Gå til innhold

Er det safe å besøke noen som i dag er ute av karaktene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det safe å besøke noen som fikk korona si sist fredag. Siste karantedag i dag. Er det trygt?? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

KARANTENE mente jeg selvfølgelig herregud 🙂 for ikke endret skrivefeilen etter å ha postet.. 

Skrevet

JEG ville ikke si det var trygt, dersom personen fremdeles tester positivt for korona!

Jeg sitter her og har korona selv. Testet negativt med pcr test forrige mandag, og så positiv test på onsdagen, to dager etterpå. I dag er det 9 dager siden, og jeg tok en ny test i dag. Fremdeles positiv!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Million skrev (5 minutter siden):

JEG ville ikke si det var trygt, dersom personen fremdeles tester positivt for korona!

Jeg sitter her og har korona selv. Testet negativt med pcr test forrige mandag, og så positiv test på onsdagen, to dager etterpå. I dag er det 9 dager siden, og jeg tok en ny test i dag. Fremdeles positiv!

Man skal ikke teste seg avsluttet isolasjon. Man kan være positiv i ukesvis men det betyr ikke at man er smittsom. 

Skrevet
Emilie88 skrev (11 minutter siden):

Er det safe å besøke noen som fikk korona si sist fredag. Siste karantedag i dag. Er det trygt?? 

Det hadde i alle fall ikke jeg vært redd for. Er det ikke slutt på isolasjon og alt da? Først seks dager, så fire dager og nå ingenting?

Skrevet

Den var svak positiv i går.. Så usikker nå hva jeg skal gjøre. 

Skrevet
ATLAS6 skrev (24 minutter siden):

Man skal ikke teste seg avsluttet isolasjon. Man kan være positiv i ukesvis men det betyr ikke at man er smittsom. 

Jeg vet at jeg kunne gått ut for flere dager siden, men jeg får meg bare ikke til å gjøre det når jeg vet jeg er smittet. Uvante regler.

Hvor lenge er man faktisk smittsom da? Reglene med 4+1 feberfri dag er jo satt altfor kort, man er smittsom etter så kort tid. 

• Liker 3
Skrevet
ATLAS6 skrev (1 time siden):

Feil du tenker på pcr test, hurtigtester påviser aktivt virus og man kan være smittsom så lenge den er positiv. I Tyskland er det 10 dagers isolasjon, men man kan teste seg ut etter dag 7 med en negativ hurtigtest. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke gått på besøk på dag 4, men nå er det kanskje innafor? Hvis du er i tvil kan du foreslå en tur ute eller vente et par dager til 

Endret av Frøya90
Skrevet
Frøya90 skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde ikke gått på besøk på dag 4, men nå er det kanskje innafor? Hvis du er i tvil kan du foreslå en tur ute eller vente et par dager til 

Dette er jo ikke på dag 4 men dag 6, fra forrige fredag til i dag torsdag.

Skrevet

Hvis du er i tvil om du synes det er trygt, hvorfor ikke vente?

Skrevet

Det er ikke krav om isolasjon lenger. Er lærer og har barn på skolen nå med korona, uten symptomer. Det er lov. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Frøya90
Skrevet
Snabeltann skrev (2 timer siden):

Det er ikke krav om isolasjon lenger. Er lærer og har barn på skolen nå med korona, uten symptomer. Det er lov. 

Voksne er anbefalt 4 dager isolasjon, men man er mest sannsynlig smittsom utover de 4 dagene. Jeg tenker at det er her man skal bruke sunn fornuft og høre med besøket først, og uansett ikke gå på besøk med symptomer. 

Skrevet
2 hours ago, Snabeltann said:

Det var ikke det TS spurte om. Det er stor forskjell på hva som er trygt og hva som er lov om dagen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke ha vert på besøk eller tatt imot besøk 🙈 ville ikke risikert å bli smittet eller gitt det videre 

• Opprett ny...