AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #1 Skrevet 16. februar 2022 Nylig 18. Bor hjemme og får alt på et fat. Betaler kun egne klær. Hun har stor frihet. Legger seg når hun vil og har ikke innetider. Men det å bli 18 har gått helt til hode på henne. Hun tror feilaktig hun har det skikkelig strengt og blir kontrollert. Sannheten er at hun har enorm frihet i tillegg til at noen bryr seg. Nå har hun gjort en greie av å nekte å si hvor hun skal eller hva hun har gjort. I går gikk hun ut døra kl 22.15 og nektet å si hvor hun skulle og i dag kom hun tre timer seinere enn hun pleier og nekter å si hva hun hat gjort. Hva er poenget med det når hun har frihet og ikke blir kontrollert i utgangspunktet? Anonymkode: 99a50...726
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #2 Skrevet 16. februar 2022 Ingen av dere er teite Hun er tenåring og vil føle hun har et liv som ikke blir kontrollert, du er mamma og vil forståelig nok ha litt kontroll. La hun bare være, så kommer hun etterhvert ril å fortelle deg hvor hun har vært/skal…. 🥰 Anonymkode: 2a3ca...d10 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #3 Skrevet 16. februar 2022 Fordi det selvfølgelig oppleves som kontroll når hun alltid får spørsmål om «hvor har du vært? Hvor skal du? Hvem har du møtt? Hva har du gjort?» Anonymkode: 39804...937 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #4 Skrevet 16. februar 2022 Hun vil nok ikke at dere skal legge dere opp i hvem hun er med å hva hun gjør. Kanskje har hun en kjæreste uten at dere veit det? Jeg er jo på samme måte med mine foreldre, vil ikke at de skal legge seg opp i mitt privatliv, men jeg er ikke 18 lenger. Synes det er bra at dere bryr dere. Da jeg var 18 måtte jeg ringe om jeg hadde mista siste buss hjem, f.eks. Fortelle dem når jeg kom hjem og sånne ting. Anonymkode: 67a86...535 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 16. februar 2022 #5 Skrevet 16. februar 2022 Dette er veldig normalt, husker selv da jeg ble myndig, trodde jeg var så voksen og alle spesielt foreldrene skulle ikke komme her å bestemme eller vite noe som helst om meg.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #6 Skrevet 16. februar 2022 Om hun vil ha total frihet, får hun flytte ut. Anonymkode: a1a18...ce3 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #7 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nylig 18. Bor hjemme og får alt på et fat. Betaler kun egne klær. Hun har stor frihet. Legger seg når hun vil og har ikke innetider. Men det å bli 18 har gått helt til hode på henne. Hun tror feilaktig hun har det skikkelig strengt og blir kontrollert. Sannheten er at hun har enorm frihet i tillegg til at noen bryr seg. Nå har hun gjort en greie av å nekte å si hvor hun skal eller hva hun har gjort. I går gikk hun ut døra kl 22.15 og nektet å si hvor hun skulle og i dag kom hun tre timer seinere enn hun pleier og nekter å si hva hun hat gjort. Hva er poenget med det når hun har frihet og ikke blir kontrollert i utgangspunktet? Anonymkode: 99a50...726 "I mitt hjem er regelen at alle sier fra hvor de drar og ca når de kommer hjem. Særlig på kvelden og natta. Du står fritt til å flytte dersom du ikke er enig i reglene". Dette KAN du si. Om det er hensintsmessig er en annen sak. Jeg bodde hjemme en periode da jeg var 20 (etter 4 år på hybel) og da sa jeg alltid fra når jeg dro, hvor jeg skulle og ca når jeg kom hjem. Hendte naturligvis at planer ble endret og vi ikke dro for å bade, men grillet i parken i stedet. At en venninnekveld ble til en overnatting. Sendte da sms til foreldrene mine med info om dette. Var jeg på fest holdt en av foreldrene mine seg edru i tilfelle jeg eller venner måtte hentes/noe alvorlig skjedde. Foreldrene mine sa også fra hvor de skulle og ca tidspunkt de skulle komme hjem. Det var liksom bare en logisk ting for oss. Kjærester og venner visste de alltid om. Evt "jeg skal bare møte en fyr". Da fikk jeg som svar "vær forsiktig og ring om det er noe". Jeg ville vurdert om jeg hadde tatt denne kampen hvis det er så viktig for henne. Men hadde da holdt mine planer for meg selv og latt henne komme hjem til tomt hus og ingen middag. Latt henne merke hvor upraktisk det KAN være at man ikke vet når de andre i hjemmet er der. Anonymkode: 2b5b5...8a8 10
Hedda-78 Skrevet 16. februar 2022 #8 Skrevet 16. februar 2022 Voksne folk som bor sammen pleier å informere hverandre om hvor man går og hvor lenge man blir borte, helt uavhengig av alder og slektskap. Det er normal folkeskikk. 9
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #9 Skrevet 16. februar 2022 Hun er tenåring og oppfører seg umodent. (Ikke så overraskende.) Og du er tenåringsmor, og i hennes øyne teit. Du må nok ta en prat med henne om at ditt mål ikke å kontrollere henne. Hun kan komme og gå akkurat når hun vil, og du legger deg ikke opp i hvem hun er sammen med, eller hva hun gjør. Så lenge hun bor hjemme må hun likevel kunne avkreves å si noe om når hun går ut, og ca hvor lenge hun tenker å være ute. Og i og for seg hvor hun skal, om det ikke blir veldig detaljert. Hadde hun bodd for seg selv hadde det vært noe annet. Når man bor sammen må man gjerne koordinere seg litt. Både rundt måltider og andre ting. Om hun hun drar ut på kvelden, kan det være greit å vite om dere skal holde dere våkne og edru i tilfelle hun trenger å hentes et sted på natta. Mens det kanskje ikke er så aktuelt om hun bare går til en venninne innen gangavstand og spiser middag før hun kommer hjem igjen. Vil hun ha middag hjemme, kan det være greit å si ifra om at hun er hjemme til middag. Hvis ikke ville jeg sluttet å ta hensyn til henne, og levd som om hun ikke bodde der mer. (Sluttet å kjøpe inn mat til henne, og begrunnet med "jeg visste ikke at du skulle spise her hjemme." ) Men forklar gjerne at dere er glade i henne og blir bekymret når hun ikke kommer hjem til vanlig tid. Da tror dere at noe har skjedd. Men om hun bare sier ifra at hun blir sen, og ca hvor sen, så slipper dere å melde henne savnet når hun ikke er hjemme noen timer etter vanlig tid. Anonymkode: 5b6d6...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #10 Skrevet 16. februar 2022 Det er helt innafor å ha litt regler om å si ifra når man kommer hjem osv selv om man er 18. Men om det føles som man hele tiden blir forhørt om hvor man skal og hvem man skal møte er det slitsomt, man har behov for litt privatliv og frihet som 18åring. Forøvrig har du forsørgeransvar så lenge hun går på vgs, så du skal egentlig kjøpe klær også til henne (bare det nødvendige da) og det er ikke noe argument at hun får mat osv hjemme. Argumentet er dog at bor man under samme tak så må man følge noen regler, det handler om respekt for hverandre og det må du forklare henne. (Men om du sier at hun kan flytte ut så vær forberedt på at hun da kan kreve bidrag av dere) Anonymkode: 03313...d55
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #11 Skrevet 16. februar 2022 "Bor hjemme og får alt på et fat" Ut ifra innlegget ditt så høres det ut som om det er tenåringen som utagerer uten at du gjør noe særlig. Men må innrømme jeg får inntrykk av at du fremstår som ganske.. furt? Så jeg vil tro vi mangler noe informasjon om hva som skjer, her. Veldig typisk at foreldre blir furt når tenåringer utfordrer deres autoritet. Så tror de ofte det hjelper med en straff eller noe slikt. Typisk foreldrefelle. Du har ingen rett over å reagere på hennes oppførsel dersom du ikke setter klare grenser. Sett grenser, og si at hun gjerne kan bo for seg selv om hun ønsker mer frihet. Hun er tross alt 18 og har hatt mulighet til å ha hatt egen inntekt i flere år allerede som ungdom. Anonymkode: f5541...a25 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #12 Skrevet 16. februar 2022 Selv om hun bor hjemme hos dere, har hun rett på et privatliv. Dere kan ikke kreve å få vite hva hvor hun er til enhver tid. Kanskje hun dater noen, men at det ikke er så seriøst at det er noe dere behøver vite om enda eller lignende. Mange kan også synes det er vanskelige å fortelle foreldre om dating, festing, drikking, osv, selv om dette er helt normale ting å gjøre for en 18-åring. Flere av mine venninner var ikke åpne om slikt før de var inn i 20-åra. Men jeg synes det er innafor å kunne ha en pekepinn på når hun regner med å være hjemme på kvelden/natten, eller om hun sover borte. Og at hun gir beskjed dersom hun kommer senere/ikke kommer hjem. Dette for at dere ikke skal måtte bekymre dere for at noe er galt. Så dere må ha forståelse for at det ikke nødvendigvis alt hun vil at dere skal vite. Og hun må ha forståelse for at de er mange bekymringer dere kan ha som foreldre og hvorfor det er viktig med noe informasjon. Anonymkode: 338c3...8d0
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #13 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): "Bor hjemme og får alt på et fat" Ut ifra innlegget ditt så høres det ut som om det er tenåringen som utagerer uten at du gjør noe særlig. Men må innrømme jeg får inntrykk av at du fremstår som ganske.. furt? Så jeg vil tro vi mangler noe informasjon om hva som skjer, her. Veldig typisk at foreldre blir furt når tenåringer utfordrer deres autoritet. Så tror de ofte det hjelper med en straff eller noe slikt. Typisk foreldrefelle. Du har ingen rett over å reagere på hennes oppførsel dersom du ikke setter klare grenser. Sett grenser, og si at hun gjerne kan bo for seg selv om hun ønsker mer frihet. Hun er tross alt 18 og har hatt mulighet til å ha hatt egen inntekt i flere år allerede som ungdom. Anonymkode: f5541...a25 Med alt på et fat mener jeg at hun bidrar bortimot null i husarbeid og får alt i hendene. Hun er rett og slett litt bortskjemt. Takker for alle svar. ts Anonymkode: 99a50...726
Gjest Ghostface Skrevet 16. februar 2022 #14 Skrevet 16. februar 2022 Hun er bare en helt vanlig tenåring.
Gjest Dævendøtte Skrevet 16. februar 2022 #15 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med alt på et fat mener jeg at hun bidrar bortimot null i husarbeid og får alt i hendene. Hun er rett og slett litt bortskjemt. Takker for alle svar. ts Anonymkode: 99a50...726 Og hvem har skjemt henne bort? Det å gi beskjed om hvor man er og når ca man kommer tilbake handler ikke om frihet, men om respekt.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #16 Skrevet 16. februar 2022 Den eneste forskjellen før/etter 18, er at han sier AT han skal ut/overnatte/blir ute i stedet for å "spørre om lov". Han melder hvis han blir sen, eller overnatter hos kompiser. Det gjør man rett og slett bare, når man bor sammen med andre, slik at de ikke blir redde. Det har ikke noe med overvåking å gjøre, og jeg hadde selvsagt gjort det samme selv om det var jeg som ikke kom hjem! Dette fungerer fint for oss. Jeg låner derfor også gjerne bort bilen hvis jeg ikke trenger den selv. Da har han mulighet til å komme seg rundt, dra hjem når han ønsker, eller han kan parkere den hos venner hvis han vil ta en øl (eller 10). Vi bor litt usentralt, og han tok lappen på 18-årsdagen. Om de vil være voksne, følger det også ansvar med! Ikke server alt på sølvfat! Anonymkode: f3c62...3d6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå