AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #61 Skrevet 20. februar 2022 Jeg tror ikke folk flest vet hvor mye jobb det er å ta seg av pleietrengende eldre. I vår familie var det en tante som tok seg av besteforeldrne mine. Et fantastisk menneske, men så at etter hvert som det ble tyngre å ta seg av de eldre, ble hun litt bitter på sine søsken. Som ofte hadde sterke meninger, om både det ene og det andre, når de kom på dagsbesøk maks annenhver måned. Vi som bodde litt nærmere, og avlastet en del i hverdagen, hadde en enorm respekt tanta. Som stod i det hver dag. Og hadde nok gladelig latt henne få hele arven, etter 20 år med syke foreldre. Men det rare er, at det tror jeg resten av familien også hadde vært enige i. Om man bare snakket om det. Dessverre døde tante før moren sin. Og fikk aldri nyte pensjonistårene uten ansvar for gamle foreldre. Men sånn er livet. Og jeg er i hvertfall glad for at jeg var en av dem som stilte opp i hverdagen, og at barna mine var tett knyttet til henne. Anonymkode: 5c8a8...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #62 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er veldig vanlig at den av søsknene som blir sittende med omsorgen, har fått mest av foreldrene opp igjennom også. Både av hjelp, penger, gaver osv. Men det er visst glemt for mange. Anonymkode: 5114f...013 Godt poeng. Den dagen vi kommer i den situasjonen vil det være mannens søster, og min bror, som hovedsakelig må "trekke lasset". Det er også disse som har bodd på hjemstedet og alltid hatt tilgang til barnevakt (ene familien er til og med turnusarbeidere), hjelp i huset, hyppige besøk og middager, med mer. Anonymkode: 0f78c...9d6 1
fusetufs Skrevet 20. februar 2022 #63 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 17.2.2022 den 8.48): Hvordan godtgjør man den av søsken som har tatt seg av og hatt alt ansvar for gamle foreldre den dagen arven skal gjøres opp? Hvordan regnes slik i penger? Jeg har hatt alt ansvar fordi noen bor langt unna og andre ikke gidder, har slitt meg selv ut og sliter med helsa idag. De andre søsken lever i troen av at alt skal deles likt selv om de ikke har stillt opp ett minutt. Ene foreldre sitter i uskifte og jeg hadde all jobb alene med å ordne med det praktiske etter den andre foreldre sin bortgang. Anonymkode: 6cc1b...3aa her gjorde far det enkelt skrev over hytte og hus på eldste sønn som tar seg av alt penger har han full tilgang på så null til 4 resterende barn han aldri før heller har gjort noe for den dagen han drar.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #64 Skrevet 21. februar 2022 Brunello skrev (På 19.2.2022 den 22.25): Som regel ikke i nærheten av å kompensere belastningen det er å følge opp gamle foreldre. At de som bor i nabolaget til foreldrene nyter godt av mer barnevakt og annen hjelp i småbarnsfasen i forhold til søsken som bor 50 mil unna sier seg selv. Og at de får så mye mer penger tror jeg veldig ofte er noe de andre tror. Man kan se annerledes på det også. Det koster veldig lite for foreldrene å besøke hun som bor et par steinkast fra foreldrene, mens de må ut med flere tusen hver gang de besøker datteren som bor langt unna. Og poenget tok du tydeligvis ikke. Å få betalt for en tjeneste når man gjør det er helt greit, og vil foreldrene påskjønne ts så er det mer enn rimelig, men å vente til foreldrene er borte for så å skulle ha en større andel av arven, nei og bare nei. Anonymkode: 5114f...013
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #65 Skrevet 21. februar 2022 Det deles likt om ikke testamente foreligger. Jeg har sikkert brukt mer penger på omsorg enn jeg arvet, og har ikke noe godt forhold til mine foreldre en gang. Anonymkode: b9a4e...e24
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #66 Skrevet 21. februar 2022 fusetufs skrev (På 20.2.2022 den 11.17): her gjorde far det enkelt skrev over hytte og hus på eldste sønn som tar seg av alt penger har han full tilgang på så null til 4 resterende barn han aldri før heller har gjort noe for den dagen han drar. Det er ikke helt greit og den dagen han drar, kan de fire andre kreve sin del av pliktarven. Anonymkode: 10921...f87
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #67 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Og poenget tok du tydeligvis ikke. Å få betalt for en tjeneste når man gjør det er helt greit, og vil foreldrene påskjønne ts så er det mer enn rimelig, men å vente til foreldrene er borte for så å skulle ha en større andel av arven, nei og bare nei. Anonymkode: 5114f...013 Det er hvertfall oppskriften på strid og elendighet. Har selv hatt det ansvaret, da det tilfellet ville at jeg bodde nærmest. Ville ikke drømme om å forlange skjevdeling. Hva mamma ga til broren min opp gjennom åra vet jeg ikke, men hun ga både meg og mannen min småsummer for de tjenestene vi gjorde da hun bodde hjemme. Ikke noe av dette ble tema da vi skulle gjøre opp, skulle bare mangle. Hun ville at vi skulle ha likt av det beskjedne hun hadde. Har vært borti motsatt problemstilling, øvrige søsken mente at han som hadde stilt opp for mor nok måtte ha fått så mye i godtgjørelse at han burde ta opp et lån på 300k og betale de tre som ikke hadde bidratt særlig 100k hver… dette ble tema mens mora lå på dødsleiet… uff. Arv og folk altså. Nei, best å holde seg til arveloven og ikke synse og mene så mye. Anonymkode: 3434e...0e1
Brunello Skrevet 21. februar 2022 #68 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Og poenget tok du tydeligvis ikke. Å få betalt for en tjeneste når man gjør det er helt greit, og vil foreldrene påskjønne ts så er det mer enn rimelig, men å vente til foreldrene er borte for så å skulle ha en større andel av arven, nei og bare nei. Anonymkode: 5114f...013 Og igjen, det er ikke noe man skal forvente. Det er søsknene som skal ta initiativet til det. For de fleste gjør det helt frivillig uten å ville ha betalt.
fusetufs Skrevet 23. februar 2022 #69 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 21.2.2022 den 19.54): Det er ikke helt greit og den dagen han drar, kan de fire andre kreve sin del av pliktarven. Anonymkode: 10921...f87 Det er jo ikke arv igjen når eldste har fått alt allerede
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå