Gå til innhold

varmluft vs. over/under varme i stekeovn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri forstått forskjellen. Men nå står i oppskriften å benytte varmluft. 

Hvilken effekt har varmluft? hva gjør det til forskjell til over/under varme i stekeovn?

Anonymkode: c978e...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge deler forklares av navnet. Over/undervarme er rett og slett at varmeelementene over og under i ovnen brukes og maten blir varmet både undenifra og ovenifra. Varmluft er vifta bak i ovnen, den fører til at det er varm luft i hele ovnen som varmer maten. Skal du feks varme flere ting i ovnen samtidig (om ovnen din er god nok til det) bør du bruke varmluft, om ikke vil den nederste bli varmet undenifra og den øverste ovenifra. 

Jeg bruker de litt om hverandre, og ikke alltid som oppskriften tilsier. Bruker varmluft til å varme opp rester (har ikke mikro), til pommes, til frossenpizza og sånne ting. Over/undervarme brukes til hjemmelaget pizza, lasagne, gratenger osv. Prøv deg litt frem så finner du ut hva som blir best. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inwe skrev (2 timer siden):

Begge deler forklares av navnet. Over/undervarme er rett og slett at varmeelementene over og under i ovnen brukes og maten blir varmet både undenifra og ovenifra. Varmluft er vifta bak i ovnen, den fører til at det er varm luft i hele ovnen som varmer maten. Skal du feks varme flere ting i ovnen samtidig (om ovnen din er god nok til det) bør du bruke varmluft, om ikke vil den nederste bli varmet undenifra og den øverste ovenifra. 

Jeg bruker de litt om hverandre, og ikke alltid som oppskriften tilsier. Bruker varmluft til å varme opp rester (har ikke mikro), til pommes, til frossenpizza og sånne ting. Over/undervarme brukes til hjemmelaget pizza, lasagne, gratenger osv. Prøv deg litt frem så finner du ut hva som blir best. 

takk, jeg har brukt varmluft for første gang til lofoten fylte torsk. Det fungerte utmerket. 

Anonymkode: c978e...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker varmluft, bør du skru ned temperaturen ca 10 grader i forhold til om du bruker over/under. Mange ovner blir også fortere varm om du bruker varmluft. 

Anonymkode: 3c88e...76c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...