Gå til innhold

Regjeringen: En stor takk til de dumme velgerne våre (om strømsikkerhet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regjeringens mantra gjennom den famøse styringen av landet gjennom strømkrisa har vært at eksportkablene er nødvendige for å sikre en importmulighet, altså strømsikkerhet. Prisen for sikkerheten har vært at norske skattebetalere betaler mest i verden for strøm. Noe som må sies være en urimelig høy pris når produksjons- og leveringsprisen for strømproduksjonen som skattebetalerne allerede eier er under 0,25 kroner/kWh. Dette er stross alt verdens reneste strøm, nesten helt utslippsfri og det har den vært siden våre forfedre gjennomførte det grønne skiftet for over 100 år siden for egen regning. Så vi er ferdig med det her.

Klassekampen har gransket denne sikkerhetspåstanden (bak mur, men et bilde sier mer enn mange tusen ord i denne saken) og har kommet frem til at kablene ikke brukes til noe annet enn ren eksport. Tallene gjelder i hele kabelens levetid. Det eneste som importeres er altså skyhøye strømpriser for å erstatte salget av skattebetalernes eiendom.

NVE sier følgende: "Analysen vår peker mot at vi kan forvente høyere kraftpriser i Norge framover enn det vi har sett historisk. Dette kommer blant annet av at utvekslingskapasiteten mellom Norden og Europa øker og at vi forventer en vedvarende høy CO2-pris i årene framover. Kraftprisene øker mot 2030, men faller på lenger sikt i takt med at den fornybare produksjonen i Europa øker. "

Om bare få dager kommer Regjeringen med en stor takk til de aller dummeste av oss - dere som faktisk stemmer på idioti, galskap og ren svindling av egen befolkning. Uten dere hadde ikke denne storstilte svindelen av befolkningen latt seg gjennomføre.

Har dere et snev av fornuft igjen i kroppen så gir dere ikke dette systemet ny legitimet i 2025.

Men jeg er redd dere ikke makter annet enn å klappe i takt når dere får beskjed om det...

Stroem.png

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

96% av velgerne stemte for høyere strømpriser ved valget i fjor høst. Og 96% av velgerne kommer til å stemme for enda høyere strømpriser ved neste valg.

Endret av amit
stavefeil
  • Liker 4
Skrevet

Folk må på gata. Høylytt.

Dessverre er det ikke nok som gidder, mange som lider i stillhet. Dermed kan politikken gjøre som de vil.

• Liker 3
Skrevet
amit skrev (11 minutter siden):

96% av velgerne stemte for høyere strømpriser ved valget i fjor høst. Og 96% av velgerne kommer til å stemme for enda høyere strømpriser ved neste valg.

Helt korrekt. Men la det ikke gå en dag uten at de blir minnet på at gjørma de selv står i er det de selv som er skyld i.

• Liker 2
Skrevet

Når Høyre og AP er enige, og attpåtil får støtte fra FrP og SP, finnes det ingen reell opposisjon. Omtrent i hele min levetid har det gått slik: Høyre gjør et bra valg og danner regjering. Siden de virker å være ideologisk forpliktet til dette, velger de å privatisere/legge ut på markedet en eller annen tjeneste eller organisasjon som ikke burde være på markedet. Så gjør AP et bra valg og overtar, men gjør minimalt for å rulle tilbake eller fikse problemene privat organisering/markedspris/anbud måtte ha skapt. Så vinner Høyre valget igjen, og starter et nytt markedsprosjekt, etc.

Så langt har det ikke ført til full krise (selv om de sikkert klør etter å privatisere sykehus og fengselsvesen, tenk hvor effektivt det blir!), men denne situasjonen vi står i nå begynner å nærme seg. AP virker ganske impotent når det gjelder å håndtere krisen, og Høyre i opposisjon mangler verktøy til å løse problemet, så da står vi altså på stedet hvil. Med mindre ett eller begge partier klarer å akseptere at dette var en tabbe, tror jeg vi kan belage oss på kjemperegninger en god stund fremover. Motstand mot havvind og atomkraft i befolkningen gjør at vi neppe kan bygge oss ut av dette heller.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Slutt å prate, Vedum. Det har vært utrolig mye tomprat og utrolig lite handling fra denne regjeringen. Støre og Vedum kan fikse strømkrisen i løpet av dager, men de vil ikke det for da taper staten inntekt. De tøyer strikken for å se hvor lenge tåler forbrukerne. Makan til idioter hele gjengen, Støre er den verste statsministeren Norge har hatt i nyere tid, måtte Ap aldri sitte med makta igjen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v5dMRl/vedum-vil-gi-deg-bedre-fastpris-paa-stroem

Enda mer prat fra Vedum, men ingen, ikke en gang hans egne velgere tror på det han sier. Og slutt å lyve med disse 80%, det viser seg at det riktige tallet er nærmere 50. 

At Norge ikke sikret seg i denne avtalen om kablene til Storbritannia og Tyskland at det kan komme dårlige tider i Norge og at det ikke skal bli skyhøy strømpris for nordmenn og norsk industri, er mildt sagt en skandale av historiske dimensjoner og de som har utarbeidet og signert denne avtalen burde stilles til Riksrett for landsforræderi. 

Det er snart mars og Støre/Vedum fortsetter å kose seg med historiske inntekter for staten mens befolkningen blør. Jeg håper, virkelig håper folk husker dette ved neste og neste og neste valg. Jeg for min del kommer aldri til å stemme ved stortingsvalg igjen. Noensinne. Men jeg vil klage på udugelige politikere hver eneste gang. Fordi jeg har ikke valgt dem selv.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Skrevet

Merkelig hvor lite folk vet om kraftsituasjonen i Norge, og hvordan situasjonen i Europa påvirker oss og hvorfor. På grunn av de nye kablene? Haha, nei.

F.eks det å kalle situasjonen vi er i "svindel". Jasså? Fortell meg hvordan det er svindel. Og ikke vis til paragrafer dere ikke forstår, som f.eks Lov om pristiltak §1 & §2, vassdragsloven, vannressursloven eller grunnloven. Ingenting i de lovene har betydning for prisene vi har sett i vinter. Det er ingenting ulovlig med det som skjer og har skjedd i vinter heller, for den saks skyld. 

Hvorfor klaget dere ikke i 2020? Vi var da også medlem i EØS, ACER, etc. Prisene på strøm var da rekordlave, men de eneste forholdene som lå til stedet for det var værforhold og politiske forhold. Hvor var klagene? Alle burde vel ha visst at vi kunne få helt hinsides priser da. Hvor var klagene da Jan. P Syse regjeringen fremmet forslaget om Energiloven?

Når det er sagt så har alle regjeringer som har sittet her i landet siden 90 tallet vært temmelig udugelige. Det har ingenting å si om det er en regjering på venstresiden eller høyresiden. Det er minimale forskjeller uansett.

Skrevet
Drizzt skrev (12 minutter siden):

Slutt å prate, Vedum. Det har vært utrolig mye tomprat og utrolig lite handling fra denne regjeringen. Støre og Vedum kan fikse strømkrisen i løpet av dager, men de vil ikke det for da taper staten inntekt. De tøyer strikken for å se hvor lenge tåler forbrukerne. Makan til idioter hele gjengen, Støre er den verste statsministeren Norge har hatt i nyere tid, måtte Ap aldri sitte med makta igjen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v5dMRl/vedum-vil-gi-deg-bedre-fastpris-paa-stroem

Enda mer prat fra Vedum, men ingen, ikke en gang hans egne velgere tror på det han sier. Og slutt å lyve med disse 80%, det viser seg at det riktige tallet er nærmere 50. 

At Norge ikke sikret seg i denne avtalen om kablene til Storbritannia og Tyskland at det kan komme dårlige tider i Norge og at det ikke skal bli skyhøy strømpris for nordmenn og norsk industri, er mildt sagt en skandale av historiske dimensjoner og de som har utarbeidet og signert denne avtalen burde stilles til Riksrett for landsforræderi. 

Det er snart mars og Støre/Vedum fortsetter å kose seg med historiske inntekter for staten mens befolkningen blør. Jeg håper, virkelig håper folk husker dette ved neste og neste og neste valg. Jeg for min del kommer aldri til å stemme ved stortingsvalg igjen. Noensinne. Men jeg vil klage på udugelige politikere hver eneste gang. Fordi jeg har ikke valgt dem selv.

Vi hadde hatt de samme prisene vi hadde nå i vinter selv om vi ikke hadde kablene til Storbritannia og Tyskland.

Skrevet
Ost skrev (1 minutt siden):

Vi hadde hatt de samme prisene vi hadde nå i vinter selv om vi ikke hadde kablene til Storbritannia og Tyskland.

Det er beviselig feil.

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, Ost said:

Hvorfor klaget dere ikke i 2020? Vi var da også medlem i EØS, ACER, etc. Prisene på strøm var da rekordlave, men de eneste forholdene som lå til stedet for det var værforhold og politiske forhold. Hvor var klagene?

Så flott at du nevnte dette. I 2020 fikk vi nemlig et prakteksempel på hvordan strømmarkedet fungerer med reduserte utenlandsforbindelser.

I 2020 var Nordlink og North Sea Link ennå ikke kommet i drift. I tillegg så var tre av fire utenlandskabler til Danmark ute av drift (ødelagt av en tråler) samtidig som det var planlagt vedlikehold på flere av forbindelsene til Sverige (i tillegg til en skade på en av kablene til Sverige over oslofjorden). De lave strømprisene ble i media forklart av mye nedbør, fulle vannmagasiner, og nyinstallert vindkraft. Slike grunne analyser serveres til stadighet av kraftanalytikere som blir oppringt av journalister.

https://www.tu.no/artikler/kraftkabler-til-danmark-har-vaert-nede-i-hele-ar-trolig-skadet-av-tral/499696

• Liker 6
Skrevet (endret)
Daraya skrev (1 time siden):

Folk må på gata. Høylytt.

Dessverre er det ikke nok som gidder, mange som lider i stillhet. Dermed kan politikken gjøre som de vil.

Skal de protestere mot det de selv har stemt for?

Ost skrev (47 minutter siden):

Merkelig hvor lite folk vet om kraftsituasjonen i Norge, og hvordan situasjonen i Europa påvirker oss og hvorfor. På grunn av de nye kablene? Haha, nei.

F.eks det å kalle situasjonen vi er i "svindel". Jasså? Fortell meg hvordan det er svindel. Og ikke vis til paragrafer dere ikke forstår, som f.eks Lov om pristiltak §1 & §2, vassdragsloven, vannressursloven eller grunnloven. Ingenting i de lovene har betydning for prisene vi har sett i vinter. Det er ingenting ulovlig med det som skjer og har skjedd i vinter heller, for den saks skyld. 

Hvorfor klaget dere ikke i 2020? Vi var da også medlem i EØS, ACER, etc. Prisene på strøm var da rekordlave, men de eneste forholdene som lå til stedet for det var værforhold og politiske forhold. Hvor var klagene? Alle burde vel ha visst at vi kunne få helt hinsides priser da. Hvor var klagene da Jan. P Syse regjeringen fremmet forslaget om Energiloven?

Når det er sagt så har alle regjeringer som har sittet her i landet siden 90 tallet vært temmelig udugelige. Det har ingenting å si om det er en regjering på venstresiden eller høyresiden. Det er minimale forskjeller uansett.

Selvsagt er det svindel. Det er svindel selv om det startet på 1990-tallet, noe jeg er helt enig i at det gjorde - med SP-statsråd Reiten i spissen. Det at noe har skjedd tidligere er dårlig dokumentasjon på at noe ikke er svindel.

Svindel-begrepet kan trygt benyttes. All (nesten all) strømproduksjon i Norge skjer på skattebetalerfinansierte anlegg som bruker ressursene fellesskapet eier (nedbør, snøsmelting osv) der all lagring er betalt av skattebetalerne tidligere. Det er altså vårt vann som brukes til å lage strøm på våre anlegg. Kostnaden for å lage strøm og levere den hjem til oss er under 0,25 kroner/kWh. Å regulere dette slik at vi tidvis må betale 350 - 400 øre for den samme varen er ikke noe annet enn svindel og tilleggsbeskatning.

Det er lite i verden som er så enkelt og så ukomplisert som den norske strømproduksjonen. At norske politikere gjennom 30 år har gjort det usannsynlig komplisert og helt umulig å forstå - selv for kompetente offentlige organer er nær sagt helt utrolig.

Dette virket superbra, dette var det grønneste av det grønne og det har en betydelig overkapasitet. Likevel måtte det kastes inn i en betongblander for å komme ut som noe fullstendig ødelagt, forfeilet ,kaotisk og dritdyrt.

Og da blir det bare latterlig når sånne som deg skal forsvare hele greia.

Endret av A-hunter
  • Liker 2
Skrevet

Bare vent til sommeren, da kommer jentungene til å stå utenfor Stortinget og skrike: "KLODEN KOKER! NÅ MÅ DU HØRE, STØRE!

Og så kommer snille onkel Støre på TV og sier: "Vi har lyttet til folket, og kommer til å øke strømprisene med 50%. Og hvis ikke det er nok, så kommer vi til å øke strømprisene med 100% i neste omgang."

Fy fan. Nordmenn er dumme ass.

• Liker 2
Skrevet
amit skrev (22 minutter siden):

Bare vent til sommeren, da kommer jentungene til å stå utenfor Stortinget og skrike: "KLODEN KOKER! NÅ MÅ DU HØRE, STØRE!

Og så kommer snille onkel Støre på TV og sier: "Vi har lyttet til folket, og kommer til å øke strømprisene med 50%. Og hvis ikke det er nok, så kommer vi til å øke strømprisene med 100% i neste omgang."

Fy fan. Nordmenn er dumme ass.

Kloden koker, bestemødre fryser ihjel - mange hensyn å ta. 

• Liker 1
Skrevet
Ost skrev (På 17.2.2022 den 11.54):

Endelig noen som forstår dette. Jeg har gitt opp forlengst å diskutere dette her inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...