Gå til innhold

Sjekker dere om dere fortsatt er gravide?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har opplevd MA flere ganger og er nå ca. 8 uker gravid. Jeg er ikke ung mor, og det ville ikke vært et sjokk hvis noe skulle gå galt. Hadde magesmerter for noen uker siden, og var helt sikker på at jeg mistet, men da hørte de hjertelyd. Har tatt HCG noen ganger, men følte jeg måtte «mase» meg til det. Litt utypisk svangerskap denne gangen, kaster f.eks ikke opp om morgenen. Kjenner jeg har symptomer, men vi har hatt ufattelig mye sykdom i huset, så at jeg er tidvis kvalm og trøtt etc kan også bare være dårlig form.

Vanlig kontroll er ikke før om 3-4 uker. Bør jeg ringe ned og mase meg til HCG for å sjekke stigning, eller bare tenke at det merkes hvis noe skjer? 

Noen tanker?

Anonymkode: 8c689...659

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke måle stigning i hcg etter uke 6. Er du urolig, tar du ultralyd privat.

Anonymkode: f1729...b0a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Mistet i uke 5 sist. Da ble testen negativ med en gang. Så tok et par tester i uken frem til uke 7 nå. 

Fått målt hcg nå pga blødning. Tok UL uke 6 og skal i uke 9. Syns leger bør ta hcg ved store bekymringer hos den gravide. Tidlig UL må man betale selv. 

Anonymkode: 023f1...4cd

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan ikke måle stigning i hcg etter uke 6. Er du urolig, tar du ultralyd privat.

Anonymkode: f1729...b0a

Dette. Om du vil vite hvordan det står til med spiren i magen nå, er det ultralyd som gjelder når du er såpass langt på vei. 

Anonymkode: 427fb...c5b

Skrevet

Jeg bestilte meg en privat ultralyd for å få "peace of mind" 😊 Kostet litt, men jeg synes det var verdt hver krone. Jeg har hatt få symptomer, bare litt uggen innimellom og aldri kastet opp, så lurte på om det var noe der 😅 Det var det!

Anonymkode: d37e3...5b8

Skrevet

Oi, jeg trodde man kunne måle hcg-stigning til uke ti eller noe. 

Skrevet

Jeg er ikke en bekymret type og hadde bare fortsatt med at han kom inni meg når vi hadde sex hvis jeg hadde vært usikker, men hvis det ødelegger livskvaliteten og ikke andre tankestyringstiltak funker, kan du sikkert betale deg til en undersøkelse. Det meste ligger nok innenfor normalen med tanke på om du kan ha et friskt foster eller ikke. 

Anonymkode: 739da...77e

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er ikke en bekymret type og hadde bare fortsatt med at han kom inni meg når vi hadde sex hvis jeg hadde vært usikker, men hvis det ødelegger livskvaliteten og ikke andre tankestyringstiltak funker, kan du sikkert betale deg til en undersøkelse. Det meste ligger nok innenfor normalen med tanke på om du kan ha et friskt foster eller ikke. 

Hva i alle dager svarer du på egentlig?

Anonymkode: af933...dd8

• Liker 5
Skrevet

Ts, nei ingen grunn til å be om hcg-måling. 
Bestill privat ul om du er bekymret, har gjort det i uke 7-8 for å se at alt er ok, og så igjen i uke 12 for sjekk. Tiden mellom ulstralydene der må du nesten bare håpe på det beste, og det er det jo all grunn til om du ikke får større blødninger.

Anonymkode: af933...dd8

Skrevet

Nei, jeg sjekket ikke at jeg fortsatt var gravid. Hadde én tidlig ul for å se om alt så fint ut, og for å få målt nakkefolden.

Seinere i svangerskapet fulgte jeg litt med på at barnet sparket hver dag, men det blir jo noe annet.

Anonymkode: 0a35f...f2a

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 40 og i uke 8. har ikke tatt noen flere tester enn graviditetstest for å sjekke om jeg var blitt gravid.

Har legetime på mandag, og tul og nipt et par uker etter det. Veldig bekymret for evt downs, men så kvalm som jeg er så er jeg i alle fall ganske sikker på at graviditeten utvikler seg normalt foreløpig. 

Anonymkode: 30296...284

• Liker 3
Skrevet

Det jeg gjorde var å ta privat UL i uke 7. Da ser de også om alt ser ok ut med størrelse på embryo og plommesekk og om hjertet banker og kan basert på det si at det er stor sjanse for at det vil gå bra videre. 

Jeg tok kun 2 graviditetstester, testet aldri hos lege. Men når du har hatt flere SA/MA trodde jeg egentlig du skulle fått oppfølging automatisk, med ultralyd osv. Google det kanskje? Mener det er om man har hatt minst 3 SA/MA men vet ikke sikkert.

Anonymkode: aa3e1...e32

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det jeg gjorde var å ta privat UL i uke 7. Da ser de også om alt ser ok ut med størrelse på embryo og plommesekk og om hjertet banker og kan basert på det si at det er stor sjanse for at det vil gå bra videre. 

Jeg tok kun 2 graviditetstester, testet aldri hos lege. Men når du har hatt flere SA/MA trodde jeg egentlig du skulle fått oppfølging automatisk, med ultralyd osv. Google det kanskje? Mener det er om man har hatt minst 3 SA/MA men vet ikke sikkert.

Anonymkode: aa3e1...e32

Lurer på om det er når det er så så mange på rad? Jeg har flere svangerskap bak meg som har gått bra også. Tror legen min sjekka det opp enngang, og da lurer jeg på om det var tre på rad(?) uten fullført svangerskap imellom.

Jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal mase. Var så overbevist om at jeg mistet for noen uker siden (sterke magesmerter og symptomer som forsvant), ble så paff da de hørte hjertelyd. Samtidig er jeg såpass «gammel» og har opplevd SA og MA tidligere at det ikke er hysteri involvert. Vrient når svangerskapet oppleves litt annerledes.

Skrevet

Er det så vanskelig da, bare bestill privat ul så får du ro i sjela

Anonymkode: 9aa74...2f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Haha, hva for noe? Dette var festlig 

Anonymkode: 399a3...a33

Skrevet

Er det flere som har opplevd at kvalmen plutselig forsvinner? Er i uke 7+3 og har vært kvalm og hatt brekninger siden uke 6. I dag var jeg plutselig helt fin. Ikke like trøtt heller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...