AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #1 Skrevet 17. februar 2022 Hei Det er ikke snakk om store summen. Bare 100 000 kroner. Har digert boliglån. Og 3 barn som foreløpig ikke har sparekonto. Hva er best mtp de fremtidige renteøkningene? Vi vil ikke holde på med å sette oss inn i aksjer, da vi har ekstremt stressende dager som allerede krever for mye av oss. Boligen ligger ikke særlig godt plassert, så jeg tror det er dumt å investere i oppussing som uansett ikke ville ha kommet oss til gode ved et eventuelt salg. Anonymkode: 2229a...0e5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #2 Skrevet 17. februar 2022 En ting er sikkert: barnas sparekonto er ikke relevant om dere ikke har råd til det. Om dere har mye lån mtp belåningsgrad og er utsatt mtp renteøkning ville jeg spyttet det inn i boliglånet. Spørsmålet om oppussing kommer helt an på om dere har noe som MÅ pusses opp i nærmeste framtid eller om det er snakk om å "gjøre det finere". Om det kun er snakk om å gjøre det finere så hadde jeg prioritert lån. Anonymkode: 354c0...046 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #3 Skrevet 17. februar 2022 Er det ikke lurt å kvitte seg med gjeld, nå som rentene er sagt at de skal oppover? Og jo mere dere betaler ned nå, jo mer har dere i ledig egenkapital til å stille som sikkerhet for når barna skal ut og ta boliglån selv om noen år. Anonymkode: e986e...e7b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #4 Skrevet 17. februar 2022 Tusen takk for svar. Nei vi må jo ikke pusse opp eller oppgradere. Kanskje best å putte det inn i boliglånet ja, selv om 100 000 føles så lite på et nokså stort lån 😆 Anonymkode: 2229a...0e5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #5 Skrevet 17. februar 2022 Jeg ville satt det i fond. Anonymkode: d1134...7be
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #6 Skrevet 17. februar 2022 Har dere noe på bufferkonto? Sparer dere noe fra før til dere selv/familien/pensjon? Anonymkode: ce7bc...1a1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #7 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har dere noe på bufferkonto? Sparer dere noe fra før til dere selv/familien/pensjon? Anonymkode: ce7bc...1a1 Vi sparer ikke ekstra til pensjon utover det som settes av via jobbene våre. Men vi kommer til å være gjeldsfrie når vi går av med pensjon. Vi har alltid en buffer på 100 000 kr stående som vi ikke rører. Disse 100 000 kronene det er snakk om her nå, er ekstra penger som vi har spart opp. TS Anonymkode: 2229a...0e5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #8 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg ville satt det i fond. Anonymkode: d1134...7be Hva slags type fond da? Fond fremstår som en veldig fremmed verden for oss. Vi føler ikke vi har penger å tape om du skjønner, som man fort kan gjøre via aksjer. Anonymkode: 2229a...0e5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #9 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hva slags type fond da? Fond fremstår som en veldig fremmed verden for oss. Vi føler ikke vi har penger å tape om du skjønner, som man fort kan gjøre via aksjer. Anonymkode: 2229a...0e5 Jeg sparer selv i fond, men å anbefale fond til noen som er redd for å tape pengene og kommer til å påvirkes emosjonelt av svigninger i markedet er ikke noe jeg vil gjøre. Skal du spare I fond må du tåle å se pengene synke, og aller helst spare jevnlig for å få med nedgangene i markedet og utjevne tapene. Er du redd for å tape pengene og ikke har tanker om å spare jevnlig så lar du være, også nedbetaler du lån i stedet. 100k kan være forskjellen på om du kan stille som kausjonst eller ikke en vakker dag, har selv stått i den situasjonen med min mor som manglet "småtterier" 😊 100k er ikke lite, selv om lånet er stort! Vi betaler hardt ned på lån for tiden, og selv om 5k her og 10k der virker lite så må man starte en plass 😊 Anonymkode: 354c0...046 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #10 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sparer selv i fond, men å anbefale fond til noen som er redd for å tape pengene og kommer til å påvirkes emosjonelt av svigninger i markedet er ikke noe jeg vil gjøre. Skal du spare I fond må du tåle å se pengene synke, og aller helst spare jevnlig for å få med nedgangene i markedet og utjevne tapene. Er du redd for å tape pengene og ikke har tanker om å spare jevnlig så lar du være, også nedbetaler du lån i stedet. 100k kan være forskjellen på om du kan stille som kausjonst eller ikke en vakker dag, har selv stått i den situasjonen med min mor som manglet "småtterier" 😊 100k er ikke lite, selv om lånet er stort! Vi betaler hardt ned på lån for tiden, og selv om 5k her og 10k der virker lite så må man starte en plass 😊 Anonymkode: 354c0...046 Ja jeg tror jeg hadde blitt for emosjonell og påvirkelig til å kunne ha penger i fond, når vi har såpass med gjeld. Min far holder på med litt aksjer på hobbybasis og han ler av at han taper 10 000 en dag og vinner 10 000 den neste. Men det har ikke jeg nerver til 🙈 Tusen takk for svar! TS Anonymkode: 2229a...0e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå