Gå til innhold

Hvordan finne ut om jeg har tørr eller dehydrert ansiktshud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler at ingen vanlige kremer trekker inn eller gjør huden min "mettet ".

Har sensitiv hud men vet ikke om den er tørr eller dehydrert

Anonymkode: 304b5...0f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må ha en form for essens først, ellers trekker ingenting inn.

Så jeg opplever vel egentlig at jeg har gått fra veldig sensitiv/veldig tørr til lett sensitiv dehydrert/litt tørr. 

Jeg bruker nå en kombuchaessens fra Dr Ceuracle. Konsistensen er litt tykk vandig, og gjør at alt annet trekker mye bedre inn. 

Hva slags kremer bruker du?

Skrevet
Fløff skrev (7 minutter siden):

Jeg må ha en form for essens først, ellers trekker ingenting inn.

Så jeg opplever vel egentlig at jeg har gått fra veldig sensitiv/veldig tørr til lett sensitiv dehydrert/litt tørr. 

Jeg bruker nå en kombuchaessens fra Dr Ceuracle. Konsistensen er litt tykk vandig, og gjør at alt annet trekker mye bedre inn. 

Hva slags kremer bruker du?

Har brukt for det meste Exuviance sine anti age produkter for tørr hud lenge, men etter at jeg brukte litt for mye retinol i 2020/21 ble hud barrieren skadet tror jeg, så etter det er det ingen kremer er fete nok.

Etter det har jeg brukt mange forskjellige merker for sensitiv/tørr hud, både serum og fuktmasker.

Nå bruker jeg Weleda Skin Food som nattmaske, men den er veldig fet da.

Har gått meg helt bort i jungelen av produkter.

Ts

Skrevet

exuviance er noe dritt. skadelig for huden. verst med alle de hudpleierne som tror på det der. 

Anonymkode: 59d60...402

Skrevet

Hvordan er huden din etter at du kommer ut av dusjen? Vent med å smør noe på huden din...

Jeg trudde min hud var fet helt til jeg gjorde den testen. Huden var så tørr at jeg klarte knapt å smile..

Anonymkode: 83b39...b30

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

exuviance er noe dritt. skadelig for huden. verst med alle de hudpleierne som tror på det der. 

Anonymkode: 59d60...402

Dette er jo bare bullshit. 

Anonymkode: 95093...e9b

Skrevet

Tørr/fettfattighud føles stram OG flasser. Gjerne rundt nesevingene, i panna og noen merker det også på kinnene. Huden trenger fett (og dersom man har både tørr og dehydrert hud trenger man både fett og fukt, påfør da fukt før fett).

Dehydrert føles stram men flasser ikke, mange med dehydrert hud (typisk plaget med akne) kan oppleve å se oljete ut samtidig som huden føles tørr og stram. Huden trenger fukt ikke fett 

Anonymkode: 865c3...925

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har brukt for det meste Exuviance sine anti age produkter for tørr hud lenge, men etter at jeg brukte litt for mye retinol i 2020/21 ble hud barrieren skadet tror jeg, så etter det er det ingen kremer er fete nok.

Etter det har jeg brukt mange forskjellige merker for sensitiv/tørr hud, både serum og fuktmasker.

Nå bruker jeg Weleda Skin Food som nattmaske, men den er veldig fet da.

Har gått meg helt bort i jungelen av produkter.

Ts

Ja, nettopp. Jeg ville ikke selv anbefalt hverken Exuviance eller Weleda. Begge to er jo parfymerte og tja…..

Jeg tenker du nok har skadet barrieren ja. Det jeg gjør er å kombinere behov for fukt og fett (altså dehydrert og tørr). 

Om du vil holde budsjettet nede kan du eksempelvis gå for:

The Ordinary HA Moisturizer (fuktighetskremen deres) - og blande inn squalene og olje (for eksempel rose hip). 

Du kan kjøre den kombinasjonen på dag, ta mengde olje og squalene etter behov. 
The Inkey list har også disse to. 

På natten kan du forsøke noe som beskytter barrieren - jeg blander faktisk inn litt La Roche Posay Cicaplast balm med fuktighetskremen og litt olje innimellom.

Om du merker du har behov for mer fett, prøv litt Locobase innimellom. Den er FET (30% fett) og vil nok tette porer med daglig bruk. 

Enkelte driver og med «slugging» (Google det), men jeg får urenheter av det. Men man kan jo forsøke 1 gang i uka om man vil teste. 

Trolig er parfymen/de eteriske oljene i produktet du bruker nå bare til irritasjon.

Det viktige for deg er jo også rens: hadde holdt meg til La Roche Posay for sensitiv hud, den kremrensen. Kun den, og eventuelt Clinique rensebalm først eller alene.  

Skrevet
Fløff skrev (27 minutter siden):

Ja, nettopp. Jeg ville ikke selv anbefalt hverken Exuviance eller Weleda. Begge to er jo parfymerte og tja…..

Jeg tenker du nok har skadet barrieren ja. Det jeg gjør er å kombinere behov for fukt og fett (altså dehydrert og tørr). 

Om du vil holde budsjettet nede kan du eksempelvis gå for:

The Ordinary HA Moisturizer (fuktighetskremen deres) - og blande inn squalene og olje (for eksempel rose hip). 

Du kan kjøre den kombinasjonen på dag, ta mengde olje og squalene etter behov. 
The Inkey list har også disse to. 

På natten kan du forsøke noe som beskytter barrieren - jeg blander faktisk inn litt La Roche Posay Cicaplast balm med fuktighetskremen og litt olje innimellom.

Om du merker du har behov for mer fett, prøv litt Locobase innimellom. Den er FET (30% fett) og vil nok tette porer med daglig bruk. 

Enkelte driver og med «slugging» (Google det), men jeg får urenheter av det. Men man kan jo forsøke 1 gang i uka om man vil teste. 

Trolig er parfymen/de eteriske oljene i produktet du bruker nå bare til irritasjon.

Det viktige for deg er jo også rens: hadde holdt meg til La Roche Posay for sensitiv hud, den kremrensen. Kun den, og eventuelt Clinique rensebalm først eller alene.  

Har de siste årene brukt REN sin rensemelk for sensitiv hud og vært fornøyd med det, helt til en hudpleier prakket på meg en oljerens som skulle være SÅ bra for huden min.

Huden ble enda strammere pga en eterisk olje i den rensen som jeg reagerte på.

En annen hudpleier prakket på meg Dermalogica rensemelk for tørr hud til en formue, men den er ikke bedre enn REN rensemelk.

Takk for tips om kremer og serum 🙂

Ts

Skrevet

Cerave (Hydrating) og The Ordinary har gode, enkle og milde renser som gjør jobben mer enn bra nok. The Ordinary sin spesielt skal visstnok være kjempegrei, har ikke fått prøvd den enda (prøver å bruke opp). Finnes i apotek eller H&M. En fuktighetskrem og solkrem etterhvert på toppen, så får huden ro til å komme seg. Personlig, så ville jeg brukt en toner som gir deg ekstra fukt (Pyunkang Yul er kjempegod, har hatt den en del måneder nå - liker også Ti'am B5, men Klairs har en som man også får på apoteket som skal være konge OG er uten essensielle oljer), men det viktigste er rens, fuktighetskrem og solkrem når man tilbringer tid ute i solen. Serum kan du jo bruke om du vil, men er ingen must, særlig ikke før huden føles ok. Hvis du vil bruke, så kan kanskje NIOD Modulating Glucocides være en mulighet. De har den på Bangerhead og Kicks. Den har hjulpet irritasjonen min hud opplevde fra den tørre huden i leiligheten jeg bor i akkurat nå, men som sagt, ingen nødvendighet. Den og en god luftfukter, det hjelper også MASSE på så tørr luft som her er akkurat nå. Så kanskje du kan sette ut noen keramiske boller (slik at de tåler varmen) med vann i på eventuelle radiatorer f.eks hvis du har tørr luft hjemme? Det skal hjelpe litt.

La Roche Posay Cicaplast Baume B5 er en god (tykk, men god) fuktighetskrem for de med skadet hudbarriere. Kan føles litt tykk, men den anbefales av alle og jeg må si meg enig i at den gjør jobben.

Farmasiet har salg nå hvis du vil spare deg noen kroner. De selger både Cerave, The Ordinary, Klairs og La Roche Posay.

Anonymkode: 28ab9...b0a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har de siste årene brukt REN sin rensemelk for sensitiv hud og vært fornøyd med det, helt til en hudpleier prakket på meg en oljerens som skulle være SÅ bra for huden min.

Huden ble enda strammere pga en eterisk olje i den rensen som jeg reagerte på.

En annen hudpleier prakket på meg Dermalogica rensemelk for tørr hud til en formue, men den er ikke bedre enn REN rensemelk.

Takk for tips om kremer og serum 🙂

Ts

Ja, jeg kjøper aldri produkter hos parfymerier og hudpleiere av den grunn.

Derfor jeg anbefalte linjer uten eteriske oljer/parfymer og annen dritt 😅

Det de mest sensitive ofte tåler er La Roche Posay, og noen Cerave (jeg bruker moisturizing cleanser eller hydrating eller hva den heter - etter Clinique sin rensebalm. 

Alle produktene jeg nevner er parfyme/duftfrie og inneholder ikke typisk cloggende ingredienser. 

• Liker 1
Skrevet

Ser du har fått flere gode svar og produktforslag allerede, TS, men jeg kommer nå med mitt bidrag også ;) Mitt desidert favoritt renseprodukt for dehydrert hud - som sikkert fungerer utmerket for tørr hud også - er La Roche Posay Tolèriane Dermo-Cleanser. Den er fuktgivende og beregnet på sensitiv hud, og tar sminke greit også. Støtter ellers forslaget om LRP Cicaplast Baume, om ikke annet kan du bruke den om natten. En barrièrestyrkende krem som også kan fungere på dagtid er denne - du kan jo gå til anskaffelse av prøvestørrelsen først og se om du liker den. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...