Gå til innhold

Erfaringer med å bytte barnehage med sjenert/forsiktig barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en gutt på 2 år som er veldig forsiktig av seg. Om andre barn er litt voldsomme, enten høylytte eller bare sykler veldig fort eller generelt litt kaotisk så trekker han seg laaangt unna, eller springer til en voksen eller gråter. Han går i en bhg som vi er fornøyde med, men han brukte veldig lang tid på tilvenningen. Nå har vi kjøpt hus og han skal bytte bhg etter sommeren så han kan bli kjent med fremtidige skolekamerater osv. Det er en liten lokal plass så nesten garantert at han kommer i klasse med noen der. 
Barnehagen vi skal søke plass i har vi hørt mye fint om, og har også 2 nære veninner med barn der så jeg har fått mye informasjon gjennom dem.

Men kjenner jeg gruer meg utrolig mye til overgangen og er så redd for at han skal mistrives.. Vi var også på 2-årskontroll i går og det var jo helt krise, hylgråt og var kjemperedd og klatret på meg, og det fikk meg til å tenke litt på dette barnehagebyttet igjen, tenk om det skulle bli så skummelt og vanskelig for han :-(

Er det noen her inne som også har forsiktige/sjenerte eller nervøse barn som har byttet barnehage og vil dele erfaringer? Ønsker så klart solskinnshistorier men har du dårlige erfaringer så gjerne del dem også..

Hilsen hønemor med mørke ringer under øynene.

Anonymkode: 450df...5a8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han vært slik hele tiden? Eller blitt slik i det siste? Når barnet vårt ble 2-år ble barnet veldig engstelig og forsiktig. Plutselig redd de fleste, bortsett fra de vante voksne. Gikk over igjen etter 3-4 mnd. 

De fleste barn har engstelige perioder innimellom. 

Anonymkode: 7a0c3...ade

Skrevet

Hei! 
Jeg vil anbefale deg å bruke god tid på tilvenning i den nye barnehagen. Dra til barnehagen i helgene og leke på utearealet, slik at han blir kjent. 
Snakk med personalet om sønnen dere. Ha en god dialog 😊 

Hilsen pedagogisk leder 

Anonymkode: b4cfe...656

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har han vært slik hele tiden? Eller blitt slik i det siste? Når barnet vårt ble 2-år ble barnet veldig engstelig og forsiktig. Plutselig redd de fleste, bortsett fra de vante voksne. Gikk over igjen etter 3-4 mnd. 

De fleste barn har engstelige perioder innimellom. 

Anonymkode: 7a0c3...ade

Ts her

Han har egentlig alltid vært slik, det har bedret seg etter barnehagestart men han er fortsatt en ganske følsom gutt. Men han ble jo født midt i en pandemi og traff nok mindre mennesker enn han helst skulle ha gjort, kan være litt derfor også 😕

Skrevet

Ja, min var som din da han var yngre. Måtte bytte barnehage da han var 2,5 fordi vi flyttet til nabokommunen. Da begynte han i tillegg på storbarnavdeling. Vi satte ekstra tid til tilvenning og ga han så korte dager som mulig i starten. Men det gikk faktisk overraskende bra. Det hjalp å ha en avtale med de ansatte om at en av dem alltid tok han i mot og hadde han litt på fanget når han kom. 

• Liker 1
Skrevet

Vanskelig å si hvordan det går. Det er jo enda noen mnd til så mye kan endres på den tiden. Det aller viktigste er at dere drar på besøk så ofte som mulig før tilvenningsdagene. Dra gjerne på lekeplassen i helgene fremover så barnet blir kjent med uteområdet. Dra på besøk under utetid og innetid. Spør selvsagt barnehagen først om muligheter for å besøke. 
Dere bør også sørge for at han møter barn i helger fremover. Nå er han jo vant til det i barnehagen. Men siden han kanskje ikke har vært vant å møte så mange nye under pandemien. 
Ellers så er det viktig å ta imot veiledning og råd fra barnehagen for tilvenning. Det er også viktig at barnet ikke ser at du er bekymret, selv om du gjerne er redd for at han skal streve den første tiden under tilvenning. Barn merker det fort på stemningen til oss foreldre. 

Skrevet

Hvorfor MÅ han bytte? Ingen av våre barn har gått i samme barnehage som klassekameratene og det har gått helt fint. Faktisk hadde eldstemann en skikkelig tyrann i klassen, som hadde gått i den barnehagen nærmest skolen (og som våre barn også "burde" gått i, om vi hadde valgt barnehage utfra nærhet til skolen). Sjeleglad for at barnet vårt bare måtte holde ut med ham i syv år på skolen og ikke i totalt 12 år. 

Anonymkode: 6a5e0...e8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor MÅ han bytte? Ingen av våre barn har gått i samme barnehage som klassekameratene og det har gått helt fint. Faktisk hadde eldstemann en skikkelig tyrann i klassen, som hadde gått i den barnehagen nærmest skolen (og som våre barn også "burde" gått i, om vi hadde valgt barnehage utfra nærhet til skolen). Sjeleglad for at barnet vårt bare måtte holde ut med ham i syv år på skolen og ikke i totalt 12 år. 

Anonymkode: 6a5e0...e8c

Ts her.

Der han går nå er det ca 15 min å kjøre én vei, ikke at det gjør oss noe, men denne andre er 5 min unna. Vi hadde først tenkt å la han gå ferdig i den barnehagen men etter å ha hørt rundt med diverse barnehagelærere og andre voksne så har alle sagt at det er veldig dumt om han skulle foreksempel få seg en bestevenn der og så havne på en helt annen skole. 

Også har jeg en liten erfaring selv fra når jeg var liten, så gikk aldri jeg i bhg, jeg hadde venner men de var eldre enn meg så det ble forskjellige klassetrinn, men når jeg begynte på skolen så kjente alle noen fra før og hadde allerede knyttet bånd med hverandre, så jeg havnet utenfor. Husker jeg var alene veldig mye. Det betyr jo selvfølgelig ikke at det samme skjer med han men det får en jo til å tenke litt.

❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har en litt forsiktig gutt. Kjenner veldig igjen det du sier om å trekke seg unna hvis andre barn blir litt voldsomme. Han har imidlertid aldri vært særlig skeptisk til voksne (med unntak av da han var baby), og finner stort sett alltid trygghet i voksne, også de han ikke kjenner noe særlig, så lenge de er en god «match» med han.

Han byttet barnehage da han var nesten fire, så noe eldre enn din. Det gikk over all forventning! Men vi hadde også god dialog med barnehagen i forkant, og var innom på besøk før tilvenningsdagene. Fikk dessverre ikke besøkt barnehagen i helgene, da dette var midt i koronatider,  barnehagens uteområde var stengt for andre enn barnehagens barn. Vi fortalte litt om hva sønnen vår likte godt å drive med, så barnehagen tilrettela slik at han fikk gjøre mye av det den første uka. Han elsker for eksempel å bygge og leke med lego, så barnehagen hadde faktisk kjøpt inn et helt nytt sett med lego som han fikk være med å åpne og leke med første dag. Han fikk også en voksen å forholde seg til i starten, som jeg tror gjorde han trygg raskere.

Så mitt råd er å snakke med barnehagen, og prøve å få dem med på å tilrettelegge så godt som mulig for at han skal få en god start.

Og så må jeg også si at hovedgrunnen til at vi var så påpasselige med oppstarten i ny barnehage, var fordi vi hadde en veldig dårlig opplevelse med overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling i den gamle barnehagen året før han byttet barnehage. Det var virkelig helt krise, selv om det var kjente barn og kjente omgivelser for sønnen vår. Barnehagen gjorde også der en innsats for at det skulle bli en god overgang, men fikk det av en eller annen grunn ikke til. Så det å fortsette i samme barnehage vil også by på overganger som kan bli vanskelige for et forsiktig barn.

Anonymkode: 18e66...cac

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har en forsiktig gutt. Når han var 3 år flyttet vi og byttet barnehage. Brukte tid på tilvenningen og vi investerte mye tid og energi i å bli kjent med nabofamiliene som også hadde barn i den nye barnehagen. Det gikk seg til og gutten vår blomstret virkelig i den nye barnehagen. Nå skal han begynne på skolen med de barna han går i barnehage med, og kommer til å kjenne mange barn og foreldre. Han føler seg trygg. Veldig glad for at vi byttet slik at han har mange kjente når han begynner på skolen. 

Anonymkode: 3109f...a3c

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk for mange svar! Føler meg litt tryggere nå, får bare ha en tett dialog med barnehagen, og veldig godt tips å besøke barnehagen i helgene!!

ts

Skrevet

Vårt barn var veldig forsiktig og sjenert. Han byttet barnehage 2 ganger! Først gikk han i en familiebarnehage. Så i en kommunal barnehage, før vi flyttet og han gikk siste året i en tredje barnehage. Jeg var veldig spent og usikker, men det gikk over all forventing.

I den siste barnehagen fikk han en bestevenn som han også kom i klassen med, som fortsatt er hans bestevenn nå som de går på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 02a9b...fa3

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...