AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #1 Skrevet 17. februar 2022 Hvordan godtgjør man den av søsken som har tatt seg av og hatt alt ansvar for gamle foreldre den dagen arven skal gjøres opp? Hvordan regnes slik i penger? Jeg har hatt alt ansvar fordi noen bor langt unna og andre ikke gidder, har slitt meg selv ut og sliter med helsa idag. De andre søsken lever i troen av at alt skal deles likt selv om de ikke har stillt opp ett minutt. Ene foreldre sitter i uskifte og jeg hadde all jobb alene med å ordne med det praktiske etter den andre foreldre sin bortgang. Anonymkode: 6cc1b...3aa 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 17. februar 2022 Enkelt og greit så har du ikke krav på noe mer selv om du har tatt vare på foreldrene dine. Dere har alle krav på like mye, med mindre dine søsken ønsker å avse noe spesielt til deg. Anonymkode: 426b2...824 59 1 8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #3 Skrevet 17. februar 2022 Deles likt mellom arvinger. Anonymkode: dd173...393 10 2
Mytomann Skrevet 17. februar 2022 #4 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan godtgjør man den av søsken som har tatt seg av og hatt alt ansvar for gamle foreldre den dagen arven skal gjøres opp? Hvordan regnes slik i penger? Jeg har hatt alt ansvar fordi noen bor langt unna og andre ikke gidder, har slitt meg selv ut og sliter med helsa idag. De andre søsken lever i troen av at alt skal deles likt selv om de ikke har stillt opp ett minutt. Ene foreldre sitter i uskifte og jeg hadde all jobb alene med å ordne med det praktiske etter den andre foreldre sin bortgang. Anonymkode: 6cc1b...3aa Alt burde deles likt fordelt på antall barn. Det er ikke dine penger, men familien sin arv. 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #5 Skrevet 17. februar 2022 Dette tenker jeg må ordnes imens forelder er i live. Når begge er døde er det arveloven som bestemmer. Anonymkode: 85007...5b2 31
A-hunter Skrevet 17. februar 2022 #6 Skrevet 17. februar 2022 Det godtgjøres ikke gjennom arveoppgjøret med mindre arvingene selv kommer frem til at arv skal skjevdeles på bakgrunn av omsorgssituasjonen. Eksempel her. 10
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #7 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enkelt og greit så har du ikke krav på noe mer selv om du har tatt vare på foreldrene dine. Dere har alle krav på like mye, med mindre dine søsken ønsker å avse noe spesielt til deg. Anonymkode: 426b2...824 Jeg vet jeg ikke HAR krav på. Jeg kommer til å snakke med mine søsken om det. Men spørsmål er hvordan man regner slik i penger? TS Anonymkode: 6cc1b...3aa
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #8 Skrevet 17. februar 2022 Rent juridisk har ikke du krav på mer enn andre søsken. Anonymkode: 06de8...c47 3
A-hunter Skrevet 17. februar 2022 #9 Skrevet 17. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet jeg ikke HAR krav på. Jeg kommer til å snakke med mine søsken om det. Men spørsmål er hvordan man regner slik i penger? TS Anonymkode: 6cc1b...3aa Dette rimer jo dårlig med det du selv skrev: De andre søsken lever i troen av at alt skal deles likt selv om de ikke har stillt opp ett minutt. Endret 17. februar 2022 av A-hunter 19
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #10 Skrevet 17. februar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet jeg ikke HAR krav på. Jeg kommer til å snakke med mine søsken om det. Men spørsmål er hvordan man regner slik i penger? TS Anonymkode: 6cc1b...3aa Du kan jo prøve deg på å legge frem en liste over utførte oppgaver med stykkpris eller timespris... Anonymkode: b4dc7...3e3 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #11 Skrevet 17. februar 2022 Du kan ikke komme å si du er utslitt ect. Det er ikke deres problem. De vil garantert ha pengene de har krav på. Det rettferdige hadde jo vært at du hadde fått litt ekstra hver mnd imens du hjalp til. Nå er det for sent. Anonymkode: 210af...f74 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #12 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet jeg ikke HAR krav på. Jeg kommer til å snakke med mine søsken om det. Men spørsmål er hvordan man regner slik i penger? TS Anonymkode: 6cc1b...3aa Det du har vært gjennom skulle vært ordnet og lønnet mens vedkommende var i live, enten via omsorgslønn via NAV, eller at familien ble enige om å dekke så og så mye av din innsats. Jeg vet det er kaldt, men saken er at du har ikke rett på noe med mindre dine søsken er enige, du kan ikke si " jeg gjorde alt, jeg har slitt meg helt ut", du gjorde vel det du mente var rett uavhengig om du fikk noe igjen for det senere? Om du skjønner? Anonymkode: d9355...bac 11
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #13 Skrevet 17. februar 2022 Du kan jo høre med NAV hva de betaler i omsorgslønn, det er et lite tilskudd til nærmeste pårørende som tar vare på noen som ikke kan ta helt vare på seg selv. Kravet er at det er mer enn 20 timer pt uke tror jeg, så kan dere kanskje gå utfra det. Anonymkode: d9355...bac 2
Gjest Smeltemann Skrevet 17. februar 2022 #14 Skrevet 17. februar 2022 Du har ikke krav på noe. Hvorfor skal søsknene dine gi deg mere penger? Det har vel vært ditt valg.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #15 Skrevet 17. februar 2022 Her stiller du ikke sterkt, men du kan bruke det som et kort for å få noen eiendeler du brenner for. Anonymkode: 24b76...8e6 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #16 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet jeg ikke HAR krav på. Jeg kommer til å snakke med mine søsken om det. Men spørsmål er hvordan man regner slik i penger? TS Anonymkode: 6cc1b...3aa 50-50. Du får din lønn i himmelen. Anonymkode: 8f312...68b 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #17 Skrevet 17. februar 2022 Jeg bor på annen kant av landet, det er søsteren min som hjelper mye med foreldrene våre. Jeg syns det er helt greit at hun får noen hundretusen mer enn meg, selv om det vil tilsvare en meget god timelønn. Foreldrene er ikke pleietrengende men kjøring til lege, organisere det meste praktiske, handle for dem, klippe plen om sommeren, alt dette tar søsteren og mannen hennes seg av. For meg er det en stor trygghet at jeg vet de tar hånd om dem. Forskjellen til dine søsken er at jeg ser hva som gjøres for foreldrene. Dine ser, eller bedre sagt, vil ikke se det. Og da er nok ikke villig å gi deg større andel av arven. Kanskje du burde liste opp over et lengre tidsrom hvor mye du gjør. Anonymkode: e40a4...ab9 9 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #18 Skrevet 17. februar 2022 Du kommer ingen vei med det ved et arveoppgjør. Skal du ha et håp om å få noe ekstra må du få det mens foreldrene dine er i live. Anonymkode: 983f8...23d 7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #19 Skrevet 17. februar 2022 Hvis dine foreldre ønsket at du skulle få kompensert for pleie, vil det framkomme i et gyldig testamente siden de åpenbart ikke har betalt deg omsorgslønn. Intet testamente? Ingen mottatt betaling? Ingen rettigheter og du har kun dine søskens etiske kompass å stole på. Arvespørsmål får dessverre fram det verste i oss, men hvis du vil framlegge krav/ønske er som beskrevet over NAVs omsorgslønn noe å gå ut i fra. Anonymkode: e9118...17b 7
Gjest fransine Skrevet 17. februar 2022 #20 Skrevet 17. februar 2022 Hei, nå vet ikke jeg hvor skrøpelige din / dine foreldre er, men hva med å søke omsorgslønn fra kommunen? Da slipper du å involvere dine søsken, samtidig som du får betaling for det arbeidet du gjør. Om ikke det er andre ting som trykker her for deg, som at du skulle ønske de andre søsknene hjalp mer til med det praktiske?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå