Gå til innhold

Skader på bil - Reperasjonsrelatert spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er i en litt kinkig situasjon, lang historie kort er beskrevet under.

Noe tilsnakk trenger jeg heller ikke. Takk.

Jeg og min venninne dra fra en fest for mange måneder siden, dum som jeg var så kjørte jeg hjem etter 3 glass vin ettersom venninnen min klagde på sterke magesmerter.

Dette var da hennes bil, det var mørkt og jeg klarte å komme borti autovernet.Det ble striper lang førersiden, men ingen bulker eller skader som for øye ser store ut.

Jeg sa at jeg selvsagt skulle betale for skadene (forsikring gjelder ikke dersom man har kjørt påvirket). Etter at bilen hadde vært hos Møller så påsto hun at regningen kom på 70.000!!! Jeg kunne nesten ikke tro det.

Burde jeg tilby meg å sjekke andre bil forettninger?

I følge hun så kan det kun gjøres hos Møller ettersom de mener noen deler må byttes ut. Det skjønner jeg ikke helt, for man ser nesten ikke skadene men mindre man vet om det.

Hun er av den sjalu typen, og det kan virke som at hun vil melke ut masse penger av meg eller straffe meg på en slags måte. Hun vet like godt som meg at Møller er grisedyrt..

Noen tips til hva jeg bør gjøre? Og er det ikke egentlig eieren av bilen som dekker kostnadene for skader rent hypotetisk sett? Jeg dekker skadene selvsagt, men 70.000 sitter jeg ikke akkurat å ruger på….

Til info så er bilen verdt ca 90.000, så er reperasjon på 70.000 virker drøyt.

Anonymkode: 17b33...c8d

Skrevet

Be om å få se skadetakst, så vet du om hun prøver å lure deg.

Anonymkode: 9045d...c1d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Prisen stemmer nok fort, men hvem koster på en bil som er verd 90k å lakkere opp igjen hele sida.. 

Anonymkode: 5be4e...3ce

Skrevet

Går stripen over flere deler er det dyrt å lakkere da alle delene må monteres av og lakkeres hver for seg.

Men be om å få se skadetaksten så ser du hva som ligger bak beløpet.

Anonymkode: 608ce...1a9

Skrevet

Dette kan du bare la være å betale.  Krev at venninnen din tar det på forsikring om hun har kasko, eller rett og slett la den ballen ligge helt død.  Om hun tar det på kasko kan du eventuelt tilby deg å dekke halve egenandelen.

Venninnen din overlot bilkjøringen til en person som ikke skulle kjøre bil.

• Liker 8
Skrevet

Det hadde jeg ikke gått med på... ærlig talt, det skjønner hun vel selv.

Anonymkode: 2c04e...675

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, Whistler said:

Dette kan du bare la være å betale.  Krev at venninnen din tar det på forsikring om hun har kasko, eller rett og slett la den ballen ligge helt død.  Om hun tar det på kasko kan du eventuelt tilby deg å dekke halve egenandelen.

Venninnen din overlot bilkjøringen til en person som ikke skulle kjøre bil.

Hun mister lappen om du varsler, samme gjør du. Ville bedt henne ta det på forsikringen og betalt halve egenandelen. ELLER si fra at det blir varslet at hun kjørte i ruspåvirket tilstand. Hun kan ikke bevise det var du som kjørte

Anonymkode: 11afa...226

• Liker 2
Skrevet

Du har selvfølgelig rett til å se skadetaksten. Skaden koster det den koster, men hvis bilen bare er verdt 90 000 kr, ville jeg sjekket om det stemmer at reparasjonen MÅ tas hos merkeverksted.

Anonymkode: a587e...581

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hun mister lappen om du varsler, samme gjør du. Ville bedt henne ta det på forsikringen og betalt halve egenandelen. ELLER si fra at det blir varslet at hun kjørte i ruspåvirket tilstand. Hun kan ikke bevise det var du som kjørte

Anonymkode: 11afa...226

Det er ikke sånn det fungerer. Man kan ikke kaste ut påstander om at folk har kjørt under påvirkning og så mister de lappen. Man kan tipse om at folk kjører påvirket, men de må faktisk bli stoppet med promille for at det skal bli noen reaksjon. 

Anonymkode: 06701...a73

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har selvfølgelig rett til å se skadetaksten. Skaden koster det den koster, men hvis bilen bare er verdt 90 000 kr, ville jeg sjekket om det stemmer at reparasjonen MÅ tas hos merkeverksted.

Anonymkode: a587e...581

Da har jeg sett skaderapporten, og prisen stemmer dessverre. Diskusjonen mellom oss er blitt så opphetet at hun sa "ja, da må jeg sende saken til Politiet og be de sende krav til betaling fra deg"... Jaha? Hvordan kan hun bevise at det var jeg som kjørte bilen? Og hva sier lovverket rundt dette egentlig? Det er hennes bil. Jeg betaler skadene, men det er så latterlig dyrt når bilen kun er verdt 20.000 mer.. Jeg sa at en løsning kunne vært at hun solgte den (noe hun har planer om), også kunne jeg betalt det bilen "taper" seg ved at det er noen få riper på venstre side av bilen.

Noen andre forslag?

Synes dette ble veldig ubehagelig og litt personlig..

Skrevet
Kml- skrev (52 minutter siden):

Da har jeg sett skaderapporten, og prisen stemmer dessverre. Diskusjonen mellom oss er blitt så opphetet at hun sa "ja, da må jeg sende saken til Politiet og be de sende krav til betaling fra deg"... Jaha? Hvordan kan hun bevise at det var jeg som kjørte bilen? Og hva sier lovverket rundt dette egentlig? Det er hennes bil. Jeg betaler skadene, men det er så latterlig dyrt når bilen kun er verdt 20.000 mer.. Jeg sa at en løsning kunne vært at hun solgte den (noe hun har planer om), også kunne jeg betalt det bilen "taper" seg ved at det er noen få riper på venstre side av bilen.

Noen andre forslag?

Ingen forslag, men du har driti deg loddrett ut. Det finnes Taxi dere kunne ha brukt. Dette ødelegger deres vennskap til evig tid.

Anonymkode: 1773d...c55

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen forslag, men du har driti deg loddrett ut. Det finnes Taxi dere kunne ha brukt. Dette ødelegger deres vennskap til evig tid.

Anonymkode: 1773d...c55

Ja no shit :) Var bare på utkikk etter løsningen, men takk for moralpreken som jeg så klart ikke var klar over ;) ;);)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke sånn det fungerer. Man kan ikke kaste ut påstander om at folk har kjørt under påvirkning og så mister de lappen. Man kan tipse om at folk kjører påvirket, men de må faktisk bli stoppet med promille for at det skal bli noen reaksjon. 

Anonymkode: 06701...a73

Hvis eieren av bilen innrømmer for politiet at hun har latt en beruset person kjøre sin bil så mister begge to førerkortet, det må bevises eller sannsynliggjøres men har man først sagt dette i et avhør så ruller ballen.

Kml- skrev (57 minutter siden):

Noen andre forslag?

Smart å svare på denne tråden med brukernavn når du allerede har bekreftet å ha kjørt i fylla.

Anonymkode: cfce1...eda

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Be henne om å ta det på forsikringen, eventuelt så ber du henne sjekke andre verksteder. Er fullstendig unødvendig å sette en såpass billig bil hos Møller. Får hun det dekket på forsikringen så betaler du egenandelen, blir det tatt på et annet verksted betaler du halve regningen. Venninnen din virker som en nepe. Hun ber deg kjøre i fylla og lar deg sitte med regningen etterpå. At du burde nektet å kjøre er en annen historie.

Skrevet

Jeg hadde krevd å få bilen taksert hos et annet firma, for å sammenligne. Det finnes også billigere metoder for å reparere lakkskader enn å omlakkere hele døra. Søk på «billig reparasjon lakkskader».

Sto det noe i takseringen om bytte av deler? Det er i så fall noe alle bilverksteder bør kunne gjøre, men Møller har svindyr timespris og bestiller inn deler med mye stivere priser enn nødvendig. 

Skrevet

Jeg har selv hatt noen skader på bilen min, og har da undersøkt med flere autoriserte verksted. Det er alltid merkeverkstedet som er dyrest, og de fremholder selvsagt at orginale deler er superviktig. 

Jeg har valgt et autorisert uavhengig verksted som har godt rykte på seg, men mer jordnære priser. I mine tilfeller har det vært snakk om prisforskjeller på 2000 - 4000 og 5000 til 7500. Så det sier seg selv at det lønner seg å vurdere flere steder.

Når det gjelder dette konkrete tilfelle, er jeg enig med øvrige, å reparere en bil med verdi ca 90 000 for 70 000 er galskap. Venninnen din får ikke mer igjen for bilen, for hun må oppgi at den har vært skadet. Ville heller rådet henne til å ta kontakt med nettbil, eller solgt den slik den er på finn og satt en pris som gjenspeiler at her må det gjøres noe. Med tanke på at mange kan fikse slikt selv, kunne hun kanskje satt bilen for salg til kr 50 000. Så dekker du halvparten av tapet. Dere var tross alt sammen om avgjørelsen om at du skulle kjøre henne hjem, så dere må være sammen om kostnaden ved denne avgjørelsen.

Anonymkode: 417e9...f91

Skrevet

Riper på en gammel bil? Kjøp spraybokser og slipepapir på Biltema, gjør det om til en venninekveld... 🤪

Fra spøk til alvor: Møller er, som du sier, ubrukelige. Ingen privatfolk betaler vel de prisene deres. Om deler skal skiftes, finner dere de rimeligere på høggern. 

Men det overordnede spørsmålet er jo ansvaret. Om hun maste seg til at du skulle kjøre, og det var ikke planlagt, bærer jo begge på et moralsk ansvar. Det er ufyselig og drøyt av henne å be om at du skal betale så mye.

Neste spørsmål blir jo hvorfor du henger med en vennine som du i praksis beskriver som sjalu og kjip...!? 

Anonymkode: a298b...e36

Skrevet
Kml- skrev (14 timer siden):

Noen andre forslag?

Selvfølgelig er det personlig.  Spørsmålet ditt er om du vil betale søtti lapper for å slippe ubehaget.

Hvis hun har tenkt å bruke Politiet som innkrevingssentral feiler hun.  Hvis hun går til Politiet for å anmelde deg må det enten bli for biltyveri, eller for kjøring i påvirket tilstand.  Den første faller på sin egen urimelighet så lenge hun satt på i bilen.  I det andre tilfellet, i den grad hun kan påberope at du hadde drukket, er det hun som har overlatt kjøretøyet til noen som ikke er kompetent til å føre motorkjøretøy.  I beste fall vanker det en kraftig bot på begge for forholdet.

Denne saken løses absolutt dårligst for deg om du går med på hennes krav.

Skrevet

Du kan tilby å kjøpe bilen for antatt verdi før skade og selge den med et tap som sannsynligvis blir mindre enn 70K. Eller så kan dere få en beregning av verdireduksjonen som følge av skaden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...