AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #1 Skrevet 16. februar 2022 Barnet mitt har akkurat fylt 9 år og er 157cm, høyest i klassen og nesten like høy som meg. Jeg hører alltid legen og helsesøster på skolen klager på han er altfor tynn, veier 30kg, han er veldig aktiv, og trener og er en aktiv gutt som er mye ute med venner. Bruker 39 i sko. Er det flere med høye barn her? hvordan skal jeg reagerer på hva de sier hver gang, SÅ lei. Pappan 203cm og jeg 166cm Anonymkode: 2b267...096
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #2 Skrevet 16. februar 2022 Si at han følger sin egen kurve! Det sa alltid mamma når det ble klaget på min høyde i barndommen! Anonymkode: 411b7...886 8
Sensi Skrevet 16. februar 2022 #3 Skrevet 16. februar 2022 Så lenge han spiser til måltidene og innafor med mengde og sunt nok, så bare nikk og si ja. Han spiser sånn og sånn. De er nok bare obs på spisevegring eller noe. Jeg var tynn og høy selv. Gikk seg til for å si det sånn. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #4 Skrevet 16. februar 2022 "Problemet" er vel ikke at han er høy, men tynn? Hvis han spiser godt til alle måltider, så er det vel bare å fortelle nettopp det til helsesøster. Min sønn er også høyest i klassa, et hode høyere enn mange. Får høre at han er høy, men er jo ikke negativt å være høy😊 Anonymkode: b4112...2bd
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #5 Skrevet 16. februar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Barnet mitt har akkurat fylt 9 år og er 157cm, høyest i klassen og nesten like høy som meg. Jeg hører alltid legen og helsesøster på skolen klager på han er altfor tynn, veier 30kg, han er veldig aktiv, og trener og er en aktiv gutt som er mye ute med venner. Bruker 39 i sko. Er det flere med høye barn her? hvordan skal jeg reagerer på hva de sier hver gang, SÅ lei. Pappan 203cm og jeg 166cm Anonymkode: 2b267...096 Han er jo veldig undervektig, så istedet for å klage burde de kanskje utrede ham. Anonymkode: 2951e...4bd 5
Jadzia Skrevet 16. februar 2022 #6 Skrevet 16. februar 2022 Høyden får man ikke gjort så mye med. Og med en så høy pappa, så er det ikke så rart han er høy heller. Kjenner en sjuåring som er 143. Høye foreldre. men han er jo veldig tynn. Noen er det fra naturens side, men kan være greit å følge med og sjekke om han faktisk får i seg nok mat og nok næring. Har en åtteåring på 131 som veier det samme, og selv om han har kraftig beinbygning, så kan jeg nesten telle ribbeina på han. 1
Gjest Ghostface Skrevet 16. februar 2022 #7 Skrevet 16. februar 2022 Hadde det samme som ham gjennom barneskolen og ut videregående. Lang og tynn, men legger nok på seg når han blir eldre. Det skjedde med meg.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #8 Skrevet 16. februar 2022 Jeg hadde en som var lav for alderen og veldig tynn. Vi hadde kontakt med både sykehus, ernæringsfysiolog og barnelegen i barneskolealderen. Dette er bare ham! Som voksen så er han 175 høy og fortsatt veldig tynn. Jeg ga bare beskjed om at dette kunne de slutte å kommentere. Gutten var frisk, aktiv og spiste. Anonymkode: 55668...706
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #9 Skrevet 16. februar 2022 Må være veldig tynn ja , har ei jente som straks er 9, er ca 147 og veier vel ca 43 kg, bruker 38 i sko . Anonymkode: d8109...599
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #10 Skrevet 16. februar 2022 Spiser han lite og han bør gå opp litt i vekt så er det ikke fryktelig mye som skal til. Ha lett/hel-melk i stedet for skummet, vanlig smør og ikke soft flora, generelt litt mer fett i dietten så har du mange kcal. Spiser han vanlig så går det seg nok til. 30 kg høres dog veldig lavt ut, han er jo tross alt ekstremt undervektig. Anonymkode: 56886...9c2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #11 Skrevet 16. februar 2022 Helsesykepleier og lege pleier jo å være mest opptatt av om barnet følger kurven sin. Min ene er undervektig, men følger kurven sin, så da er det ikke så ille. Vi blir anbefalt av lege/Helsesykepleier å pøse på melkefett, oljer og egg, noe vi selvsagt gjør. Dette er ikke fordi barnet er for magert i hverdagen, men fordi mangelen på fettreserver gjør at barnet ikke har noe å tære på ved sykdom. Dette merker vi svært godt ved hver eneste sykdomsrunde ved at barnet blir slappere og bruker lengre tid på å komme seg igjen, enn søskena som er normalvektige. Anonymkode: 4eca4...87e 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #12 Skrevet 16. februar 2022 Neste gang sier du: " Han hadde vel ikke vokst seg så høy om han ikke fikk nok næring i seg? " Dette henger sammen! Får ett barn for lite næring, stopper veksten opp. Anonymkode: 90f5c...2d2 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #13 Skrevet 16. februar 2022 Så høy er han ikke? Jeg var 150 da jeg var 6 år. Anonymkode: 80bab...558 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #14 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Neste gang sier du: " Han hadde vel ikke vokst seg så høy om han ikke fikk nok næring i seg? " Dette henger sammen! Får ett barn for lite næring, stopper veksten opp. Anonymkode: 90f5c...2d2 Dette stemmer. Barnet vårt var på det laveste undervekt grad 3. 2,5 år og 9kg. Hun stoppet å vokse i høyden. Da fikk vi masse oppfølging på sykehuset. Nå som hun er 6 år, bruker hun fremdeles str 4-5 i klær og er undervektig grad 2 i følge kmi. Men hun har tatt igjen litt av det tapte på høyden. Hun er vel nesten et hode lavere enn de høyeste guttene på avdelingen og den minste i forskolegruppen 😅 Med mindre du er alvorlig bekymret ville jeg kjørt på med kaloririk mat og ignorert helsesøster. Dersom hun er skikkelig bekymret henviser hun deg videre. Anonymkode: 7c351...2a2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #15 Skrevet 16. februar 2022 Gi beskjed at dere ønsker hjelp av ernæringsfysiolog. Anonymkode: 03015...834
Gjest Adobyen Skrevet 16. februar 2022 #16 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): "Problemet" er vel ikke at han er høy, men tynn? Hvis han spiser godt til alle måltider, så er det vel bare å fortelle nettopp det til helsesøster. Min sønn er også høyest i klassa, et hode høyere enn mange. Får høre at han er høy, men er jo ikke negativt å være høy😊 Anonymkode: b4112...2bd Jeg har alltid vært høy og tynn og fått masse mas, også i skoletiden, men unger vokser mye i rykk og napp også, og de er aktive. Det finnes visst en slags sykdom/forstyrrelse som kan være skylden i sjeldne tilfeller. Men da er det ekstrem høyde, og en fordel å avklare dette tidligst mulig.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #17 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så høy er han ikke? Jeg var 150 da jeg var 6 år. Anonymkode: 80bab...558 Seriøst? tvilsomt. Mitt barn var 136 ved skolestart og desidert høyest . Sett et barn på høyere trinn som var høyere enn mitt ,men kanskje 4-5 cm høyere bare . Nå er de 9 og snart 150 og fortsatt den høyeste . Er høyere enn mange av guttene på høyere trinn også. Anonymkode: d8109...599 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #18 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så høy er han ikke? Jeg var 150 da jeg var 6 år. Anonymkode: 80bab...558 Han er 23 cm høyere enn gjennomsnittet for alderen. Det er ganske mye. Du var jo 34 cm over gjennomsnittet. Det er selvsagt mye mer.. Anonymkode: 12ded...2a1 7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #19 Skrevet 17. februar 2022 Tusen takk for alle svar han har vert små spist hele livet, ikke veldig glad i middager og slik ,men heldigvis glad i grønnsaker og frukt. spiser stort sett havregrøt eller brød med leverpostei eller markell i tomat til frokost, har med eb brødskive på skolen spiser sjelden opp hele, middag hvis jeg er heldig kan han spise litt grønnsaker, har fisk 4 ganger i uka, for er nesten bare det han spiser uten grønnsaker, ikke glad i de typiske matrettene barn er glad i som pizza, taco og slik, til kvelds kan jeg få i han en yougurt hvis jeg er heldig. Når han var baby klagde de alltid på at han var for tykk, helt frem til han begynte og gå når han var 13mnd. Vi har vert hos leger og ernæring leger, men har dessverre ikke hjulpet veldig ennå, går fortsatt hos en som driver med ernæring da Anonymkode: 2b267...096
Snedig Skrevet 17. februar 2022 #20 Skrevet 17. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk for alle svar han har vert små spist hele livet, ikke veldig glad i middager og slik ,men heldigvis glad i grønnsaker og frukt. spiser stort sett havregrøt eller brød med leverpostei eller markell i tomat til frokost, har med eb brødskive på skolen spiser sjelden opp hele, middag hvis jeg er heldig kan han spise litt grønnsaker, har fisk 4 ganger i uka, for er nesten bare det han spiser uten grønnsaker, ikke glad i de typiske matrettene barn er glad i som pizza, taco og slik, til kvelds kan jeg få i han en yougurt hvis jeg er heldig. Når han var baby klagde de alltid på at han var for tykk, helt frem til han begynte og gå når han var 13mnd. Vi har vert hos leger og ernæring leger, men har dessverre ikke hjulpet veldig ennå, går fortsatt hos en som driver med ernæring da Anonymkode: 2b267...096 Ja ser nå han spiser veldig lite.. har dere snakket med han hva som er grunnen til at han spiser så lite? Mangler han sultfølelse eller er han «bare» kresen? Dette må være veldig vanskelig både for han og dere. Og så er det lett å gå i fellen at det blir mye masing om å spise mer, og da blir det en ond sirkel dessverre. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå