Gå til innhold

Husarbeid - felles barn og mann som ikke bidrar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er sammen med en mann som ikke gjør husarbeid, vi har barn. Jeg har sitt meg dritt lei på dette og har begynt å ta kampen. Etter et halvt år tar han nå ut av oppvaskemaskinen. Dette har innebært at han har blitt sint, mye krangling  bare stukke ut døren for jeg er urimelig +++, men jeg har stått i det og bare latt han styre på. Jeg ser meg ikke fornøyd med at han bare gjør dette. Videre forventer jeg deling på middagslaging og øvrig husarbeid. 

Vi har middagsuker, annenhver, ukene han har ansvar går det i takeaway, dyrt og usunt (barn får egen sunn mat). 

Hver kveld når jeg tar intiativ til felles ryddeøkt er han for trøtt. Jeg står alltid alene med det og han går å legger seg og slapper av. 

Jeg kjenner jeg blir så matt av denne egoistiske oppførslen. 

Dump han, sexnekt, parterapi er ikke forslag som er relevant her. Men er det noen der ute som har hatt en like håpløs mann som faktisk har skjerpet seg og hvordan fikk dere løst det? 

Anonymkode: 3e919...fdf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett opp et skjema med de ulike oppgavene som skal gjøres hver dag, og så må han krysse av hva han ønsker/orker å gjøre den dagen... dersom han ikke fullfører oppgaven, så lar du den stå der til evig tid. 

Anonymkode: 4c6d8...d93

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dump han, sexnekt, parterapi er ikke forslag som er relevant her. Men er det noen der ute som har hatt en like håpløs mann som faktisk har skjerpet seg og hvordan fikk dere løst det? 

Da kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Du velger selv, med åpne øyne, å være dørmatte. 

Anonymkode: 99ff6...c5b

• Liker 30
Skrevet

Rart at det er så vanskelig som mann å gjøre husarbeid i sitt eget hjem. Kjenner meg litt igjen, da jeg også gjør mest. Vi har fått vaskehjelp for jeg klikker av situasjonen.

Det hjelper ikke på den daglige ryddingen, oppvaskmaskin, middagslaging, klesvask osv, men da blir der hvertfall skikkelig rent innimellom uten at jeg trenger å gjøre det også. 

Anonymkode: cf9eb...634

• Liker 3
Skrevet

Sett hardt mot hardt. Ikke rydd etter ham, ikke vask klærne hans, ikke lag mat til ham etc.  Hvis han er tilfreds med å la du gjøre alt så vurder om du orker å ha det slik resten av livet.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for tips! 

Glemte å skrive det i startinnlegget. Vi har også vaskehjelp fordi jeg klikker. Men det er mye annet som må ordnes utenom. Blir bare så frustrert. Hovedargumentet hans "jeg tvinger ikke deg til å gjøre noe". Det er sant fordi jeg orker ikke å bo i en svinesti. Har kjørt protester og ikke gjort noe, men da blir forholdene ulevlige for meg. Han bryr seg ikke om det er mugla mat på kjøkkenbenken. Dritt lei hele fyren! Men det er ikke et alternativ at barna mine skal tro det er normalt at pappa ligger på sofaen og mamma rydder. 

• Liker 3
Skrevet

Men hvorfor er parterapi ikke et alternativ? Det er jo ikke som han hører på deg? Hadde han hørt og respektert deg så hadde du ikke hatt noe å skrive inn om..

Og hvis du er misfornøyd med hvordan dere har det nå burde du ikke se på andre alternativer?  En upartisk tredjepart kan kanskje nå gjennom til han på en annen måte.

Anonymkode: ce6a2...b2f

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor er parterapi ikke et alternativ? Det er jo ikke som han hører på deg? Hadde han hørt og respektert deg så hadde du ikke hatt noe å skrive inn om..

Og hvis du er misfornøyd med hvordan dere har det nå burde du ikke se på andre alternativer?  En upartisk tredjepart kan kanskje nå gjennom til han på en annen måte.

Anonymkode: ce6a2...b2f

Han nekter parterapi.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo se om han går med på å laste ned samboer-appen? Hvis du er ekstra heldig blir du overrasket over hvor mye han faktisk gjør som ikke synes. Er du litt heldig blir innsatsen din sett mer, og han begynner å rense sluk og sånt. Hvis han fortsetter å gjøre ingenting og være sur for at du maser kan du dumpe han med god samvittighet, for da er han en dust.

Anonymkode: 03992...cbd

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er ikke et alternativ at barna mine skal tro det er normalt at pappa ligger på sofaen og mamma rydder. 

Du må innse at du kan ikke endre noen som ikke ønsker det. Høres ut som han har sagt tydelig ifra om at han ønsker at barna skal vokse opp med ei mor som rydder for at far skal ha mer fritid. 

Han er et voksent menneske som har bestemt seg. Du får ikke gjort noe med det. Du kan bare endre på deg selv og dine egne handlinger. 

Du kan ikke både være partner med han, og oppdra barna til å tro at deres situasjon ikke er normalt. Han har bestemt at de to alternativene ekskluderer hverandre. Du står igjen med to valg. Enten å gi barna et godt bilde av hvordan et hjem bør være når det kommer til arbeidsfordeling og respekt for andres tid, eller å fortsette forholdet. 

Anonymkode: 236b5...363

• Liker 11
Skrevet

Du viser jo barna dine at det er greit å ha det sånt hjemme at pappa aldri gjør noe, dette tar de videre med seg når de flytter ut, ønsker du det? Er han ikke villig til å endre seg bør han la deg gå.

Anonymkode: b8d89...a20

• Liker 6
Skrevet

Hadde sagt enten så skjerper du deg ellers går jeg og tar med meg barna. 

Hva er det positive med forholdet? Hva gjør han for deg? Hva bidrar han for at livet ditt skal være godt? 

Anonymkode: c7d06...15b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg jobbet mer og mer, reiste bort på prosjekter og jeg kom ofte sent hjem. Likevel falt mye på meg da jeg hadde fri. Jeg hadde mye dårlig samvittighet ovenfor ungene, og huset var en konstant kilde til fortvilelse da alt lå på meg. 

Så ble jeg veldig sliten og endte opp med å grine mye og falt nok litt sammen.  Etter en depresjon som forandret meg, og der jeg ikke hadde noe overskudd så endret han seg. Han laget middag i to sammenhengende år. Jeg husker at det var så ille at jeg klikket når jeg laget middag. Jeg var så sliten at alt bare ble tull uansett hva jeg skulle lage. Jeg kastet kasseroller til helvete i vasken... Skalv og var helt ute av meg en periode. Det var bare stopp. 

Og da endret han seg. Da jeg var på randen. Da skjønte han det. Men hadde han ikke gjort noe da, så tror jeg vel ikke at vi hadde vært sammen. Det hadde blitt for utrivelig for oss begge. 

Anonymkode: 5d1cb...842

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

hvis en "arbeidsoppgave" skal gjøres med jevne mellomrom i hjemmet - men den ene partneren gjør denne oppgaven hver eneste gang den skal gjøres, så må du selvfølgelig regne med å gjøre denne "arbeidsoppgaven" hver eneste gang den må gjøres

for resten av livene deres... 

Anonymkode: ac2f7...ca2

Skrevet

Jeg er ikke den rette til å gi gode råd, siden jeg har forsøkt det meste, og mislyktes. 

Har latt alt av husarbeid stå til i flere uker, men mannen min merket det ikke.  Siden jeg kom hjem senere enn ham fra jobb, laget han middag.  Ikke take-away, men noe han handlet raskt på butikken.  Greit nok.  Oppvasken og opprydning på kjøkkenet var min oppgave.  Venninnene mine syntes han var toppers, som laget middag hver dag!!

Vi ble enige om å vaske huset annen hver helg.  Valgfritt om det var fredag eller lørdag.  Han brukte 30 minutter!  Og vårt hus er rimelig stort. Jeg gikk ikke i fellen, som mange kvinner gjør, å bli kontrollør.  Sa ikke et ord om kvaliteten på renholdet hans.  
Istedet ble vi enige om å skaffe oss vaskehjelp.  Damen kom hver fredag og vasket i 6 timer.  Det medførte at mannen min sluttet helt med renhold av huset. Vi har et stort hus, så selvfølgelig rekker det ikke med 6 timer per uke.  Det resterende, rotet og ryddingen hver dag, klesvask og oppvask - ble min oppgave.  For når vi hadde vaskehjelp, så!  
Ergo:  å få vaskehjelp kan likestilles med å redusere stillingandel - den eneste som tjener på det i praksis er mannen din!

Han sier at jeg må si i fra om hva han skal gjøre. Det nekter jeg.  Jeg forventer at han ser det selv, og nekter å bli hans sjefskontrollør og masekjerring hjemme. 

Sorry to say, men vi er ikke kommet lengre.  Og vi har vært gift i snart 40 år.   

Anonymkode: 4189f...f8e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei,

Er sammen med en mann som ikke gjør husarbeid, vi har barn. Jeg har sitt meg dritt lei på dette og har begynt å ta kampen. Etter et halvt år tar han nå ut av oppvaskemaskinen. Dette har innebært at han har blitt sint, mye krangling  bare stukke ut døren for jeg er urimelig +++, men jeg har stått i det og bare latt han styre på. Jeg ser meg ikke fornøyd med at han bare gjør dette. Videre forventer jeg deling på middagslaging og øvrig husarbeid. 

Vi har middagsuker, annenhver, ukene han har ansvar går det i takeaway, dyrt og usunt (barn får egen sunn mat). 

Hver kveld når jeg tar intiativ til felles ryddeøkt er han for trøtt. Jeg står alltid alene med det og han går å legger seg og slapper av. 

Jeg kjenner jeg blir så matt av denne egoistiske oppførslen. 

Et godt råd. Slutt og rydd og vaske selv, så ser han hvor rotete det blir. Det gjorde jeg og skal si det var en mann som begynte å rydde. Da ble jeg riktignok beskyldt for å være lat en periode, men er drittlei av å rydde og vaske etter andre som bare roter. Aldri mer.

En ting vi kvinner ofte gjør feil er at vi klager, men allikevel gjør vi det lettvint for disse mannfolka ved at vi gjør det allikevel.

Anonymkode: c2f68...968

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du viser jo barna dine at det er greit å ha det sånt hjemme at pappa aldri gjør noe, dette tar de videre med seg når de flytter ut, ønsker du det? Er han ikke villig til å endre seg bør han la deg gå.

Anonymkode: b8d89...a20

Anonymkode: 20e37...9f0

• Liker 1
Skrevet

Et godt råd. Slutt og rydd og vaske selv, så ser han hvor rotete det blir. Det gjorde jeg og skal si det var en mann som begynte å rydde. Da ble jeg riktignok beskyldt for å være lat en periode, men er drittlei av å rydde og vaske etter andre som bare roter. Aldri mer.

En ting vi kvinner ofte gjør feil er at vi klager, men allikevel gjør vi det lettvint for disse mannfolka ved at vi gjør det allikevel.

Enkelte gir en god faen i at det blir skittent og rotete. Min eks lever nå i søppel, har ikke vasket doen på et halvt år, ikke vasket noen gulv på et år. At ungene skal ha samvær med han der påvirker ikke ham en smule. 

Anonymkode: f6f8b...a55

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Menn liker jo å leve i en svinesti? Det hjelper ikke en tøddel. 

Anonymkode: ea23c...d1d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...