AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #1 Skrevet 17. februar 2022 Det sies at det fordi de har et ansvar. Ansvar for hva da? Hva er de ansvarlig for? Har du noen gang hørt om en leder som er blitt holdt ansvarlig for sine valg? Nei, de er tvert i mot like godt beskyttet som alle andre ansatte. Gjør de feil skjer det ingenting. De får heller ny toppjobb servert på et sølvfat. Faktisk er de bedre beskyttet enn vanlig ansatte. Derfor er det meningsløst at de skal ha høyere lønn enn andre ansatte. Anonymkode: e05cd...41f 10
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #2 Skrevet 17. februar 2022 Tja, de har øverste ansvar for HMS-arbeidet. Eller dvs. delegere det. Dersom det skjer noe med en ansatt o.l. kan de bøtelegges, straffeforfølges. Anonymkode: 3a097...ca3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #3 Skrevet 17. februar 2022 De jobber kvelder og helger lenge etter at du har gått hjem. Anonymkode: 6cb52...158 20
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #4 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det sies at det fordi de har et ansvar. Ansvar for hva da? Hva er de ansvarlig for? Har du noen gang hørt om en leder som er blitt holdt ansvarlig for sine valg? Nei, de er tvert i mot like godt beskyttet som alle andre ansatte. Gjør de feil skjer det ingenting. De får heller ny toppjobb servert på et sølvfat. Faktisk er de bedre beskyttet enn vanlig ansatte. Derfor er det meningsløst at de skal ha høyere lønn enn andre ansatte. Anonymkode: e05cd...41f Helt enig, dette har jeg tenkt på SÅ mange ganger! Det er jo dessuten også de ansatte som alltid gjør brorparten av jobben, og som faktisk utfører oppgavene. Lederne sitter ofte bare og synser, mener og delegerer. Det er f.eks veldig mye enklere å MENE fryktelig mye om en rapport, en å faktisk skrive den..! Anonymkode: d822a...f4a 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #5 Skrevet 17. februar 2022 Ledere har jo hovedansvaret for drift, personal, økonomi etc. Og ofte må ledere være tilgjengelige 24/7. Det er vel innbakt i lønnen. Det er mye jobb å være en god leder. De ansatte kan jo bare dra hjem etter endt arbeidsdag. Anonymkode: 86192...11f 20
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #6 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De jobber kvelder og helger lenge etter at du har gått hjem. Anonymkode: 6cb52...158 Nettop Anonymkode: 795fa...18f 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #7 Skrevet 17. februar 2022 Personalansvar, ansvar for resultater, "ansikt utad", ofte høy utanning og mye erfaring, man må betale for å få de beste lederne, er alltid på jobb osv. Bare fordi du har erfaring med dårlige ledere, betyr ikke det at ledere er ubrukelige. Det finnes jo folk som faktisk ikke jobber noe særlig i det hele tatt som tjener masse penger, det er heller der problemet ligger. Anonymkode: cd90b...8c1 13
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #8 Skrevet 17. februar 2022 Jobber du «på gulvet»? Har selv vært der mens jeg tok utdanning og tenkte noen ganger det samme da. Etter endt utdanning og å ha jobbet meg oppover til høyere lønn synes jeg definitivt det er rettferdig. Jeg har mer ansvar, får gjerne henvendelser langt utover arbeidstid. Noen ganger må jeg jobbe ekstra overtid for å få prosjekter ferdig, andre dager møter på kvelden fordi dagene er så fulle og ikke har plass til alt man skal gjennom. Alle starter et sted, ingen ville vært motivert til å jobbe hardt for å komme seg oppover om du fikk samme lønn som når du har en timesbetalt jobb til faste arbeidstimer. Anonymkode: 1a7d7...5fe 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #9 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De jobber kvelder og helger lenge etter at du har gått hjem. Anonymkode: 6cb52...158 Det kalles overtidsbetaling. Noe som gjelder alle som jobber overtid. Ledere får ikke lederlønn fordi de jobber mer enn vanlige ansatte. Det er det ingen som tror. TS stiller et godt spørsmål. Mange vanlig ansatte har millionlønn. Det er ingen grunn til at ikke ledere skal være fornøyd med det samme. Så lenge de er like godt beskyttet som vanlige ansatte når det kommer til jobbsikkerhet og erstatningsansvar. Og i praksis er de jo det. Anonymkode: 534c9...c76 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #10 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kalles overtidsbetaling. Noe som gjelder alle som jobber overtid. Ledere får ikke lederlønn fordi de jobber mer enn vanlige ansatte. Det er det ingen som tror. TS stiller et godt spørsmål. Mange vanlig ansatte har millionlønn. Det er ingen grunn til at ikke ledere skal være fornøyd med det samme. Så lenge de er like godt beskyttet som vanlige ansatte når det kommer til jobbsikkerhet og erstatningsansvar. Og i praksis er de jo det. Anonymkode: 534c9...c76 Det er det mange som gjør. De er gjerne "frikjøpt" fra overtid. De jobber overtid uten å få betalt fordi de har høy lønn. Anonymkode: cd90b...8c1 14
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #11 Skrevet 17. februar 2022 De lederne jeg kjenner jobber veldig mye utenom den vanlige arbeidstiden. Så det er ikke sikkert de får så veldig mye høyere timelønn hvis du regner med alle timene som faktisk jobbes. Å sitte med ansvaret betyr ikke at de "skal i fengsel" hvis noe går galt, men at de har et stort press på seg som de får kompensasjon for. Og det er de som må ut og si unnskyld og se ut som en inkompetent tosk når de ansatte gjør feil. Anonymkode: 2727b...14d 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #12 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er det mange som gjør. De er gjerne "frikjøpt" fra overtid. De jobber overtid uten å få betalt fordi de har høy lønn. Anonymkode: cd90b...8c1 Det kan godt hende, men det er ikke derfor de blir ansatt som leder. Da hadde bedrifter ansatt de flittigste som sine ledere. En flittig arbeider er ikke nødvendigvis en god leder. Jens Stoltenberg ble ikke ansatt som leder av Norges Bank fordi han er flittig og jobber flere timer enn andre ansatte i Norges Bank. Han er ansatt fordi det er antatt at han tar de beste beslutningen for sin arbeidsgiver. Og her kommer vi inn i kjernen. For ledere får eller kan få, overtidsbetaling dersom de jobber mye. De kan få bonus dersom de tar gode beslutninger. De er ikke personlig ansvarlig for feil de gjør. De er like godt beskyttet mot oppsigelse som vanlige ansatte. Så i bunn og grunn er det ingen god forklaring på hvorfor de skal ha mer lønn enn vanlige ansatte. Anonymkode: 534c9...c76
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #13 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det kalles overtidsbetaling. Noe som gjelder alle som jobber overtid. Ledere får ikke lederlønn fordi de jobber mer enn vanlige ansatte. Det er det ingen som tror. TS stiller et godt spørsmål. Mange vanlig ansatte har millionlønn. Det er ingen grunn til at ikke ledere skal være fornøyd med det samme. Så lenge de er like godt beskyttet som vanlige ansatte når det kommer til jobbsikkerhet og erstatningsansvar. Og i praksis er de jo det. Anonymkode: 534c9...c76 Nei. Mange ledere har såkalt særlig uavhengig stilling, og da er det ingen begrensninger i AML for hvor mye man skal eller kan jobbe. Det utløser da heller ikke rett til overtid slik som for øvrige ansatte. Men de er jo som regel ikke like godt beskyttet som vanlige ansatte. Kanskje i det offentlige (Men der tjener ledere også mindre), men i det private er det gjerne leder som må ta hatten sin å gå, siden man representerer avdelingen eller bedriften og gjerne har resultatansvaret. Så er det jo også forskjell på ledere selvsagt. Man bør ikke ha amerikanske tilstander i Norge syntes jeg, der ledere ofte tjener titalls ganger mer enn ansatte, men det bør heller ikke være slik at det ikke er noen forskjell. Hvis man tjener det samme som leder som en ansatt, så ville i alle fall ikke jeg giddet alt merarbeidet lenger. Anonymkode: d67b0...b10 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #14 Skrevet 17. februar 2022 De lederne jeg har hatt har hatt mye større ansvar enn meg. Jurist ansatt i offentlig sektor. Har ansvar for mine saker mens leder har overordnet ansvar for at alle på avdelingen sine saker og fagområder, budsjett,måloppnåelse, planer, personalansvar etc. Hadde aldri orket jobben og tjener gledelig mindre for å slippe alt ansvar. Anonymkode: 44415...d64 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #15 Skrevet 17. februar 2022 Oi her var det mange som ikke forstår hva det vil si å ha personalansvar og å være tilgjengelig så og si 24/7 og unntatt arbeidsmiljøloven mtp arbeidsmengde. Det er tydelig at dere ikke evner å forstå hva som faktisk skjer på alle disse møtene lederen deres ofte er i, eller hva som skjer dersom de ansatte ikke leverer innen frister eller arbeidskrav eller hva som skjer dersom man er underbemannet pga sykdom eller andre ting. Samtidig er man boksepute både for de man er leder for og de ovenfor, man står i en evig skvis mellom å levere og å ta vare på ansatte for å få de til å ønske å levere. Hiv på litt endring i organisasjonen i tillegg, det er en god grunn til at endringsledelse er et eget fag. Bare det å følge opp ansatte og forholde seg til krav, mål og sykefravær er en jobb jeg gledelig unner min leder ekstra lønn for å måtte forholde seg til. Anonymkode: 6a524...c3c 17 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #16 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det kalles overtidsbetaling. Noe som gjelder alle som jobber overtid. Ledere får ikke lederlønn fordi de jobber mer enn vanlige ansatte. Det er det ingen som tror. TS stiller et godt spørsmål. Mange vanlig ansatte har millionlønn. Det er ingen grunn til at ikke ledere skal være fornøyd med det samme. Så lenge de er like godt beskyttet som vanlige ansatte når det kommer til jobbsikkerhet og erstatningsansvar. Og i praksis er de jo det. Anonymkode: 534c9...c76 Nei. Jeg vet ikke av en eneste leder som ikke har "særlig uavhengig stilling" i kontrakt og derfor er unntatt begrensninger både rundt arbeidsmengde og dermed så får de heller ikke overtid. Det er en av grunnene til at de har høyere lønn. Anonymkode: 6a524...c3c 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #17 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): De jobber kvelder og helger lenge etter at du har gått hjem. Anonymkode: 6cb52...158 Eh nei, helt motsatt faktisk! Anonymkode: 04140...233 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #18 Skrevet 17. februar 2022 Dette blir for dumt. Selvfølgelig skal de få høyere lønn. Når jeg var en butikksjef var det min oppgave å få butikken å gå rundt, sette opp timelisten og være barnevakt for dere underordnet som ofte klarer ikke å jobbe helt uten problemer med innstillinger, arbeidsinnsats og fravær. I tillegg er det jeg som måte ta de vaktene når dere ikke dukket opp på jobb eller ringt inn syk. Egentlig får sjefene alt for lite betalt i forhold til hva vi må ordne opp i. Anonymkode: eee4a...f03 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #19 Skrevet 17. februar 2022 Var vikar for lederen min mens hun var i permisjon. Skal ALDRI bli leder. Fy faen så mye jobb. Alt ansvaret man har, alle lover, regler og dritt du må kunne. Alle spørsmål du får, må være tilgjengelig hele tiden. Masse møter, mailing etc både på jobb og på "fritiden" Nei, best å jobbe på gulvet uten det ansvaret! Anonymkode: 19aa5...6cc 12
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #20 Skrevet 17. februar 2022 Jobber i kommunen. Vår leder skrur av og legger igjen telefonen på jobb kl 16, og skrur den på kl 08 dagen etter. Skjer det noe på kveld eller helg så må det vente til neste arbeidsdag. Hun er på ingen måte tilgjengelig utover arbeidstid og i helg (regner med hun er tilgjengelig for egen leder, men ikke for sine ansatte). Når hun er utilgjengelig som faktisk er 66% av tiden, så står alt ansvar på oss andre. Enten det gjelder ordne bemanning ved sykdom, beordning av kollegaer ved uforsvarlig bemanning, kontakte riktige instanser ved vannlekkasjer, heis som har stanset, innbrudd osv, i tillegg til full arbeidsbelastning på gulvet. Det eneste jeg ser på som ekstra stort ansvar for lederen er å holde budsjettet (det vil si ikke bemanne opp for mye), og lage turnus. Ellers så er leder veldig utilgjengelig for oss på gulvet. Anonymkode: 04140...233 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå