AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #1 Skrevet 16. februar 2022 Hva er konsekvensene? Når min leder er borte har jeg litt ansvar. Jeg skal ha beskjed hvis noen er syke. Men en person har ikke gjort dette 2 ganger. 1 gang var i fjor. Han sendte melding en dag og sa at han var syk. Jeg skrev at jeg må ha beskjed innom kl 15, hvis han ikke kommer neste dag. Hørte ikke noe,så jeg ringte kl 15. Han viste ikke om han kom neste dag. Og sa at han må kjenne etter om han klarer å jobbe neste dag og gi beskjed så fort som mulig. Hørte ingen ting og han kom ikke på jobb På mandag kom han på jobb, men var forkjølet, så jeg sendte han hjem. Jeg sa at han skulle ta en koronatest og gi meg beskjed. I går dukket han ikke opp på jobb og har ikke gitt beskjed. Hva bør jeg gjøre? Er det oppsigelsesgrunn? Få en advarsel? Anonymkode: 57aa7...b4a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #2 Skrevet 16. februar 2022 Det er kun på første dag med sykdom man er pliktig til å varsle. Det er også vanskelig å vite om du er syk i morgen, så jeg skjønner godt at han ikke kan gi et klart svar dagen for om han faktisk er syk neste dag. Når du har sendt han hjem en dag er det rimelig naturlig at han er borte neste dag. Det er så klart best om dere kan ha en dialog om sykefraværet, men dette er ikke i nærheten av oppsigelsesgrunn. Jeg tenker du eventuelt får snakke med den som vanligvis er leder når han er tilbake om dette dersom du synes det er et stort problem. Se f.eks denne lenken: https://www.leder.no/sykefravaer/egenmelding/artikkel/Meldeplikt-ved-sykefravar_2 Anonymkode: 039b0...c89 10
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #3 Skrevet 16. februar 2022 Oppsigelsesgrunn er det garantert ikke, kjære vene. Har du ikke fått noe opplæring i personalansvar? Anonymkode: d09d8...a2e 17
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #4 Skrevet 16. februar 2022 Siden du er vikar for den egentlige sjefen ville jeg bare gitt beskjed videre om hva slags beskjeder jeg hadde fått. Hvis det at du ikke fikk tydelig beskjed ga alvorlige problemer for driften, feks at du ikke fikk skaffet vikar/måtte gjøre dobbeltarbeid selv etc, ville jeg gitt beskjed videre om det. Jeg ville ikke begynt å vurdere formelle advarsler hvis jeg ikke egentlig var ansatt som leder. Anonymkode: 15282...276 14
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #5 Skrevet 16. februar 2022 Har dere ikke faste rutiner for slikt? Anonymkode: 1406f...001 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #6 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er kun på første dag med sykdom man er pliktig til å varsle. Det er også vanskelig å vite om du er syk i morgen, så jeg skjønner godt at han ikke kan gi et klart svar dagen for om han faktisk er syk neste dag. Når du har sendt han hjem en dag er det rimelig naturlig at han er borte neste dag. Det er så klart best om dere kan ha en dialog om sykefraværet, men dette er ikke i nærheten av oppsigelsesgrunn. Jeg tenker du eventuelt får snakke med den som vanligvis er leder når han er tilbake om dette dersom du synes det er et stort problem. Se f.eks denne lenken: https://www.leder.no/sykefravaer/egenmelding/artikkel/Meldeplikt-ved-sykefravar_2 Anonymkode: 039b0...c89 Jeg er da faktisk ikke synsk. Det er flere som drar hjem tidlig en dag pga forkjølelse, men som kommer på jobb dagen etter Anonymkode: 57aa7...b4a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #7 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har dere ikke faste rutiner for slikt? Anonymkode: 1406f...001 Jo, man skal gi beskjed hvis man ikke kommer på jobb Anonymkode: 57aa7...b4a 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #8 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Siden du er vikar for den egentlige sjefen ville jeg bare gitt beskjed videre om hva slags beskjeder jeg hadde fått. Hvis det at du ikke fikk tydelig beskjed ga alvorlige problemer for driften, feks at du ikke fikk skaffet vikar/måtte gjøre dobbeltarbeid selv etc, ville jeg gitt beskjed videre om det. Jeg ville ikke begynt å vurdere formelle advarsler hvis jeg ikke egentlig var ansatt som leder. Anonymkode: 15282...276 Vi andre måtte jobbe ekstra ja. Fikk jo ikke tak i vikar når jeg ikke viste om han kom eller ikke Anonymkode: 57aa7...b4a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #9 Skrevet 16. februar 2022 Hvordan i alle dager mener du at noen skal vite klokken 15 dagen før om de er syk neste dag? Anonymkode: 2e5c3...a1c 11
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #10 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hva er konsekvensene? Når min leder er borte har jeg litt ansvar. Jeg skal ha beskjed hvis noen er syke. Men en person har ikke gjort dette 2 ganger. 1 gang var i fjor. Han sendte melding en dag og sa at han var syk. Jeg skrev at jeg må ha beskjed innom kl 15, hvis han ikke kommer neste dag. Hørte ikke noe,så jeg ringte kl 15. Han viste ikke om han kom neste dag. Og sa at han må kjenne etter om han klarer å jobbe neste dag og gi beskjed så fort som mulig. Hørte ingen ting og han kom ikke på jobb På mandag kom han på jobb, men var forkjølet, så jeg sendte han hjem. Jeg sa at han skulle ta en koronatest og gi meg beskjed. I går dukket han ikke opp på jobb og har ikke gitt beskjed. Hva bør jeg gjøre? Er det oppsigelsesgrunn? Få en advarsel? Anonymkode: 57aa7...b4a Hvorfor har du personalansvar uten opplæring? Er det ikke enklere å bare spørre din egen leder om disse tingene? Anonymkode: 377f5...b23 5 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #11 Skrevet 16. februar 2022 Med mindre man virkelig er sykemeldt for noe, skal man aldri si i fra om mer en en dag om gangen. Man skal alltid stå opp, og se an formen, for man kan være klar til å gå på jobb neste dag. Så at han ikke kunne si noe om akkurat det, mener jeg er helt innafor, men han skulle jo såklart gitt beskjed neste dag. Jeg mener man skal være i kontakt med arbeidsgiver hver dag. Med mindre det er korona (eller annen lignende situasjon), og man MÅ være hjemme i 4 dager (noen arbeidsgivere opererer med det man i samfunnet har sluttet med, da de ikke ønsker økt smitte på jobben). MÅ man være hjemme i 4 dager, er det ikke nødvendig med å være i kontakt med arbeidsgiver annet en første og fjerde dag. På fjerde dag kan man gi status oppdatering, der om man enda har feber ikke skal komme på jobb enda, da man bør være feberfri i 1 døgn på forhånd. Anonymkode: 4d2b2...e91 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #12 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hva er konsekvensene? Når min leder er borte har jeg litt ansvar. Jeg skal ha beskjed hvis noen er syke. Men en person har ikke gjort dette 2 ganger. 1 gang var i fjor. Han sendte melding en dag og sa at han var syk. Jeg skrev at jeg må ha beskjed innom kl 15, hvis han ikke kommer neste dag. Hørte ikke noe,så jeg ringte kl 15. Han viste ikke om han kom neste dag. Og sa at han må kjenne etter om han klarer å jobbe neste dag og gi beskjed så fort som mulig. Hørte ingen ting og han kom ikke på jobb På mandag kom han på jobb, men var forkjølet, så jeg sendte han hjem. Jeg sa at han skulle ta en koronatest og gi meg beskjed. I går dukket han ikke opp på jobb og har ikke gitt beskjed. Hva bør jeg gjøre? Er det oppsigelsesgrunn? Få en advarsel? Anonymkode: 57aa7...b4a Oppsigelse? Gud bedre, du burde få deg et kurs i lederansvar Anonymkode: b65b3...3fd 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #13 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hva er konsekvensene? Når min leder er borte har jeg litt ansvar. Jeg skal ha beskjed hvis noen er syke. Men en person har ikke gjort dette 2 ganger. 1 gang var i fjor. Han sendte melding en dag og sa at han var syk. Jeg skrev at jeg må ha beskjed innom kl 15, hvis han ikke kommer neste dag. Hørte ikke noe,så jeg ringte kl 15. Han viste ikke om han kom neste dag. Og sa at han må kjenne etter om han klarer å jobbe neste dag og gi beskjed så fort som mulig. Hørte ingen ting og han kom ikke på jobb På mandag kom han på jobb, men var forkjølet, så jeg sendte han hjem. Jeg sa at han skulle ta en koronatest og gi meg beskjed. I går dukket han ikke opp på jobb og har ikke gitt beskjed. Hva bør jeg gjøre? Er det oppsigelsesgrunn? Få en advarsel? Anonymkode: 57aa7...b4a Du er tydeligvis ikke kompetent nok til å håndtere såpass enkle ting. Nei, selvfølgelig kan man ikke si opp ansatte for dette, ei heller gi advarsel. Er du fulstendig maktsyk? Selv om du er midlertidig leder burde du ha fått grundig veiledning og en liten bagatell som dette skulle du fint ha håndtert uten å poste her på KG. Videreformidle dette til din leder. Du er ikke kompetent til å ha dette ansvaret i din leders fravær og du har behov for opplæring og veiledning før du overtar neste gang. Stakkars de som jobber der når din leder overlater ansvaret til deg. Anonymkode: 7e220...dfb 1
Daria Skrevet 16. februar 2022 #14 Skrevet 16. februar 2022 Dette tar du selvfølgelig opp med din leder, som er den som har ansvaret. Både når det gjelder denne konkrete saken, og at du, hvis du skal vikariere i leders fravær, må få bedre opplæring i hvilke oppgaver og ansvarsområdet det innebærer og hvordan du skal håndtere dem. Det du definitivt ikke skal gjøre er å igangsette tiltak og konsekvenser du ikke vet om du har grunnlag for og sannsynlgvis heller ikke har myndighet til. Ikke minst skal du ikke foreta deg noe basert på tilfeldige råd fra ukjente mennesker på nett. Spørsmål om interne forhold, regler og rutiner på arbeidsplassen kan du bare få riktige svar på hos egen ledelse. 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #15 Skrevet 16. februar 2022 Hos oss må vi ringe første dagen. Så gir vi beskjed når vi kommer på jobb igjen. Så hvis de ikke hører fra oss så er vi fortsatt syk. Anonymkode: 06191...c25
Mezzosoprena Skrevet 16. februar 2022 #16 Skrevet 16. februar 2022 Hvis du skal ha vikarierende personalansvar, får du i det minste lese deg opp på det grunnleggende! (En arbeidstaker kan da virkelig ikke vite om han kommer på jobb neste dag eller ikke.) 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #17 Skrevet 16. februar 2022 Det er jo litt rart å måtte sende melding hver dag «fortsatt syk» i 7 dager… Da er det jo selvfølgelig bedre å gi beskjed når man er frisk igjen. Anonymkode: 06191...c25 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #18 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg er da faktisk ikke synsk. Det er flere som drar hjem tidlig en dag pga forkjølelse, men som kommer på jobb dagen etter Anonymkode: 57aa7...b4a Og det er vel heller ikke dine ansatte som du forventer skal kunne spå sin egen form en dag i forveien. Anonymkode: 65171...edb 2 1
Mezzosoprena Skrevet 16. februar 2022 #19 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg er da faktisk ikke synsk. Det er flere som drar hjem tidlig en dag pga forkjølelse, men som kommer på jobb dagen etter Anonymkode: 57aa7...b4a Nei, og det er da vel ikke arbeidstaker heller - synsk altså, slik at h*n vet om h*n kommer på jobb dagen etter.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #20 Skrevet 16. februar 2022 Du vet det står dårlig til med norsk næringsliv når ledere må hente hjelp til å håndtere personalsaker på Kvinneguiden 🙄 Anonymkode: e9a03...7f1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå