AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #1 Skrevet 16. februar 2022 Jeg vurderer å forsøke antidepressiva pga stadig tilbakevendende depresjoner og sterk angst. Jeg er nysgjerrig på hvordan du merket forskjell etter at du startet på medisiner? Hva konkret var det som endret seg? Mindre angst? Mindre trist? Likegyldig? Trøtt? Våken? Slapp? Roligere? Mindre tankekjør? Andre ting? Anonymkode: 5080d...c29
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #2 Skrevet 16. februar 2022 Jeg gikk på en lav dose og det gjorde all verdens forskjell for meg! Det var riktignok jævlig de første ukene, da angsten ble forsterket, men så etter hvert begynte jeg å merke effekten gradvis. Mindre angst i hverdagen og mindre grubling. Følte meg friere! Men du bør ta medisiner i samråd med lege, og be om ukentlig oppfølging, for det er ofte ekstra tøft i starten. Det greieste er å bare være innstilt på at "nå blir det noen jævlige uker, så bare å unngå store planer". Kun lavterskel gjøremål, type handle, gå en tur i nærområdet og se på Netflix. Hold det helt enkelt, og tenk at du bare skal komme deg gjennom disse ukene. Anonymkode: 0a0ea...003 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #3 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg gikk på en lav dose og det gjorde all verdens forskjell for meg! Det var riktignok jævlig de første ukene, da angsten ble forsterket, men så etter hvert begynte jeg å merke effekten gradvis. Mindre angst i hverdagen og mindre grubling. Følte meg friere! Men du bør ta medisiner i samråd med lege, og be om ukentlig oppfølging, for det er ofte ekstra tøft i starten. Det greieste er å bare være innstilt på at "nå blir det noen jævlige uker, så bare å unngå store planer". Kun lavterskel gjøremål, type handle, gå en tur i nærområdet og se på Netflix. Hold det helt enkelt, og tenk at du bare skal komme deg gjennom disse ukene. Anonymkode: 0a0ea...003 Takk for svar. Jeg har forsøkt å starte på det før, men ga opp etter kort tid pga så sterk angst. Det var vanskelig å tenke at jeg skulle holde ut bivirkningene i starten til det ble bedre. Men nå har jeg det så jævlig pga depresjonene som bare kommer igjen og igjen at jeg tror jeg må forsøke igjen. Derfor godt å høre ditt svar om at det er kjipt i starten, men blir verdt det. Anonymkode: 5080d...c29
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #4 Skrevet 16. februar 2022 Venninnen min fikk det mye bedre av antidepressiva. Hun fikk mye mindre helseangst og var ikke lenger bekymret for hva andre synes om henne. Sov bedre om natta, fikk tilbake matlysten. Taklet motgang bedre og fikk mer overskudd til å gjøre ting hun ikke orket eller turte å gjøre før. Det var noen uker i starten og ved opptrapping hvor hun følte seg verre, men det gikk over. Anonymkode: a8f65...9eb 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #5 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Jeg har forsøkt å starte på det før, men ga opp etter kort tid pga så sterk angst. Det var vanskelig å tenke at jeg skulle holde ut bivirkningene i starten til det ble bedre. Men nå har jeg det så jævlig pga depresjonene som bare kommer igjen og igjen at jeg tror jeg må forsøke igjen. Derfor godt å høre ditt svar om at det er kjipt i starten, men blir verdt det. Anonymkode: 5080d...c29 Jeg tror ikke det er bra å ta de hvis bivirkningene er for store. Det er en grunn for at du kjenner på de, og det kan da være lurt å bytte til andre medikamenter. Det står også på nett hvis du søker på det. Bivirkningene skal ikke være uoverkommelige. Det kan rett og slett være direkte farlig. Nå har jeg også et svært negativt syn på antidepressiva. Ja, jeg vet det har hjulpet mange. Men det er forsket på og bevist at terapi har best effekt. Medisiner legger bare lokk på de egentlige problemene. Jeg må også presisere at det helt sikkert finnes unntak. Men terapien tar tak i grunnmuren og man slipper å skade kroppen på veien. Men terapi tar tid, og det er mindre tidkrevende for legen der og da å skrive ut tabletter og ikke minst lønnsomt for legemiddelindustrien. Prøv å finn litt info på nett hva disse medisinene faktisk gjør med kroppen din. Det er utrolig kraftig kost og mange leger mener de er direkte skadelige og at flere burde være bevisst på hva det er de faktisk putter i seg. Mange har en tendens til å slutte terapi hvis det ikke funker på første eller andre forsøk. Hemmeligheten er og ikke gi seg, og finne en som du har riktig kjemi med og som vil hjelpe deg på veien mot bedre helse. Ps. Jeg tror også antidepressiva kan fungere i en kort periode for å komme over "kneika" til å få hjelp. Men bør ikke fungere som en erstatter. Anonymkode: bcd03...a7c 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #6 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg tror ikke det er bra å ta de hvis bivirkningene er for store. Det er en grunn for at du kjenner på de, og det kan da være lurt å bytte til andre medikamenter. Det står også på nett hvis du søker på det. Bivirkningene skal ikke være uoverkommelige. Det kan rett og slett være direkte farlig. Nå har jeg også et svært negativt syn på antidepressiva. Ja, jeg vet det har hjulpet mange. Men det er forsket på og bevist at terapi har best effekt. Medisiner legger bare lokk på de egentlige problemene. Jeg må også presisere at det helt sikkert finnes unntak. Men terapien tar tak i grunnmuren og man slipper å skade kroppen på veien. Men terapi tar tid, og det er mindre tidkrevende for legen der og da å skrive ut tabletter og ikke minst lønnsomt for legemiddelindustrien. Prøv å finn litt info på nett hva disse medisinene faktisk gjør med kroppen din. Det er utrolig kraftig kost og mange leger mener de er direkte skadelige og at flere burde være bevisst på hva det er de faktisk putter i seg. Mange har en tendens til å slutte terapi hvis det ikke funker på første eller andre forsøk. Hemmeligheten er og ikke gi seg, og finne en som du har riktig kjemi med og som vil hjelpe deg på veien mot bedre helse. Ps. Jeg tror også antidepressiva kan fungere i en kort periode for å komme over "kneika" til å få hjelp. Men bør ikke fungere som en erstatter. Anonymkode: bcd03...a7c Uten antidepressiva har jeg sånn ca 10% utbytte av terapi. Anonymkode: 3b1f2...131 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #7 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Uten antidepressiva har jeg sånn ca 10% utbytte av terapi. Anonymkode: 3b1f2...131 Som jeg skrev, så gjelder det ikke alle. Alle er forskjellige. Nå vet jo ikke jeg heller hvor lenge du har prøvd og hva. Men selv måtte jeg gå i terapi i 7 år før det ble bedre. Dette er veldig individuelt. Men mange blir også mye verre med antidepressiva og ender på en evig spiral med tabletter. Jeg prøver bare å si at man bare skal være klar over hvilken skade de kan påføre kroppen. At det er viktig å være bevisst på dette. Anonymkode: bcd03...a7c 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #8 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vurderer å forsøke antidepressiva pga stadig tilbakevendende depresjoner og sterk angst. Jeg er nysgjerrig på hvordan du merket forskjell etter at du startet på medisiner? Hva konkret var det som endret seg? Mindre angst? Mindre trist? Likegyldig? Trøtt? Våken? Slapp? Roligere? Mindre tankekjør? Andre ting? Anonymkode: 5080d...c29 Har du blitt utredet? Vet du hvorfor du er syk? Jeg tenker at det må du finne ut av, slik at du får riktig behandling. Jeg startet på antidepressiva for ett år siden. Det jeg merket var at jeg ble kvitt de aller største angstanfalla og de ble også sjeldnere. Jeg fikk depresjonen under kontroll også. Det gjorde ingenting for tankekjører desverre. Jeg mistet også evnen til orgasme. Jeg ble ikke likegyldig, og det gjorde verken det ene eller det andre for søvnen min. Jeg var fortsatt like trist. Og like slapp. Det visste seg at jeg var feildiagnostisert. Jeg er bipolar 2 og får nå riktig medisin (Lamictal). Antidepressiva kan hjelpe mange. Men det er en veldig skummel medisin. Jeg er nettopp ferdig med å seponere Efexor. Å du salige det var vanskelig. Jeg fikk alle bivirkningene i boka, og spesielt alle mareritta sleit på meg. Og brain zapsene. Men likvel var det riktig av meg å ta disse ett års tid. Det ga meg ro til å finne ut hva som EGENTLIG feilte meg. De var nok livreddende, for