Gå til innhold

For mye leverpostei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det være farlig å spise for mye leverpostei? 

Lever nesten av knekkebrød med leverpostei. Er voksen btw. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du må spise veldig mange bokser leverpostei om dagen for at det skal være noen fare...

Anonymkode: 1a036...c05

• Hjerte 1
Skrevet

Det er nok ikke farlig. Men det er bedre for kroppen og helsa å spise variert. Lett å få i seg for lite av det ene eller det andre hvis man bare spiser noen få forskjellige ting over lang tid. Kroppen trenger jo også fett, frukt og grønnsaker, for å nevne noe.

Anonymkode: b4c7b...3a5

Skrevet

Har aldri hørt at det er farlig. Pga traumer lever jeg i perioder på knekkebrød med hvitost. 
Det som derimot er viktig når man har ensidig kost er å ha god kontakt med fastlegen. Jeg tar jevnlig blodprøver og ender ofte med å må ta enkelte vitaminer.  

Anonymkode: c717e...e9d

Skrevet

Leverpostei inneholder ganske store mengder vitamin A, og særlig barn kan spise for mye av dette (A-vitaminforgiftning er alvorlig). VIt A-innholdet i leverpostei er blitt redusert, men man skal fortsatt være forsiktig med å gi for mye til barn. Voksne kan også spise for mye, men da snakker vi nok om veldig store mengder.

https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/a-vitamin-og-smabarn--blir-det-for-mye

Anonymkode: 21d80...812

• Hjerte 1
Skrevet

Helsedirektoratet advarer på sine nettsider mot å spise for mye leverpostei. 10 gram storfelever inneholder dagsbehovet for A-vitamin. 

Sitat

Lever av storfe inneholder hele 23220 mikrogram per 100 gram (råvekt). Det betyr at bare 10 gram lever (råvekt) gir omtrent tre ganger så mye A-vitamin som det EFSA angir er trygt (800 mikrogram per dag), sier Granlund.

A-vitamin er fettløselig og lagres i kroppen. Blir nivået for høyt, gir det negative bivirkninger, bl.a. ved å framskynde beinskjørhet.

Anonymkode: c3870...304

Skrevet

Problemet er at ensidig kosthold gjør at du ikke får i deg vitaminene og mineralene du trenger. Det er ingen grunn til å spise så ensidig med mindre man har en sykdom som gjør at en må gå på en helt spesifikk diett. Du kan lære deg å like mer mat hvis du spiser litt av en matvare du vil introdusere hver dag i 15 dager, da vil du stort sett alltid begynne å like den

Anonymkode: 69dc8...b20

Skrevet

Leverpostei var det eneste pålegget datteren min likte i flere år, hun klarte seg fint:)

Hvis kostholdet ditt er veldig ensidig i en periode, anbefaler jeg å ta en multivitamin daglig. Og selvfølgelig få hjelp til årsaken om du trenger det❤️

Anonymkode: ed614...b1d

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...