AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #21 Skrevet 17. februar 2022 Den som sitter i uskifte kan vel gi typ 20% av boet til deg nå når hen fortsatt er i livet, om det er noen likvide midler å gi. Ellers deles alt likt når begge har gått bort. Du må evt. høre med gjenlevende forelder om hen er enig og kanskje ta kontakt med en advokat for å sjekke opp reglene. Anonymkode: 17661...037 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #22 Skrevet 17. februar 2022 Du har selvfølgelig ikke krav på noe, men hvis det gjennom lang tid har vært stor forskjell i omsorgsbyrde, synes jeg ikke det er urimelig at du får noe mer. Her bodde søsken i annen verdensdel de siste 15 årene av våre foreldres liv. Var hjemme kanskje tredje hvert år. Samtidig var foreldrene våre syke i svært mange år, slik at alt det daglige falt på meg. Og det var slitsomt! Så mitt søsken tok selv initiativ til at jeg fikk mer, jeg fikk 2/3 av arven (som langt fra var stor). I tillegg betalte søsken absolutt alt for begravelsen, der det ikke ble spart på noe. Det skal sies at mitt søsken med partner tjener minst 20 ganger så mye som jeg og min mann gjør. Jeg føler at dette var noenlunde rettferdig. Anonymkode: 7834c...1f3 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #23 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvordan godtgjør man den av søsken som har tatt seg av og hatt alt ansvar for gamle foreldre den dagen arven skal gjøres opp? Hvordan regnes slik i penger? Jeg har hatt alt ansvar fordi noen bor langt unna og andre ikke gidder, har slitt meg selv ut og sliter med helsa idag. De andre søsken lever i troen av at alt skal deles likt selv om de ikke har stillt opp ett minutt. Ene foreldre sitter i uskifte og jeg hadde all jobb alene med å ordne med det praktiske etter den andre foreldre sin bortgang. Anonymkode: 6cc1b...3aa Du kan ikke omgjøre dette til penger. Jeg har det på samme måte, men kunne ikke falle meg inn å kreve noe mer arv. Alle har lik arverett uavhengig av hvor mye de har trått til når foreldre er i live. I de fleste familier så er det noen som gjør mer enn andre, noen gjør ingen ting, men dette har ingen ting med arv å gjøre. Hvis du prøver å få mer ut av arven, ender det med uvennskap. Juridisk har du heller ingen sak. Legg den tanken bort. Anonymkode: 5114f...013 3
Nymerïa Skrevet 17. februar 2022 #24 Skrevet 17. februar 2022 Ta det med den av foreldrene som er i live. Den personen er i sin fulle rett til å gi deg penger som motytelse for pleie. Hvis søsknene dine ikke har noen forståelse nå for ditt bidrag så kommer de i hvert fall ikke til å ha det når boet skal gjøres opp, det forstår du sikkert. 6
Brunello Skrevet 17. februar 2022 #25 Skrevet 17. februar 2022 Smeltemann skrev (10 timer siden): Du har ikke krav på noe. Hvorfor skal søsknene dine gi deg mere penger? Det har vel vært ditt valg. Nei, hvorfor det tror du? De fleste anstendige mennesker ville vel ha sett at søskenet sitt gjorde en stor jobb for foreldrene og unnet vedkommende litt ekstra av arven. Men man har ikke krav på noe, så dersom man har gjerrige og selvsentrerte søsken burde dette vært avtalt på forhånd. 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #26 Skrevet 17. februar 2022 Brunello skrev (26 minutter siden): Nei, hvorfor det tror du? De fleste anstendige mennesker ville vel ha sett at søskenet sitt gjorde en stor jobb for foreldrene og unnet vedkommende litt ekstra av arven. Men man har ikke krav på noe, så dersom man har gjerrige og selvsentrerte søsken burde dette vært avtalt på forhånd. Så man hjelper ikke sine foreldre av godhet eller kjærlighet, men fordi man forventer en kompensasjon for det? Anonymkode: ebde0...9f7 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #27 Skrevet 17. februar 2022 Har aldri hørt om noen som har fått mer av arven fordi de tok seg av familiemedlemmer når de ble eldre og/eller syke. 🤷♀️ Så svaret er at du ikke har krav på noe ekstra. Hilsen en som har tatt seg av 3 eldre familiemedlemmer uten at det noen gang har falt meg inn at jeg skulle få noe ekstra for det. Dersom du mener du bør få en kompensasjon må du ta det opp med de pleietrengende mens de fortsatt lever. Det er de som i så fall «skylder» deg noe som takk for hjelpen, ikke de øvrige arvingene. Anonymkode: 03a32...d3e 3
Brunello Skrevet 17. februar 2022 #28 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så man hjelper ikke sine foreldre av godhet eller kjærlighet, men fordi man forventer en kompensasjon for det? Anonymkode: ebde0...9f7 Jo, men i anstendighetens navn klarer de av søsknene som ikke hjelper til å vise takknemlighet. 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #29 Skrevet 17. februar 2022 Brunello skrev (Akkurat nå): Jo, men i anstendighetens navn klarer de av søsknene som ikke hjelper til å vise takknemlighet. Ok, så hvis ikke det er noen verdier å arve, bør man la være å hjelpe, eller må søsknene betale i etterkant? Anonymkode: ebde0...9f7 1
Brunello Skrevet 17. februar 2022 #30 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, så hvis ikke det er noen verdier å arve, bør man la være å hjelpe, eller må søsknene betale i etterkant? Anonymkode: ebde0...9f7 Selvsagt hjelper man sine foreldre om det er nødvendig. Den enkelte må nesten avgjøre om de ønsker å gi sitt søsken en påskjønnelse. Det minste de kan gjøre er i alle fall å ordne det praktiske etter dødsfallet med rydding, vasking m.m. 2
Morten1 Skrevet 17. februar 2022 #31 Skrevet 17. februar 2022 Jeg skal være ærlig å si at jeg ikke helt forstår meg på folk som ikke har noe med foreldre/beste foreldre å gjøre, men når det er snakk om arv så skal de plutselig vise interesse. For øvrig TS, det er vel ingen ordentlig måte å regne dette ut på, men staten har vel noen takster en kan bruke som utgangspunkt i form av "timelønn" så kan du vel selv estimere antall timer du selv har brukt. Andre utlegg eks må du isåfall har kvitteringer på slik at det kan vises til at du har lagt ut for ting. 6
Brunello Skrevet 17. februar 2022 #32 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har aldri hørt om noen som har fått mer av arven fordi de tok seg av familiemedlemmer når de ble eldre og/eller syke. 🤷♀️ Så svaret er at du ikke har krav på noe ekstra. Hilsen en som har tatt seg av 3 eldre familiemedlemmer uten at det noen gang har falt meg inn at jeg skulle få noe ekstra for det. Dersom du mener du bør få en kompensasjon må du ta det opp med de pleietrengende mens de fortsatt lever. Det er de som i så fall «skylder» deg noe som takk for hjelpen, ikke de øvrige arvingene. Anonymkode: 03a32...d3e Det er vanlig at den som har tatt seg av avdøde og / eller ordner det praktiske ved dødsfallet og skiftet får litt ekstra. Hvor mye er vanskelig å si, og vil også avhenge av dødsboets størrelse. Men dersom det dreier seg om flere år og bort er på en del millioner, vil noen hundre tusen ikke være urimelig. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #33 Skrevet 17. februar 2022 Du har ikke krav på noe. Om du bør ta opp temaet synes jeg kommer an på hva du har fått av foreldrene dine opp igjennom. Har de stilt opp som barnevakt, vært tilstede for deg i større grad eller på annen måte forfordelt deg med ressurser før de ble pleietrengende, så er det nå på tide å gi tilbake. Har de stilt opp like mye for alle, også de som bor langt unna, ville jeg snakket med de om hvordan dere sammen skal bidra til en verdig alderdom. Kanskje de andre kan betale for vaskehjelp, eller bidra med å ting som kan gjøres over telefonen eller via nett? Så slipper du å ta alle oppgavene. Anonymkode: bc306...f5f 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #34 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Så man hjelper ikke sine foreldre av godhet eller kjærlighet, men fordi man forventer en kompensasjon for det? Anonymkode: ebde0...9f7 Det samme tenkte jeg. Det høres ut som en jobb som forventes utbetalt i form arv. Hvorfor har ikke foreldrene til ts gitt henne penger for hjelpen mens de lever`?. Jeg synes hele diskusjonen er direkte spekulativ. Anonymkode: 5114f...013 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #35 Skrevet 17. februar 2022 Kjenner til en familie der to av søsknene vill ta i fra den 3 deler av arven fordi de mente vedkommende ikke hadde stilt opp på samme måte. De snakker ikke lenger sammen mange år etterpå. Han fikk forresten like stor del av arven som de andre, de tapte saken som de var dumme nok til å gå helt til retten med. Fikk en dement far til å skrive under på skjevdeling, stygg sak. Nå sier jeg ikke at ts drar det dit, men det virker som ts har forventinger i forhold til mer arv for hjelpen. Det fungerer sjelden slik. Dette bør ordnes når foreldre er i live i form av gaver eller lønn. Jeg tenker jo også slik at hadde foreldrene ønsket å skjevdele hadde de gitt bort penger til ts før de dør. Anonymkode: 5114f...013 1
Tone83 Skrevet 17. februar 2022 #36 Skrevet 17. februar 2022 Nå kan dine søsken betale for tjenester noen år, du har gjort din del. Matleveranser, taxi osv. Om de betaler deg for å gjøre noen av tjenestene så hjelper jo det på. De kan betale med arv også dersom dere lager en skriftlig avtale på det;) 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #37 Skrevet 17. februar 2022 Jeg har ikke lest alle svarene, men vil fortelle hvordan vi gjorde det. Vi var tre arvinger etter en gammel dame som skrev testamentet om lag 15 år før hun døde. De siste to årene av livet hennes var det en annen fjernere slektning som gjenopptok kontakten, og denne slektningen pleiet den eldre damen i disse to årene. Hun stilte opp i tykt og tynt, ordnet mye praktisk, men det som betydde mest var at hun var fysisk til stedet, mye mer enn oss tre arvinger (jeg vet min unnskyldning, jeg hadde et alvorlig sykt barn og en frisk tvilling til det syke barnet, de andre arvingene kan jeg ikke svare for). da damen døde var vi som sagt tre arvinger. Jeg insisterte på at arven skulle deles i fire, de to andre ble litt snurte, den ene satt seg faktisk totalt på bakbeina. Vi var i mange møter med advokaten, og jeg sto på mitt. Det ble som jeg ville, arven ble delt på fire. Vær fjerne slektning har vi ingen kontakt med nå, men jeg synes uansett det var riktig å gjøre. Hun brukte to år av sitt liv (nypensjonert) på å pleie en gammel og ensom dame Anonymkode: 06ce0...12f 8
Gjest loveli Skrevet 17. februar 2022 #38 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvordan godtgjør man den av søsken som har tatt seg av og hatt alt ansvar for gamle foreldre den dagen arven skal gjøres opp? Hvordan regnes slik i penger? Jeg har hatt alt ansvar fordi noen bor langt unna og andre ikke gidder, har slitt meg selv ut og sliter med helsa idag. De andre søsken lever i troen av at alt skal deles likt selv om de ikke har stillt opp ett minutt. Ene foreldre sitter i uskifte og jeg hadde all jobb alene med å ordne med det praktiske etter den andre foreldre sin bortgang. Anonymkode: 6cc1b...3aa Det er ikke du som bestemmer om du får mer, men dine foreldre. Hvis det du sier stemmer så synes jeg det høres ut som du burde få 40% så deler de andre resten. Er dere bare to stykker, hørtes ut som dere var flere, men, så burde du får 70%.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #39 Skrevet 18. februar 2022 Tone83 skrev (20 timer siden): Nå kan dine søsken betale for tjenester noen år, du har gjort din del. Matleveranser, taxi osv. Om de betaler deg for å gjøre noen av tjenestene så hjelper jo det på. De kan betale med arv også dersom dere lager en skriftlig avtale på det;) Så du mener at søsknene skal betale for tjenester ts gjør for foreldrene, og ikke foreldrene selv? Arv har heller ingen ting med tjenester og hjelp å gjøre. Anonymkode: 5114f...013 2
Gjest Smeltemann Skrevet 18. februar 2022 #40 Skrevet 18. februar 2022 Brunello skrev (22 timer siden): Nei, hvorfor det tror du? De fleste anstendige mennesker ville vel ha sett at søskenet sitt gjorde en stor jobb for foreldrene og unnet vedkommende litt ekstra av arven. Men man har ikke krav på noe, så dersom man har gjerrige og selvsentrerte søsken burde dette vært avtalt på forhånd. Man hjelper vel sine foreldre uten betaling. Å i og med at du ikke har frontet til dine søsken at du krever kompensasjon for at du hjelper din mor og far så skjønner jeg godt at de ikke tenker i de baner.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå