Gå til innhold

Falsk positiv

zwitserland

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

zwitserland skrev (1 minutt siden):

Kan denne testen være falsk positiv?

89607850-435B-45E0-ABD5-0BEEA13E5230.jpeg

Den ser positiv ut, men når det er sagt så har min datter fått 4-5 sånne på hurtigtester av merket Roche - og to PCR tester har vært negative.  Så hvis det er det merket så ville jeg nok ha testet meg igjen/evt annet merke :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (1 minutt siden):

Hvordan i all verden tenker du at vi skal vite om denne er falsk positiv eller ikke?

Hvis dere har hatt erfaring med lignende tester som har vist seg å være negative. Skjønner selvsagt at dere ikke kan vite om akkurat _den_ testen på bildet, er falsk positiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 av testene på forskjellige her i familien viste slikt resultat da symptomene begynte å komme. Dagen etterpå var ny test (av samme merke) sterk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2sommerfugler skrev (11 minutter siden):

Den ser positiv ut, men når det er sagt så har min datter fått 4-5 sånne på hurtigtester av merket Roche - og to PCR tester har vært negative.  Så hvis det er det merket så ville jeg nok ha testet meg igjen/evt annet merke :)

Har en ekkel mistanke om at det er slik hos meg og. Denne og 3 andre tester, tatt over to dager, har vært like svake. Merket er roche! Fikk beskjed om at jeg ikke trengte å ta pcr for å bekrefte siden jeg har 3 doser, og at uansett hvor svak test så skulle jeg tolke det som positivt. Men når jeg nå tester med biosynex som jeg fikk fra kommunen er testen negativ. Alle 4 fra roche var fra samme pakken. 
Har forøvrig hatt symptomer et par dager, og var sammen med en smittet fredagskvelden. Kan ikke gjøre noe annet enn å forholde meg til positiv inntil videre, men blir sprø av å ikke få det avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lady T skrev (Akkurat nå):

Den kan være falsk positiv om streken kom etter 30 min. Kom den innen 30 minutter er den positiv.

Bildet er tatt etter akkurat 15 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zwitserland skrev (Akkurat nå):

Har en ekkel mistanke om at det er slik hos meg og. Denne og 3 andre tester, tatt over to dager, har vært like svake. Merket er roche! Fikk beskjed om at jeg ikke trengte å ta pcr for å bekrefte siden jeg har 3 doser, og at uansett hvor svak test så skulle jeg tolke det som positivt. Men når jeg nå tester med biosynex som jeg fikk fra kommunen er testen negativ. Alle 4 fra roche var fra samme pakken. 
Har forøvrig hatt symptomer et par dager, og var sammen med en smittet fredagskvelden. Kan ikke gjøre noe annet enn å forholde meg til positiv inntil videre, men blir sprø av å ikke få det avklart.

Nei - det er ikke lett!  Vi hadde akkurat samme erfaring med Roche.  Minste datter fikk 4-5 sånne som aldri ble sterkere over 2 uker.  Tok to PCR tester og de var negative.  Ingen andre merker slo ut på henne så vi måtte konkludere med at hun ikke var smittet.  Hun var også nærkontakt og det virker ikke som hun evt har smittet oss.  Men helt enig at det er veldig rart - tester fra samme merket har ikke slått ut sånn på noen av oss andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge nyhetene så gir hurtigtestene sjeldent falsk positiv. Ikke alltid lett å vite, men hadde jeg hatt symptomer og vært sammen med noen som var smittet noen dager før ville jeg trodd på at testene viste riktig med svak positiv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2sommerfugler skrev (3 minutter siden):

Nei - det er ikke lett!  Vi hadde akkurat samme erfaring med Roche.  Minste datter fikk 4-5 sånne som aldri ble sterkere over 2 uker.  Tok to PCR tester og de var negative.  Ingen andre merker slo ut på henne så vi måtte konkludere med at hun ikke var smittet.  Hun var også nærkontakt og det virker ikke som hun evt har smittet oss.  Men helt enig at det er veldig rart - tester fra samme merket har ikke slått ut sånn på noen av oss andre!

Så kjedelig! Det er så fortvilende å ikke få det helt bekreftet/avkreftet, enten via sterkere hurtigtest eller via pcr. 

Frøkensina skrev (5 minutter siden):

Ifølge nyhetene så gir hurtigtestene sjeldent falsk positiv. Ikke alltid lett å vite, men hadde jeg hatt symptomer og vært sammen med noen som var smittet noen dager før ville jeg trodd på at testene viste riktig med svak positiv. 

Ja, tenker jo og det. I utgangspunktet ville jeg tenkt at det ikke var grunn til å tvile på denne testen, det er jo åpenbart en strek der. Kan ikke helt forklare hvorfor, men har hatt en ekkel magefølelse på at det kunne være noe med testene siden de ikke ble sterkere. Og når da jeg får negativ test i dag med annet merke. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zwitserland skrev (36 minutter siden):

Så kjedelig! Det er så fortvilende å ikke få det helt bekreftet/avkreftet, enten via sterkere hurtigtest eller via pcr. 

Ja, tenker jo og det. I utgangspunktet ville jeg tenkt at det ikke var grunn til å tvile på denne testen, det er jo åpenbart en strek der. Kan ikke helt forklare hvorfor, men har hatt en ekkel magefølelse på at det kunne være noe med testene siden de ikke ble sterkere. Og når da jeg får negativ test i dag med annet merke. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. 

Er det sånn at du ikke får lov til å ta PCR - eller er det bare ikke anbefalt? Jeg tenker jeg kanskje ville prøvd å forklare situasjonen og at du av ulike årsaker ønsker å få det avklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zwitserland skrev (34 minutter siden):

Kanskje det bare viser at du har en mindre mengde koronavirus i omløp. Så mye omikron som er rundt nå skal det vel godt gjøres å få en forkjølelse med et annet virus selv om det er teoretisk mulig. Testingen er ikke bombesikker, men mange flere får falsk negativ enn falsk positiv. Enkelte kan også få falsk negativ på PCR selv om den er mer sensitiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk først en sånn, så tok jeg pcr, negativ hurtigtest på kvelden og negativ morgenen etter. Pcr var positiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første test fra Roche var slik. Så tok jeg to andre tester senere samme dag, som var om enn enda svakere positiv. Tok PCR som var positiv og ny Roche test dagen etter som var mye sterkere positiv strek.

Jeg aner ikke om det er tilfeldigheter eller ikke, kanskje fikk jeg mindre spytt/snørr på de testene som var svakt positive eller jeg var i begynnelsen av sykdomsforløpet. Ikke vet jeg. 

Jeg ville bestilt en pcr-test. Hvis det er slik som hos min kommune gjør man det på nett og da blir man ikke stoppet pga man har tre doser?

Lykke til! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2sommerfugler skrev (4 timer siden):

Er det sånn at du ikke får lov til å ta PCR - eller er det bare ikke anbefalt? Jeg tenker jeg kanskje ville prøvd å forklare situasjonen og at du av ulike årsaker ønsker å få det avklart :)

De kan vel ikke nekte meg 🤷🏻‍♀️ Men jeg ringte for å forhøre meg, og da sa de at så lenge jeg hadde svak test og 3 doser, så var det ikke behov for bekreftende test. Vet ikke hvordan det påvirker situasjonen at jeg har fått negativ på hurtigtest i dag med annet merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk «litt» positive og negative tester om hverandre🤷🏼‍♀️ Var nærkontakt både på jobb og hjemme, men var uten symptomer. En uke etter første lille antydning til strek, ble jeg syk.

Skal prøve å legge til bilde av de testene der jeg hadde «litt» strek.

FA7562D3-F7F7-44E3-9D77-BA1DB4A57280.jpeg

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen92 skrev (På 17.2.2022 den 12.48):

Jeg fikk først en sånn, så tok jeg pcr, negativ hurtigtest på kvelden og negativ morgenen etter. Pcr var positiv.

Har hørt om mange som får negativ på hurtigtester, opp til flere ganger, og deretter positiv pcr test. 
En annen ting til dere som henter hurigtester … Var innom et hentested i dag for første gang, og der sa de at det var slutt på å gi ut tester nå - siste dag i dag. Fordi ingen skulle teste seg lenger etter nye bestemmelser. Har aldri testet meg tidligere men nå har mange rundt meg fått corona så tenkte at i forbindelse med at alle har vært tilbake fra hjemmekontor en stund - så kunne det vært kjekt å ha. Kun pga å møte opp på jobb, intet annet. Har ikke symptomer eller noe og er ikke redd for å få det - men tenkte altså kun på jobben. Fikk en da, men reagerte litt på at den unge jenta i bua sa det nå var slutt på all testing. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...