rorodinbåt Skrevet 17. februar 2022 #1 Del Skrevet 17. februar 2022 Ja vet at det ikke er isolasjonsid lenger, men det er en anbefaling og og være hjemme i fire dager. Har folk på jobben som kommer tilbake etter tre dager, jeg synes ikke det er greit. Vi jobber veldig tett og jeg har ikke lyst og bl smitta. Og vi jobber også med mye kundekontakt. Skjønner ikke at folk vil utsette andre for dette, kun fordi de skal være flinke og gå på jobb. Sorry men synes man kan ta mere hensyn enn dette 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loboto Skrevet 17. februar 2022 #2 Del Skrevet 17. februar 2022 Holdt meg ikke hjemme en eneste dag jeg. Fikk ikke fri fra jobb med covid om jeg var i god form. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 17. februar 2022 #3 Del Skrevet 17. februar 2022 Så du tror at den ene dagen spiller noen rolle fra eller til? Jeg kjenner folk som er blitt smittet, og øvrig familie har levd som normalt. Til tross for denne nære, normale kontakten, så har noen ikke blitt smittet, noen har først blitt syke etter en uke. Og da har de kanskje fått smitten et annet sted enn hjemme. Om den som er smittet føler seg frisk og er feberfri, så er hverdagen nå normal i forhold til å holde seg hjemme. Det handler hverken om å ikke ta hensyn eller å være "flink" ved å komme tilbake på jobb etter 3 dager. Det handler om å evne å endre tankegangen. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 17. februar 2022 #4 Del Skrevet 17. februar 2022 rorodinbåt skrev (7 timer siden): ... jeg har ikke lyst og bli smitta. Har du ikke fått med deg at alle vil bli smitta? Til og med FHI og Helsedirektoratet sier det. Derfor kan det være lurt å lese seg opp litt på hva det er som kan bidra til at vi IKKE blir syke av covid-19. Har du ikke fått med deg hva Helsedirektoratet sier om det heller? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ATLAS6 Skrevet 17. februar 2022 #5 Del Skrevet 17. februar 2022 MorTil2 skrev (3 timer siden): Så du tror at den ene dagen spiller noen rolle fra eller til? Jeg kjenner folk som er blitt smittet, og øvrig familie har levd som normalt. Til tross for denne nære, normale kontakten, så har noen ikke blitt smittet, noen har først blitt syke etter en uke. Og da har de kanskje fått smitten et annet sted enn hjemme. Om den som er smittet føler seg frisk og er feberfri, så er hverdagen nå normal i forhold til å holde seg hjemme. Det handler hverken om å ikke ta hensyn eller å være "flink" ved å komme tilbake på jobb etter 3 dager. Det handler om å evne å endre tankegangen. Klart en dag kan spille en stor rolle. Du som er mor til to barn, sender du barna for tidlig i barnehagen eller på skolen etter omgangssyke? Venter du de anbefalte 48 timene eller sender du de dagen etter de har kastet opp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apollonia Skrevet 17. februar 2022 #6 Del Skrevet 17. februar 2022 De vil vel ha lønn? Man har jo ikke krav på sykmelding lengre, så lenge man er frisk nok til å gjøre jobben sin. At vi betaler friske folk for å sitte hjemme og tvinne tommeltotter har vært en ekstra ordning pga smittevern, og nå er denne tatt bort. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rorodinbåt Skrevet 17. februar 2022 Forfatter #7 Del Skrevet 17. februar 2022 Apollonia skrev (7 timer siden): De vil vel ha lønn? Man har jo ikke krav på sykmelding lengre, så lenge man er frisk nok til å gjøre jobben sin. At vi betaler friske folk for å sitte hjemme og tvinne tommeltotter har vært en ekstra ordning pga smittevern, og nå er denne tatt bort. Lonehill skrev (9 timer siden): Har du ikke fått med deg at alle vil bli smitta? Til og med FHI og Helsedirektoratet sier det. Derfor kan det være lurt å lese seg opp litt på hva det er som kan bidra til at vi IKKE blir syke av covid-19. Har du ikke fått med deg hva Helsedirektoratet sier om det heller? Nei tror ikke på at alle vil bli smitta. Du får fortelle meg litt om dette du da som kan det så godt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammahjarte Skrevet 17. februar 2022 #8 Del Skrevet 17. februar 2022 Tja vi sendte ungen i barnehagen 24 timar etter feberfri. Altså det arbeider masse folk som er ekspertar på detta området så vi slipper å ta stillign til det sjølv. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/barn-og-unge/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspertheGh0st Skrevet 17. februar 2022 #9 Del Skrevet 17. februar 2022 rorodinbåt skrev (3 timer siden): Nei tror ikke på at alle vil bli smitta. Du får fortelle meg litt om dette du da som kan det så godt. Så lenge du jobber med andre mennesker eller bor sammen med andre mennesker, så vil du bli smittet. Så enkelt er det. Ønsker du å ikke bli smittet så be om hjemmekontor frem til 2023 en gang, og dersom du bor med noen får du flytte ut til egen leilighet og møte folk kun via FaceTime. Husk å få mat og ting levert på døra, da du ikke kan ta kollektivtransport eller være i butikker og kjøpesentre. 6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rorodinbåt Skrevet 17. februar 2022 Forfatter #10 Del Skrevet 17. februar 2022 CaspertheGh0st skrev (21 minutter siden): Så lenge du jobber med andre mennesker eller bor sammen med andre mennesker, så vil du bli smittet. Så enkelt er det. Ønsker du å ikke bli smittet så be om hjemmekontor frem til 2023 en gang, og dersom du bor med noen får du flytte ut til egen leilighet og møte folk kun via FaceTime. Husk å få mat og ting levert på døra, da du ikke kan ta kollektivtransport eller være i butikker og kjøpesentre. Oki notert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 17. februar 2022 #11 Del Skrevet 17. februar 2022 rorodinbåt skrev (3 timer siden): Nei tror ikke på at alle vil bli smitta. Du får fortelle meg litt om dette du da som kan det så godt. Jeg kunne ha fortalt deg masse i det vide og brede, men hvis jeg gjør det blir innlegget mitt sletta av moderatorene. Selv om jeg pøser på med linker til fagfellevurdert vitenskapelig litteratur, publisert i de mest anerkjente vitenskapelige tidsskrift, som dokumenterer det jeg skriver. Hvis vi forholder oss til det som står i Store Norske Leksikon, så kanskje innlegget mitt berger? Der går det fram at smitte ikke er det samme som sykdom. Du blir smitta når du får viruset inn i kroppen, men syk blir du bare hvis immunforsvaret ikke har arkivert oppskrifta til et antistoff som er egna til å utrydde viruset før det får tid til å trenge inn i cellene dine og lage virusfabrikker. Hvis du tilfeldigvis har antistoff som treffer akkurat det viruset du blir smitta av, da blir du ikke syk. Og vi kommer alle til å få covid-viruset inn i kroppen. Det er over alt hele tida. Hvis du omgåes andre mennesker, blir du smitta. Så enkelt er det. Derfor vil vi alle før eller siden teste positivt (vi har viruset i kroppen), men hvis vi ikke blir syke, er vi ifølge Store Norske Leksikon immune. Sitat Immun betyr at man er motstandsdyktig mot sykdom. Å være immun brukes om individer som ikke blir syke etter smitte med et bestemt smittestoff. Dette kan være bakterier, virus eller andre mikroorganismer. Sitat fra Store Norske Leksikon Det som kalles "asymptomatisk smitte" (å teste positivt uten å være syk) er altså det samme som å være "immun". 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrkZ Skrevet 17. februar 2022 #12 Del Skrevet 17. februar 2022 Like smittsom på dag fire som dag tre. Så har ikke så mye å si. Er mest smittsom fra dag 3-6. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 17. februar 2022 #13 Del Skrevet 17. februar 2022 14 hours ago, Lonehill said: Har du ikke fått med deg at alle vil bli smitta? Til og med FHI og Helsedirektoratet sier det. De sier det, men for det første er det knapt praktisk mulig å smitte alle selv om man ville, og for det andre vil sjansen være liten for at man blir smittet før til høsten igjen hvis man klarer å unngå det de neste 4-6 ukene. I løpet av den tiden vil Omikron-bølgen sannsynligvis være over. Når det nesten ikke er noen smittekilder i samfunnet lenger så er faren for å bli smittet tilsvarende liten. Sånn sett er det som influensa. Har man ikke fått det i løpet av vinteren så er faren stor sett over fram til neste sesong. Er vi uheldige dukker Delta opp igjen før sommeren, men den er mindre smittsom og har man 3 vaksinedoser eller en fersk andredose så er man godt beskyttet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 17. februar 2022 #14 Del Skrevet 17. februar 2022 Fakta? skrev (15 minutter siden): De sier det, men for det første er det knapt praktisk mulig å smitte alle selv om man ville, og for det andre vil sjansen være liten for at man blir smittet før til høsten igjen hvis man klarer å unngå det de neste 4-6 ukene. I løpet av den tiden vil Omikron-bølgen sannsynligvis være over. Når det nesten ikke er noen smittekilder i samfunnet lenger så er faren for å bli smittet tilsvarende liten. Sånn sett er det som influensa. Har man ikke fått det i løpet av vinteren så er faren stor sett over fram til neste sesong. Er vi uheldige dukker Delta opp igjen før sommeren, men den er mindre smittsom og har man 3 vaksinedoser eller en fersk andredose så er man godt beskyttet. Har du noen formening om hvorfor faren er over frem til neste sesong hvis vi berger over vinteren? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 17. februar 2022 #15 Del Skrevet 17. februar 2022 (endret) Skremmende etter min mening. Alle restriksjoner vekk. I min kommune er det mer enn 5000 smittede pr 100K + store mørketall, da ikke alle tester seg eller rapporterer selvtest. Det er visst ikke så nøye lenger. Personen i kassen på Kiwi, frisøren og tannlegen osv. kan bare gå på jobb og smitte vilt. Endret 17. februar 2022 av Adobyen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 18. februar 2022 #16 Del Skrevet 18. februar 2022 (endret) ATLAS6 skrev (21 timer siden): Klart en dag kan spille en stor rolle. Du som er mor til to barn, sender du barna for tidlig i barnehagen eller på skolen etter omgangssyke? Venter du de anbefalte 48 timene eller sender du de dagen etter de har kastet opp? Ungene mine er voksne, men da de var små, brukte jeg sunn fornuft. Jeg "testet" de en dag, dvs spiser de normalt, leker uten å bli unormalt trett, feberfri? Ja, da er det tilbake i barnehage/skole. Med meg selv føler jeg etter. Kan godt være jeg er sliten etter en omgang med spysyke eller influensa, men om jeg kommer meg på beina, tar en dusj og får i meg mat og fungerer greit, så er det tilbake i jobb. For øvrig er det 24 timer som er anbefalt, ikke 48 timer. Man går ikke frisk hjemme i to dager. Det er misbruk av systemet for sykepenger. Endret 18. februar 2022 av MorTil2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vesi Skrevet 18. februar 2022 #17 Del Skrevet 18. februar 2022 MorTil2 skrev (5 minutter siden): Ungene mine er voksne, men da de var små, brukte jeg sunn fornuft. Jeg "testet" de en dag, dvs spiser de normalt, leker uten å bli unormalt trett, feberfri? Ja, da er det tilbake i barnehage/skole. Med meg selv føler jeg etter. Kan godt være jeg er sliten etter en omgang med spysyke eller influensa, men om jeg kommer meg på beina, tar en dusj og får i meg mat og fungerer greit, så er det tilbake i jobb. For øvrig er det 24 timer som er anbefalt, ikke 48 timer. Man går ikke frisk hjemme i to dager. Det er misbruk av systemet for sykepenger. Det er visst 48 timer for barn i barnehage. Jeg har ikke så små barn, men kollegaer som har det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 18. februar 2022 #18 Del Skrevet 18. februar 2022 Vesi skrev (5 timer siden): Det er visst 48 timer for barn i barnehage. Jeg har ikke så små barn, men kollegaer som har det. Det er mange år siden mine barn var små,og den gang fulgte man sunn fornuft. Men så kunne også ungene klatre i trær den gangen, og fallsand og fallmatter var ukjente begreper. Nå er det regler for alt,og helt utrolig at barna mine i det hele tatt har vokst opp🤕 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeonoraI Skrevet 18. februar 2022 #19 Del Skrevet 18. februar 2022 Vesi skrev (12 timer siden): Det er visst 48 timer for barn i barnehage. Jeg har ikke så små barn, men kollegaer som har det. Det gjelder bare omgangssyke. Vanlig feber osv er 24 timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg