AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #1 Skrevet 16. februar 2022 Jeg har en leilighet som kun har vinduer ut mot gata og er et gammelt bygg. Derfor har jeg kun 1 rømningsvei. Jeg trenger to uavhengige rømningsveier for å få det godkjent og klart for salg, men fordi bygget er fredet må en antikvar godkjenne at det blir satt opp en brannstige på utsida av bygget. Hva skjer hvis de nekter å godkjenne oppstillingen av en slik brannstige? Da vil leiligheten min jo forbli verdiløs…. Anonymkode: bdc51...9d0
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #2 Skrevet 16. februar 2022 Det du gjør er å photoshoppe et bilde med brannstigen der, og spør om den kan fjernes. De sier nei og du setter en opp. Anonymkode: e5d40...66d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #3 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det du gjør er å photoshoppe et bilde med brannstigen der, og spør om den kan fjernes. De sier nei og du setter en opp. Anonymkode: e5d40...66d Jeg mener alvor. Hvordan skal jeg få en brannstige opp til min seksjon...jeg er bunnfortvilt Anonymkode: bdc51...9d0
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #4 Skrevet 16. februar 2022 VIl tro de godkjenner dette. Ofte så er sikkerhet prioritert over fredning. Anonymkode: e5d40...66d 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #5 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): VIl tro de godkjenner dette. Ofte så er sikkerhet prioritert over fredning. Anonymkode: e5d40...66d Har du referanser eller personlig kjennskap til noe liknende ? Please del… Anonymkode: bdc51...9d0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #6 Skrevet 17. februar 2022 Hvor langt ned er det fra vinduet? Kan det fungere med en nedfellbar brannstige som du kan henge over vinduskarmen ved brann? Eller er ikke det godkjent? Anonymkode: 11ec7...509
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #7 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvor langt ned er det fra vinduet? Kan det fungere med en nedfellbar brannstige som du kan henge over vinduskarmen ved brann? Eller er ikke det godkjent? Anonymkode: 11ec7...509 "Det vil si at en vanlig utfellbar brannstige kun er godkjent opptil 5 meter. Opptil 7,5 meter kreves ryggbøyle. Dersom avstanden er høyere enn 7,5 meter, skal rømning skje via utvendig trapp." Du tenker vel på en sånn sammenleggbar brannstige? De er vanskelige å få godkjent og er beregnet for 2-etasjes hus og vindu ut mot plen. Anonymkode: e5d40...66d
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #8 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor langt ned er det fra vinduet? Kan det fungere med en nedfellbar brannstige som du kan henge over vinduskarmen ved brann? Eller er ikke det godkjent? Anonymkode: 11ec7...509 5-7,5 m. Mine naboer på samme etasje har også bare utfellbare stiger for brannsikkerhet, selvom de er over 5m fra bakken. Anonymkode: bdc51...9d0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #9 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det du gjør er å photoshoppe et bilde med brannstigen der, og spør om den kan fjernes. De sier nei og du setter en opp. Anonymkode: e5d40...66d Hva koster det å installere et sprinkleranlegg? Anonymkode: bdc51...9d0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #10 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva koster det å installere et sprinkleranlegg? Anonymkode: bdc51...9d0 Det er nok dyrt, og vil ikke hjelpe på noen godkjenning. Anonymkode: e5d40...66d
Grandidosa83 Skrevet 17. februar 2022 #11 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har en leilighet som kun har vinduer ut mot gata og er et gammelt bygg. Derfor har jeg kun 1 rømningsvei. Jeg trenger to uavhengige rømningsveier for å få det godkjent og klart for salg, men fordi bygget er fredet må en antikvar godkjenne at det blir satt opp en brannstige på utsida av bygget. Hva skjer hvis de nekter å godkjenne oppstillingen av en slik brannstige? Da vil leiligheten min jo forbli verdiløs…. Anonymkode: bdc51...9d0 Hvem er det som sier at leiligheten din ikke er godkjent og herunder verdiløs? Tror du krisemaksimerer litt situasjonen. Vedrørende alternativ rømningsvei ville jeg gjerne ha startet med å snakke med styret i sameiet/borettslaget først. Dette fordi man gjerne har erfaringer fra naboene dine du også kan dra nytte av. Dersom styret ikke har noe å komme med ville jeg i neste steg kontaktet plan og bygg i din kommune for å høre hvilken tanker de har for et bygg av den karakteren du beskriver. De som jobber med slike spørsmål har ofte en gode "magefølelse" på hva som blir godkjent og/eller hva som ikke vil godkjennes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå