Gå til innhold

Fra Risør til Arendal (og opp igjennom) -noen her som bor der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Så jeg lurer noe veldig på gamle Aust-Agder -hvordan er det å bo der?

Kan du fortelle meg litt om de stedene du kommer fra, eller kjenner godt til? Kanskje du har bodd andre steder og har flere steder å sammenligne med? Jeg vil gjerne høre om både bygd og by. :)

Jeg ser for meg at det er en litt mer liberal/mindre konservativ befolkning der, enn i Vest-Agder. Og at de kommunene i dag, egentlig ikke er endel av bibelbeltet lengre? Jeg ser og ser for meg at kulturlivet er påvirket av nærheten til Europa -selv om vi selvsagt fortsatt er i Norge og vi er jo ikke så mange her, så det blir litt mindre. Men når jeg har snakket med folk nedover Europa som reiser opp hit, så var det gjerne Kristiansand, Arendal, Grimstad, Tvedestrand, Risør -de snakket om. Selv tenker jeg og på Mykland, Åmli, Vegårshei, Gjerstad osv.

Har selv kun vært på Hove-festivalen som voksen, noen besøk hos noen under studiene og familieferier som barn. Vet altså så godt som ingenting! Ser for meg grønne skoger og blide folk.

Liker du Aust-Agder? (Og hvor dyr er strømmen??)

Anonymkode: b3a6e...070

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Strømmen er dyr! (Arendal). Ellers må jeg innrømme at folk er litt Harry her, og Arendal hører absolutt ikke med til bibelbeltet altså.  Kjenner litt til Åmli, som jeg betrakter som BYGD.

Anonymkode: 7550a...b45

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Strømmen er dyr! (Arendal). Ellers må jeg innrømme at folk er litt Harry her, og Arendal hører absolutt ikke med til bibelbeltet altså.  Kjenner litt til Åmli, som jeg betrakter som BYGD.

Anonymkode: 7550a...b45

Ja, er litt glad i bygda jeg -men det er jo stor forskjell på hvor konservative og liberale bygdene er, noen er innelukkede, andre ønsker innflyttere og forskjeller velkommen.

Harry? I byene også mener du?

Skrevet

*bump*

Skrevet

Jeg er innflytter i Arendal og synes Bibelbeltet er VELDIG tydelig sammenlignet med andre steder jeg har bodd. Mye baksnakking, du vet aldri hvor du har folk, altfor tettpakka med folk om sommeren, dårlig brøyta om vinteren. En tredel går på Filadelfia, en tredel driver med idrett og en tredel ruser seg. 

Det er ikke greit å være annerledes. Strømmen er dyrest i Norge, nettleien til LOS er latterlig høy og kundeservicen elendig dårlig. 

Folk er blide og falske. 

Anonymkode: cb42c...d0d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er innflytter i Arendal og synes Bibelbeltet er VELDIG tydelig sammenlignet med andre steder jeg har bodd. Mye baksnakking, du vet aldri hvor du har folk, altfor tettpakka med folk om sommeren, dårlig brøyta om vinteren. En tredel går på Filadelfia, en tredel driver med idrett og en tredel ruser seg. 

Det er ikke greit å være annerledes. Strømmen er dyrest i Norge, nettleien til LOS er latterlig høy og kundeservicen elendig dårlig. 

Folk er blide og falske. 

Kan jeg spørre hvor ellers du har bodd?

Føler det er baksnakking uansett hvor man kommer jeg... Men hva mener du med at man aldri vet hvor man har folk? Sier det ene, gjør noe annet osv? Jeg prøvde å spørre litt rundt om Bergen en tid tilbake, men da sa folk at den generelle bergenser også var falske, mye sure miner. Vet ikke om det er sant heller jeg.

Men hvor har de IKKE slike rykter på seg, hvilke byer er DET liksom??

Og hva valgte du forresten? :P Filadelfia, idrett eller rus?

Og er det virkelig så mye rus?? Jeg mener, en ting er en joner på verandaen for de som foretrekker det, men er det mye harde stoffer og åpenlys rusmisbruk liksom?

• Liker 1
Skrevet

Arendal Det var mer åpenlys rusmisbruk her før på godt og vondt. Var for oss unge til skrekk og advarsel. Østre Agder er jo veldig fremoverlent nå. Nesten ikke hus til salgs i Arendal for tida.  Etablering av batterifabrikk har fått farten på mye. 
Arendalsuka har nasjonal anerkjennelse. Canal street. Det er jo en sommerby helst da. 

gryende optimisme. 

Hele østre Agder sliter jo med levekår og har gjort lenge. 

jeg er født og oppvokst her og ser ikke helt det bibelbeltet andre ser. Men det kommer jo selvsagt an på hvem man er sammen med. 

vil si det har blitt mye bedre og vi er i begynnelsen på stor fremgang. 

Anonymkode: 2aa4f...bdc

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ikke si alle byene, men ca femten ulike byer/steder i Norge og fire ulike byer i Europa. Bergen og Oslo er inkludert. 

Folk sier ikke det de mener, derfor vet du ikke hvor du har de. Bergensere er tydelige og rett fram, veldig enkle å ha med å gjøre.

Jeg er innflytter, så jeg trenger ikke velge en av de tre båsene. Velger nok heller flytting. 

Det er mye amfetamin, heroin, hasj og ulike syntetiske stoffer, typ GHB.

Men bosted er jo personlig preferanse. Kanskje du hadde elska det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, er litt glad i bygda jeg -men det er jo stor forskjell på hvor konservative og liberale bygdene er, noen er innelukkede, andre ønsker innflyttere og forskjeller velkommen.

Harry? I byene også mener du?

Ja, du vil se at folk er harry når man er ute. Det er også for at alle går på de samme utestedene generelt sett. 

Anonymkode: 2aa4f...bdc

Skrevet

Grimstad er det fint å bo, trenger ikke bo i Arendal. Jeg vil gjerne flytte dit når jeg blir eldre. 

Anonymkode: 8b316...cc6

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt hva du mener med nærhet til Europa, det er vel ikke så innmari mye nærmere Europa enn andre deler av Norge at det skal ha påvirkning på noe kulturliv? Kan du utdype hva du mener? Det er litt kortere til Danmark men ellers..?

Jeg har hytte i gamle Aust-Agder og det er koslig feriested men fordommene mine fra folk jeg kjenner som har vokst opp der + bare generelt inntrykk er at det er en del dop og barnevernsungdom og sånn, og til dels bygdete/bondeland. Men altså, jeg vet jo ikke, det er bare fordommer sikkert :) 

Anonymkode: 799ed...1c1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vil ikke si alle byene, men ca femten ulike byer/steder i Norge og fire ulike byer i Europa. Bergen og Oslo er inkludert. 

Folk sier ikke det de mener, derfor vet du ikke hvor du har de. Bergensere er tydelige og rett fram, veldig enkle å ha med å gjøre.

Jeg er innflytter, så jeg trenger ikke velge en av de tre båsene. Velger nok heller flytting. 

Det er mye amfetamin, heroin, hasj og ulike syntetiske stoffer, typ GHB.

Men bosted er jo personlig preferanse. Kanskje du hadde elska det. 

Jo, vær så snill å si det -du gjør meg nysgjerrig!! 

Jeg vil egentlig bare finne ut av hvor jeg kanskje kunne bodd etter å ha bodd lenge i utlandet, som føles som et levende sted hvor folk utvikler seg. for meg er Oslo uaktelt, men jeg forstod ikke helt om du mente at de femten byene/stedene var de som var ok, eller ikke ok?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Grimstad er det fint å bo, trenger ikke bo i Arendal. Jeg vil gjerne flytte dit når jeg blir eldre. 

Anonymkode: 8b316...cc6

Joda.. men tenker ikke på pensjonsttilværelsen enda, heldigvis! Vet de har litt utfordringer med dette i Risør, jeg har skjønt som at de er en kunstnerby men at mange av kunsterne nå er ganske godt voksne. Det hadde jo vært fint med et litt ungt miljø for en som ikke er halvveis enda :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil egentlig bare finne ut av hvor jeg kanskje kunne bodd etter å ha bodd lenge i utlandet, som føles som et levende sted hvor folk utvikler seg. for meg er Oslo uaktelt, men jeg forstod ikke helt om du mente at de femten byene/stedene var de som var ok, eller ikke ok?

Jeg trivdes ikke i Oslo, jeg heller. Jeg liker ikke Arendal. De andre stedene har hatt positive og negative sider, er et sted for lite blir det bare sladder og drama, men de større byene og i utlandet trivdes jeg godt. 

«levende sted som utvikler seg» - det er i alle fall så langt herfra som det går an omtrent. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg trivdes ikke i Oslo, jeg heller. Jeg liker ikke Arendal. De andre stedene har hatt positive og negative sider, er et sted for lite blir det bare sladder og drama, men de større byene og i utlandet trivdes jeg godt. 

«levende sted som utvikler seg» - det er i alle fall så langt herfra som det går an omtrent. 

Det er det som er greia, jeg trives egentlig ikke så godt i Norge, og etter å ha bodd noen andre steder, så klarer jeg ikke se for meg at det er her jeg skal bli. Jeg trives mye bedre i noen av av de kulturene jeg har fått oppleve rett og slett, og i Europa så snakker folk på tvers av land, selv på bygda, det er mange reisende (altså ikke nødvendigvis strand-turister jeg snakker om her). Før likte jeg vintrene her, men med kronisk sykdom så trives jeg heller ikke så godt i kulda lengre. Men det er sykdommen min som holder meg tilbake, jeg må vite at jeg får ordentlig helsehjelp der jeg velger å dra, og enda må jeg nok være her litt. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønte ikke helt hva du mener med nærhet til Europa, det er vel ikke så innmari mye nærmere Europa enn andre deler av Norge at det skal ha påvirkning på noe kulturliv? Kan du utdype hva du mener? Det er litt kortere til Danmark men ellers..?

Jeg har hytte i gamle Aust-Agder og det er koslig feriested men fordommene mine fra folk jeg kjenner som har vokst opp der + bare generelt inntrykk er at det er en del dop og barnevernsungdom og sånn, og til dels bygdete/bondeland. Men altså, jeg vet jo ikke, det er bare fordommer sikkert :) 

Anonymkode: 799ed...1c1

Ja, det er jo nærheten til Danmark jeg snakker om, som igjen er nær Tyskland osv. det er lettere å reise uten å sette seg på et fly, og det er lettere å reise uten å dra på en typisk sydenferie. At unge folk dro for å oppleve kulturlivet i landene nedover mer enn de som kommer fra andre mindre byer i Norge når båtene går så nære. Og da ville de jo naturlig tatt med seg inspirasjon tilbake? Det gjøres jo ellers, jeg bare kjenner ikke til Agder.

Skrevet
On 2/16/2022 at 8:20 PM, AnonymBruker said:

Jeg bodde 17 år i utlandet og da jeg kom tilbake til Norge var Oslo det eneste stedet jeg kunne se for meg å bo. Liker det ikke spesielt godt men helt OK. Familien min er fra Arendalsområdet og jeg kunne ALDRI bodd der. Synes det er provinsielt, og som en annen sa - mange går på Filadelfia (altså pinsekirken) og mange ruser seg. Selv om det er bedre enn før er det en overraskende "hard" plass, men det merkes nok mye mindre når man ikke er ungdom.

Nærheten til Danmark gjør ikke Arendal til en mer kontinental by... Og det er virkelig ikke så stor forskjell når det gjelder avstand, mine slektninger drar ikke noe mer til Danmark enn det Oslofolk gjør.

Sorry, nå høres jeg veldig negativ ut men viktig å være realistisk!

Anonymkode: a59a0...2aa

• Liker 1
Skrevet

Strømmen er i hver fall dyr, som ellers i sør-norge.

Anonymkode: 1796e...344

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...