Gå til innhold

Samboer som betaler barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager dette innlegget fordi jeg har mange spm og fordi jeg ikke kan mye om dette, kanskje andre vet 😊 Jeg har hatt samboer i ca 6 mnd og vi har gått gjennom økonomien vår for å på sikt kjøpe hus. Samboer har en datter på 10 år som han aldri har hatt kontakt med (fikk tlf fra barnemor etter at ungen var født). Han betaler nå 6900kr i bidrag hver måned. Barnemoren har 3 (!!) andre barn som ikke har kontakt med fedrene (samme fremgangsmåte med å informere far etter fødsel der også) og håver inn bidrag. Hun er uføretrygdet, men legger vipper/negler svart og tjener mye på dette også (dette sa Nav at de ikke ville legge seg bort i?). 
spørsmålet mitt er; er det virkelig riktig at han skal betale så mye? Han tjener ca 580 000 før skatt. Er det noe som helst vi kan gjøre? Kan det hjelpe å kreve samvær? 

Anonymkode: fc0ff...1fd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelpe å kreve samvær for å betale mindre? Skjerp deg og våkne opp! 

Anonymkode: c92e4...ae1

• Liker 40
  • Nyttig 2
Skrevet

Ts her, burde kanskje skrevet litt mer utfyllende ang å kreve samvær. Samboeren min har villet ha samvær fra han fikk vite om datteren og har vært på mange meklingsmøter. Barnemor vil IKKE dette under noen omstendigheter da hun vet at det gjør at barnebidraget minsker

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her, burde kanskje skrevet litt mer utfyllende ang å kreve samvær. Samboeren min har villet ha samvær fra han fikk vite om datteren og har vært på mange meklingsmøter. Barnemor vil IKKE dette under noen omstendigheter da hun vet at det gjør at barnebidraget minsker

Men hva stopper for samvær? Barnet er jo snart ved den alderen hvor det skal bli hørt, 11-12 år eller noe? Om ikke mor manipulerer henne til å ikke ville da, det finnes dessverre den sorten. 

Anonymkode: c92e4...ae1

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Etter ti år er det vel litt i seneste laget å foreslå å ta saken om samvær til retten? Men det er eneste måten, det trenger ikke bety at det koster mindre da han nok må betale reise og sånn i tillegg.. 

Anonymkode: fdd15...e62

• Liker 14
Skrevet

Høres veldig mye ut for ett barn, men regner med det er NAV som har fastsatt bidraget? Er vel vanskelig å få gjort noe med det da, annet enn å kjempe for samvær.

Anonymkode: 8d894...46c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da har han gitt opp temmelig fort… 

Nei, han kan søke om endring av bidraget basert på inntekten han har. Men om han ikke har opplyst i beregningen som foreligger at han har samboer, så vil bidraget fort øke i stedet for å minske. 

Anonymkode: 2a4f6...a01

• Liker 19
  • Nyttig 3
Gjest fransine
Skrevet

Har han privat avtale med barnemoren eller er det nav som har fastsatt bidraget? Den summen han skal betale vil avhenge av både hans egen inntekt og morens inntekt. Med en uføretrygd og en inntekt for han på 580 000 så virker det rart at beløpet per måned skal være så høyt som 6900. Send søknad til NAV om endring av bidrag, så vil nok dette beløpet endre seg til rundt 3000 - 4000 i måneden. 

Skrevet

Barnet har krav på samvær med begge foreldre og om mor nekter dette, kan han stevne henne for retten og kreve fast bosted for barnet med samvær hos mor. Han kan begrunne dette med at dette sikrer best samlet foreldrekontakt for barnet, da han ikke vil nekte mor å ha samvær.

Når det sagt; i den virkelige verden vil det selvsagt føles og oppleves opprivende for et barn som aldri har møtt (?) sin far, å skulle flytte fra sin mor hvor hun har bodd hele sitt liv for å bo hos sin far.

Men: det er kun narkomane eller voldsmenn som ikke får samvær i det hele tatt med sine barn, og til og med hardbarkede kriminelle kan få samvær under overvåkning som et minimum. Her må nok samboeren din prøve å stevne barnemor, det er eneste vei. Plutselig har dette barnet vokst opp og vil naturlig nok ikke ha kontakt med sin far som hun da vil oppleve har vært helt fraværende. Fra barnets perspektiv vil dette oppleves som fars skyld, selv om det ikke faktisk er slik. 

• Liker 14
Skrevet

Men du tenker jo likt? Bare for dere er det en fordel.

Fortsetter du slik tankegang vil du uansett (med rette) bli stemplet som svigermor fra helvete.

Ut over det har du ingenting med hva mor bruker pengene på. Uavhengig på om det er til ull til ungene, barnehage eller øyevipper. Faren, din kjæreste, kan blande seg i dette dersom han ser at ungene ikke får det de trenger og har krav på. Men det må da han ta opp via de rette kanaler.

Samtidig trenger du en realitssjekk på hva ting koster. Og når bidrag blir krevd inn via nav så skal nav ha en ganske stor del av kaka.

• Liker 5
Skrevet

Du kan jo ikke være riktig skrudd sammen? Du er altså sammen med, og planlegger boligkjøp med en «mann» som ikke har kontakt med sin datter? 😱

I tillegg bryr du deg om at moren, som faktisk oppdrar dette barnet alene, legger negler? Hva har det med saken å gjøre? En slask som gir faen i sitt eget kjøtt og blod burde bidra med mye mer bidrag enn det han nå gjør.

Jeg blir helt sjokkert over det du skriver. Dere virker som helt forferdelige mennesker begge to! 

Anonymkode: 16cb2...751

• Liker 31
Skrevet

Jeg vil jo absolutt si at han burde ha tatt seg på tak og blitt kjent med barnet. Som det er nå virker det noe søkt å fatte interesse etter 10 år med likegyldighet.

Det er ikke barnet sitt ansvar om mor velger å bruke tilfeldige menn som sæd-donor. Det er heller ikke mors ansvar at din samboer falt for dette trikset (som er såpass velkjent og velbrukt at å ha sex uten beskyttelse er som å dele ut pin-koden din til folk på tilfeldige busstopp). Det er fars ansvar å beskytte seg mot å bli far, gitt at han ikke ønsker å bli far. Når dette feiler bør ethvert menneske søke å ta ansvar for eget barn.

Her er det nok heller du som er på villspor. For hva hindrer samboeren din fra å om 3-4 år påstå at også du ble gravid uten hans samtykke, og forlate deres felles barn? (svaret er "intet"). En kvinne kan ikke bli gravid uten at mannen vet at hun kan det (med mindre han ikke vet hvordan barn blir til, som er et søkt hypotese)

Anonymkode: 3df89...b2b

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Spar meg for det tullet om at «mor ikke vil at han skal ha samvær». Hadde han vært en oppegående mann hadde han tatt dette gjennom retten. Ingen mor kan nekte en far samvær bare fordi hun vil ha mer samvær. Jo mer du skriver, jo verre fremstår denne samboeren din. Skjønner ikke at du ikke blir flau! 

• Liker 38
  • Nyttig 3
Skrevet

*vil ha mer bidrag skulle det stå.

Skrevet
fransine skrev (14 minutter siden):

Har han privat avtale med barnemoren eller er det nav som har fastsatt bidraget? Den summen han skal betale vil avhenge av både hans egen inntekt og morens inntekt. Med en uføretrygd og en inntekt for han på 580 000 så virker det rart at beløpet per måned skal være så høyt som 6900. Send søknad til NAV om endring av bidrag, så vil nok dette beløpet endre seg til rundt 3000 - 4000 i måneden. 

580.000 netto er bra lønn

• Liker 2
Skrevet

Morsomt at ts får kjeft, men den udugelig kvinne som føder barn for å tjene penge skal slippe. ...selvfølgelig er denne moren ufør med 4 barn.  Sikker har ME og fibromyalgi.  

Samboeren din må begynne å virkelig kjempe for å bli en del av datterens sitt liv, noe jeg ville ha kjempet for for alle årene det tok, men samtidig be han å få NAV å beregne det ut på nytt.  6900kr i måneden og alle penger hun får i tillegg høres helt forferdelig høyt ut.  

Anonymkode: c17b6...f7c

• Liker 17
  • Hjerte 1
Gjest fransine
Skrevet
Hmmmmmm skrev (1 minutt siden):

580.000 netto er bra lønn

Ja, men ifølge TS så var 580 000 bruttolønna da ;)

Skrevet
fransine skrev (2 minutter siden):

Ja, men ifølge TS så var 580 000 bruttolønna da ;)

Leste etter feil😬🤭

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Morsomt at ts får kjeft, men den udugelig kvinne som føder barn for å tjene penge skal slippe. ...selvfølgelig er denne moren ufør med 4 barn.  Sikker har ME og fibromyalgi.  

Samboeren din må begynne å virkelig kjempe for å bli en del av datterens sitt liv, noe jeg ville ha kjempet for for alle årene det tok, men samtidig be han å få NAV å beregne det ut på nytt.  6900kr i måneden og alle penger hun får i tillegg høres helt forferdelig høyt ut.  

Anonymkode: c17b6...f7c

Ekstremt mye du vet om eksen da. Husk og at TS går med vitende vilje inn i denne situasjonen og begynner å blande seg i økonomien til eksen.

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du kan jo ikke være riktig skrudd sammen? Du er altså sammen med, og planlegger boligkjøp med en «mann» som ikke har kontakt med sin datter? 😱

I tillegg bryr du deg om at moren, som faktisk oppdrar dette barnet alene, legger negler? Hva har det med saken å gjøre? En slask som gir faen i sitt eget kjøtt og blod burde bidra med mye mer bidrag enn det han nå gjør.

Jeg blir helt sjokkert over det du skriver. Dere virker som helt forferdelige mennesker begge to! 

Tror du må pusse brillene og skru ned musikken så du kan lese igjen.

Ts reagerer på at mor som tjener penger på en biintekt ikke skatter av denne og at den inntekten ikke tas med i utregningen av det bidraget far skal betale når det er mor sin motarbeider samvær - sånn i tilfelle første råd ikke funket.. :P

Endret av Carrot
  • Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...