Gå til innhold

Lakenskrekk, bokstavelig talt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger sårt gode råd!

vår 3-åring våknet her om natten, hvor hun febrilsk ropte «se mamma!» og pekte på dyna….hun begynte å hylgråte og skjelve og det ble ikke bra før vi måtte gå ut av senga.

Vi pratet om det etterpå, og hun sier at hun hadde sett en fe som skulle ta henne. Jeg stilte spørsmål så hun fikk bearbeide det hun hadde opplevd (mareritt eller natteskrekk?) Hvor jeg etterpå forklarte at det var en drøm, noe hun hadde sett i hodet men at det ikke er på ordentlig. Kort fortalt…..

Hun nekter å sove i senga, vi har prøvd gradvis tilnærming lik 10 sekunder i senga, ut, 20 sekunder i senga og kose med puta osv…..før dette har vi sovet på sofaen de siste 4 døgnene, sofaen er den eneste plassen hun vil sove. Før samsov hun delvis med oss, men nå nekter hun å ligge mer i vår seng og si egen seng.

Forleden dag hadde jeg en prat med henne, og sa at hun skulle sove i senga si selv den natta og at jeg skulle være inne hos henne til hun sovnet. Det ble litt gråting, men hun sovnet etter ca 30 min. Dagen etter gikk mye bedre, hun sovnet dog sittende fordi hun er redd dyna/puta, hun tror det kommer feer ut fra de. I går gikk det kjempefint, men i dag igjen er vi tilbake til start🥺 Hun satt i senga, og plutselig våkner hun til og peker på dyna og sier «se, se!» og begynner å gråte. (Har prøvd å bytte dynetrekk, la henne ha et pledd, ta av trekket osv) Men, hun er altså redd det skal komme feer ut fra dyna/pute og det virker som hun er redd mønster på trekket/pledd osv. Hun ba meg til og med hive ut gulvmatta på gulvet fordi hun var redd mønsteret på den og. Og nei, det er ikke noe hun finner på, hun er redd. Jeg har vært konsekvent og pratet masse for å trygge henne, prøvd å fokusere på positive ting, men det virker rett og slett som at hun er traumatisert etter marerittet!

Jeg trenger sårt råd om noen har vært borti lignende. Både hun og jeg er trøtte om dagene, og sofaen er ikke er alternativ mer da problemet bare blir skyvd unna. 
Nå sovnet hun på meg sittende ved siden av senga hennes🙄

Anonymkode: a6abc...a16

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Her må dere jo bare fortsette å vende til. Kan dere skaffe ensfargede dynetrekk?

Har dere prøvd å bruke sovepose? Hva med pledd uten mønster istedenfor dyne?

Hvis dette ikke gir seg innen kort tid - f.eks. markant forbedring innen en ukes tid - ville jeg forsøkt å få ekspert hjelp (lege, helsesøster, osv).

Skrevet

Jeg var livredd en flekk i taket (skygge), og det husker jeg, jeg husker hvor hysterisk redd jeg var og panikken i hele kroppen. Dessverre ingen gode råd, foreldrene mine lot meg sove på sofaen og bar meg i seng når de la seg, det gikk over av seg selv.

Anonymkode: 6fba8...e88

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var livredd en flekk i taket (skygge), og det husker jeg, jeg husker hvor hysterisk redd jeg var og panikken i hele kroppen. Dessverre ingen gode råd, foreldrene mine lot meg sove på sofaen og bar meg i seng når de la seg, det gikk over av seg selv.

Anonymkode: 6fba8...e88

Huff så fælt det må ha vært🥺 Tenker og at det nok går over etterhvert. Har tenkt tanken og bare la henne sovne på sofaen, men er redd hun blir redd og forvirret når hun våkner opp i sin egen seng. 
Det viktigste er nok uansett at hun føler seg trygg, og at vi prøver å få fokuset bort fra det hun er redd. Min mor nevnte at min søster hadde epilepsi, og da kunne hun våkne på natta og se «syner». F.eks dyr som krøp på dyna osv….men jeg tror ikke det er slik i dette tilfellet.

Skrevet
Blondie65 skrev (1 time siden):

Her må dere jo bare fortsette å vende til. Kan dere skaffe ensfargede dynetrekk?

Har dere prøvd å bruke sovepose? Hva med pledd uten mønster istedenfor dyne?

Hvis dette ikke gir seg innen kort tid - f.eks. markant forbedring innen en ukes tid - ville jeg forsøkt å få ekspert hjelp (lege, helsesøster, osv).

Vi har prøvd ensfargede trekk, tatt av trekk, pleddet fra sofaen…..you name it😅 Saken er at hun i tillegg til å være redd mønster, er redd for at det skal komme feer frem fra under dyna, puta, osv. 

Sovepose har vi ikke prøvd, så det er jo verdt et forsøk. Må nok bare fortsette å være konsekvent og være tydelig på at hun skal sove i senga si så vil hun se at det går bra. Forhåpentligvis😊

Gjest Blondie65
Skrevet

Kan dere lage et "jage bort feen" våpen? F.eks. at dere kjøper et nattlys og forteller at onde feer er redd for lyset?

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Huff så fælt det må ha vært🥺 Tenker og at det nok går over etterhvert. Har tenkt tanken og bare la henne sovne på sofaen, men er redd hun blir redd og forvirret når hun våkner opp i sin egen seng. 
Det viktigste er nok uansett at hun føler seg trygg, og at vi prøver å få fokuset bort fra det hun er redd. Min mor nevnte at min søster hadde epilepsi, og da kunne hun våkne på natta og se «syner». F.eks dyr som krøp på dyna osv….men jeg tror ikke det er slik i dette tilfellet.

Jeg tenker at dersom dette ikke går seg til er dette verdt å få undersøkt.

Skrevet

Min stedatter var også slik. Hun «så» en mann på rommet. Dette varte lenge. Men hun sovnet i vår seng, og var trygg der. Vi prøvde også «alt» av ulike ting for å trygge henne, men når kvelden kom så var hun oppriktig redd. Hun kunne våkne å skrike, for hun så jo mannen. Etterhvert ville hun ikke leke på på rommet sitt på dagtid engang, og vi måtte hente de lekene hun ville ha, slik at hun kunne leke med dem i stua. Vi endte med å bytte rom. Det roet henne på kvelden, men hun kom inn til oss på natten i mange år. Tror hun var rundt 12 år da hun forsto at dette kunne hun regulere selv, og at det bare var en drøm. Vi lot henne sove der hun var trygg, og lagde ikke noe stor nummer ut av det. Tror nøkkelen er å forstå barnets frykt, og tilrettelegge slik at barnet ikke føler det er en belasting for dere. Samtidig å forklare at det ikke er virkelighet, men gi uttrykk at dere forstår at hun er redd. Frykt er irrasjonelt, og man kan ikke noe for det. Min søster gikk hele barndommen med angst for rev, mange er redd for edderkopper. Vi tvinger ikke dem til å sove sammen med sin frykt😱 Kanskje la henne sove på sofaen, flytte sofaen inn på rommet hennes??? Ta bort ting som trigger og trøst, kos og forsette å trygge henne. 
Vårt lille natt-troll sover nå altfor godt gjennom hele natten, og må som alle andre tenåringer dras ut av senga på morgenen. 

Anonymkode: 66fec...bf4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...