Gå til innhold

Småbarn og omgangssyke - Life hacks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere erfarne mødre og fedre der ute, har dere noen gode tips til en uerfaren småbarnsmamma?

Minsten har fått omgangssyke (eller korona?) og jeg lurer egentlig på hva dere gjør med gjentakende runder med oppkast i senga. Hun er så liten at hun ikke får til bøtte ved senga, så vi må ha fullstendig skift. Vi har foreløpig vært gjennom tre dyner, puter, pysjer og overmadrass+tisselaken og nå er det snart tomt for dyner og puter her i huset. Hjelper ikke så mye med nytt putetrekk på oppkastvåt pute. 

Hva gjør dere andre? 
Hun ble syk etter legging i dag, men i morgen og i natt kommer vi selvfølgelig til å være forsiktig med mat og vann. Tar forresten imot tips og råd angående dette også. 

Anonymkode: 2b8dc...040

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi brukte å rigge oss til på sofaen når barnet var mindre. Masse håndklær og bøtte tilgjengelig. Da klarte vi som oftest å få oppkastet i bøtta eller i et håndkle. Vi sov på skift dersom det var på natta. Barnet slumret også på sofaen gjennom natta. Foruten at vi måtte vaske en Haug med håndklær ble det svært lite gris. Så det er mitt beste tips! 

Anonymkode: a5598...0fe

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Sover i samme seng eller på sofaen. Vi forklarer at barna må si I fra og de spyr i bøtta. Ikke altid det går, men da har vi håndklær rundt området barna ligger ved/på. Tisselaken/engangs er lurt å bruke. Sparer mye vask. 

Anonymkode: de461...df8

• Liker 2
Skrevet

Gi elektrolytter 

Skrevet

Tena tisselaken-pads. Har enten under lakenet eller under et stort frotté håndkle. Alltid en ferdig oppredd dyne og pute i skapet.

Mine har alltid kastet opp når feberen er stigende, så gir paracet 1. dagen med feber (ser ellers litt mer an ift paracet)

Lar de få det de klarer og orker av saltkjeks og vanlig saft.

• Liker 2
Skrevet

Legger tykke badehåndklær i senga. De rekker jeg å fjerne før oppkastet trekker ned i madrassen/lakenet.

Vi ligger også sammen med barna når de har omgangssyke - det kommer som oftes noen lyder før oppkastet så vi rekker å få tatt de opp over en bøtte eller et håndkle før de kaster opp overalt. (1 åring og 3 åring)

Anonymkode: 1a61b...725

• Liker 4
Skrevet

Takk for tips alle sammen! 
Vi har sånne kladder, så de skal jeg finne fram til vi har brukt opp tisselaknene. 
vi har dyner og puter liggende ferdig oppredd(under sengeteppe) til gjester, så det har gått greit hittil, men problemet er når selve dyna og puta spesielt blir gjennomtrukket av spy, og det er begrensa hvor mange vi har. 
På natta samsover hun med faren, så får håpe han klarer å få det i bøtta i natt. 
Jeg skrev minsten, men det blir ikke helt korrekt, vi har en baby i tillegg, så natta må mannen ta alene. 
Vi har heldigvis massevis av håndklær, så vi får dekke sofaen og gulvet i morgen. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Takk for tips alle sammen! 
Vi har sånne kladder, så de skal jeg finne fram til vi har brukt opp tisselaknene. 
vi har dyner og puter liggende ferdig oppredd(under sengeteppe) til gjester, så det har gått greit hittil, men problemet er når selve dyna og puta spesielt blir gjennomtrukket av spy, og det er begrensa hvor mange vi har. 
På natta samsover hun med faren, så får håpe han klarer å få det i bøtta i natt. 
Jeg skrev minsten, men det blir ikke helt korrekt, vi har en baby i tillegg, så natta må mannen ta alene. 
Vi har heldigvis massevis av håndklær, så vi får dekke sofaen og gulvet i morgen. 

ts

Legg kladder/håndkle oppå puta ☺️

• Liker 4
Skrevet
LilleMy1989 skrev (24 minutter siden):

Legg kladder/håndkle oppå puta ☺️

Godt tips, men hun nekter, blir hysterisk om vi ikke fjerner det, men har vurdert å pakke kladder/håndkle rundt puta inni putetrekket, mulig det blir godtatt. 
har også skjønt hvorfor det selges vannavstøtende putebeskyttelse 🙈

• Liker 1
Skrevet

Beskyttelseslaken til madrass (under vanlig laken), og beskyttelsestrekk til pute (under vanlig trekk). Hvis det ikke er for kaldt, bruk tynnere pledd heller enn dyner - lettere å vaske. Kladder i sengen på utsatte steder, samt på gulvet ved siden av sengen. Sånne spyposer de bruker på sykehus er geniale. Vi bruker de mest til bilsyke, men funker også til sykdom, lettere å håndtere enn bøtter og kan kastes på direkten (heter sicsac mener jeg). 

Anonymkode: 6440a...3a6

• Liker 1
Skrevet

Jeg flyttet inn på badet med barnet. Vi er heldige å ha veldig stort bad, så jeg tok to madrasser inn på badet, og der lå vi. Varmekablene på fullt, så vi brukte ikke dyner, bare dynetrekk. Stort sett rakk barna å nå doen eller dusjen når vi var så nære.

Anonymkode: 6b613...418

Skrevet

Min eldste er 15 og min yngste er 10 mnd - mitt beste lifehack er - FARRIS OG APPELSINJUICE! Minste hadde det nå akkurat, og da bare «matet» jeg han med skjeer med Farris og appelsinjuice. Noen bruker eplejuice også :) Det funker gull på å få i barna litt væske. 

Anonymkode: 2294d...e21

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere erfarne mødre og fedre der ute, har dere noen gode tips til en uerfaren småbarnsmamma?

Minsten har fått omgangssyke (eller korona?) og jeg lurer egentlig på hva dere gjør med gjentakende runder med oppkast i senga. Hun er så liten at hun ikke får til bøtte ved senga, så vi må ha fullstendig skift. Vi har foreløpig vært gjennom tre dyner, puter, pysjer og overmadrass+tisselaken og nå er det snart tomt for dyner og puter her i huset. Hjelper ikke så mye med nytt putetrekk på oppkastvåt pute. 

Hva gjør dere andre? 
Hun ble syk etter legging i dag, men i morgen og i natt kommer vi selvfølgelig til å være forsiktig med mat og vann. Tar forresten imot tips og råd angående dette også. 

Huff ❤️ 

Prøver å huske hva jeg gjorde. Tror jeg la håndkle / fleece tepper over alt. Sofa, seng osv. Og vasket de konstant. Du kan også ha tisselaken over det som ikke er så lett å vaske. ( madrass. ) bruke ull på ungen slik at hun ikke ligger og er bløt i tøyet. funker på tissing og, om natta.  Da våkner hun ikke og er kald. Lurer på om jeg hadde ull under trekket på sengen, usikker... Hadde så mange sånne pledd ihvertfall. Og mange kluter, sånne tynne.

Skrevet

Husker ihvertfal jeg hadde en stor samling med håndkle klar som jeg la over der barnet lå som jeg skriftet ut når barnet spydde.

• Liker 2
Skrevet

Ekstra madrass og små tissekladder beregnet til babyseng til pute og øverste del av madrassen. Flere laken. Bytter underveis. Halvsover på sofaen med barnet på madrass ved siden av. Bøtte, håndklær, engangskluter, våtservietter og billige vaskekluter. 

Anonymkode: d9e87...fb7

• Liker 1
Skrevet

Nattpose i stedet for dyne. Mye enklere å vaske en nattpose enn dyne + dynetrekk. 

Anonymkode: 07dc1...d11

• Liker 3
Skrevet

Barnet mitt fikk omgangssyken da vi var på en leid hytte. Jeg hadde barnet i sengen min og våknet av at barnet begynte å kaste opp, sekundene før. Rakk alltid til do selvom han kastet opp 17 (!!) ganger i løpet av to døgn. Jeg sover alltid ekstremt lett når barna er små da, så man må vite at man er typen til det. Hadde også håndklær i senga, men klarte å unngå å få noe i senga. 

Anonymkode: 9889a...195

• Liker 1
Skrevet

Sov på gulvet på liggeunderlag med masse håndklær og tepper i fleece som kan kokvasken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...