Gå til innhold

Positiv test men ikke syk?

Samsung

Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg når jeg tester positivt på hurtigtest men ikke føler meg syk? Har heller ikke noen symptomer. Er fullvaksinerte med oppfriskningsdose.  Slik jeg forstår det skal man holde seg hjemme i 24 timer etter man er feber fri og ikke har symptomer, men jeg har ikke symptomer. Kan være det kommer en av dagene men... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samsung skrev (7 timer siden):

Hva gjør jeg når jeg tester positivt på hurtigtest men ikke føler meg syk? Har heller ikke noen symptomer. Er fullvaksinerte med oppfriskningsdose.  Slik jeg forstår det skal man holde seg hjemme i 24 timer etter man er feber fri og ikke har symptomer, men jeg har ikke symptomer. Kan være det kommer en av dagene men... 

Holder deg hjemme i fire døgn. fhi.no

"Du anbefales å holde deg hjemme i 4 døgn fra symptomstart, eller fra dagen for positiv test for deg uten symptomer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Du kan jo fortsatt få symptomer hvis du nettopp har testet positivt. Noen er heldig også og har korona uten å bli syk. Det beste er å holde deg hjemme i alle fall i 4 døgn etter du testet positivt. For selv om du ikke har symptomer så smitter du jo andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samsung skrev (7 timer siden):

Der står hva du skal gjøre på regjeringen sin nettside.

"Ved positiv covid-test, hold deg hjemme i fire dager fra symptomstart eller fra dagen for positiv test for dem uten symptomer. "

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/nasjonale-rad-og-anbefalinger/id2890588/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får viruset inn i kroppen uten at du får symptomer på sykdom, betyr det at du er immun, ifølge Store Medisinske Leksikon. 

Sitat

Å være immun brukes om individer som ikke blir syke etter smitte med et bestemt smittestoff. Dette kan være bakterier, virus eller andre mikroorganismer.

https://sml.snl.no/immun

Den som er immun har antistoff som slår ut virus som trenger inn i kroppen før viruset rekker å trenge inn i cellene og lage virusfabrikker. Dermed blir det ikke produsert virus som kan pøses ut i omgivelsene og smitte andre, hvis vi kan tro på det som står i leksikon.

Er det noe poeng i at folk som er immune isolerer seg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalingen sier også at man ikke trener å teste seg før man har symptomer, så hvorfor testet du deg?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...