Gå til innhold

Hvordan hjalp antidepressiva deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går på escitalopram, gjort det i ca 1,5 mnd.

Det har hjulpet meg helt ekstremt! Har i alle år hatt konstant uro, mye angst, hypokondri-tendenser med varierende grad - nådde et skikkelig point of no return-punkt og det siste året har bare vært helt forferdelig rett og slett.

Begynte på 5mg første uka, hvor jeg egentlig bare tror jeg angstet noen dager mest fordi jeg alltid har utsatt å prøve medisin for dette. Uka etter begynte jeg på 10 mg og jeg har ikke hatt ETT eneste angstanfall.

Før jeg startet på dem hadde jeg begynt å få kraftig angst på toget helt ut av det blå (elsker egentlig å ta toget), men måtte gå av toget flere stopp før stasjonen jeg skulle på da det ble for ille. Jeg begynte å få angst dersom det kom litt mange kunder i butikken på èn gang, mistet hodet helt osv. Dette er nå ikke tilfellet lenger. Kjenner jeg et snev av anfall varer det et millisekund hvor jeg blir obs. på at "nå ville jeg helt sikkert fått det", men så passerer det nesten momentant.

Så for min del - så har det fungert svært godt. Jeg får sove om nettene, kan slappe mer av og vil påstå jeg har det "bra", haha.  Jeg venter på henvisning til psykolog som jeg håper jeg får, så jeg kan jobbe med dette også. 

Håper du finner ut av det!:)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
emz08 skrev (5 timer siden):

Går på escitalopram, gjort det i ca 1,5 mnd.

Det har hjulpet meg helt ekstremt! Har i alle år hatt konstant uro, mye angst, hypokondri-tendenser med varierende grad - nådde et skikkelig point of no return-punkt og det siste året har bare vært helt forferdelig rett og slett.

Begynte på 5mg første uka, hvor jeg egentlig bare tror jeg angstet noen dager mest fordi jeg alltid har utsatt å prøve medisin for dette. Uka etter begynte jeg på 10 mg og jeg har ikke hatt ETT eneste angstanfall.

Før jeg startet på dem hadde jeg begynt å få kraftig angst på toget helt ut av det blå (elsker egentlig å ta toget), men måtte gå av toget flere stopp før stasjonen jeg skulle på da det ble for ille. Jeg begynte å få angst dersom det kom litt mange kunder i butikken på èn gang, mistet hodet helt osv. Dette er nå ikke tilfellet lenger. Kjenner jeg et snev av anfall varer det et millisekund hvor jeg blir obs. på at "nå ville jeg helt sikkert fått det", men så passerer det nesten momentant.

Så for min del - så har det fungert svært godt. Jeg får sove om nettene, kan slappe mer av og vil påstå jeg har det "bra", haha.  Jeg venter på henvisning til psykolog som jeg håper jeg får, så jeg kan jobbe med dette også. 

Håper du finner ut av det!:)

Så flott å høre at du har fått så god effekt av medisiner💚

Anonymkode: 5080d...c29

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2022 den 22.24):

Jeg vurderer å forsøke antidepressiva pga stadig tilbakevendende depresjoner og sterk angst. Jeg er nysgjerrig på hvordan du merket forskjell etter at du startet på medisiner? Hva konkret var det som endret seg? Mindre angst? Mindre trist? Likegyldig? Trøtt? Våken? Slapp? Roligere? Mindre tankekjør? Andre ting? 

Mindre tankekjør og mindre deprimert. 
Fikk nye tabletter av legen, og de fungerte etter kort tid. 

Anonymkode: 92c65...6c7

• Liker 1
Skrevet

Jeg får ikke lenger raserianfall og er ikke sint lenger. 

Anonymkode: 0088e...099

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2022 den 22.24):

Jeg vurderer å forsøke antidepressiva pga stadig tilbakevendende depresjoner og sterk angst. Jeg er nysgjerrig på hvordan du merket forskjell etter at du startet på medisiner? Hva konkret var det som endret seg? Mindre angst? Mindre trist? Likegyldig? Trøtt? Våken? Slapp? Roligere? Mindre tankekjør? Andre ting? 

Jeg ble mindre deprimert. Hadde ikke angst knyttet til depresjonen så det var ikke et tema. Den mest akutte effekten var i grunnen at jeg sluttet å gråte ukontrollert når jeg ikke lenger hadde krefter nok til å ta meg sammen. Tror kanskje en grei bieffekt var at generell uro som jeg kjenner mye av (jeg er ca. verdensmester i "bekymring") ble mindre. 

Medisinen gjorde meg i stand til å bevege meg utendørs og gjøre en del normale ting uten at jeg oppfattet det som uoverkommelig og det ble lettere å ivareta personlig hygiene og jeg fikk til og med krefter til å gjøre litt husarbeid innimellom. 

Ja, og så sov jeg bedre. Jeg har slitt med nattesøvnen siden jeg var 20 og jeg tror aldri jeg har sovet så godt som de årene jeg gikk på antidepressiva. 

Jeg opplevde for øvrig ingen bivirkninger utover littegrann munntørrhet, men det ble lett fikset ved å drikke litt vann litt oftere. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...