Gå til innhold

Hva skal samboer betale i leie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier en leilighet alene som jeg ga ca 3 millioner kroner for. Jeg har rundt 1,2 millioner i lån. Min samboer flyttet inn for noen måneder siden. Jeg er student og får kun støtte fra Lånekassen i måneden, han er i fast 100% jobb og tjener godt. Han har sagt at han vil betale litt i husleie til meg. Jeg har sagt jeg skal tenke litt på det, så skal vi prates i kveld.
Jeg ønsker ikke å gjøre meg rik på at samboer bor hos meg. Jeg vil at han skal ha råd til å spare osv, men jeg er usikker på hvor mye han skal betale slik at det blir riktig. Han skal ikke kjøpe seg inn her, så han skal ikke betale for å kjøpe seg inn litt og litt. Nå betaler vi 50/50 på faste utgifter som fellesutgifter, vann/kloakk og strøm, men jeg betaler ned på lånet alene. Er det innafor å be om 2000kr i leie i tillegg til 50% av faste utgifter? Eller er det for lite? Vi må bli enige om dette sammen såklart, men tenker bare å spørre her først.

Anonymkode: 36d47...b4b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg eier en leilighet alene som jeg ga ca 3 millioner kroner for. Jeg har rundt 1,2 millioner i lån. Min samboer flyttet inn for noen måneder siden. Jeg er student og får kun støtte fra Lånekassen i måneden, han er i fast 100% jobb og tjener godt. Han har sagt at han vil betale litt i husleie til meg. Jeg har sagt jeg skal tenke litt på det, så skal vi prates i kveld.
Jeg ønsker ikke å gjøre meg rik på at samboer bor hos meg. Jeg vil at han skal ha råd til å spare osv, men jeg er usikker på hvor mye han skal betale slik at det blir riktig. Han skal ikke kjøpe seg inn her, så han skal ikke betale for å kjøpe seg inn litt og litt. Nå betaler vi 50/50 på faste utgifter som fellesutgifter, vann/kloakk og strøm, men jeg betaler ned på lånet alene. Er det innafor å be om 2000kr i leie i tillegg til 50% av faste utgifter? Eller er det for lite? Vi må bli enige om dette sammen såklart, men tenker bare å spørre her først.

Hvor mye betaler du pr mnd ned på boligen. Del den i to, syns jeg. Med mindre man betaler 30.000 pr mnd

Skrevet

Riktig pris vil være å se på leiepriser for et tilsvarende objekt og redusere denne til noe som passer for dere. F. Eks om tilsvarende leilighet blir leid ut for 12000 kr kan samboer betale 4-5000 kr. Hvor stort lån du har er irrelevant, det er din invistering og kanskje arv? 

Anonymkode: fa75d...a74

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Riktig pris vil være å se på leiepriser for et tilsvarende objekt og redusere denne til noe som passer for dere. F. Eks om tilsvarende leilighet blir leid ut for 12000 kr kan samboer betale 4-5000 kr. Hvor stort lån du har er irrelevant, det er din invistering og kanskje arv? 

Anonymkode: fa75d...a74

Takk for svar😊 Ja, det stemmer at det er arv.

Skrevet

Jeg synes det blir rettferdig med 50% av rentekostnadene på lånet, ikke avdrag. I tillegg til 50% av strøm, internett, vann, renovering, osv. 

I tillegg: hvis det er dine møbler dere har, din vaskemaskin, osv, så hadde jeg bedt om en liten sum som jeg setter av i måneden. Slitasje ish.

Tipper du betaler 30-40 tusen i året i renter på boliglånet. Ca 1500,- på hver hver måned. Så en 200-500,- for slitasje og vedlikehold.

Så 2000,- høres ut som en fin sum, fornuftig. Hvis han da i tillegg betaler halve felleskostnader uten at vi vet hva det faktisk er, vann klokakk renovasjon osv, så har han fort en månedlig boutgift på 3000-4000 kr . Han bør ikke betale mer etter min mening. Du skal jo ikke vinne på at han bo hos deg. Men han skal heller ikke bo på deg. Dere bør vinne ca like mye på den ordningen. 

Min mening: 1500- 2000 kr i leie i tillegg til andre utgifter er en fin og fornuftig ordning. 

• Liker 4
Skrevet

Riktig pris er 50% av markedsleie for tilsvarende bolig i området.

Skrevet

I mine øyne er utleiemarkedet irrelevant. Han er samboeren din, ikke en du har hentet inn for inntektens skyld. Jeg ville heller foreslått at du legger sammen utgifter knyttet til boligen (fellesutgifter, strøm, etc. samt renter) og deler dette på to. Avdragene betaler du helt selv. Da bor han relativt rimelig og du dekker mesteparten av boutgiftene, mot at du selvsagt får langtidsfordelene av eierskapet.

Anonymkode: 5649d...c92

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig med de som sier du bør betale avdragene selv, og så kan han betale halvpartene av rentekostnadene og de andre utgiftene som er knyttet til boligen. I og med at du har såpass lite lån høres 2000 i mnd ut som en passende sum, i tillegg til at dere deler på andre utgifter. 

Skrevet

Det spørs veldig, om han har en netto inntekt på 40k tenker jeg fort at han kan betale noen lapper. Spørs også hvor trang din økonomi er tenker jeg, om du faktisk klarer deg greit eller om du faktisk kunne trengt noen ekstra tusenlapper i mnd. 

Men sånn på generelt grunnlag er 50% av "driftsutgifter" da inkludert renter på lån (ikke avdrag) greit tenker jeg. 

Kommunale avgifter osv. kanskje også, de ville jo gjerne inngått i leien om man skulle leid ut en leilighet hvert fall.

Anonymkode: 05f5a...fca

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I mine øyne er utleiemarkedet irrelevant. Han er samboeren din, ikke en du har hentet inn for inntektens skyld. Jeg ville heller foreslått at du legger sammen utgifter knyttet til boligen (fellesutgifter, strøm, etc. samt renter) og deler dette på to. Avdragene betaler du helt selv. Da bor han relativt rimelig og du dekker mesteparten av boutgiftene, mot at du selvsagt får langtidsfordelene av eierskapet.

Anonymkode: 5649d...c92

Enig i dette. Man taper jo ikke noe på at kjæresten flytter inn (med mindre man tidligere har leid ut et rom i leiligheten og ikke lengre kan dette pga samboer). Man blir også samboere, altså ikke utleier og leieboer med kontrakt og de rettighetene det tilfaller. 

Halvparten av fellesutgifter (ikke fellesgjeld), strøm, tv, internett, renter, osv, er normalt. Man bør ikke betale på avdragene, da skyter man seg selv i foten og det virker griskt av den som eier. 

Anonymkode: 4a37d...e9b

• Liker 1
Skrevet

Halv markedsleie, men da skal han ikke betale halvparten av utgifter som vanligvis er inkludert i husleie i tillegg.

Hvilke låneutgifter du har er irrelevant. Egenkapital har også en kostnad.

• Liker 1
Skrevet
Baktusen skrev (2 timer siden):

Jeg synes det blir rettferdig med 50% av rentekostnadene på lånet, ikke avdrag. I tillegg til 50% av strøm, internett, vann, renovering, osv. 

ValarMorghulis skrev (2 timer siden):

Enig med de som sier du bør betale avdragene selv, og så kan han betale halvpartene av rentekostnadene og de andre utgiftene som er knyttet til boligen. I og med at du har såpass lite lån høres 2000 i mnd ut som en passende sum, i tillegg til at dere deler på andre utgifter. 

Jeg synes det blir feil å trekke inn rente og lånekostnader. Hva om TS ikke hadde hatt lån? Da hadde samboer tjent masse på at TS hadde vært flink til å spare og betale ned på lånet, eller fått fordeler av at TS hadde arvet e.l. og betalt boliglån med det.

Hva om TS hadde hatt dobbelt så stort lån? Og kanskje et par millioner i fond? Da kunne TS tjent på å betale så lite som mulig på boliglånet, og dermed fått mer av samboer. 

Jeg ville heller lagt meg på 30-40% av hva samboer måtte ut med om hen hadde måttet leie bolig. Da sparer samboer mye, og TS tjener litt. 

Skrevet

Husk at det blir dobbelt slitasje på alt i huset. Dette skal leie dekke.

Altså, tenk utgifter og kostnader i et lengre perspektiv, ikke kun løpende utgifter.

Får du større problemer på boligen, som behov for å bytte tak, grave opp grunnmur, bytte vannledning osv - så er det du som boligeier som må stå for dette.

Bor han der er det rimelig at han betaler noe leie, for å bidra til vedlikehold av huset på lengre sikt.

Hva leies tilsvarende bolig ut for i området? Hva med f.eks 1/3 av den prisen?

Anonymkode: ac2aa...818

• Liker 1
Skrevet

Nei. Men felles utgifter til f.eks mat og strøm, bør man dele på.

Anonymkode: 44a11...d05

Skrevet

Først må man bli enige om premissene. Skal kostnadene deles likt eller skal den en dekke mer. Så må man fastslå hva som er kostnadene. Personlig ville jeg aldri ha flyttet inn til noen uten å kjøpe meg inn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...