meg. Må man så må man. Depresjon og angst er forferdelig, og det kan gå fryktelig galt om det ikke behandles. Men gå inn i det med tanken på at du helst vil ha laveste dose, og du skal bruke det for en kort periode. Det kan selvsagt skje at du må bruke de resten av livet, om du er veldig syk. Finn ut nok til at du tar det riktige valget for deg selv. Bare det at du vurderer medisinering tyder på at du har krefter til å ta tak i din egen mentale helse. Det er superflott, så nå kan du være bra stolt av deg selv💪 Lykke til! Anonymkode: a8a65...707 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #9 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror ikke det er bra å ta de hvis bivirkningene er for store. Det er en grunn for at du kjenner på de, og det kan da være lurt å bytte til andre medikamenter. Det står også på nett hvis du søker på det. Bivirkningene skal ikke være uoverkommelige. Det kan rett og slett være direkte farlig. Nå har jeg også et svært negativt syn på antidepressiva. Ja, jeg vet det har hjulpet mange. Men det er forsket på og bevist at terapi har best effekt. Medisiner legger bare lokk på de egentlige problemene. Jeg må også presisere at det helt sikkert finnes unntak. Men terapien tar tak i grunnmuren og man slipper å skade kroppen på veien. Men terapi tar tid, og det er mindre tidkrevende for legen der og da å skrive ut tabletter og ikke minst lønnsomt for legemiddelindustrien. Prøv å finn litt info på nett hva disse medisinene faktisk gjør med kroppen din. Det er utrolig kraftig kost og mange leger mener de er direkte skadelige og at flere burde være bevisst på hva det er de faktisk putter i seg. Mange har en tendens til å slutte terapi hvis det ikke funker på første eller andre forsøk. Hemmeligheten er og ikke gi seg, og finne en som du har riktig kjemi med og som vil hjelpe deg på veien mot bedre helse. Ps. Jeg tror også antidepressiva kan fungere i en kort periode for å komme over "kneika" til å få hjelp. Men bør ikke fungere som en erstatter. Anonymkode: bcd03...a7c AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Har du blitt utredet? Vet du hvorfor du er syk? Jeg tenker at det må du finne ut av, slik at du får riktig behandling. 💪 Takk for fyldige svar! Jeg er veldig enig og er selv veldig skeptisk til medisiner, men er nå desperat etter å ha prøvd det meste annet. Jeg er utredet og har vært i terapi og behandling i 5 år. Jeg har mottatt medisinfrie behandlingstilbud, men selvom veldig mye er bedre så er det også en del ting som ikke er bedre. Så jeg har et håp nå om at medisiner kan ta bort de verste angsttoppene og de dypeste depresjonsdalene så fungeringen min blir litt bedre. ts Anonymkode: 5080d...c29
Polyester Skrevet 17. februar 2022 #10 Skrevet 17. februar 2022 Angstsymptomene mine som var HEFTIGE ble veldig redusert. Vet ikke om det hjalp så mye på depresjonen, men at jeg hadde så mye mindre angst hjalp jo veldig på depresjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #11 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for fyldige svar! Jeg er veldig enig og er selv veldig skeptisk til medisiner, men er nå desperat etter å ha prøvd det meste annet. Jeg er utredet og har vært i terapi og behandling i 5 år. Jeg har mottatt medisinfrie behandlingstilbud, men selvom veldig mye er bedre så er det også en del ting som ikke er bedre. Så jeg har et håp nå om at medisiner kan ta bort de verste angsttoppene og de dypeste depresjonsdalene så fungeringen min blir litt bedre. ts Anonymkode: 5080d...c29 Om du er desperat og terapi ikke har fungert, kan antidepressiva være det riktige for deg. Jeg har vært 30 år i et salig mentalt kaos, med terapi og flere (frivillige) innleggelser. Antidepressiva var veien ut for meg. Jeg fikk ro til å reflektere og bearbeide. Nå er jeg frisk. Faktisk. Men bruk tiden godt. Min lege kalte det ei krykke. Antidepressiva skulle være krykka jeg støtta meg på til tilfriskning. Jeg tror det kan være lurt av deg å ha den innstillinga. Jeg kan si litt om min angst, før, etter og i mens: Før: anfall tre ganger i uken, og en konstant uro. I mens: ett eller to anfall i mnd, og de var mye enklere å håndtere. Etter: ingen angst overhodet. Om depresjon: Før: kom meg ikke ut av senga, og klarte ikke å ta vare på meg selv. Diagnostisert som moderat depresjon. I mens: kom meg opp og har fungert greit. Diagnostisert som mild depresjon. Etter: ingen depresjon. Og om jeg får gi noen råd når du begynner på de: Ta det rolig og fjern stress fra livet ditt. Ta deg mest mulig fri fra alle krav. Følg de typiske (gode) råda: døgnrytme, sunn mat, mosjon og dagslys. Ta deg lange gåturer. Tenk og reflekter. Og prøv gjerne både yoga og meditasjon. Jeg er ingen hippie altså og heller ikke alternativ. Det er bare to treningsformer (yoga fysisk, meditasjon psykisk) som roer deg ned. Jeg tenker at du kan bli helt frisk om du tar deg tid til å ta de gode valga for deg selv. Du virker som en oppegående og smart person, så det vil du klare. Jeg heier på deg fremmede menneske💪 Anonymkode: a8a65...707 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #12 Skrevet 17. februar 2022 Jeg fikk et nytt liv! Hadde slitt med angst og depresjon for første gang i mitt liv, og var veldig bestemt på å klare meg uten medikamenter. Etter et halvt år hadde ting bare blitt værre, til tross for samtaleterapi store deler av tiden. Tok, noe motvillig, antidepressiva, og ble bedre allerede på dag 2. De vonde følelsene forsvant helt, og jeg hadde mer energi til de gode følelsene. Livet fikk seg en skikkelig opptur, etter månedsvis med tårer og bekymringer. Anonymkode: 7f1db...e24 2
Kalevala Skrevet 17. februar 2022 #13 Skrevet 17. februar 2022 Jeg ble helt frisk fra tilbakevendende depresjoner og angst. Livet mitt er mye bedre på antidepressiva. Følelseslivet mitt ble stabilt og rolig. Jeg kan fortsatt glede meg over ting, og bli trist - men de dype dalene er ikke lenger der, og grubling, tvangstanker og angst ble helt borte. Til og med flyskrekken forsvant. Jeg står på en fast, lav dose og har gjort det i mange år. Har ikke fått tilbakefall. 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #14 Skrevet 17. februar 2022 Kalevala skrev (1 minutt siden): Jeg ble helt frisk fra tilbakevendende depresjoner og angst. Livet mitt er mye bedre på antidepressiva. Følelseslivet mitt ble stabilt og rolig. Jeg kan fortsatt glede meg over ting, og bli trist - men de dype dalene er ikke lenger der, og grubling, tvangstanker og angst ble helt borte. Til og med flyskrekken forsvant. Jeg står på en fast, lav dose og har gjort det i mange år. Har ikke fått tilbakefall. Så fantastisk at det har hjulpet deg så mye! Det er jo denne virkningen jeg håper det kan ha på meg. Må jo bare prøve for å finne ut om det kan hjelpe eller ikke. ts Anonymkode: 5080d...c29
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #15 Skrevet 17. februar 2022 Antidepressiva hjalp i den forstand at de gjorde meg verre og suicidal, og behandlingsteamet ble derfor tvunget til å faktisk behandle depresjonen i stedet for å bare dope den bort. Anonymkode: 29413...8da
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #16 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Antidepressiva hjalp i den forstand at de gjorde meg verre og suicidal, og behandlingsteamet ble derfor tvunget til å faktisk behandle depresjonen i stedet for å bare dope den bort. Anonymkode: 29413...8da Trist at du reagerte sånn, men bra du fikk annen og bedre hjelp. Jeg ble også veldig suicidal sist jeg startet på det, men var advart mot det og forberedt på det, men ble så vanskelig at jeg sluttet på de. Jeg har et håp om at det skal fungere når jeg har kommet meg gjennom oppstartsfasen. Har som sagt forsøkt det meste av annen behandling i lang tid så nå er det liksom medisiner som står igjen. Anonymkode: 5080d...c29
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #17 Skrevet 17. februar 2022 Jeg ble mer stabil i humøret og har færre episoder hvor jeg vil dø. Anonymkode: cd45f...6da 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #18 Skrevet 17. februar 2022 Jeg opplevde at den voldsomme mørke dalen ble grunnere. Da var det lettere for psykologen å nå inn til meg. Jeg ble overhode ikke flat. Å det kjenne på noen glimt av glede var heeelt nydelig. Husker fortsatt den følelsen, 6 år etter. Angsten ble også bedre, var lettere å holde den mer i sjakk. Anonymkode: 5fb33...2ed 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #19 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk for fyldige svar! Jeg er veldig enig og er selv veldig skeptisk til medisiner, men er nå desperat etter å ha prøvd det meste annet. Jeg er utredet og har vært i terapi og behandling i 5 år. Jeg har mottatt medisinfrie behandlingstilbud, men selvom veldig mye er bedre så er det også en del ting som ikke er bedre. Så jeg har et håp nå om at medisiner kan ta bort de verste angsttoppene og de dypeste depresjonsdalene så fungeringen min blir litt bedre. ts Anonymkode: 5080d...c29 Jeg bruker ssri for svimmelhet - og føler selv at ssri (Cipralex) for meg reduserte suicidale tanker som følge av den ekstreme svimmelheten. Jeg gråt meg gjennom alle dager og planla diverse scenarier for hvordan jeg kunne ta selvmord på sikt om ikke plagene gav seg. Og konstant angst. Cipralex 10 mg dempet alt det. Kan ikke si jeg føler meg flat, men jeg hadde KUN dyp desperasjon og null prosent livsglede. Det var ikke så mye å flate ned på en måte. Eneste er at jeg etter 1,5 år har økt 10-15 kg 🙃 Så jeg skal forsøke å bytte, gleder meg LITE til seponering og ny opptrapping. Men altså tja. Jeg føler at ssri der og da var livreddende. Jeg brant i helvete hvert sekund, og jeg har mer enn nok med å håndtere det rent fysisk enn at jeg også skal måtte jobbe med tusen prosent depresjon og angst/suicidale tanker og ønsker. Men, på grunn av lavt stoffskifte som jeg også har (som gir konstant lett nedstemthet og lettere angst) og mye PMS - så tenker jeg vurdere å stå på en lav dose ssri muligens alltid eller iallefall lenge selv om svimmelheten skulle bli mye bedre 🤷♀️ Merker liksom at det å få fjernet noen daler og topper som ikke terapi kan løse hadde gjort livet litt enklere. Anonymkode: 3a848...6bc 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #20 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 17.2.2022 den 1.38): Som jeg skrev, så gjelder det ikke alle. Alle er forskjellige. Nå vet jo ikke jeg heller hvor lenge du har prøvd og hva. Men selv måtte jeg gå i terapi i 7 år før det ble bedre. Dette er veldig individuelt. Men mange blir også mye verre med antidepressiva og ender på en evig spiral med tabletter. Jeg prøver bare å si at man bare skal være klar over hvilken skade de kan påføre kroppen. At det er viktig å være bevisst på dette. Anonymkode: bcd03...a7c Du må være litt forsiktig med hva du skriver! For noen er det absolutt nødvendig med antidepressiva. Du har helt rett i dette med bivirkninger, men dersom det er mye bivirkninger etter 4-6 uker er dette FEIL medisin. Man skal heller ikke bare tro at de virker, man merker stor forskjell når en finner rett medisin. Problemet er bare at det er et hav av forskjellige medisiner som virker forskjellig fra person til person. Derfor har mange dårlige erfaringer med dette, de orker ikke holde ut til de finner rett medisin. Forståelig nok.. Man er avhengig av en god lege og god terapeut med tett oppfølging. Problemet med leger i dag er at de de så travle, de setter opp ny time om 14 dager for å sjekke status. Dersom selvmordstanker forverrer seg som en av bivirkningene, sier det seg selv at man er avhengig av tett oppfølging. Det samme gjelder terapeuter, alt for dårlig oppfølging. Antidepressiva skal ikke gjøre deg apatisk, den skal ikke legge lokk på følelsene dine men gjøre ting mer overkommelig. Det er her mange misforstår, man skal faktisk ikke bli zombie. Antidepressiva tilfører gjerne hjernen stoffer den ikke klarer produsere selv, derfor kan en med sikkerhet si at det er kjemiske årsaker som påvirker depresjon. Ikke bare tankemønster som flere mener. Ved all medisin vil det være bivirkninger, p-piller, smertestillende, hjertemedisin etc. Man må bare finne de som gir minst bivirkninger, selvmordstanker er ikke en bivirkning man kan gå rundt med. Mindre sexlyst eller forstoppelse er overkommelig for noen dersom medisinene hjelper for mer alvorlige ting. Bivirkninger helt normalt, men som sakt så skal de ikke gjøre deg sykere! Anonymkode: a837c...253 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå