Gå til innhold

Vond lukt i ullkåpe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt meg en ullkåpe. Problemet med den er den begynner å lukte skikkelig surt når den blir fuktig eller våt. Lukten er skikkelig sterk og er veldig sjenerende. Den lukter ingenting når den er tørr.

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få bort denne lukta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vasker ullkåpa mi i vaskemaskina. Kanskje det hjelper?

Skrevet

Kanskje den er innsatt med noe som stinker? Spør på renseriet! De har sikkert kunnskap om slikt! Skulle tro det holdt å få renset kåpen en gang først. Lykke til.

Gjest pulverheksa ii
Skrevet

Våt ull stinker, sånn er det bare, men lukten kan dempes med at den blir renset

Gjest GreenSky
Skrevet

Våt ull stinker ikke, og lukter i alle fall ikke surt, men det har en egen lukt. Slik er det bare, det er jo et animalsk materiale.

Skrevet

Jeg har hatt ullkåpe før, og den luktet ikke sånn da den ble våt. Denne stinker rett og slett. Jeg tror ikke jeg tør å vaske den, men jeg kan jo prøve å sende den på rens når jeg får råd. Takk for tips:)

Skrevet

Hei!

Ville bare si, at på et renseri må du regne med at de renser kåpen din vått, altså med vann, og det gjør de nok mest sannsynlig ikke for hånd ;) Hadde jeg vært deg, hadde jeg ringt et renseri og hørt hvordan de ville ha gjort.

All ull kan vaskes i maskin, dersom den har ullvugge. Gradene kan du stille helt ned til kaldt om du vil. Det som er viktig er at du ikke bruker skyllemiddel, ull inneholder et stoff som heter lanolin, som er naturens eget ¨skyllemiddel¨, og skåner fibrene mot slitasje o.l.

Jeg vasker min ullkåpe på 30 grader, minimal sentrifugering, og legger den over hele tørkestativet når jeg skal tørke den. Fungerer utmerket, ikke har den blitt hverken nuppete eller skjoldete :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...