AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #1 Skrevet 16. februar 2022 Hvordan i huleste klarer dere å få bra karakter da? Ved å bare fokusere på tidligere eksamner? Hva studerer du og hvordan er din lese teknikk? Anonymkode: 0eda5...dcf
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #2 Skrevet 16. februar 2022 Jeg finner det relevante. Det står gjerne mange kapitler i en bok på pensumlisten, men jeg sjekker heller hva som er fokus på forelesninger, stikkord som går igjen osv, leter opp dette i pensumbøker og skriver/studerer ut fra det. Leser gjerne oppsummering på kapittelet først. Anonymkode: 62b7f...739 11
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #3 Skrevet 16. februar 2022 Leser bare det som er relevant og hopper over resten. Det sol er fokus i forelesninger er ofte det som er relevant for faget. Anonymkode: c0964...88c 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #4 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leser bare det som er relevant og hopper over resten. Det sol er fokus i forelesninger er ofte det som er relevant for faget. Anonymkode: c0964...88c Hva med Læringsutbytte? Kunnskaper som ''Studentene skal kunne'' om emne. Retter du lesingen din mot det eller fokuserer du kun på det foreleseren har snakket om? Anonymkode: 0eda5...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #5 Skrevet 16. februar 2022 Hadde ett etikkemne med 8 hele bøler som pensum samt 23 laange artikler. Leste kun det viktigste referert til i forelesning og fikk a på eksamen. Ville jo aldri klart å pugge alt stoff uansett. Tips: bruk læreplanen, og kompetansemålene! Alle eksamen lages på bakgrunn av sistnevnte. Anonymkode: ced20...99b 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #6 Skrevet 16. februar 2022 Som skrevet, fokuser på det samme som forelesningene. Forelesningene plukker bare ut det viktigste, og gir alltid en god pekepinn på eksamen. Hilsen student på syvende året! De første årene som student stresset jeg veldig og leste alt av pensum, med middelmådige karakterer. Nå leser jeg bare deler av pensum, men mer grundig. Får alltid gode karakterer nå. Dette er del av min gode studieteknikk. Anonymkode: 8523e...75d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #7 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde ett etikkemne med 8 hele bøler som pensum samt 23 laange artikler. Leste kun det viktigste referert til i forelesning og fikk a på eksamen. Ville jo aldri klart å pugge alt stoff uansett. Tips: bruk læreplanen, og kompetansemålene! Alle eksamen lages på bakgrunn av sistnevnte. Anonymkode: ced20...99b Ja, 23 artikler er helt håpløs. Kompetansemål er viktig ja, er det dette som er '' Læringsutbytte''? Det det pleier å stå ''Etter fullført emne skal studentene kunne....''? Anonymkode: 0eda5...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #8 Skrevet 16. februar 2022 Min fremgangsmåte: Går på alle forelesningene. Leser ingenting. Venter til det er 2 uker igjen til eksamen. ADHD angstbasert hyperfocous mode kicker inn. Leser kun det viktigste,og det jeg er interessert i. Har B i snitt. Anonymkode: 6ad16...5a7 8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #9 Skrevet 16. februar 2022 Følger med på forelesninger. Tar notater. Leser mest relevante deler av pensum, rundt 50-60% av totale pensum kanskje? Øver på tidligere eksamensoppgaver, ser hvilke temaer som går igjen. Har B i snitt. Anonymkode: 2ac9b...2b5 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #10 Skrevet 16. februar 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, 23 artikler er helt håpløs. Kompetansemål er viktig ja, er det dette som er '' Læringsutbytte''? Det det pleier å stå ''Etter fullført emne skal studentene kunne....''? Anonymkode: 0eda5...dcf Er 23 artikler innenfor ett emne mye? Jeg har sikkert lest 23 artikler bare i jobbsammenheng denne uken. Og det er i tillegg til alle arbeidsoppgaver jeg ellers har. Da jeg studerte, studerte jeg ikke for å bestå eksamen, men fordi jeg syntes faget var utrolig interessant, og for å ha et solid faglig fundament å hvile på når jeg skulle ut i arbeidslivet. Jeg håper jeg har misforstått noe i denne tråden.....? Anonymkode: 2102a...f0e 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #11 Skrevet 16. februar 2022 Trenger også råd her. Har ekstreme konsentrasjonsvansker (alltid slitt med det) Andre læreteknikker noen kan lære bort? Glemmer fort og Anonymkode: e4c2e...e9e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #12 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er 23 artikler innenfor ett emne mye? Jeg har sikkert lest 23 artikler bare i jobbsammenheng denne uken. Og det er i tillegg til alle arbeidsoppgaver jeg ellers har. Da jeg studerte, studerte jeg ikke for å bestå eksamen, men fordi jeg syntes faget var utrolig interessant, og for å ha et solid faglig fundament å hvile på når jeg skulle ut i arbeidslivet. Jeg håper jeg har misforstått noe i denne tråden.....? Anonymkode: 2102a...f0e Å lese 23 artikler i løpet av en arbeidsuke er langt fra normalt. Hvertfall ikke hvis det er vitenskapelige artikler av en viss lengde og hvis du leser artiklene grundig! Anonymkode: 8523e...75d 8
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #13 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Trenger også råd her. Har ekstreme konsentrasjonsvansker (alltid slitt med det) Andre læreteknikker noen kan lære bort? Glemmer fort og Anonymkode: e4c2e...e9e Det fins bøker om studieteknikk, noe som kan virke selvmotsigende, kanskje, men det er ulike måter å gjøre ting på, det handler bare om å finne den måten som fungerer for deg. Har du prøvd pensum på lyd i stedet for å lese? Sjekk nlb.no for å se om du fyller kriteriene for å bli bruker. Anonymkode: 35ca6...54c
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #14 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Trenger også råd her. Har ekstreme konsentrasjonsvansker (alltid slitt med det) Andre læreteknikker noen kan lære bort? Glemmer fort og Anonymkode: e4c2e...e9e Skrive for hånd hjelper meg. Med blyant og papir! Flashcards er genialt. Alltid les konklusjon/oppsummeringen først. Anonymkode: 6ad16...5a7 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #15 Skrevet 16. februar 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Å lese 23 artikler i løpet av en arbeidsuke er langt fra normalt. Hvertfall ikke hvis det er vitenskapelige artikler av en viss lengde og hvis du leser artiklene grundig! Anonymkode: 8523e...75d Det er en del av et forskningsprosjekt. Nå har jeg det sånn omtrent hver uke. Jeg synes ikke det er spesielt mye. At det skulle være mye å måtte lese 23 artikler i et enkeltemne i et studium, skjønner jeg ikke. Anonymkode: 2102a...f0e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #16 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er en del av et forskningsprosjekt. Nå har jeg det sånn omtrent hver uke. Jeg synes ikke det er spesielt mye. At det skulle være mye å måtte lese 23 artikler i et enkeltemne i et studium, skjønner jeg ikke. Anonymkode: 2102a...f0e Hadde det kun vært 23 artikler å lese hadde det jo vært lett. Men skal man ha toppkarakter må man faktisk ikke bare lese og forstå artiklene, man må kunne gjengi de ganske presist i egen tekst 4 måneder etter de er lest. Må du det i din jobb? Tar du notater og leser gjennom hver 4 uke for å sikre at du husker og kan gjengi hver artikkel? Leser, Tar notater og memorer du itillegg 8 bøker om etikk og alle teorier i disse, samt evner å knytte alt sammen sammen? Samtidig som du skal lære deg feks et nytt emne i matematikk, du kun var såvidt borti på videregående? Her skal du ikke bare lese 2 bøker men gjøre oppgaver du ikke har vært borti før, hvor fremgangsmåte ikke er beskrevet, kun fasitsvaret. Du har kanskje også 1-2 fag til, et jussfag med et lovverk du skal sette deg godt inn i. Samtidig har du også arbeidskrav og oppgaver i alle fag som skal leveres. Ved siden av hat du også en deltidsjobb 2 ganger i uken og annenhver helg. I mitt tilfelle har jeg også to barn på under 3 år. Du sier du har vanlige arbeidsoppgaver ved siden av, men i de fleste yrker automatiserer man disse ganske raskt og det krever da mindre å gjennomføre de. Eller får du helt nye ukjente oppgaver du bruker tid på å forstå å sette deg inn i hver uke?? Anonymkode: ced20...99b 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #17 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hva med Læringsutbytte? Kunnskaper som ''Studentene skal kunne'' om emne. Retter du lesingen din mot det eller fokuserer du kun på det foreleseren har snakket om? Anonymkode: 0eda5...dcf Ja leser nøye gjennom læreplanmålene også. Anonymkode: c0964...88c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #18 Skrevet 17. februar 2022 35 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde det kun vært 23 artikler å lese hadde det jo vært lett. Men skal man ha toppkarakter må man faktisk ikke bare lese og forstå artiklene, man må kunne gjengi de ganske presist i egen tekst 4 måneder etter de er lest. Må du det i din jobb? Tar du notater og leser gjennom hver 4 uke for å sikre at du husker og kan gjengi hver artikkel? Jeg må forstå dem i den grad at jeg kan bygge opp en sammenhengende argumentasjon med henvisning til bekreftede forskningsfunn fra ulike studier, ja. Det er eget skrivearbeide som er den vanskelige jobben. Når man er inne i et "sig" i et forskningsprosjekt og leser relevante artikler som omhandler ditt tema, er ikke dette noen halsbrekkende øvelse - men, ja, man må ta notater, og man må klare å sortere ut hva som er viktig og relevant, og sile ut hva som er kontradiktorisk, og om dette har betydning eller ikke. Det aller vanskeligste i et slikt prosjekt, er egentlig å tilfredsstille alle absurde og intrikate redaksjonelle krav før publisering. Akkurat nå er også sofaen min hjemme full av bunker med lefsete artikler med notater og markeringer, og et slags lappesystem som skal hjelpe meg til å huske hva jeg har lest hvor. Forskning bygger ikke bare på egne arbeider, men også på en kollektiv empiri. Du er nødt til å forholde deg til andres resultater, og å evaluere om de er relevante for ditt eget prosjekt eller ikke. Det kan være en nokså vanskelig oppgave å sile ut hvilke arbeider som skal inkluderes eller ikke, men det er en systematisk prosess. 38 minutter siden, AnonymBruker said: Du sier du har vanlige arbeidsoppgaver ved siden av, men i de fleste yrker automatiserer man disse ganske raskt og det krever da mindre å gjennomføre de. Eller får du helt nye ukjente oppgaver du bruker tid på å forstå å sette deg inn i hver uke?? Ja, jeg møter ulike utfordringer hver eneste dag. Det er spennende, og ikke noe som kan automatiseres. Anonymkode: 2102a...f0e 1
KapteinJ Skrevet 17. februar 2022 #19 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan i huleste klarer dere å få bra karakter da? Ved å bare fokusere på tidligere eksamner? Hva studerer du og hvordan er din lese teknikk? Anonymkode: 0eda5...dcf Jeg gjorde øvinger og leste gamle eksamener, fikk mer enn gode nok karakterer til doktorgraden så gikk bra. Åpnet aldri en bok eller gikk i en forelesning jeg haha… Leste noen artikler når jeg kom lenger opp og de ble veldig tydelig hintet på som eksamensrelevant. Studerte nanoteknologi ved NTNU. 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #20 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan i huleste klarer dere å få bra karakter da? Ved å bare fokusere på tidligere eksamner? Hva studerer du og hvordan er din lese teknikk? Anonymkode: 0eda5...dcf Er jo bare idiotisk studieteknikk å lese alt. Gratulerer med at du gjør det a. Anonymkode: 0062d...ba8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå