AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #1 Skrevet 17. februar 2022 Har den siste tiden plutselig blitt godt kjent med en kollega jeg har hatt i årevis, men vi har tidligere kun utvekslet høflighetsfraser. Praten går lett og i disse hjemmekontor tider har vi snakket mye på telefonen. Han kan finne på å si snille jobb relaterte ting som f.eks: «jeg skal hjelpe deg, si i fra hvis det blir vanskelig, er bekymret for deg», ol. Jeg har hele tiden tolket dette som høflighetsfraser og slikt en sier for å være hyggelig men slettes ikke mener. For en stund siden tok jeg ham på ordet og begynte litt sånn forsiktig: «usikker på om du mente det du sa, men….». Hvor han kjapt parerer med «jeg ville aldri sagt noe jeg ikke mente». Har tenkt mye på det i ettertid. Betyr det at han mener alt det snille han har sagt? Og er ikke det litt snilt ovenfor en kollega? Har også merket meg at han et veldig oppmerksom på hvor jeg er og info om meg. Kjenner jo at jeg blir varm innvendig hvis han faktisk bryr seg om meg. Hvordan ville dere tolket denne situasjonen? Anonymkode: 86f36...4d3 1
Røkelse Skrevet 17. februar 2022 #2 Skrevet 17. februar 2022 En trivelig kollega som ser på deg som en venn? Selvom jeg ikke har for vane å si til mine venner at jeg er bekymret for de eller at jeg skal hjelpe de, med mindre det er helt krise. (Kanskje jeg er en dårlig venn…) Hvem av dere var det som tok initiativet til at dere skulle ha mer kontakt? Du skriver at dere har vært kolleger i lengre tid? 2
Blomsterpotta Skrevet 17. februar 2022 #3 Skrevet 17. februar 2022 Høres nesten ut som du begynner å få følelser for denne kollagen 😂 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #4 Skrevet 17. februar 2022 Røkelse skrev (19 minutter siden): En trivelig kollega som ser på deg som en venn? Selvom jeg ikke har for vane å si til mine venner at jeg er bekymret for de eller at jeg skal hjelpe de, med mindre det er helt krise. (Kanskje jeg er en dårlig venn…) Hvem av dere var det som tok initiativet til at dere skulle ha mer kontakt? Du skriver at dere har vært kolleger i lengre tid? Begge initierte kontakten. Jeg trengte råd fra ham på et prosjekt hvor han har den beste kompetansen, mens han ønsket fysiske møter og begynte å ringe. Blomsterpotta skrev (16 minutter siden): Høres nesten ut som du begynner å få følelser for denne kollagen 😂 Stemmer at jeg er forvirret både på egne og andres vegne 😳😊 Anonymkode: 86f36...4d3
Røkelse Skrevet 17. februar 2022 #5 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Begge initierte kontakten. Jeg trengte råd fra ham på et prosjekt hvor han har den beste kompetansen, mens han ønsket fysiske møter og begynte å ringe. Stemmer at jeg er forvirret både på egne og andres vegne 😳😊 Anonymkode: 86f36...4d3 Hva tenker du selv da? Høres ut som en snill og omtenksom kollega/venn.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #6 Skrevet 17. februar 2022 Røkelse skrev (4 timer siden): Hva tenker du selv da? Høres ut som en snill og omtenksom kollega/venn. Har i lengre tid lurt på hva han egentlig har lagt i utspillene sine som om at han er bekymret. Det er ingenting å bekymre seg for. At han lover å hjelpe meg osv, jeg tenker at en lover ikke en kollega noe. «Avtaler» med kollegaer er kun til for å opp å et mål og ikke noe jeg hadde tatt som god fisk. Derfor ble jeg så overrasket når han holdt det han lovet og til og med sier at han kun sier ting han mener. Derfor lurer jeg rett og slett på hva som foregår? Det kan jo også tenkes at jeg brukes i et maktspill på jobb? Anonymkode: 86f36...4d3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #7 Skrevet 17. februar 2022 Men når du sier ord som maktspill, -kjenner du ikke bare ren god energi fra ham, er det det du mener? Anonymkode: abe70...7d1
Gjest ti10 Skrevet 17. februar 2022 #8 Skrevet 17. februar 2022 Men trenger du hjelpen hans? Jeg må innrømme at hvis en kollega hadde sagt det der helt uten grunn, hadde jeg tatt det ille opp. Har du sagt eller gjort noe som tilsier at han trenger å være bekymret for deg? Trenger du hjelpen han tilbyr?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #9 Skrevet 18. februar 2022 Kan hende at han bare er et pliktoppfyllende person generelt. Han gjør det han sier han skal gjøre.. tror ikke du skal lese for mye inn i det. har han dame? Anonymkode: b0ff3...085 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #10 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men når du sier ord som maktspill, -kjenner du ikke bare ren god energi fra ham, er det det du mener? Anonymkode: abe70...7d1 Føler bare god energi fra ham. Ingen andre har noen gang fått meg til å føle meg så «bra nok», trygg og sett. Har faktisk aldri følt så positiv venne/omtanke energi fra noen andre. Plukker han opp på dette så kan jeg jo utnyttes i et spill. Men kan jo være paranoiaen min som spiller meg et puss, for han synes ikke å bry seg om maktkampene som foregår. ti10 skrev (4 timer siden): Men trenger du hjelpen hans? Jeg må innrømme at hvis en kollega hadde sagt det der helt uten grunn, hadde jeg tatt det ille opp. Har du sagt eller gjort noe som tilsier at han trenger å være bekymret for deg? Trenger du hjelpen han tilbyr? I maktspill trenger en alltid gode allianser, og det føler jeg at han er. Klimaet kan jo selvsagt også bli tøft personlig og det er jo på dette planet han tilbyr hjelp. Jeg er en lojal omsorgsperson så hadde nok hjulpet han også om han hadde spurt etter hjelp. Men hadde ikke fått meg til å si slike ting som han gjør fordi vi er mann og kvinne, og vi har ikke kjent hverandre godt i lang tid. Hadde han vært kvinne så kunne jeg nok vært mer god venn. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan hende at han bare er et pliktoppfyllende person generelt. Han gjør det han sier han skal gjøre.. tror ikke du skal lese for mye inn i det. har han dame? Anonymkode: b0ff3...085 Kan nok godt tenkes at jeg ikke skal legge for mye i det. Men har aldri før opplevd at en kollega ringer for å si at han er bekymret for om jeg har det bra og at jeg må love å ta kontakt hvis det er noe. Klimaet på jobben er tøft med det ligger i jobbens natur, jeg er godt erfaren og er vant til å stå i stormer. Så opplever ikke at jeg trenger personlig støtte. Anonymkode: 86f36...4d3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #11 Skrevet 18. februar 2022 En kollega som vil gi deg hint ville gjort deg sikrere. Mannen min er sånn som hjelper alle og får folk til å føle seg velkommen til å spørre. Han bryr seg rett og slett om sine kolleger og jobben. Kan hende denne kollegaen bare er hjelpsom? Kanskje du liker oppmerksomheten og mistolker omsorgen? Tiden får vise. Anonymkode: 3115c...bfb 2
Cuntzilla Skrevet 18. februar 2022 #12 Skrevet 18. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har i lengre tid lurt på hva han egentlig har lagt i utspillene sine som om at han er bekymret. Det er ingenting å bekymre seg for. At han lover å hjelpe meg osv, jeg tenker at en lover ikke en kollega noe. «Avtaler» med kollegaer er kun til for å opp å et mål og ikke noe jeg hadde tatt som god fisk. Derfor ble jeg så overrasket når han holdt det han lovet og til og med sier at han kun sier ting han mener. Derfor lurer jeg rett og slett på hva som foregår? Det kan jo også tenkes at jeg brukes i et maktspill på jobb? Anonymkode: 86f36...4d3 Jeg vet ikke om det er paranoiaen din som snakker eller om du har vært mye i giftige arbeidsmiljø, men på min arbeidsplass så hjelper vi hverandre, og en avtaler ikke noe med kolleger kun for å oppnå noe for en selv! Klart det er noen mennesker som tenker mest maktspill og politikk, som holder seg inne med de "riktige" menneskene for og oppnå noe karrieremessig, men folk flest er stort sett snille og hjelpsomme. Spesielt med de kollegene man er mer venn med enn andre, man heier jo hverandre frem og tar vare på hverandre og bryr seg genuint om de har det bra, både på jobb og privat. Så det er ganske fjernt for meg at du skal bli overrasket av at en person sier han vil hjelpe deg og mener det. Det motsatte er mer fjernt for meg, at man bare skal komme med masse løfter man ikke holder! Hva er det for slags mennesker og hvor finner du dem.. nesten så jeg vil råde deg til å bytte jobb om du er så dårlig vant at du blir mistenksom når en kollega tilbyr hjelp og ikke lyver når han sier det. Så på papiret så har ikke han kollegaen din gjort noe mer enn hva jeg har gjort for hundre av mine kolleger og hundre av mine kolleger har gjort for meg. Samtidig skal du stole på magefølelsen din, jeg leser jo mellom linjene at du har merket at det faktisk er noe mer enn litt vennskap her - og da tenker jeg ofte den magefølelsen er rett Endret 18. februar 2022 av Cuntzilla 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #13 Skrevet 18. februar 2022 Cuntzilla skrev (4 timer siden): Jeg vet ikke om det er paranoiaen din som snakker eller om du har vært mye i giftige arbeidsmiljø, men på min arbeidsplass så hjelper vi hverandre, og en avtaler ikke noe med kolleger kun for å oppnå noe for en selv! Klart det er noen mennesker som tenker mest maktspill og politikk, som holder seg inne med de "riktige" menneskene for og oppnå noe karrieremessig, men folk flest er stort sett snille og hjelpsomme. Spesielt med de kollegene man er mer venn med enn andre, man heier jo hverandre frem og tar vare på hverandre og bryr seg genuint om de har det bra, både på jobb og privat. Så det er ganske fjernt for meg at du skal bli overrasket av at en person sier han vil hjelpe deg og mener det. Det motsatte er mer fjernt for meg, at man bare skal komme med masse løfter man ikke holder! Hva er det for slags mennesker og hvor finner du dem.. nesten så jeg vil råde deg til å bytte jobb om du er så dårlig vant at du blir mistenksom når en kollega tilbyr hjelp og ikke lyver når han sier det. Så på papiret så har ikke han kollegaen din gjort noe mer enn hva jeg har gjort for hundre av mine kolleger og hundre av mine kolleger har gjort for meg. Samtidig skal du stole på magefølelsen din, jeg leser jo mellom linjene at du har merket at det faktisk er noe mer enn litt vennskap her - og da tenker jeg ofte den magefølelsen er rett Arbeidsplassen har et ganske giftig klima på det nivået vi befinner oss. Vi innehar alle maktposisjoner og det er en pågående omstilling hvor det er sikkert at ikke alle skal få være med videre. Så det er hevet over en hver tvil at ikke alle vil hverandre det beste om dagen. Slik er det bare når det er makt og politikk involvert, og jeg lever godt med dette i omstillingsperioder. Et genuint vennskap kan det nok være, men synes det er litt spesielt da vi jobber geografisk langt fra hverandre og en av oss har signalisert at vi er på vei ut av bedriften. Når vi ikke lengre jobber i samme bedrift så vil det ikke være naturlig for oss å treffes lengre. Er nok mest redd for at jeg føler meg så trygg og sett at det gir rom for at han kan utnytte dette. Dersom han bruker meg i et spill vil jeg miste troen på egen vurderingsevne. Og skulle det ligge mer mellom linjene så ville det være en positiv boost å ta med seg. Anonymkode: 86f36...4d3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #14 Skrevet 18. februar 2022 Noe av det som forundrer meg mest er det at vi har jobbet sammen i flere år, og først nå så har vi fått kontakt. ts Anonymkode: 86f36...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #15 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 17.2.2022 den 9.15): Har den siste tiden plutselig blitt godt kjent med en kollega jeg har hatt i årevis, men vi har tidligere kun utvekslet høflighetsfraser. Praten går lett og i disse hjemmekontor tider har vi snakket mye på telefonen. Han kan finne på å si snille jobb relaterte ting som f.eks: «jeg skal hjelpe deg, si i fra hvis det blir vanskelig, er bekymret for deg», ol. Jeg har hele tiden tolket dette som høflighetsfraser og slikt en sier for å være hyggelig men slettes ikke mener. For en stund siden tok jeg ham på ordet og begynte litt sånn forsiktig: «usikker på om du mente det du sa, men….». Hvor han kjapt parerer med «jeg ville aldri sagt noe jeg ikke mente». Har tenkt mye på det i ettertid. Betyr det at han mener alt det snille han har sagt? Og er ikke det litt snilt ovenfor en kollega? Har også merket meg at han et veldig oppmerksom på hvor jeg er og info om meg. Kjenner jo at jeg blir varm innvendig hvis han faktisk bryr seg om meg. Hvordan ville dere tolket denne situasjonen? Anonymkode: 86f36...4d3 Er dette et konstruert eksempel, ts? Og i så fall: oppfatter du en slik formulert setning som «snill»? Det konkrete eksempelet du nevner er nedlatende langt over streken for ok. Har noen (som helst) virkelig sagt noe slikt og du ikke i direkte forkant har sagt «jeg er redd jeg er utrbent» eller «denne kunden er jeg redd blir voldelig» så må du respondere riktig - nemlig negativt. Det er ikke ok at folk er nedlatende, og det er ikke snilt. Du er ikke en stakkar som trenger hjelp - du er en selvstendig, dyktig medarbeider. Å si «jeg er usikker på om du mente» er også ekstremt uhøflig. Ikke si slikt. Det er ikke ok adferd. Jeg anbefaler at du ikke tenker så mye på kollegaen din, men at du tar en liten dugnad med deg selv på hvordan du oppfatter folk, hvordan du formulerer deg og hvor lista for «snill» ligger. For du har lagt den på feil sted. Anonymkode: 8211d...084 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 18. februar 2022 #16 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Noe av det som forundrer meg mest er det at vi har jobbet sammen i flere år, og først nå så har vi fått kontakt. ts Anonymkode: 86f36...4d3 Er dere single begge to?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #17 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er dette et konstruert eksempel, ts? Og i så fall: oppfatter du en slik formulert setning som «snill»? Det konkrete eksempelet du nevner er nedlatende langt over streken for ok. Har noen (som helst) virkelig sagt noe slikt og du ikke i direkte forkant har sagt «jeg er redd jeg er utrbent» eller «denne kunden er jeg redd blir voldelig» så må du respondere riktig - nemlig negativt. Det er ikke ok at folk er nedlatende, og det er ikke snilt. Du er ikke en stakkar som trenger hjelp - du er en selvstendig, dyktig medarbeider. Å si «jeg er usikker på om du mente» er også ekstremt uhøflig. Ikke si slikt. Det er ikke ok adferd. Jeg anbefaler at du ikke tenker så mye på kollegaen din, men at du tar en liten dugnad med deg selv på hvordan du oppfatter folk, hvordan du formulerer deg og hvor lista for «snill» ligger. For du har lagt den på feil sted. Anonymkode: 8211d...084 I aktuell kontekst så synes jeg det er snilt å tilby hjelp, nærmeste leder er narsissist noe som er kjent i hele bedriften. Denne lederen har en lang historie med at han kjører folk i veggen. Så selvom jeg ikke har sagt at jeg er på tur mot veggen, så synes jeg det var snilt sagt. Synes også det et innafor å spørre om han faktisk mente det ref pågående maktkamper i bedriften. ts Anonymkode: 86f36...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #18 Skrevet 18. februar 2022 Dævendøtte skrev (10 minutter siden): Er dere single begge to? Nei ts Anonymkode: 86f36...4d3
Gjest Dævendøtte Skrevet 18. februar 2022 #19 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei ts Anonymkode: 86f36...4d3 Da er det jo bare å slutte med den begynnende flørtingen dere driver med. Enkelt og greit. Jo mer dere snakker og tolker ting, jo verre blir det å avslutte. For dette er ikke noe å holde på med når det er partnere til stede.
Gjest padawan Skrevet 18. februar 2022 #20 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 17.2.2022 den 9.15): Betyr det at han mener alt det snille han har sagt? Bare fordi man er snill / vennlig mot noen betyr det nødvendigvis ikke at man er romantisk interessert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå