AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #1 Skrevet 17. februar 2022 Jeg har en jobb jeg fungerer helt greit i, men når det er lite å gjøre i perioder så blir jeg bedt om å gjøre andre oppgaver rundt om i avdelingen. den ene oppgaven er svært tung fysisk og jeg måtte gå til fysioterapeut en lengre periode fordi denne ene oppgaven ble for tung for meg. jeg fortalte sjefen om situasjonen og slapp oppgaven en stund, nå sier han plutselig at jeg må gjøre den igjen. jeg er redd for å få vondt igjen og må tilbake til fysio. Hva kan jeg egentlig gjøre? (det er andre som kan ta denne oppgaven, men det virker faktisk som at sjefen bare vil være en drittsekk mot meg) Anonymkode: 4120f...cf5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #2 Skrevet 17. februar 2022 Er du fagorganisert? Har bedriften verneombud som kan se på det fysiske arbeidsmiljøet? Hva må på plass for at oppgaven skal kunne gjennomføres uten å volde skade? Har du nødvendig utstyr for å kunne gjøre oppgaven? Anonymkode: 8767e...3a6 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #3 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er du fagorganisert? Har bedriften verneombud som kan se på det fysiske arbeidsmiljøet? Hva må på plass for at oppgaven skal kunne gjennomføres uten å volde skade? Har du nødvendig utstyr for å kunne gjøre oppgaven? Anonymkode: 8767e...3a6 Er organisert. Ikke mulig å gjøre oppgaven enklere Anonymkode: 4120f...cf5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #4 Skrevet 17. februar 2022 tunge løft handler ofte om teknikk like mye som fysisk styrke, er det noe du selv kan gjøre for å unngå belastning? Anonymkode: 6914c...453
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #5 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): tunge løft handler ofte om teknikk like mye som fysisk styrke, er det noe du selv kan gjøre for å unngå belastning? Anonymkode: 6914c...453 Nei, teknikken er så god som den kan bli. det er bare for tungt for min kropp å håndtere.. Anonymkode: 4120f...cf5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #6 Skrevet 17. februar 2022 Jeg regner med at alt av påkrevde hjelpemidler er på plass og da koker det ned til om du er sterk nok til å ha jobben. En tilrettelegging er en midlertidig greie (ikke en varig løsning). Hva skal arbeidsgiver gjøre om han har ansatte som ikke kan utføre alle nødvendige oppgaver? Det er sjeldent et alternativ å tilsette flere- med mindre du går ned i stillingsprosent. Anonymkode: 7941b...87a
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #7 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er organisert. Ikke mulig å gjøre oppgaven enklere Anonymkode: 4120f...cf5 Kan du kontakte fagforeninga di, da? De har kanskje mer kunnskap om hva som kreves for eksempel for å få unntak fra slike oppgaver. Burde være unødvendig, for arbeidsgiver burde skjønne at en skadet ansatt ikke er det bedriften ønsker. Anonymkode: 8767e...3a6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #8 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg regner med at alt av påkrevde hjelpemidler er på plass og da koker det ned til om du er sterk nok til å ha jobben. En tilrettelegging er en midlertidig greie (ikke en varig løsning). Hva skal arbeidsgiver gjøre om han har ansatte som ikke kan utføre alle nødvendige oppgaver? Det er sjeldent et alternativ å tilsette flere- med mindre du går ned i stillingsprosent. Anonymkode: 7941b...87a Denne tunge oppgaven er ikke noe jeg gjør til vanlig, det er noe jeg blir bedt om når det er mye sykefravær på de som faktisk har dette som oppgave. Anonymkode: 4120f...cf5 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #9 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Denne tunge oppgaven er ikke noe jeg gjør til vanlig, det er noe jeg blir bedt om når det er mye sykefravær på de som faktisk har dette som oppgave. Anonymkode: 4120f...cf5 Bedriften må jo ha folk som kan ta disse oppgavene uansett, og ved sykdom må det kanskje tas andre oppgaver enn normalt? Hvis ikke bør du kanskje finne noe annet? Anonymkode: 2c3f9...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #10 Skrevet 17. februar 2022 Kontakt bedriftshelsetjenesten for rådgivning? Er dette en oppgave som er umulig å gjøre enklere? Ikke mulig å bruke kran? Anonymkode: c91ad...72f
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #11 Skrevet 17. februar 2022 Oppgaven kan ikke forenkles, bedriften vil ikke bruke penger på det. men her er det mye sykefravær og gjennomtrekk av arbeidere… ingen vil ha denne jobben og ingen vil ha en sjef som oppfører seg som han her.. jeg vil ikke sykemelde meg, men blir jeg for dårlig så er jo det eneste utvei ser det ut som.. rart at sjefen min synes det er bedre å risikere mer sykefravær, enn å sette en av de mange andre til akkurat denne oppgaven.. Anonymkode: 4120f...cf5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #12 Skrevet 17. februar 2022 Trist at sjefer rundtom ikke skjønner at å sette flere folk inn på tyngre oppgaver pleier å hjelpe Anonymkode: 36bcf...095
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #13 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, teknikken er så god som den kan bli. det er bare for tungt for min kropp å håndtere.. Anonymkode: 4120f...cf5 Kanskje du ikke passer til jobben da? Anonymkode: 18a81...8a8 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #14 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Oppgaven kan ikke forenkles, bedriften vil ikke bruke penger på det. men her er det mye sykefravær og gjennomtrekk av arbeidere… ingen vil ha denne jobben og ingen vil ha en sjef som oppfører seg som han her.. jeg vil ikke sykemelde meg, men blir jeg for dårlig så er jo det eneste utvei ser det ut som.. rart at sjefen min synes det er bedre å risikere mer sykefravær, enn å sette en av de mange andre til akkurat denne oppgaven.. Anonymkode: 4120f...cf5 Du får lønn for å utføre oppgaver arbeidsgiver har behov for å få utført. Det er ikke du som bestemmer hva du skal gjøre. Anonymkode: 7941b...87a 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #15 Skrevet 17. februar 2022 Hvis det er snakk om enkeltløft over 25 kg skal dette unngås, så da kan du ta det med fagforening/arbeidstilsynet. Anonymkode: ba000...fde 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #16 Skrevet 17. februar 2022 55 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje du ikke passer til jobben da? Anonymkode: 18a81...8a8 Mener du at hvis du er ansatt som, feks, lærer, du skal bli bedt å begynne å løfte tunge paller med varer da snekkerne som skulle gjøre noe kom ikke på jobb denne dagen? Om jeg er ansatt i et bedrift hvor oppgavene mine er noe helt annet enn å løfte tunge paller av varer eller hva det er ts er bedt å gjøre, er ikke det mitt problem. Jeg passer til MIN jobb, ikke å bli flyttet til andre områder fordi arbeidsgiveren nekter å ansette folk midlertidig når folk er sykemeldt. Anonymkode: de640...e4d 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #17 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mener du at hvis du er ansatt som, feks, lærer, du skal bli bedt å begynne å løfte tunge paller med varer da snekkerne som skulle gjøre noe kom ikke på jobb denne dagen? Om jeg er ansatt i et bedrift hvor oppgavene mine er noe helt annet enn å løfte tunge paller av varer eller hva det er ts er bedt å gjøre, er ikke det mitt problem. Jeg passer til MIN jobb, ikke å bli flyttet til andre områder fordi arbeidsgiveren nekter å ansette folk midlertidig når folk er sykemeldt. Anonymkode: de640...e4d Hva hvis ts er denne snekkeren som setter igjen ekstra arbeid til deg? Anonymkode: 18a81...8a8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #18 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du får lønn for å utføre oppgaver arbeidsgiver har behov for å få utført. Det er ikke du som bestemmer hva du skal gjøre. Anonymkode: 7941b...87a Bare hvis det er omtrent samme type oppgaver som det man har til vanlig. Det er selvsagt ikke slik at dersom man jobber f. eks. som regnskapsfører skal bli satt til å jobbe som sjauer fordi andre er syke. Arbeidsgiver har styringsrett, men den er begrenset innen området man er ansatt som. Anonymkode: 865bf...9f1 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #19 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kanskje du ikke passer til jobben da? Anonymkode: 18a81...8a8 TS passer vel til den jobben hun faktisk er ansatt i da... Hvis man er ansatt som regnskapsfører på et lager, da er det vel ikke mening at man skal sjaue varer. Akkurat som at det ikke forventes at en lagerarbeider tar regnskapet... Vet ikke hvor du jobber, men det er ikke sånn at alle i en bedrift er ansatt til å gjøre alle oppgaver... Anonymkode: 87ed8...64a
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #20 Skrevet 17. februar 2022 Du sier at andre kunne tatt løftingen, men de utsettes vel også for samme fare som deg? Jeg jobber også i en bransje som det er mye løfting, og det er ikke alltid sånn at de som snakker høyest er de som sliter mest. Men arbeidsmoralen er høy og dessverre skader folk seg, men må de ansette nye folk så er du jo overflødig på en måte.. Anonymkode: 8abe2...41f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå