Gå til innhold

Passasjer argumenterer mot å holde kvote regelen på snus og alkohol over svenskegrensa, jeg som fører ønsker ikke dette. Hvem har rett?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøre til Sverige, og en passasjer jeg skal ha med har lyst til å kjøpe over kvota på snus og alkohol, kun fordi hen pleier det. Hen sier også at det er null stress, for om vi blir tatt, går det bare på hens bekostning. 

Jeg sier nei, og personen sier hen skal respektere dette. Men det ble en diskusjon på det. Hvem har rett? Jeg mener at jeg som fører av bilen, kan få konsekvenser, da framkomstmiddelet er mitt ansvar. Typ, jeg burde vell vite hva som er i min bil og bli satt ansvarlig til det

Hva tror dere? Hvem ville fått bot? 

Anonymkode: 198b5...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ikke lovverket her, men tror jeg bare ville droppet å ta med noen som ikke respekterer deg. Din bil, dine regler. Hadde selv synes det var ubehagelig å ha med noen som planlegger å bryte loven. 

Anonymkode: 0c1c0...fc2

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner ikke lovverket her, men tror jeg bare ville droppet å ta med noen som ikke respekterer deg. Din bil, dine regler. Hadde selv synes det var ubehagelig å ha med noen som planlegger å bryte loven. 

Anonymkode: 0c1c0...fc2

Ja. Men er veldig sikker på at hen ikke kommer til å ta med mer, når jeg sier nei. Men hen skjønner ikke at det blir å diskutere mine moraler ang å følge loven, og det er sykt irriterende 🙈 Vi er uenige på hvem det hadde gått ut over om hen ble tatt i kontroll 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er en unødig risiko uansett. Hva om personen hadde skyldt på deg? For øvrig kan man fortolle ekstra kjøp på nett, så hadde sagt at de kun kunne kjøpe over kvota om de faktisk fortollet det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar selvfølgelig ikke med deg slike passasjerer over grensa.

Anonymkode: 6924c...8f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det får ingen konsekvenser for deg så lenge passasjeren påtar seg ansvaret. Og det får ikke alvorlige konsekvenser for deg dersom vedkommende plutselig skulle skylde på deg, forutsatt at det ikke er snakk om større mengder. Smugling av små mengder blir Ikke gjenstand for straff,  med det reageres med et forenklet forelegg som ikke registreres i strafferegisteret.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 minutter siden):

Det får ingen konsekvenser for deg så lenge passasjeren påtar seg ansvaret. Og det får ikke alvorlige konsekvenser for deg dersom vedkommende plutselig skulle skylde på deg, forutsatt at det ikke er snakk om større mengder. Smugling av små mengder blir Ikke gjenstand for straff,  med det reageres med et forenklet forelegg som ikke registreres i strafferegisteret.

Jepp.

Det er grensa mellom Norge og Sverige, ikke USA og Mexico.

Anonymkode: addd7...503

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er eier og fører av en bil, så bestemmer jeg hva som skjer med og i bilen. Vet ikke hva loven sier om konsekvense for deg som fører i denne situasjonen, men jeg hadde sagt nei til å ta med over kvoten. 

Anonymkode: f942e...de5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt; Du sier fra at du kommer til å kjøre på rødt over grensa. Da sier du bare i fra til tollerne at du har passasjerer du er usikker på om holder kvota. 

Dette gjør bla harrybussene over grensa. Det er ikke sjåførens ansvar hva passasjerene har med seg. Men det er lurt kjøre på rødt om man har med seg rasshøl som ikke respekterer sjåførens ønske.

Anonymkode: 5fbfe...4fe

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/16/2022 at 10:29 PM, AnonymBruker said:

Jeg skal kjøre til Sverige, og en passasjer jeg skal ha med har lyst til å kjøpe over kvota på snus og alkohol, kun fordi hen pleier det. Hen sier også at det er null stress, for om vi blir tatt, går det bare på hens bekostning. 

Jeg sier nei, og personen sier hen skal respektere dette. Men det ble en diskusjon på det. Hvem har rett? Jeg mener at jeg som fører av bilen, kan få konsekvenser, da framkomstmiddelet er mitt ansvar. Typ, jeg burde vell vite hva som er i min bil og bli satt ansvarlig til det

Hva tror dere? Hvem ville fått bot? 

Det går på alle som er i bilen, tollvesenet bryr seg ikke om hvem som har kjøpt hva

Anonymkode: 61efc...3d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det går på alle som er i bilen, tollvesenet bryr seg ikke om hvem som har kjøpt hva

Ok, så buss sjåføren,postmann eller fly piloten blir straffet for å ha fraktet smuglergods? 

Tror nok hver passasjer er ansvarlig for sin bagasje/reisegods. 

Anonymkode: 1e738...b2c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig bare meg som synes TS er kjip her, moralens vokter som h*n er?

Anonymkode: 636ff...bbf

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tollvesenet tar selvsagt den som har tatt med for mye. Sier passasjeren at dette er hans, er det hans. 

Og nei, jeg hadde ikke brydd meg om noen i mitt reisefølge hadde tatt med for mye snus eller alkohol over grensa. 

Er ikke akkurat 20 kg heroin vi snakker om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er TS sin bil. Da er det naturlig at TS ønsker at reglene skal følges. Vil passasjeren bryte loven, så kan vedkommende bruke et annet fremkomstmiddel. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke det det går på. Men respekt. Hvis mine "venner" ikke respekterte meg hadde de blitt kasta ut av bilen og ikke blitt kontaktet mer. 

Anonymkode: 5fbfe...4fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, så buss sjåføren,postmann eller fly piloten blir straffet for å ha fraktet smuglergods? 

Tror nok hver passasjer er ansvarlig for sin bagasje/reisegods. 

Anonymkode: 1e738...b2c

forskjell på offentlig- og privat transport.

Er dere 4 stk i bilen så er det total kvoten tolleren ser på og ikke hvem som har hva

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare kjøre inn på rødt om du absolutt må ha med passasjeren til Sverige? Hadde iallefall sørga for å ha kvittering på alt du har kjøpt, mistenker passasjeren kan prøve å dytte problemet over på deg.

Anonymkode: 514de...583

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 17.2.2022 den 0.05):

jeg kunne faktisk risikert å miste sikkerhetsklareringen min pga noe sånt og med det jobben. Alvorlige konsekvenser i min verden.

Anonymkode: e6862...490

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...