Lenesene Skrevet 16. februar 2022 #1 Skrevet 16. februar 2022 Kan det være farlig å spise for mye leverpostei? Lever nesten av knekkebrød med leverpostei. Er voksen btw.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #2 Skrevet 16. februar 2022 Tror du må spise veldig mange bokser leverpostei om dagen for at det skal være noen fare... Anonymkode: 1a036...c05 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #3 Skrevet 16. februar 2022 Det er nok ikke farlig. Men det er bedre for kroppen og helsa å spise variert. Lett å få i seg for lite av det ene eller det andre hvis man bare spiser noen få forskjellige ting over lang tid. Kroppen trenger jo også fett, frukt og grønnsaker, for å nevne noe. Anonymkode: b4c7b...3a5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #4 Skrevet 16. februar 2022 Har aldri hørt at det er farlig. Pga traumer lever jeg i perioder på knekkebrød med hvitost. Det som derimot er viktig når man har ensidig kost er å ha god kontakt med fastlegen. Jeg tar jevnlig blodprøver og ender ofte med å må ta enkelte vitaminer. Anonymkode: c717e...e9d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #5 Skrevet 16. februar 2022 Leverpostei inneholder ganske store mengder vitamin A, og særlig barn kan spise for mye av dette (A-vitaminforgiftning er alvorlig). VIt A-innholdet i leverpostei er blitt redusert, men man skal fortsatt være forsiktig med å gi for mye til barn. Voksne kan også spise for mye, men da snakker vi nok om veldig store mengder. https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/a-vitamin-og-smabarn--blir-det-for-mye Anonymkode: 21d80...812 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #6 Skrevet 17. februar 2022 Helsedirektoratet advarer på sine nettsider mot å spise for mye leverpostei. 10 gram storfelever inneholder dagsbehovet for A-vitamin. Sitat Lever av storfe inneholder hele 23220 mikrogram per 100 gram (råvekt). Det betyr at bare 10 gram lever (råvekt) gir omtrent tre ganger så mye A-vitamin som det EFSA angir er trygt (800 mikrogram per dag), sier Granlund. A-vitamin er fettløselig og lagres i kroppen. Blir nivået for høyt, gir det negative bivirkninger, bl.a. ved å framskynde beinskjørhet. Anonymkode: c3870...304
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #7 Skrevet 17. februar 2022 Problemet er at ensidig kosthold gjør at du ikke får i deg vitaminene og mineralene du trenger. Det er ingen grunn til å spise så ensidig med mindre man har en sykdom som gjør at en må gå på en helt spesifikk diett. Du kan lære deg å like mer mat hvis du spiser litt av en matvare du vil introdusere hver dag i 15 dager, da vil du stort sett alltid begynne å like den Anonymkode: 69dc8...b20
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #8 Skrevet 17. februar 2022 Leverpostei var det eneste pålegget datteren min likte i flere år, hun klarte seg fint:) Hvis kostholdet ditt er veldig ensidig i en periode, anbefaler jeg å ta en multivitamin daglig. Og selvfølgelig få hjelp til årsaken om du trenger det❤️ Anonymkode: ed614...b1d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå