AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #1 Skrevet 17. februar 2022 Jeg har noe penger i fond, det er ikke mye siden jeg ikke har mulighet til å spare så meget. Jeg har de siste månedene sett at det raser. Noe i meg sier la det stå men jeg ser jo at tusenlappen forsvinner. Hva bør jeg egentlig gjøre med det? Legger ved skjermdumper fra november til nå for å vise fallet. Anonymkode: c2b75...015
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #4 Skrevet 17. februar 2022 MaestroR skrev (1 minutt siden): Hvor gammel er du ? 40 Anonymkode: c2b75...015
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #6 Skrevet 17. februar 2022 Først og fremst, bra jobba, du har spart mye! Hva er planen med pengene? Alles fond går mye ned for tiden og lite opp, det ser ut som en jojo på grafen. Personlig kommer jeg aldri til å ta dem ut med bakgrunn i svigninger i markedet men fordi jeg har behov. Hvorfor begynte du å spare I fond, og hvorfor føler du deg usikker? Anonymkode: 5bbf6...aab
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #7 Skrevet 17. februar 2022 Fond beholder du. Men ikke følg med på de. De skal stå I mange år. Går det litt ned er det ikke noe å bry seg. Det skal opp igjen. Om det så er om 3 år eller 5 år. Enkeltaksjer selger du unna nå. Anonymkode: aed8b...b95 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #8 Skrevet 17. februar 2022 MaestroR skrev (1 minutt siden): Bare sitt stille i båten Takk. Det er det jeg tenker også, men jeg synes det er vanskelig når jeg ser at tusenlappene forsvinner. Anonymkode: c2b75...015
MaestroR Skrevet 17. februar 2022 #9 Skrevet 17. februar 2022 Jeg starta med 280 000, har tatt mesteparten ut nå pga. alder, tok ut 1,2 mill
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #10 Skrevet 17. februar 2022 Litt utenom tema, men kan noen forklare hva kostpris, markedsverdi og urealisert markedsverdi betyr? 🙈 Har akkurat satt inn i fond jeg også og skjønner mindre enn ingenting 🤔 Anonymkode: 5a9c3...646
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #11 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Først og fremst, bra jobba, du har spart mye! Hva er planen med pengene? Alles fond går mye ned for tiden og lite opp, det ser ut som en jojo på grafen. Personlig kommer jeg aldri til å ta dem ut med bakgrunn i svigninger i markedet men fordi jeg har behov. Hvorfor begynte du å spare I fond, og hvorfor føler du deg usikker? Anonymkode: 5bbf6...aab Det er ikke så mye, det er jo over tid. Det er ingen plan for pengene, men det hadde jo vært fint om jeg kunne spedd på pensjonen med dem da pensjonen min er rævva, evt latt ungene arve dem. Jeg begynte å spare det jeg kunne tape bare. Jeg har lite å rutte med, det jeg får inn går ut hver måned, så hadde ikke pengene blitt spart så ville de jo blitt brukt opp til noe jeg egentlig kunne klart meg uten. Anonymkode: c2b75...015
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #12 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fond beholder du. Men ikke følg med på de. De skal stå I mange år. Går det litt ned er det ikke noe å bry seg. Det skal opp igjen. Om det så er om 3 år eller 5 år. Enkeltaksjer selger du unna nå. Anonymkode: aed8b...b95 Ok. Aksjer har jeg ikke noe særlig av. Anonymkode: c2b75...015
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #13 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Litt utenom tema, men kan noen forklare hva kostpris, markedsverdi og urealisert markedsverdi betyr? 🙈 Har akkurat satt inn i fond jeg også og skjønner mindre enn ingenting 🤔 Anonymkode: 5a9c3...646 Det er nok innen tema. Jeg forstår det slik at kostprisen er det du har satt inn, markedsverdien er kostpris+stigning, urealiserte markedsverdi er stigningen uten at du har tatt det ut. Tar du det ut så vil skatter og omkostninger trekkes fra. Korriger meg om jeg sier feil. Anonymkode: c2b75...015 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #14 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke så mye, det er jo over tid. Det er ingen plan for pengene, men det hadde jo vært fint om jeg kunne spedd på pensjonen med dem da pensjonen min er rævva, evt latt ungene arve dem. Jeg begynte å spare det jeg kunne tape bare. Jeg har lite å rutte med, det jeg får inn går ut hver måned, så hadde ikke pengene blitt spart så ville de jo blitt brukt opp til noe jeg egentlig kunne klart meg uten. Anonymkode: c2b75...015 Da er svaret veldig klart: sitt stille i båten og slutt å følg med. Fond har alltid og vil alltid gå opp og ned. Det er en del av gamet. Anonymkode: 5bbf6...aab
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #15 Skrevet 17. februar 2022 Dnb teknologi, alfred berg gambak, storebrand fornybar energi og dnb global indeks A. Anonymkode: d7942...321
Forundret.. Skrevet 17. februar 2022 #16 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dnb teknologi, alfred berg gambak, storebrand fornybar energi og dnb global indeks A. Anonymkode: d7942...321 Hva er det?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #17 Skrevet 18. februar 2022 Fond går opp og ned. Hvis du tar ut pengene hver gang fondet går ned vil du aldri tjene penger på fond. Anonymkode: 396bd...10f
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #18 Skrevet 18. februar 2022 Ikke ta ut hvis du ikke har behov for pengene nå. De som tjener best på fond er de som sitter rolig i båten og ikke prøver å "time" markedet. Ville heller satt inn mer nå om jeg hadde hatt mulighet. Fond er langsiktig sparing, det er ikke meningen at du skal gå inn hver dag å se på om noe har gått opp og ned. Anonymkode: ebf01...b13
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #19 Skrevet 18. februar 2022 Har du stått igjennom hele korreksjonen til nå, så er det null grunn til å ta ut pengene nå. Da selger du på bunn, og det er en dårlig deal. Er det en ting vi vet så er det at det vil en dag snu og gå oppover igjen. Om det går 1 uke, 1 måned eller 1 år betyr sådan lite hvis du invisterer langsiktig uansett. Noe de fleste gjør. Pust med magen. Det er for sent å selge ut nå. Da selger du med tap, og blir tvilsomt med på oppturen heller. Anonymkode: 87758...b5f
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #20 Skrevet 18. februar 2022 Hva mener du med at fondene dine raser? Du har hatt en avkastning på over 320%? Jeg ville vært veldig fornøyd, og latt pengene stå med mindre jeg trengte dem nå. Anonymkode: 6389d...a06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå