Gå til innhold

Nå skrives det at personer som har gjennomgått covid 19 kan få disse ettervirkninger/sykdom.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå står det så mye på nyheter på nett,at alle som har hatt covid 19 har mye større sjanse å få blodpropp og problemer med hjertet,til og med de unge.jeg har selv hatt omikron,og er nå livredd at det kan være slik.

Hva tror dere.

Anonymkode: 93d54...694

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kan ikke gjøre en dritt med det uansett så bedre å ikke vite.  Vi har stengt ned landet i over 2 år.  Hvor lenge skal vi holde på?  

• Liker 23
Skrevet

Nå er jeg i risikogruppe, så jeg må prøve alt jeg kan å ikke få covid uansett. Men de fleste jeg kjenner har den innstillingen at de skal prøve å unngå å få det. Når det er sagt så vil det nok gå veldig bra med de aller fleste.

Prøv å hold deg til en nyhetskanal (for eksempel NRK) så du ikke får helt overdose på korona-informasjon. Det er ikke sunt, det heller.

Anonymkode: 139f0...b15

• Liker 4
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)
Djungelvrål skrev (14 timer siden):

Vi kan ikke gjøre en dritt med det uansett så bedre å ikke vite.  Vi har stengt ned landet i over 2 år.  Hvor lenge skal vi holde på?  

kanskje ikke akkurat med dette. Men vi kan begynne å stille mer krav til politikerne våre. Begynne å si nei, når de misbruker makten. Noe vi skulle gjort for lengst. Gjelder både forrige og sittende regjering.

Personlig vil jeg heller serveres den ubehagelige sannheten, så jeg kan forholde meg best mulig til den, enn å slå meg til ro med å ikke vite. Blir jeg smittet, så blir jeg smittet. Ferdig med det.

Endret av Villfisker
Skrevet

Stresser veldig lite med noe jeg ikke kan gjøre en dritt med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nå står det så mye på nyheter på nett,at alle som har hatt covid 19 har mye større sjanse å få blodpropp og problemer med hjertet,til og med de unge.jeg har selv hatt omikron,og er nå livredd at det kan være slik.

Hva tror dere.

Har de noe bevis for påstanden? Det er jo akkurat det samme som sies om de som har tatt vaksinen. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva tror dere.

Kan du legge ved kilde så det går an å vurdere denne påstanden?

• Liker 7
Skrevet

Gjelder nok et mindretall, går uansett ikke rundt og bekymrer meg for alt mulig. Er generelt litt lei av alt som kan skje..

• Liker 5
Skrevet

Det vil nok dukke opp en mengde ting en kan slite med etter covid. Sannsynligvis flere enn vi aner pr i dag.

• Liker 7
Skrevet

For å ikke snakke om de Alzheimerslignende skadene vi ser i hjernen etter covid

https://www.medpagetoday.com/neurology/generalneurology/97034

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2022/02/07/covid-19-kan-gi-symptomer-som-ligner-alzheimer/

https://alz-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/alz.12558#.Yg4npuJRqds.twitter

Vi vet ikke nok om hvilke langtidsskader vi vil se med omikron, men det vil nok være en god del. Et skikkelig sjansespill fra helsemyndigheten dette her.

• Liker 7
Skrevet

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod. 

Skrevet
BethD skrev (2 timer siden):

Stresser veldig lite med noe jeg ikke kan gjøre en dritt med. 

Man kan jo gjøre noe med det.

Unngå å bli smittet 🤷🏼‍♂️

• Liker 5
Skrevet

Én kilde på dette hadde kanskje vært fint å legge i hovedinnlegget?

• Liker 5
Skrevet

Det er sikkert en veldig god grunn til at Kina tviholder på nulltoleranse for smitte.

I april vil forskere presentere funn i forhold til om Long Covid kan knyttes til skader på vagusnerven i kroppen. Dette er veldig interessant, for da kan man kanskje etterhvert finne måter og lindre disse plagene på. 

LINK

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Teatrica skrev (27 minutter siden):

Én kilde på dette hadde kanskje vært fint å legge i hovedinnlegget?

Det er vel publiseringen av artikkelen "Long-term cardiovascular outcomes of COVID-19" for halvannen uke siden som har aktualisert temaene trådstarteren tar opp (https://www.nature.com/articles/s41591-022-01689-3). Innholdet er også noe mer populært fremstilt her: https://www.nature.com/articles/d41586-022-00403-0.

Her ser man en betydelig økt sannsynlighet for å rammes av alt fra hjerneslag (52%), hjertesvikt (72%) og hjerteposebetennelse (85%), til hjertesans (145%), blodpropp i lungene (193%) og hjertemuskelbetennelse (438%), i minst et år etter koronainfeksjon. 

Det er verdt å merke seg at risikoene ser ut til å øke mest for de som har hatt alvorlige forløp, så vi får håpe forhold som vaksiner og omikronvarianten kan slå ut positivt her. Motsatt er det usikkert i hvilken grad stadige koronainfeksjoner i det "endemisk" scenarioet vi nå ser ut til å styre mot, vil påvirke dette bildet. Noterer meg også at risikoene som oppgis her trolig er noe underdrevet, da tallene forutsetter at ingen tilfeller av koronasmitte har gått "under radaren".

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Callisto83 skrev (1 time siden):

Det er sikkert en veldig god grunn til at Kina tviholder på nulltoleranse for smitte.

I april vil forskere presentere funn i forhold til om Long Covid kan knyttes til skader på vagusnerven i kroppen. Dette er veldig interessant, for da kan man kanskje etterhvert finne måter og lindre disse plagene på. 

LINK

Tror vi skal være veldig glad for zero covid strategien Kina fører.
Hvem vet hvilke mutasjoner viruset får om det skal gå gjennom Kinas 1,4 milliarder innbyggere, som attpåtil har dårlig beskyttelse fra sin egenutviklede sinovac vaksine.
Viruset vil nok stortrives blant Kinas tette befolkning og våtmarkeder hvor det muligens har sin opprinnelse. 

• Liker 7
Skrevet
Callisto83 skrev (2 timer siden):

LINK

Det sier litt at Kina kjører zero covid. Hadde det bare vært en forkjølelse som helsemyndighetene prøver å overbevise befolkningen i Scandinavia om så hadde aldri i verden Kina brukt så mye ressurser på zero covid.

• Liker 10
Skrevet

Hva vet vi om ettervirkningsykdommer fra de tusener av influensavirusene som finnes?  Eller er ikke det så spennende å forske på?

• Liker 11
Skrevet
4 hours ago, Callisto83 said:

LINK

2 hours ago, Sermina said:

Det sier litt at Kina kjører zero covid. Hadde det bare vært en forkjølelse som helsemyndighetene prøver å overbevise befolkningen i Scandinavia om så hadde aldri i verden Kina brukt så mye ressurser på zero covid.

Prøver dere å si at Kina har kunskap om sykdommen som ingen andre har, som man for eksempel bare har dersom man har forsket på sykdommen over lang tid? Med så få tilfeller som Kina oppgir å ha så har de jo ikke noe større statistisk materiale å vise til en andre land? 

• Liker 8
Skrevet
Tiuren skrev (1 minutt siden):

Prøver dere å si at Kina har kunskap om sykdommen som ingen andre har, som man for eksempel bare har dersom man har forsket på sykdommen over lang tid? Med så få tilfeller som Kina oppgir å ha så har de jo ikke noe større statistisk materiale å vise til en andre land? 

De har erfaring fra tidligere sars epidimier og når du leser forskningen om hva de som overlevde Sars1 rapporterer om symptomer etter 10 år så ser vi at 50% har store vansker. Sars er et systemisk virus og Kina oppfører seg som det et det. Omikron er mye mildere enn Sars1, men om vi ser 1% av se skade som vi så etter Sars1 etter 10 år så vil det være forferdelig for folkehelsen.

• Liker 7
  • Opprett ny...