Gå til innhold

Fortsatt positiv. Gå på skole/jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet testet positivt på fredag og jeg på mandag kveld, fremdeles hjemme (onsdag).  Barnet er 10 år, god allmenntilstand, men fortsatt kraftig hoste og testet fortsatt positivt idag.

Jeg har også kraftig tørrhoste, nyser og slapp i formen. Jeg skal egentlig jobbe i helgen (fre-søn), men  vurderer å ta egenmelding på fredag, pga de 4 dagene man bør ha hjemme. Jeg jobber i eldreomsorg og bør vel ikke ta risiko med å gå på jobb for tidlig, selv om vi bruker munnbind hele arbeidsdagen.

Hvor lenge er det vanlig å ha positiv hurtigtest? Og når er det "greit" å gå tilbake på jobb/skole? Jeg vet at det ikke er noe regler lenger, men jeg spør ift. hva andre tenker er sunn fornuft i dette tilfelle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tester positivt i 6-10 dager. Du begynner å bli litt mindre smittsom fra dag 7 og utover. Jeg tenker jeg ville holdt meg hjemme iallefall 7 dager for å gjøre min del med å ikke spre smitte. Etter dag 10 er du garantert ikke smittsom.

• Liker 1
Skrevet

Hør med arbeidsgiver. Jeg jobber også i helse og vi må være hjemme 4+1 dag fremdeles til tross for endringer i nasjonale regler. 

• Liker 4
Skrevet
Turid truseløs skrev (16 minutter siden):

Hør med arbeidsgiver. Jeg jobber også i helse og vi må være hjemme 4+1 dag fremdeles til tross for endringer i nasjonale regler. 

Så da bør jeg ta fri fredag og gå på jobb lørdag? Formen er jo grei, bare redd for å få en skikkelig hostekule på jobb, hjelper lite med munnbind da. Er også fullvaksinert.

TS

Skrevet
Turid truseløs skrev (18 minutter siden):

Dersom TS «hører med arbeidsgiver» kan jeg omtrent garantere at hun får beskjed om å møte på jobb, i og med at hun jobber i helsevesenet (hvor bemanning er en utfordring i disse dager, og dersom helseforetaket har koronaavtale så får evt. vikar 200% tillegg ved overtid 🙈)

Skrevet
Vik321 skrev (2 minutter siden):

Så da bør jeg ta fri fredag og gå på jobb lørdag? Formen er jo grei, bare redd for å få en skikkelig hostekule på jobb, hjelper lite med munnbind da. Er også fullvaksinert.

TS

Hør med leder, sikker på at hen er enig i at du er hjemme en ekstra dag, dere er ikke tjent med at du smitter x antall medkollegaer og pasienter. 

• Liker 1
Skrevet
appelsinjuice skrev (Akkurat nå):

Dersom TS «hører med arbeidsgiver» kan jeg omtrent garantere at hun får beskjed om å møte på jobb, i og med at hun jobber i helsevesenet (hvor bemanning er en utfordring i disse dager, og dersom helseforetaket har koronaavtale så får evt. vikar 200% tillegg ved overtid 🙈)

Min leder er forståelsesfull på dette området men er nok forskjell rundt omkring. Da sier du at du har feber i morgen og håper du kan stille på jobb på lørdag🙄 Enkelt for arbeidsgiver og presse syke ansatte på jobb, men JEG hadde ikke kjent meg bra om jeg smittet et par kollegaer og svake sårbare pasienter. Selv om det er uunngåelig i lengden

Skrevet

Når ungen stadig hoster kraftig og du selv er sjaber bør du ta vare på både deg selv og ungen med å være hjemme til dere begge er bedre. Det er sunn fornuft og regjeringen har uansett bedt syke folk holde seg hjemme. 

• Liker 1
  • Opprett ny...