Gå til innhold

Fullammer men brystene er slappe og virker tom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei damer! 
Noen der ute med lignende erfaringer? 

Litt info:

Fødte en normalvektig gutt for 3 uker siden, han gikk ned 8% av kroppsvekten sin (men ble fulgt litt ekstra opp fordi min forrige hadde et stort vekttap de første dagene som tok seg veldig opp og ble helt stabilisert).

Etter fødsel merket jeg fort at noe var annerledes med brystene. Ingen lekkasje og ikke noe melkespreng/brystspreng. Har til dags dato ikke kjent på noe ubehag i brystene. 

Baby har gode tak, og kan ligge lenge på brystet (kaver mer på kvelden). Problemet her er rett og slett at baby har en veldig sakte vektoppgang. Er nå bare 100 gram tyngre enn ved fødselen. Så fra laveste vekt har babyen bare lagt på seg 200 gram. 
Babyen er ikke mer urolig enn «normalt», har gode tissebleier og avføring, våkner av seg selv og vil ha mat. 

Kjenner jeg hele tiden er i grenseland på å gi han erstatning, men har utsatt det i håp om at ting tar seg opp. Noen som har opplevd noe lignende? Enten med gode eller dårlige erfaringer?

Anonymkode: b9c07...9ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier selv at han produserer nok tissebleier og avføring - det i seg selv er et tegn han får melk.   Du må huske at de er født med en mage størrelsen som en valnøtt.  De blir fort met, men vil nok spise litt oftere enn når de er eldre.   Begynne du med ersatning nå uten grunn kan ødelegge melk produksjonen din.  
Hvor ofte spiser han?  Hva sier helsestasjonen? 

Anonymkode: 84162...fad

• Liker 2
Skrevet

"mett"

Anonymkode: 84162...fad

Skrevet

Hva sier helsestasjonen da? 

Du sier han har gode tissebleier - sammenlignet mot hva? Hvor mange tunge bleie per døgn? 

Hvor ofte ammer du? 

Anonymkode: 0715d...cf3

Skrevet

Takk for svar! 
Det er i hvert fall de 5 fulle bleiene som man kan tenker de bør ha. 

Jeg er helt enig i at alt virker greit, men synes det er veldig merkelig at det ikke er noe særlig vektøkning. Er bare det som uteblir på en måte. 

Ja, derfor jeg også ikke har valgt å gi noe erstatning enda, fordi jeg er redd det ødelegger på sikt. 

Helsestasjonen sier ikke så altfor mye, bare at vi må følge litt hyppig med på vektøkningen. Så er inne en gang i uken. Kjenner jo bare på den følelses av «tenk om det ikke er nok mat, og babyen er sulten». 

Skrevet

Gi mme en natt og se hvordan puppene dine er på morgenen etter. Da er mine sprengt i allefall. 

Anonymkode: 48feb...ae5

• Liker 1
Skrevet

Dette må du kjenne på selv, hva du er komfortabel med. Det sitter ofte ganske langt inne for helsepersonell, helsesykepleier og andre å anbefale å supplere med erstatning, de er så opptatt av å oppmuntre til amming/fullamming og absolutt ikke oppmuntre til bruk av erstatning. Noen ganger kan det gå for langt og man kanskje burde ha lavere terskel for å gi erstatning. Det er normalisert at babyer skriker av sult, på barsel er det jo akseptert at ungen ligger ved brystet 24/7 selv hvis det tar mange dager før melken kommer. 

Anonymkode: 083cc...1d0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er normalisert at babyer skriker av sult, på barsel er det jo akseptert at ungen ligger ved brystet 24/7 selv hvis det tar mange dager før melken kommer. 

Ikke for å virke helt ammenazi her, men det er normalt at ungen skriker av sult, og å legge den til brystet 24/7 er med på å sikre god melkeproduksjon. Hvor mye du ammer de første 4 uker blir avgjørende for hvor mye melkeproduksjon du har resten av ammeperioden. (Men barsel bør jo selvsagt hjelpe med å få til amming uten store smerter - det er jo kanskje det største problemet! Jeg ba selv om MME på barsel, men fikk heller hjelp til å legge ungen til det sprengte brystet, og beskjed om at alt var som det skulle. Veldig glad for det i ettertid!)

Er ingen ammehjelper, men etter min erfaring så føltes puppene slappe og tomme når jeg hadde økeperiode, og da amma jeg masse masse fordi jeg, akkurat som deg, var redd for at ungen ikke la på seg nok. Typisk 20-30 ammeøkter i døgnet. 

Dette er bare min erfaring, så forhør deg med helsestasjon også. Å ta en måltidsveiing på HS kan være en indikator på hvor mye melk baby får i  seg. (Veie før og etter måltid)

Anonymkode: 3f047...5e9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

mine er også slappe store deler av døgnet, føles tomme ut. Men når min første fødte hadde sluttet å amme, og hun ble syk etter 2 uker, og ville amme igjen, og da fikk jeg helt vondt i brystene, for der var det tomt, og det var sykt vondt. Så du merker det om det blir tomt for å si det sånn. Brystene produserer melk hele tiden, og har lest at 20 minutter etter amming er ca 50% melk tilbake. Så bare å legge til ofte hvis barnet ikke er fornøyd. 

Anonymkode: a66cd...06a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke for å virke helt ammenazi her, men det er normalt at ungen skriker av sult, og å legge den til brystet 24/7 er med på å sikre god melkeproduksjon. Hvor mye du ammer de første 4 uker blir avgjørende for hvor mye melkeproduksjon du har resten av ammeperioden. (Men barsel bør jo selvsagt hjelpe med å få til amming uten store smerter - det er jo kanskje det største problemet! Jeg ba selv om MME på barsel, men fikk heller hjelp til å legge ungen til det sprengte brystet, og beskjed om at alt var som det skulle. Veldig glad for det i ettertid!)

Er ingen ammehjelper, men etter min erfaring så føltes puppene slappe og tomme når jeg hadde økeperiode, og da amma jeg masse masse fordi jeg, akkurat som deg, var redd for at ungen ikke la på seg nok. Typisk 20-30 ammeøkter i døgnet. 

Dette er bare min erfaring, så forhør deg med helsestasjon også. Å ta en måltidsveiing på HS kan være en indikator på hvor mye melk baby får i  seg. (Veie før og etter måltid)

Ja det er normalt og vanlig at de skriker av sult. Men at det er normalt trenger ikke bety at det er beste måten nødvendigvis. Mor må komme seg etter fødsel, det er ganske vanskelig når hun ikke får sove en time sammenhengende engang. Og stimulering er viktig. Men savner at man bruker skjønn og at i noen tilfeller kan det være lurt å gi mer støtte. Finnes f.eks noen studier som viser at støttemating første dagene kan øke andel som fortsatt ammer noen måneder senere. 

• Liker 1
Skrevet

TS her igjen, 

takk for mange gode svar.

Har nok blitt litt bortskjemt med at amming med første gikk helt knirkefritt. Jeg har heldigvis ingen smerter eller sårhet. 

Har bare slappe tennissokker hengende på brystet konstant - så de føles helt tomme ut. I tillegg til at baby kaver litt ved brystet 

Skrevet

Prøv med pumpe, da ser du hvor mye som kommer ut 🙂

Jeg hadde mer enn nok melk i de slappe tennissokkene mine, og du skal ikke se bort i fra at du har det samme 🙂

Anonymkode: cdf8d...f32

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja det er normalt og vanlig at de skriker av sult. Men at det er normalt trenger ikke bety at det er beste måten nødvendigvis. Mor må komme seg etter fødsel, det er ganske vanskelig når hun ikke får sove en time sammenhengende engang. Og stimulering er viktig. Men savner at man bruker skjønn og at i noen tilfeller kan det være lurt å gi mer støtte. Finnes f.eks noen studier som viser at støttemating første dagene kan øke andel som fortsatt ammer noen måneder senere. 

Jo, du har rett i det! Og hvis mor stresser veldig, så kan jo det hindre ammeproduksjonen... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

TS her igjen, 

takk for mange gode svar.

Har nok blitt litt bortskjemt med at amming med første gikk helt knirkefritt. Jeg har heldigvis ingen smerter eller sårhet. 

Har bare slappe tennissokker hengende på brystet konstant - så de føles helt tomme ut. I tillegg til at baby kaver litt ved brystet 

Høres veldig ut som økedøgn syns jeg!

Hvis du pumper for å sjekke melkebeholdningen, husk at det som kommer ut ikke samsvarer med hva baby får i seg! Mange pumper ut mye mindre enn hva baby får i seg.

Måltidsveiing vil være det mest korrekte målet på hva hen får i seg.

Skrevet

Du sier ikke hvor mange ganger i løpet av døgnet du ammer. 

Babyen din har gått lite opp i vekt, så her må du følge helsestasjonens anbefalinger. I tillegg amme hyppig (minst 8-12 ganger i døgnet), og bytte bryst ofte. Kanskje bruke melkekompresjoner også. 

Anonymkode: 0715d...cf3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den beste måten er den biologiske jo, hva snakker du om? Kvinner har gått gjennom dette i 200 000 år helt fint!

Anonymkode: 14ba0...e49

• Liker 1
Skrevet

Får du selv i deg nok mat og drikke da?

Anonymkode: 64cc5...97a

• Liker 2
Skrevet

Noen råd for å øke melkeproduksjonen er: stresse ned, drikke mye vann, spise havregrøt :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Den beste måten er den biologiske jo, hva snakker du om? Kvinner har gått gjennom dette i 200 000 år helt fint!

Anonymkode: 14ba0...e49

Legg godviljen BITTELITT til her da, så forstår du hva jeg vil ha frem, du er jo ikke dum. Det er mye som er "naturlig" og slik det har foregått i 200 000 år, det betyr ikke at vi fortsatt praktiserer det i dag. Det har selvfølgelig forekomt opp igjennom at noen mødre aldri fikk melk i brystene i det hele tatt. Før i tiden gav de kanskje geitmelk, fikk noen andre til å amme barnet etc., dessuten så døde det nok en del babyer også. Veldig naturlig at noen babyer døde. At spedbarnet skal sulte de første dagene av livet basta bom, hvorfor må det være slik? Det er ikke sikkert at det er nødvendig! Og hvis det ikke er strengt nødvendig, så er det bare hjerterått å la det sulte og skrike seg igjennom starten på livet.

• Liker 1
Skrevet

TS igjen - for å svare på hyppighet av amming - så ammer jeg MINST 12 ganger i døgnet. Bruker vindusviskeramming. Vekker barnet hver 2 time på dagtid (dersom baby ikke våkner selv) + minst to amminger på natten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...