Gå til innhold

10 år, skjermtid, giddeløs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan oppfører din 10-11 åring seg? Hvis den får tilgang til nettbrett/tv hele tiden, hvor mye av tiden går med til nettbrett (uten at de er sosiale med andre på nettbrett)? Klarer det å legge fra deg nettbrettet/tv å gjøre andre ting når det er alene, uten å bli bedt om det?

Velger 10-11 åringen å se på skjerm alene fremfor å se film med dere foreldre? Ønsker barnet å tilbringe tid med dere lenger, eller er dere uinteressante?

Velger barnet å f.eks gå ut å ake, gå på ski, svømme, sykle osv, eller må dere si "nå skal vi gjøre det og det"?

Gjør det oppgaver greit eller er det mye klaging på at "alt" er kjedelig? Kjedelig å rydde bort tallerkener, kjedelig å dusje, kjedelig å pusse tenner, kjedelig å gjøre noe annet enn skjerm.

Anonymkode: f0705...11f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klaging på at alt er kjedelig gjør vår på snart ti selv uten tilgang på mye skjerm. 

Vi har ikke testet, men jeg mistenker det ville blitt veldig mye skjerm, og det å sitte alene på skjermen hvis barnet fikk velge selv. Barnet elsker å se på ting som FlipKlip feks

Vi gir bare tilgang på skjerm morgen (i helgene) og litt om kvelden i det som regnes innen "barne-TV" tid. Det velges ofte vekk for å være ute med venner, men nå er jo dette barnet ikke vant med mye skjerm så kanskje er det grunnen? Barnet får spille alene, men ikke sitte alene på rommet med egen skjerm om vi i familien ser på noe sammen. Vi tvinger ikke barnet til å sitte med oss, men skjerm alene når vi tilrettelegger for noe gøy og se felles er ikke et alternativ. 

Anonymkode: c05bd...f2b

Skrevet

Om han får fri tilgang sitter han med nettbrettet mesteparten av dagen, så det skjer sjelden. Han legger det bort hvis noen ringer på og vil ha ham med på noe, men han legger det ikke bort for å gå og ringe på til noen selv, i alle fall ikke før han har sittet flere timer. Men har han ikke tilgang på nettbrettet så kan han fint finne på diverse aktiviteter både ute og inne. 😛

Han elsker å se film eller spille brettspill med oss foreldre, og velger med glede bort nettbrettet for det. Alt du nevner i siste avsnitt er kjedelig og et ork, men han gjør det meste uten diskusjon likevel når han får beskjed, men ikke på eget initiativ. Det eneste han diskuterer på er dusjing, fordi han nylig har begynt å lukte svette og må dusje oftere enn før, og det skjønner han på ingen måte nødvendigheten av.

Anonymkode: d6a3f...ce6

Skrevet

Nå sitter min ikke så mye med ipad og slikt siden han har gaming pc men han er flink til å "rive" seg løs når han har blitt sittende en stund. Han kan fint ta seg en pause for å tegne, spille fotball, ta seg en sykkeltur...som oftest så avtaler jo gjengen å treffes ute når de har spilt en stund. De spiller som regel litt etter skolen mens de gnåler sammen på discord/steam/hangouts og så treffes de ute. Snø elsker de alle sammen og får vi det på vinterstid så løper de ut og vi får ikke sett snurten av de for det er sjeldent syn her. :P 

Han ser gjerne film/serier med meg i helgene om filmene er bra men det spørs... Skal han velge mellom gaming med venner på nett eller sitte i stua med meg så velger han som oftest vennene. Det er jo forståelig at det er mer gøy å sitte å gnåle med de... 😄 Han synes det er greit å være med meg ut på ting men jeg oppfordrer han jo til å velge venner foran meg siden jeg er jo her hele tiden så det vi skal gjøre kan like gjerne vente.

Aldri noe klaging over dagligdagse oppgaver for det er jo ting som må bli gjort, hadde det blitt klaging over å gjøre noe annet enn skjerm så hadde skjermen forsvunnet. En av forutsetningene for at han skal få game som han gjør er at han gjør det han får beskjed om og ingen klaging over ting vi må gjøre. 

Skrevet

ja. alt er kjedelig. min er 9 da. 

Han blir helt dårlig av å kjede seg. Da er livet helt grusomt.  Han elsker YouTube.

Anonymkode: 7cbf7...5fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...