på 40 fra dagen før - aldri har det vært flere innlagte for korona i løpet av hele pandemien. Sykefraværet er også rekordhøyt - det er til liten nytte å snakke om "å ta vare på barna" når fraværet på Krokelvdalen skole i Tromsø var på 60% i begynnelsen av uken; det sier seg selv at skolehverdagen ikke fungerer under slike forhold.

Men naturligvis trenger man enda mer smitte, så man ivrer på at også koronasmittede barn skal gå på skolen.

Normal logikk - også i tider med forkjølelse og influensa, er at er man syk, holder man seg hjemme. Punktum finale. Heltene som på liv og død må gå på jobb mens de hoster og nyser og klarer å smitte resten av arbeidsplassen, kan spare heltemotet sitt til andre anledninger.

Når det gjelder korona, er derimot tankegangen at man skal gå på jobb eller skole selv om man er smittet - til hvilken nytte? I tråd etter tråd her i forumet kan man lese om hvor dårlige folk har blitt etter denne "milde influensaen", og det er heller ingen ting som tyder på at "man blir ferdig med dette" etter å ha blitt syk; man kan bli syk igjen rimelig kort tid etter, slik at immunforsvaret får kjørt seg atter en gang, og ifølge det jeg selv har lest for en stund tilbake (har glemt hvor), bidrar ikke dette til å styrke immuniteten, men snarere gjøre kroppen svakere, noe beretninger om folk som føler seg slitne i lang tid etter omikron bekrefter.

Så hvor er vi på vei? Mot en ny hverdag om et halvt eller ett år der halve befolkningen har helseplager man ikke hadde tidligere? En hverdag der mange barn sliter med ettervirkinger, noe man allerede ser i andre land ...?

Man kan argumentere med at nedstengning og hjemmeskole har sin pris. Men full gjenåpning og fri smitte har også sin pris, en pris vi ikke aner det fremtidige omfanget av; å bruke mennesker som forsøkskaniner, er neppe det klokeste man kan gjøre - selv Kina, som ikke er særlig interessert i menneskerettigheter, utsetter ikke befolkningen sin for dette eksperimentet.

Kineserne er ikke dumme; de har forstått potensialet til viruset. Samtidig som mediene i Norge etter beste evne forsøker å bagatellisere det - og, lik en struts - stikker hodet i sanden, og gir inntrykk av at pandemien nærmest er over.

Feil. Pandemien er ikke over før den faktisk er over.

Endret av - Brian
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
9 hours ago, - Brian said:

Jo, terskelen for å legge inn svært små barn er sikkert lavere, men likevel taler tallene sitt tydelige språk om smitteutviklingen.

I FHI-s ukerappport for uke 6 er tallet for innlagte under 1 år, ikke mindre enn 41,4 (pr. 100.000 personer), et tall som bare blir overgått av aldersgruppen over 85 år. Tallet for innlagte barn i alderen 1-5 år er 6,9, noe som er mer enn gruppen 45-54 år (6,6), og en stigning på over 50% fra uken før.

Antall innlagte i hele landet nå er 442, en økning på 40 fra dagen før - aldri har det vært flere innlagte for korona i løpet av hele pandemien. Sykefraværet er også rekordhøyt - det er til liten nytte å snakke om "å ta vare på barna" når fraværet på Krokelvdalen skole i Tromsø var på 60% i begynnelsen av uken; det sier seg selv at skolehverdagen ikke fungerer under slike forhold.

Men naturligvis trenger man enda mer smitte, så man ivrer på at også koronasmittede barn skal gå på skolen.

Normal logikk - også i tider med forkjølelse og influensa, er at er man syk, holder man seg hjemme. Punktum finale. Heltene som på liv og død må gå på jobb mens de hoster og nyser og klarer å smitte resten av arbeidsplassen, kan spare heltemotet sitt til andre anledninger.

Når det gjelder korona, er derimot tankegangen at man skal gå på jobb eller skole selv om man er smittet - til hvilken nytte? I tråd etter tråd her i forumet kan man lese om hvor dårlige folk har blitt etter denne "milde influensaen", og det er heller ingen ting som tyder på at "man blir ferdig med dette" etter å ha blitt syk; man kan bli syk igjen rimelig kort tid etter, slik at immunforsvaret får kjørt seg atter en gang, og ifølge det jeg selv har lest for en stund tilbake (har glemt hvor), bidrar ikke dette til å styrke immuniteten, men snarere gjøre kroppen svakere, noe beretninger om folk som føler seg slitne i lang tid etter omikron bekrefter.

Så hvor er vi på vei? Mot en ny hverdag om et halvt eller ett år der halve befolkningen har helseplager man ikke hadde tidligere? En hverdag der mange barn sliter med ettervirkinger, noe man allerede ser i andre land ...?

Man kan argumentere med at nedstengning og hjemmeskole har sin pris. Men full gjenåpning og fri smitte har også sin pris, en pris vi ikke aner det fremtidige omfanget av; å bruke mennesker som forsøkskaniner, er neppe det klokeste man kan gjøre - selv Kina, som ikke er særlig interessert i menneskerettigheter, utsetter ikke befolkningen sin for dette eksperimentet.

Kineserne er ikke dumme; de har forstått potensialet til viruset. Samtidig som mediene i Norge etter beste evne forsøker å bagatellisere det - og, lik en struts - stikker hodet i sanden, og gir inntrykk av at pandemien nærmest er over.

Feil. Pandemien er ikke over før den faktisk er over.

Dette stemmer ikke. 442 er antallet innlagte med corona, og andelen av coronainnlagte som er innlagt pga corona er mye lavere nå enn den har vært tidligere, så du har ikke noe grunnlag for å si at antallet som er innlagt for corona er høyere enn det har vært tidligere.

• Liker 3
Gjest Warrior
Skrevet

Ja det er skremmende at Norge må prøve seg frem på denne måten med fri smitte, men får bare se hvordan det går. 

Stakkars små😢

• Opprett ny...