Gå til innhold

48 timers regelen(oppkast/diaré)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, gjerne lenger også. 48 timer er minimum. Vi holder også friske søsken i barnehagen hjemme et par dager også fordi det er såpass smittsomt. Skolebarna har kun 24 timer.

Anonymkode: 675eb...69b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja, mine skolebarn pleier sjelden å spise på leker f.eks🙄

Les forøvrig her; https://www.fhi.no/nyheter/2021/omgangssyke-med-norovirus/

Anonymkode: 112f0...2d8

Nei. Men nå smitter det ikke via spytt så lenge man ikke akkurat har kastet opp da. Men de deler do osv med andre barn. Det smitter fremdeles gjennom avføringen. Og er de ikke flinke nok til å vaske hender, så er det straks smitte både på håndtak og baller i gymsalen. Lov å bruke hodet

• Liker 2
Skrevet

Ja selvfølgelig. De to minste hadde akkurat omgangssyken her nå, og det er bare så grusomt. Føler omgangssyken er en av de værste ikke-dødelige sykdommene 😅 Altså den følelsen når man ligger i fosterstilling rundt doskåla med enorme smerter i magen å bare spyr og spyr - den er så grusom. Nei fy søren, ønsker selvsagt ikke det for noen så holder mine hjemme hver gang. Det tar jo gjerne litt tid å komme seg også etter 12-16 timer med spying :( 

Anonymkode: e161f...c60

• Liker 6
Skrevet
Jadzia skrev (2 minutter siden):

Nei. Men nå smitter det ikke via spytt så lenge man ikke akkurat har kastet opp da. Men de deler do osv med andre barn. Det smitter fremdeles gjennom avføringen. Og er de ikke flinke nok til å vaske hender, så er det straks smitte både på håndtak og baller i gymsalen. Lov å bruke hodet

Jeg forholdet meg til anbefalingen fra fhi. Les linken. Syke barn sendes seff ikke på skolen, men vi venter ikke 48 timer. Jeg har til gode å oppleve «epidemi» av omgangssyke på skolen, slik vi opplevde i bhg, selv etter til sammen 15 år med skolebarn.

Skrevet

Ja selvsagt. De som ikke gjør det, burde ikke hatt barn

Anonymkode: 84967...030

• Liker 2
Skrevet

I følge råd fra fhi er det barnehagebarn som skal være hjemme i 48 timer. Skolebarn kan fint sendes på skolen når de er friske. De to siste årene har jo vært rimelig spesielle, slik at normale «regler» ikke er fulgt. Før covid sendte vi alltid barna på skolen når de var friske. Siden de ikke har hatt omgangssyke, er det bare av teoretisk betydning hva vi ville gjort, men tipper vi ville fulgt fhi sitt råd.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja selvsagt. De som ikke gjør det, burde ikke hatt barn

Og de som ikke sender friske skolebarn på skolen burde trekkes i lønn om de rar sykt barn dag.

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (21 minutter siden):

Og de som ikke sender friske skolebarn på skolen burde trekkes i lønn om de rar sykt barn dag.

Hva har det med dette å gjøre? Man følger reglene…

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva har det med dette å gjøre? Man følger reglene…

Holder man friske skolEbrn hjemme i 48 timer og tar sykt barn dag selv, skulker man jobben.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Holder dere alltid barna deres hjemme fra barnehage og skole i 48 timer etter siste oppkast/diaré? 

Anonymkode: e9090...9a6

JA!!! Og blir forbanna når egoister driter i det!! Smitter så sykt!!

Anonymkode: eb8a8...2b8

Skrevet

Ja. Stort sett lenger, venter til han er uthvilt etter sykdommen og matlyst og søvn er på plass igjen. 

Anonymkode: 88ace...7d3

Skrevet
Brunello skrev (3 timer siden):

Holder man friske skolEbrn hjemme i 48 timer og tar sykt barn dag selv, skulker man jobben.

Nei!

Skrevet

Ja, det gjorde vi alltid. Det er jo nettopp alle disse som sendes "ikke helt friske" tilbake i barnehagen som gjør at sykdomsrundene aldri tar slutt.

• Liker 1
Skrevet

Er sykdom årsaken bak, så ja. Om det er andre grunner for oppkast eller diaré så nei. Jeg kan fint ha diaré en gang uten at jeg er syk, det er bare magen som har reagert på noe jeg har spist, for eksempel. 

Anonymkode: 6b98d...f00

Skrevet

Ja! Det har vi! Ellers spres bare dritten til alle andre! 

Anonymkode: 0c8cb...b4e

Annonse
Skrevet

holder barnet hjemme 48 t ja. (barnehage)

husker ikke helt hvordan mine egne foreldre praktiserte det, før jeg selv begynte på skolen, men jeg husker at fra skolealder av så opererte de med 24 t regel både ved omgangssyke og feber. 

Skrevet

Ja, vi er nøye på det. Unntaket er hvis det er oppkast jeg vet ikke skyldet omgangssyke, men f.eks. bilsyke. 

Anonymkode: 2f232...390

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei!

Selvfølgelig gjør man det. Dersom barnet ikke har grunn til å være hjemme, kan du ikke ta sykt barn dag.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. Om fhi (som jeg regner med de fleste anser som en autoritet på sykdom og folkehelse) ikke anbefaler 48 timer for skolebarn - hvorfor skal man da praktisere det? Jeg regner med fhi har gjort vurderinger av riktig praksis, før de landet på anbefalingene sine, men her inne ser det ut til at flertallet mener de vet bedre?

Skrevet
Jadzia skrev (17 timer siden):

Mye mindre smitte på skoler med omgangssyke enn i barnehagene. Skolen her sier 24 timer. Forøvrig ikke opplevd omgangssyke med skolebarnet, kun i barnehageårene. Hadde selv ikke omgangssyke da jeg var skolebarn, før voksenalder da jeg fikk barnehagebarn igjen... 

Anonymkode: 16593...718

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...