AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #1 Skrevet 16. februar 2022 Hvilke metoder har du brukt? Og når vet man egentlig at man har klart å tilgitt noen? Jeg vil gjerne legge ting bak meg, og ikke dvele ved ting som folk har sagt eller gjort meg. Anonymkode: 5a965...1dc
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #2 Skrevet 16. februar 2022 Jeg tror man klarer å tilgi noen når man helhjertet forstår at alle mennesker begår feil. Personlig har jeg en tendens til å bære nag innerst inne, men har klart å skyve bort det meste etter å ha nøye reflektert over ofte vi mennesker gjør feil og urett mot hverandre. Noen ganger gjør vi det også uten å mene det. Noen ganger er det faktisk et uhell. Det kommer så klart an på situasjonen, men ofte blir man såret av noe som har skjedd i et øyeblikk hvor man ikke vurderte konsekvensene overhodet. For eksempel utroskap. Andre sårer deg kanskje målrettet, og vet i mindre grad hvor stor smerte de vil påføre deg, men gjør det likevel. Det i seg selv er vanskelig å tilgi, men om man ikke klarer å tilgi det, kan man heller skape avstand til det. For meg har det fungert å kutte ut slike mennesker. Mennesker jeg bærer nag til, vil jeg ikke ha i livet. Jeg aksepterer at de gjorde som de gjorde mot meg, slår meg til ro med det og fjerner de fra livet mitt. Når jeg tenker meg om så klarer jeg sikkert ikke å tilgi, men jeg klarer å skape avstand, og for meg fungerer det egentlig bra nok. Det kommer så klart an på hva det gjelder - utro kjærester for eksempel, de blir ekser. Venninner som baksnakker meg og går bak ryggen på meg, er illojale, de er ikke lenger venninner. Men at mamma noen ganger har kommet med noen teite slengbemerkninger for noen år siden, er noe jeg så klart legger bak meg. At en venn sa noe til meg når han var sint som der og da svei litt, er noe jeg kan se forbi når det ble sagt i en frustrerende situasjon. Anonymkode: 960be...5fd
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #3 Skrevet 16. februar 2022 Det som kanskje er grunnen til at enkelte ting folk sier eller gjør svir mer enn andre ting, er at man er redd det gjenspeiler egen verdi/tilstrekkelighet. For meg har det derfor hjulpet å lære fra mine egne feil f.eks. bygge opp bedre selvinnsikt, forbedre de tingene jeg selv ønsker, sette sunne grenser overfor meg selv og andre, forståelse for at de handlet/fortsetter å handle (på en frekk måte) fordi vi alle handler utifra våre følelser, tanker, oppfattelse, omgivelser, osv. samme om man er enig i det de sa/gjorde eller ikke. Det betyr ikke at man skal godta å bli behandlet negativt, men heller godta at det som skjedde er utenfor vår kontroll og skape positiv lærdom ut av det slik at man kan gå videre i livet. Anonymkode: 20113...97b
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 16. februar 2022 #4 Skrevet 16. februar 2022 Om noen har gjort meg vondt så verken glemmer jeg eller tilgir, jeg kutter ut slike mennesker.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #5 Skrevet 16. februar 2022 Athena79 skrev (3 minutter siden): Om noen har gjort meg vondt så verken glemmer jeg eller tilgir, jeg kutter ut slike mennesker. Men dette sier ingenting om du tilgir. En person som har tilgitt kan gjøre det samme som det du sier du gjør her. Anonymkode: 20113...97b
Michaelhe Skrevet 16. februar 2022 #6 Skrevet 16. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilke metoder har du brukt? Og når vet man egentlig at man har klart å tilgitt noen? Jeg vil gjerne legge ting bak meg, og ikke dvele ved ting som folk har sagt eller gjort meg. Anonymkode: 5a965...1dc Jeg har en mor, som er gammel og syk. Da hun jobbet i informasjonavdeingen på universitetet for en del år tilbake pleide hun å fortelle en historie om en veninnene som hadde fått en dårlig karakter på en eller annen oppgave, og som stadig tvang henne inn i et hjørne når de møttes for å snakke ustoppelig om temaet. "Du må huske en ting, Michael," sa hun. "Det er å ikke bli besatt av tanker om urett som har blitt begått deg." Endret 16. februar 2022 av Michaelhe
Jadzia Skrevet 16. februar 2022 #7 Skrevet 16. februar 2022 Jeg tilgir, men glemmer ikke. Har fått tilbakemeldinger på at da har jeg heller ikke tilgitt, men jo det har jeg. For meg handler ikke tilgivelse om at det de gjorde eller sa var greit. Eller at jeg stoler fullt og helt på dem. For meg handler det om at jeg legger ting bak meg, går videre og ikke lar det ødelegge meg eller at jeg gnager på det. Men jeg tar lærdom av det og sørger for at de ikke får sjansen igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #8 Skrevet 16. februar 2022 Jeg har aldri blitt utsatt for noe jeg ikke har tilgitt. Har kanskje ikke blitt utsatt for så mye negativt da, men synes folk er veldig harde her. Blir nysgjerrig - hva er eks på ting dere ikke har tilgitt?? Tror det hjelper for å tilgi å tenke igjennom hva som vil være best for deg - tilgi eller ikke? Tror de fleste av oss får det best ved å tilgi de aller fleste ting. Anonymkode: 94c46...198
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 16. februar 2022 #9 Skrevet 16. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har aldri blitt utsatt for noe jeg ikke har tilgitt. Har kanskje ikke blitt utsatt for så mye negativt da, men synes folk er veldig harde her. Blir nysgjerrig - hva er eks på ting dere ikke har tilgitt?? Tror det hjelper for å tilgi å tenke igjennom hva som vil være best for deg - tilgi eller ikke? Tror de fleste av oss får det best ved å tilgi de aller fleste ting. Anonymkode: 94c46...198 Jeg kan gi deg noen eksempler, de som mobbet meg på skolen. Min far som drev med psykisk mishandling, emosjonell mishandling og omsorgssvikt. Utro partner. Endret 16. februar 2022 av AthenaRavenLuna
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #10 Skrevet 16. februar 2022 Jadzia skrev (32 minutter siden): Jeg tilgir, men glemmer ikke. Har fått tilbakemeldinger på at da har jeg heller ikke tilgitt, men jo det har jeg. For meg handler ikke tilgivelse om at det de gjorde eller sa var greit. Eller at jeg stoler fullt og helt på dem. For meg handler det om at jeg legger ting bak meg, går videre og ikke lar det ødelegge meg eller at jeg gnager på det. Men jeg tar lærdom av det og sørger for at de ikke får sjansen igjen. Nettopp! Tidligere trodde jeg også at tilgivelse handlet om å akseptere og glemme det noen sa/gjorde. Fikk meg en aha-opplevelse da jeg forsto at det ikke var tilfellet. Anonymkode: 20113...97b 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #11 Skrevet 16. februar 2022 Athena79 skrev (23 minutter siden): Jeg kan gi deg noen eksempler, de som mobbet meg på skolen. Min far som drev med psykisk mishandling, emosjonell mishandling og omsorgssvikt. Utro partner. Jeg har også fysisk og psykisk vold samt utro partner osv. Har heldigvis klart å tilgi. Det betyr ikke at jeg har glemt eller aksepterer det. Anonymkode: 20113...97b
Gjest Ghostface Skrevet 16. februar 2022 #12 Skrevet 16. februar 2022 Prøver da å slutte og tenke på de det gjelder.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #13 Skrevet 16. februar 2022 Når du tilgir så sier du på ingen måte at det som er gjort er greit. Å tilgi er for deg selv, å legge det bak og bevege deg bort fra det. Du kan og tilgi personen, men ikke handlingen. Om man har kontakt med personen eller ikke har ikke noe å si. En tilgivelse kan ikke tvinges frem, den må komme når vedkommende er klar. Å tilgi da aksepterer du det som har skjedd, uten å si at det ikke betyr noe. "javel, jeg opplevde noe traumatisk, og har jobbet med gjennom det. Nå skal jeg gå videre og gjøre det som er bra for meg. " Anonymkode: 2f67b...db9 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #14 Skrevet 16. februar 2022 Har de bedt om det? Anonymkode: f2e68...c00 1
Gjest lurven Skrevet 16. februar 2022 #15 Skrevet 16. februar 2022 Der hjelper mye å tenke at å tilgi noen er noe du gjør for din egen skyld og ikke for den andre sin skyld, å tilgi er ikke det samme som å godta eller glemme. Men noe man gjør for å komme seg videre i livet og gi slipp på bitterheten
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2022 #16 Skrevet 17. februar 2022 Du kan tilgi for å få fred med deg selv, det betyr ikke det samme som å akseptere og godta det som har skjedd. om noen har såret deg fortjener de ikke at du skal bruke tid på å være sint og bitter. Du fortjener bedre! lettere sagt enn gjort! Anonymkode: abf61...ddb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå